Коломийки. «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перла розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість.

Опис документу:
Учні ознайомляться із новим жанром пісень - коломийкою, та з'ясують її специфічні ознаки

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

7 клас літ.

Тема. Коломийки. «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» — «перла розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість.

Мета. Уміти з'ясовувати специфічні ознаки коломийки, спонукати до реалізації своїх творчих можливостей; формувати естетичні смаки; прищеплювати любов і повагу до творчої спадщини народу.

Хід уроку

I. Організаційний етап.

З давніх-давен пісня виражала радість, смуток, сподівання, мрії народу про майбутнє. І як хочеться, щоб українська пісня піднялася з колін, повірила в себе, у свою силу і красу. І ви, діти, повинні допомогти їй у цьому: знати багато пісень, вміти їх співати, любити пісню.

II. Перевірка домашнього завдання.

Опитування напам'ять народних пісень

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя. У пісенному різнобарв'ї української народної творчості, крім «давніх» пісень, рясніють коротенькі коломийки, що, як дрібні квіти, щедро розсипані по Україні, особливо по карпатських селах, лісах і полонинах.

Звідки мої коломийки, питають ня люди.

В полонинах, буковинах ростуть вони всюди.

Співаночки мої любі, де ж я вас подію?

Понесу вас в полонини, по горах розсію.

Та як буде добра доля, я вас позбираю,

А як буде лиха доля — я вас занехаю.

Вони зворушують серця скромною простотою, непоказною щирістю, оптимізмом. Найчастіше зустрічаємо порівняння їх з квітами, з зеленим запашним верховинним світом, а за влучним порівнянням Івана Франка, коломийки — ніби розсипане намисто з перлів, що перекочуються з місця на місце і мерехтять, приваблюючи своїм блиском. Ці міні-твори завжди звернені до сучасності.

2. Фонозапис коломийок (на вибір учителя).

3. Бесіда.

Які коломийки вам сподобалися найбільше? Чи раніше ви чули коломийки? Коли і де це було? Хто їх виконував?

Які народні танці ви знаєте? Який темп гопачка? Прослідкуйте залежність між темпами музики і танцю. Пригадайте пісні, що співаються під час танців. Поясніть, якщо можете, походження слова «коломийка».

Ці коротенькі для вчителя пісеньки виконуються здебільшого під час танців у супроводі музики. Однак у давнину по селах, коли збиралися молоді або дорослі на гулянку, не завжди були музики, а тому люди танцювали, співаючи веселих пісень. Темп співу і музики залежить від темпу танцю. У хороводних піснях темп не дуже швидкий: разом танцюють багато людей. Гопак танцюють хоч і кілька людей, але кожен окремо або парами, тому дуже швидко, рухи поривчасті.

Коломийка досить давня за своїм походженням. Уже в XVII ст. коломийковий твір мав широке розповсюдження по всій території України. Про це свідчать рукописні збірники. Отже, історія коломийок сягає в давню українську пісенну творчість. Ці перлини пісенності побутували у XVIII ст. і протягом XIX ст. Вони живуть і розвиваються і в XX—XXI ст. як самостійний жанр.

Про походження слова «коломийка» є різні думки. Одні вчені вважають, що воно пішло від назви міста Коломия (тепер Івано-Франківської області), де коломийки нібито вперше почали складати. Інші гадають, що воно утворилося від слова «коло», бо під час танцю (який теж називається коломийка) люди рухаються по колу.

4. Міні-дослідження будови коломийок.

а) Читання чотирьох коломийок з підручника (учитель має наголосити, що читання коломийок має бути легким, виразним, звертає увагу на їх лаконічну форму, багатство змісту, задушевність).

б) Робота у зошиті.

Хто не був на Верховині, не бачив Карпати,

Приїжджайте до нас в гості — раді вас вітати.

Учні записують коломийку і досліджують її:

- визначають наголос в римованому слові (падає на передостанній склад, жіноча рима);

- римування (суміжне);

- пауза (цезура після 8 складу);

- виділення логічно наголошених слів (Верховині — Карпати, в гості —

вітати);

- підраховування рядків і складів у рядку (2 рядки по 14 складів).

5. Підсумок міні-дослідження (учні дають визначення коломийки самостійно).

Коломийка — це пісня, що має два 14-складові рядки. Під час читання коломийка повинна подаватися як самостійний, завершений твір.

6. Ідейно-тематичний огляд коломийок.

Матеріал для вчителя. Коломийки особливо поширені в Галичині, на Буковині, Закарпатті. Вони відзначаються різноманітним змістом, що охоплює всі без винятку сторони життя народу. Тому так високо цінують українці коломийку, її простоту, мудрість, ставляться до неї з великою любов'ю і повагою, звертаючись як до друга, як до вірної порадниці. Вона заспокоює, розвіює сум, але й тривожить.

У цих творах знайшли відображення різні життєві явища. Нестерпним народним лихом була кріпаччина, і коломийки про це лихоліття увібрали в себе і горе народне, і гнів поневолених. Основні теми коломийок, створених за часів капіталізму, — це розорення селян, пролета ризація, заробітки, батракування, визиск.

Ой пішов я в Америку хліба заробляти

Та прийшлося на вулиці з голоду вмирати.

Коломийки про наймитство і заробітчанство змальовують образ виснаженого наймита, робітника, на якого ліг тягар соціальної несправедливості. Особливо виразно відчувається патріотизм у цих малих творах періоду Другої світової війни. Фашистське рабство викликало спогади про давню турецьку навалу.

То не турки-яничари піднялись з могили,

То фашистські людолови село обступили.

Багато сучасних коломийок виражають оптимізм, світлі, життєрадісні настрої.

Розцвітає Верховина, як мак серед поля,

Розвивається щасливо радісная доля.

7. Опорна схема коломийки.

Родинно-побутові

(про рідний край, господарювання, дозвілля молоді, кохання, одруження, родинне життя)

Соціально-побутові

(про опричників, рекрутчину, еміграцію, видатних людей)

Гумористичні

(висміювання людських вад, різних негативних явищ)

IV. Закріплення і систематизація знань.

1. Читаним і аналіз «Жартівливих» коломийок і «Дозвілля молоді» (за підручником).

Жартівливі коломийки

1. Ой дівчино-дівчинонько, яка ти, яка ти,

За хлопцями заглядаєш, не заметеш хати.

2. Роботящий легінище, нема що казати:

До півночі за дівками, до полудня — спати.

3. Ой скажіте, добрі люди, чим Андрій хворіє:

На роботі замерзає, коло миски пріє.

Дозвілля молоді

1. Є у світі, добрі люди, всякі співаночки,

Та кращої не знайдете від коломийочки.

2. Заспіваймо коломийку, — нащо так сидіти?

Коломийку у нас люблять і старі, і діти.

3. Коли тоту коломийку здалека почую

Аж би яка нароблена — співаю й танцюю.

Поділ коломийок

Дозвілля молоді (співи, музика, танці, вечорниці, дівування, парубкування, товаришування, докори, жарти, кепкування).

2. Підготовка до складання коломийок. Коротенькі, прості за будовою коломийки легко складати, а тому вони виникали й виникають щоденно. Одні з них забуваються, інші — живуть довгі роки. Ці твори завжди актуальні, злободенні й мають імпровізаційний характер.

Імпровізація — складання вірша, пісні під час виконання без попередньої підготовки.

Знати коломийки, уміти їх складати і співати вважається почесною, похвальною справою. Це гордість і багатство молоді.

V. Домашнє завдання.

Використовуючи набуті знання, складіть жартівливі коломийки на тему шкільного життя.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
6
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!