Колообіг води в природі.

Опис документу:
Розробка даного уроку показує впровадження STEM-освіти в 2 класі. Протягом уроку, учні вирішують проблемне питання за допомогою дослідів та практичних дій. Урок за темою „Колообіг води в природі ” розроблено згідно чинної програми з природознавства в 2 класі. Закінчуючи свою думку, хочу навести слова Венгера «Якщо ми хочимо, щоб дитина щось засвоїла, то потрібно це втілити в діяльність самої дитини.»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Колообіг води в природі.

Мета:

формування предметних компетентностей: поглибити знання школярів про явища природи, властивості води; формувати в учнів уявлення про випаровування води та конденсацію водяної пари, утворення хмар та випадання дощу, колообіг води в природі; формувати потребу в пізнанні природи; розвивати спостережливість, мислення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до води;

формування ключових компетентностей:

  • уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший, виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова, нове, нове незрозуміле, виконувати творчі завдання, встановлювати причинно-наслідкові звязки;

  • соціальної: удосконалювати вміння проявляти ініціативу і продуктивно працювати в колективі, активно долучатися до обговорення питань, самоорганізовуватися до виконання різних видів навчальної діяльності в групі, вільно висловлюватися та результативно використовувати власні знання під час спілкування.

Тип уроку: комбінований

Міжпредметні звязки: літературне читання та розвиток мовлення, математика.

Обладнання.

Глобус,схема – малюнок колообігу води в природі; аркуші ксерокопій із завданням та пізнавальним  матеріалом  до теми; необхідні предмети для дослідницької роботи, таблиця «Колообіг води в природі».

S – географія (сформувати поняття про гідросферу як складну оболонку,що складається із взаємопов‘язаних вод світового океану,суші та атмосферної води);

Tвиготовлення дидактичного посібника засобами аплікації;

Eрозробка макету дидактичного посібника;

M - формувати уміння розв’язувати прості та складні задачі,пов’язані за змістом тематики даного матеріалу, формувати обчислювальні навички.

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Організація класу.

Рефлексія емоційного стану.

- Сонечко, тепло, прекрасні осінні кольори впливають на наш емоційний стан. Якого кольору ваш настрій сьогодні?

1. Повідомлення теми та завдань уроку

Відома з віку рідина

 Усяк ії вживає.

 Буває хмаркою вона,

 Пушинкою буває,

 Бува як скло, крихка, тверда –

 Звичайна (підкажіть)….(вода)

-         Чи здогадались ви про назву теми уроку ?

-         Чи знаєте ви,що у світі найсильніше? Виявляється – вода!

-         Що  ви знаєте про воду? Що хотіли б дізнатися?    

Відповісти на ці та інші запитання допоможуть нам хмаринки, які завітали до нас на урок.

 

Перша хмаринка – природознавча, яка принесла нам завдання, які ми маємо виконати,щоб дізнатися відповіді на наші запитання.

 

  1. Розповідь учителя

- Усі  ми звикли дивитися на воду,як на звичайну річ. Але воду називають найбільшим дивом землі  (світу). Тому ми не можемо не говорити про неї.

- Уявіть собі,що було б на Землі, як би не було води?

(не зеленіла б трава,росли б дерева, не було птахів, звірів  і нас – людей)

 Інтерактивна вправа « Асоціативний кущ».

  • Де в природі ми бачимо воду?

Якщо  швидко  покрутити глобус, то  він увесь здається голубим. Нашу Землю так і називають – голуба  планета. Якщо всю Землю умовно поділити на 4 частини,  то три з них – вода:  океани, море , річки,озера…. 

Але  вода є на Землі не тільки у  водоймах.  Усі ми бачили джерела, які б’ють із землі. Звідки ж тут береться вода? Адже вода тече багато   років,та  джерела не висихають, не зникають. Так, під  землею теж є вода . Колодязі, криниці--  це  отвори для добування  підземної води.

Вода є в повітрі, у земній атмосфері: це дощ,сніг,хмари,туман. Ось як багато води на Землі.

Висновок:                  Вода міститься у водоймах , суші, повітрі.

Інтерактивна вправа « Гронування»

  • Про які властивості води ми дізналися на попередніх уроках?

2.   Дослідницька робота. Робота в групах щодо визначення властивостей води.

- Уявіть собі,що ми з вами дослідники. Сьогодні перед нами стоїть така мета:

виявити які ж властивості має вода.

Властивості води    (вивішується на дошці)

а)  -  Подивіться на склянку із водою,що ви можете сказати про гущу води?

                                                                                (Рідка )     (вивішується на  дошці)

--Візьміть піпетку і накапайте декілька крапель води на скло. Що сталося?

                                                                                                         ( Текуча)

б)  --Опустіть олівець у воду. Ми бачимо олівець крізь воду?

                                                                                                          (Прозора )

в) – Понюхайте воду. Чи має  вода запах? 

                                                                                                         (Без запаху )

г) – Вода має дивовижну властивість розчиняти  речовини. Тому ії називають розчинником.

--Які речовини можна розчинити  у воді? (цукор,сіль,фарби…)

                                                                                                            (Вода – розчинник)

- Але розчиняються не всі речовини у воді .(олія,крейда,пісок…)

д)  Можна визначити ще одну властивість води. Як поводить вона себе при різних температурах. Візьмемо  скляну пробірку наллємо підфарбовану воду і накриємо корком. Позначимо смужечкою рівень води і опустимо пробірку в гарячу воду. Для чого ми це робимо(Щоб вода у пробці нагрілася ).

 

-- Що  ви помітили(Вода піднялася вище смужки )

-- Який висновок можна зробити?       (При нагріванні вода розширюється )

--А тепер згадайте, бачили ви коли-небудь,як із чайника,що почав кипіти витікає вода? Чому?

-- Як за допомогою досліду перевірити,що станеться із водою при охолоджені?                                        (Вода при охолоджені стискається)

-- Давайте тепер прочитаємо,які ж властивості води ми виявили?

-- Запишемо ці властивості води у зошиті.

3.    Дослідницька робота.  Стан води.

-- Що відбувається з водою взимку при сильному охолодженні?

                                                                                                       (Вода замерзає )

--Вода замерзає,перетворюється на лід і стає на дотик якою?

                                                                                (твердою, холодною, слизькою)

--У  твердому стані вода може бути не тільки льодом.

-- Чим ще?                                                                                    (снігом)

Вода замерзає при температурі 0 С. А тепер будемо спостерігати за киплячою водою. Закипіла вода в чайнику. По чому це видно?

                                                                                                             (звук, бульки, пара)

-         Звідки береться пар і що це таке? Піднесемо скло під струмінь пару і потримаємо. Що ми спостерігаємо?  (Краплі води). Це пар піднімається вгору і осідає на склі. Скло холодне і перетворює пару знову на воду. Вода перетворюється в пар при нагріванні. А зараз дивіться. Що станеться з водою на склянці. (Вода починає капати )  Чому? На склі зібралося багато крапель,вони стають дуже важкими і стікають. Аналогічно утворюються хмари. Хмара – це множина крапель води. Коли їх збереться дуже багато – іде дощ. Визначено: вода у природі буває у трьох станах.

При звичайній  температурі – рідкій, при низькій – твердий, при нагріванні  стає – газоподібною.

 

Запам’ятайте це слово газоподібна, значить подібна до газу,а значить і властивості подібні ( легкий,прозорий).

 

Висновок:  Вода буває у трьох станах:   рідка, тверда, газоподібна.

 

4. Робота у зошитах

Висновки записуються у зошитах з друкованою  основою.

 

5. Розповідь  вчителя про кругообіг води в природі

І так,перетворення води з одного стану в іншій відбувається в природі

постійно.

6. Прослухування казки « Про маленькі водяні краплі» (учитель читає казку)

7. Бесіда за прочитаним

- Чому краплинка не залишилась на землі?

- Що сталося з краплинками високо у небі?

- Чому вони знову упали на землю?

- Як рухалися краплинки?

Висновок:               Вода  в природі рухається по замкненому колу.

 

8. Робота за схемою – малюнком

Подивіться на схему. Сонце зігріває землю . З поверхонь річок,ставків, озер, океанів, ґрунтів, рослин випаровується вода. Легка водяна пара піднімається високо в небо. Там  набагато  холодніше ніж на землі. Водяна пара охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки зливаються. Вони стають важкими  і падають у вигляді дощу  при температурі вище 0 С  і у вигляді снігу при температурі 0 С. Отже,вода, що випаровувалася повертається у вигляді опадів  (дощу,снігу, граду).

Частина цієї води знову просочується у грунт,потрапляє в озера, річки, моря. А решта води знову випаровується з поверхонь суходолу, водойм  і рослин. Вода в природі постійно рухається. Перетворення води в природі з одного стану в іншій називають кругообігом води.

9. Робота за підручником

Читання статті «Колообіг води в природі».

 

10. Бесіда за прочитаним

 

 - Що таке колообіг води в природі?

 

11. Самостійна робота

Малювання колообігу води в природі на аркушах паперу.

 

12. Фізкультхвилинка

 

Друга  хмаринка – Читайликова

 

1.  Групова робота

- Чи знаєте ви, як багато є в літературі цікавих творів, де вода займає чи не головне  місце? Додому  кожна група отримала завдання: підготувати твір.

 1-а група  –  Вода – найдорожча річ.

2- а група  –  Чудодійна сила води.

3 -а група  –  Способи  відшукування нових джерел.

4-а група – Журавлина криниця.

 Висновок:                                                   Вода – джерело життя.

 

2.  Прислів’я.

Діти читають прислів’я та пояснюють їх зміст.

        1.   Яка криниця, такий  і господар.

        2.   Скільки криниць на землі,стільки зірок на небі.

        3.   Не плюй у криницю – прийдеться напитись.

        4.   Будь мудрий як земля,а чистий як вода.

        5.   Річка – колиска життя.

        6.   Вода – душа  врожаю.

        7.   Вода – великий  санітар.

 

Третя хмаринка  --  Мовна

 

1.  Гра  «Зумій пояснити вислів»

Виявляється в українській мові є майже 50 фразеологізмів із словом «вода»

Варити воду –                      знущатися  з кого – небудь

Вийти сухим  із води –           уникнути покарання, вередувати.

Вилами по воді писане –    про  щось малоймовірне,таке, що не може  бути.

В  ложці води втопити –       про  намагання зробити комусь    прикрість.

 

 

2.  Створення  висловів.(з’єднати стрілочками)

Канути в воду                                                     Перестати існувати,зникнути

Мов води в рот набрав                                    Зажурений,засмучений

Водою не розлити                                             Той,хто нічого не робить

Наче у воду опущений                                      Не сказати жодного слова,мовчати

Під лежачий камінь вода не тече                  Про тісну дружбу

 

3.   « Павутинка»   до слова

          Краплинка      (мала, тепла, весела,пухнаста,добра….)

 

Четверта хмаринка –  Математична

 

1.  Розв’язування  «цікавих» задач

 

1.  Людина за добу споживає до 6 літрів води. Скільки води споживає людина за тиждень?    (6 х 7 =42)

 

2.  На 100 л води припадає 2 літри питної води. Скільки  літрів не питної води становить на 100 л?   (100 – 2 =98 (л) )

(Виховний момент. Питної води на землі мало, тому ії треба берегти )

 

3.  Стебло кукурудзи за 6 днів випаровує 24 л води.  Скільки літрів води буде випаровувати кукурудза за 8 днів? ( 24: 6 х 8 = 32 (л) )

 

4.   Якщо з крана постійно крапає вода,то за 2 дні марно витікає 14 л води. Скільки літрів води витікає за тиждень? (14: 2 х 7 = 49 (л) ) (виховний момент)

 

5.   Під час купання витрачається 7 відер води. Під час прання в пральній машині на 3 відра води більше. Скільки всього відер води витрачається на купання і прання?   

  ( 7+3) + 7 = 17 (в.)

 Висновок:  На Землі стає менше чистої води,тому ії треба берегти.

 

Підсумок уроку.

1.  « Мозкова атака»

   Інтерв’ю кореспондента

-          Що найбільше сподобалось  вам  на уроці?

-         Що нового ви дізналися?

-         Яким був урок?

-         У –   урочистий

-         Р –   радісний

-         О –   особливий

-         К –    красивий

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн