Класна година " Екологічні проблеми XXI століття. Екологія і здоров'я"

Екологія

11.11.2018

3673

232

0

Опис документу:
цілі:допомогти учням навчитися будувати свою поведінку в природі на основі знань і відповідної оцінки можливих наслідків своїх вчинків; усвідомити свою моральну відповідальність за долю рідної землі; формувати навички екологічної культури.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Класна година

Екологічні проблеми XXI століття. Екологія і здоров'я

цілі: допомогти учням навчитися будувати свою поведінку в природі на основі знань і відповідної оцінки можливих наслідків своїх вчинків; усвідомити свою моральну відповідальність за долю рідної землі; формувати навички екологічної культури.

устаткування: повідомлення учнів, картки для індивідуальної роботи, презентація, відеоролик «Наша планета Земля»

На дошці - проблемні питання, які до кінця заходу повинні бути вирішені:

  1. Чому глобальне духовне виховання людства висувається сьогодні в якості одного з найсерйозніших напрямків у вирішенні екологічних проблем?

  2. Один з учених - екологів сказав, що ми не успадкували землю від своїх батьків, а взяли її в борг у своїх дітей. Як ви розумієте цю думку?

  3. Розкажіть, будь природоохоронною діяльністю ви займаєтеся або плануєте зайнятися.

Примітка. На класній годині беруть участь: еколог, представник комітету з охорони природи, медичний працівник, економіст. В їх ролі виступають учні класу, які підготували свої виступи заздалегідь по рекомендованій літературі.

Хід класної години

  1. Вступне слово

2017 рік оголошено Роком екології. Слово "екологія" стало вживатися в усіх засобах масової інформації і навіть в наших повсякденних розмовах все частіше. Чи варто цьому дивуватися? Звичайно, ні. Цивілізація крокує по планеті, не тільки приносячи людині великі блага, але і створюючи при цьому все нові проблеми. В певний момент ці проблеми стали настільки гострими, що про них уже неможливо було мовчати. Першими занепокоїлися вчені. Забили на сполох і медики. Журналісти та політики теж не залишилися в стороні від цих проблем. Здавалося б, що вже все настільки добре зрозуміли важливість чистоти повітря і землі, збереження на планеті зелених лісових масивів, шкоди пестицидів і т. Д. Але розуміти - це ще не означає діяти, вживати необхідних заходів, робити щось істотне для порятунку життя на нашій планеті. Катастрофи тривають, нафтові плями в морі розпливаються. Стоки отруйні по річках отруюють риб і людини. І ліси все більше зникають, забруднене повітря настає ... Заповідні місця пішли під дачі. Зрубані дерева. А навколо -пестіціди. Що їси і п'єш, ніж дихаєш, людина?

Тема нашого класного години - «Екологічні проблеми XXI століття. Екологія в здоров'я ». Ні для кого не секрет, що наш світ стоїть на порозі екологічної катастрофи. Стан природи починає загрожувати існуванню самої людини. За порушення законів біосфери людина вже розплачується своїм здоров'ям. Але найстрашніше, що за це доведеться платити і майбутнім поколінням. Єдиний порятунок - в тому, щоб почути голос природи, підкоритися її законам, відмовитися від споживацького ставлення до Землі і її багатств. Єдиний порятунок - в екологічній культурі. Люди нерозривно пов'язані з природою тисячами ниток. Від стану природи залежить життя людини. Ми, люди початку XXI століття, майже непомітно для себе опинилися і свідками і винуватцями цих змін. Чим вони можуть обернутися для нас сьогоднішніх і для наступних поколінь? Сьогодні на класній годині присутні: еколог ..., представник Комітету з охорони природи ..., медичний працівник ..., економіст ..., в ролі яких виступають учні нашого класу.

Чи є в даний час загроза природі та житті людини?

2. Виступ учня (слайд 2)

З інформацією виступає еколог ...

Глобальна екологічна криза - це стан порушення стійкості біосфери, в результаті якого відбуваються швидкі зміни характеристик навколишнього середовища.

Вплив на обличчя планети (Слайд 3)
До людини, в проміжках між геологічними катаклізмами обличчя планети визначала ерозія. Річки тоді виносили в море близько 10 мільярдів тон опадів щорічно.
Після того, як люди стали інтенсивно займатися сільським господарством - ця величина збільшилася до 28 мільярдів тонн.
Людина видобуває близько 7 мільярдів тонн вугілля і 2,3 мільярда тонн залізної руди щорічно. Щоб дістатися до цих ресурсів - ми переміщаємо велику масу гірських порід.
Додамо сюди наповнювачі для будівельних конструкцій (пісок, щебінь), яких тільки в США використовується 2,5 млрд. Тонн щороку. А ще - три мільярди тонн вапняку для виробництва цементу.
Виходить, сьогодні ми змінюємо вигляд поверхні Землі в кілька разів сильніше, ніж природні процеси ерозії і вивітрювання, які панували на планеті мільйони років до нас.
Вплив на склад атмосфери і океану (Слайд 4) Завдяки людської діяльності в атмосферу виділяється в 5 разів більше двоокису сірки, ніж при виверженнях вулканів.
Людство виділяє в 100 разів більше вуглекислого газу, ніж всі вулкани, разом узяті. Завдяки діяльності людини, кислотність океанської води збільшилася на 25%. Це впливає вже не тільки на біосферу (ті ж корали, наприклад), але і на геологічні процеси, що відбуваються на океанському дні.
Вплив на енергетику Землі (Слайд 5) Виявляється, потужність, на якій «працює» Земля, можна оцінити. Вона становить в середньому 44 трильйона ват - і «витрачається» на дрейф континентів, виверження вулканів, землетруси та інші тектонічні процеси.
За оцінкою Міжнародного енергетичного агентства, «енергосистема людства» працює зараз з потужністю 16 трильйонів ват (це та енергія, яка виділяється безпосередньо внаслідок економічної діяльності людей).
Таким чином, ми вже зараз вносимо помітний внесок в енергетичний баланс Землі (приблизно 1/3). Якщо існуючі тенденції збережуться (оскільки споживання енергії подвоюється кожні 34 роки), людство стане домінуючою силою в «енергосистемі» Землі до кінця цього століття. Але тут говорилося тільки про ту енергії, яка виробляється людиною безпосередньо для своїх потреб. Ще більший внесок в порушення енергетичного балансу Землі вносить та енергія, яка «застряє» в земній атмосфері завдяки т.зв. парникового ефекту.
Підраховано, що подвоєння концентрації CO₂ в атмосфері дає 1300 трильйонів ват «зайвої» енергії - в 28 разів більше, ніж виділяється внаслідок тектонічної активності.
І ми дійсно близькі до того, щоб подвоїти кількість вуглекислоти в атмосфері. За роки індустріальної цивілізації її концентрація вже збільшилася приблизно на 40%.
Чому це важливо (Слайд 6)
Ми не знаємо, як вийшло, що на землі сформувалися і підтримуються сприятливі умови для життя. Найближчі до нас планети для життя непридатні. Ясно тільки, що на Землі склалася якась унікальна саморегулююча система, завдяки якій і підтримується життя.
На сьогодні - ні надійних моделей, що дозволяють прорахувати, як вплине на цю систему ту чи іншу зовнішнє втручання. Відомо, що у будь-якій складній системи є певний запас стійкості до зовнішніх впливів, після перевищення якого вона йде в рознос з катастрофічним наслідками.
Судячи з цих цифр, на сьогоднішній день ми стали досить сильні, щоб перекрити цей запас. Але недостатньо розумні, щоб просто усвідомлювати це. За останні 25 - 30 років транспорт і промисловість взяли з атмосфери більше кисню, ніж його спожило людство за весь антропоген, тобто за 2 - 3 мільйони років. В атмосферу викидається сірка, азот, цинк, калій, отруйні речовини. Тільки вуглекислого газу щорічно в світі викидається 5 млрд. Тонн, що може привести до потепління, до часткового танення полярних льодів і підвищення рівня Світового океану. Можливі негативні наслідки для людства в цьому випадку важко навіть уявити.

Учитель. Наведені екологом факти тривожні. Оной з важливих проблем на сьогоднішній день є переробка сміття.

Щорічно на нашій планеті накопичується більше 190 мільйонів тонн сміття. Основна частина побутового сміття - упаковка: целофан, поліетилен, пластмаса, скло. Це неорганічні матеріали, які отримують в результаті складних хімічних процесів. Терміни розкладання такого сміття дуже великі, наприклад:
паперова коробка з-під молока або соку - 5 років;
картонна коробка - до 1 року;
cігаретние фільтри - 10-12 років;
пінопластовий стакан - 50 років;
пластикова пляшка - понад 100 років;
поліетиленовий пакет -10-12 років;
огризок від яблука - 2 місяці;
шкірка фруктів - 6 місяців;
фольга - до 100 років;
алюмінієва банка - 300 років;
скло - понад 1000 років.
Скупчення сміття на відкритому повітрі є максимально небезпечною формою забруднення навколишнього середовища. Це пов'язано з тим, що при розкладанні сміття виділяються шкідливі хімічні речовини, які отруюють повітря, через дихання проникають в тканини організму, порушуючи обмін речовин.

- Яка ж екологічна обстановка в нашій країні?

3.Виступленіе учня

Слово надається представнику комітету з охорони природи. (Слайд 7,8,9)

Екологічна обстановка в нашій країні теж викликає занепокоєння. У Книгу рекордів занесені такі споконвічно російські досягнення: місто Дзержинськ був визнаний найбільш забрудненим містом світу. У його ґрунтових водах міститься фенол, концентрація якого перевищує ГДК в 17 000 000 разів. Республіка Комі - найбільша за площею забруднена територія в світі. На Чукотці за маршрутами Північного завезення розкидано близько 12 млн залізних бочок із залишками нафтового палива. Близько 15% території Росії, на яких сконцентровано близько 60% населення, можна охарактеризувати як «екологічно неблагополучні». Найбільш забрудненими вважаються європейська частина РФ, а також південь Західного Сибіру і Далекого Сходу. Але є і незаймані регіони - близько 11 000 тис. Кв. км, тобто 65% території країни,

(Слайд 10)

І тільки ахає Природа ...

Весна! Струмки не замовкають:

Потоки в буяння - там і тут.

І в наше озеро стікають

І добрив і мазут.

Весь берег став схожий на звалище -

Чого, чого тут тільки немає:

Недоїдки, старі мочалки,

Уривки книжок і газет ...

Ростуть ті звалища рік від року

По берегах озер і річок,

І журиться Природа:

- Навіщо все це, Людина ?!

Іду тайгових долиною ...

І знову - гіркі слова:

У сосен висохли вершини,

З беріз обсипалася листя,

На травах - чорні болячки -

Біда, куди не глянь ...

І роз'яснив мені єгер похмуро:

- А що? Кислотні дощі…

... Ліс плакав точно в негоду

Скрипучих скаргою калік,

І я почув стогін Природи:

- Що накоїв ти, Людина ?!

Раз в туристичному вояж

Я скупатися захотів.

Але прогулявся біля пляжу

І, вір, роздягнутися не посмів.

Тягнуло від води отрутою -

Шиба запахи хвилею.

Чи не море - стічна канава

Плескала тихо переді мною.

Диміли далеко заводи,

Шумів космічний наше століття.

Але сумним був вінець Природи -

Її створіння - Людина.

Наш розум став Природі ярмом!

А чи не станеться раптом так,

Що нам самим до Червоної книги

Чи залишиться всього лише крок.

Від термоядерних реакцій

І від хімічних новацій

Не раз рвалася потомства нитку.

Хвиля жахливих мутацій

Чи загрожує планету затопити.

Все може бути, все може статися ...

Питання руба: бути чи не бути?

Ніхто за нас того питання

І не подумає вирішити.

А між тим все годину за годиною

Ми продовжуємо зло вершити.

І ось вже немає лісових запасів,

Уже в річці не можна попити.

Ракети б'ють по небосхилу,

Турбуючи мирний наш нічліг,

І тільки ахає Природа:

- Так син ти мені, Людина

учитель: Який вплив навколишнє середовище справляє на здоров'я людей?

4. Виступи учня.

З інформацією виступає медичний працівник ... (слайд 11)

Забруднення повітря на 43 - 45% винне в погіршенні здоров'я населення. 70 млн осіб дихають повітрям, насиченим небезпечними для здоров'я веществамі.В Амурської, Курганської, Кемеровської, Новгородської областях і Мордовської республіці встановлено прямий вплив хімічного забруднення на виникнення захворювань центральної нервової системи, гепатитів, токсикозів вагітності, збільшення мертво народжуваності і вроджених аномалій.

На стан здоров'я впливає і якість питної води. Все гострішою стає проблема джерел чистої прісної води. Близько 50% споживаної російським населенням питної води не відповідає гігієнічним і санітарно-епідеміологічним нормам. Через діоксиновий забруднення водойм щороку в РФ гине 20 000 чол. Бактеріальне і вірусне забруднення річок Росії створює постійну небезпеку епідеміологічних спалахів кишкових інфекцій. У багатьох регіонах нашої країни спостерігається перевищення допустимого рівня пестицидів в грунті, що веде до захворюваності дітей анемією, туберкульозом. На територіях, які зазнають радіоактивного забруднення внаслідок аварій в Челябінську, Чорнобилі, збільшилася кількість хворих на лейкоз, ендокринними захворюваннями. Вченими зареєстровано зростання загальної смертності на 17 - 24%.

Багато рослин і тварини організми стають накопичувачами металів і стійких хімічних сполук, їх вживання небезпечно для здоров'я, середня тривалість життя в Росії 69,5 років, що на 8-10 років менше, ніж в 44 капіталістичних країнах.

Кожна четверта жінка в Росії не може народити за генетичними обставинам здорову дитину. Біологи вже довели, що генетична інформація, передана наступним поколінням живою клітиною, може бути спотворена і порушена під впливом так званих «мутантів». До їх числа відносяться радіація, активні хімічні речовини, отрутохімікати, пестициди, деякі метали.

учитель: Що необхідно зробити для збереження природи?

5. Виступ учня. Слово економісту ... (слайд 12)

Що являє собою екологія в цифрах

  1. площа антропогенних пустель досягає 8% суші

  2. міста і промислові зони займають 2% суші

  3. щорічно в світі вирубується 7-20 млн га лісу

  4. тропічні ліси вирубані на 50%

  5. ліси помірного поясу вирубані на 40%

  6. більше 50% сірчистого газу має техногенне походження

  7. грунту і рослини міст містять в 20-30 разів більше свинцю, ніж за їх межами

  8. 30% поверхні океану містить нафтопродукти

Лауреат Нобелівської премії Д.Медоуза «Нові межі росту» вивів формулу «Причини деградації і руйнування природного середовища»

Формула «глобального розвитку»

J = Р × А × Т

J - навантаження на навколишнє середовище

Р - населення

А - добробут

Т - технологія

Зростання населення Землі

По оцінкам фонду ООН в області народонаселення, населення планети перевищило наступну чисельність:

  • 1 мільярд - 1820 рік

  • 2 мільярди - 1927 рік

  • 3 мільярди - 1960 рік

  • 4 мільярди - 1974 рік

  • 5 мільярдів - липень 1987 року

  • 6 мільярдів - жовтень 1999 року[9]

  • 7 мільярдів - 31 жовтня 2011 року[10]

  • Якщо динаміка зростання чисельності не зазнає разючих змін, то кордон в 8 мільярдів чоловік буде подолано приблизно в 2024 році

Відбувається постійне збільшення середньодушового споживання ресурсів

Розвинені країни (15% населення) споживають:

  1. 50% продовольства

  2. 53% енергії

  3. 33% добрив

  4. 70% ділової деревини

Проводять викидів:

  1. 40% загального СО2

  2. 50% хлорфторуглеродов

  3. 82% особливо небезпечних відходів

США (4,8% населення Землі):

  1. виробляють 21% товарів і послуг

  2. використовують 1/3 енергетичних і мінеральних ресурсів

  3. припадає 1/3 світового забруднення

«Мільйони транзисторів не замінять шматка хліба голодному, мільярд телевізорів не врятує від спраги, трильйон автомашин не дасть ковтка повітря задихається. Померти під горою технічних брязкалець - доля лише жодних дурнів ». Н. Ф. Реймерс

«Чим більшою кількістю речей ми володіємо, тим більше потрапляємо під їх владу». Т.Міллер

  1. виступ учня

Інформаційний блок «Закони екології». Екологічний календар. (Слайд 15)

Як бачимо, природа дуже жорстоко карає тих, хто не виконує її законів. А тим часом цих законів всього чотири. Їх так легко запам'ятати!

Чотири закони екології

1. Все пов'язано з усім.

2. Все повинно кудись діватися.

3. Ніщо не дається даром.

4. Природа знає краще.

Отже, чотири закони екології. Їх сформулював американський вчений Баррі Коммонер. Перший закон: «Все пов'язано з усім». Дія цього закону ми вже бачили на наших прикладах.

Другий закон говорить: «Все повинно кудись діватися». Ніщо не зникає безслідно, в тому числі і сміття, який закопують або спалюють. З одного речовини виникає інше, при цьому отруюється повітря, змінюється клімат, хворіють люди.

Третій закон: «Ніщо не дається даром». Все, що ми виграли, взявши у природи, вона забере у нас іншими шляхами. Знищили горобців - шкідники з'їли весь урожай, відстріляли хижих птахів - зникли куріпки. За все доводиться платити.

Четвертий закон: «Природа знає краще». Людина, самовпевнено бажаючи «поліпшити» природу, порушує хід природних процесів. У природи немає ніяких відходів: для будь-якого органічного речовини в природі існує фермент, здатний цю речовину розкласти. Ну а людина створила і продовжує створювати величезне число хімічних речовин і матеріалів, які потрапляючи в природне середовище, не розкладаються, накопичуються і забруднюють її.

Екологічна культура полягає в тому, щоб знати і виконувати ці закони.

І сьогодні перед людьми стоїть завдання зберегти природні багатства для майбутніх поколінь. Тому був створений спеціальний екологічний календар, що включає в себе особливі дні. (Слайд 16)

16 вересня Міжнародний день охорони озонового шару Землі.

20 вересня День лісу.

27 вересня День моря.

4 жовтня День захисту тварин.

29 грудня День 6іологіческого разноо6разія.

22 березня Всесвітній день води.

1 квітня День птахів.

18-22 квітня Дні заповідників і національних парків.

22 квітня День Землі.

5 червня День охорони навколишнього середовища.

17 червня День боротьби з опустелюванням і засухою.

Учитель. Отже, захист природи стосується всіх нас. Всі ми дихаємо одним і тим же повітрям землі, п'ємо воду і їмо хліб, молекули яких безперервно беруть участь в нескінченному круговороті речовин. І ми самі її мислячі частки. Це накладає величезну відповідальність за збереження природи на кожного з нас, на кожного без винятку. Кожен з нас може і повинен вносити свій вклад в боротьбу за збереження природи, а, отже, життя на Землі. (Слайд 17-18)

Ви знаєте, що кілька років поспіль школа бере активну участь у всеросійській акції «Блакитне дзеркало». Учні нашої школи виходили на прибирання посадок, парків, берегової лінії водоймищ та інших місць відпочинку городян. Але ж чисто не там, де метуть, а там де не смітять.

7. «І один у полі воїн» - командам даються завдання (незакінчені пропозиції) - кожен член команди по черзі дописує відповідь:

  • пишіть на обох сторонах паперу, використовуйте більше матеріал з ... (переробленої макулатури)

  • намагайтеся купувати напої в скляних пляшках, які можна ... (використовувати багато разів)

  • не купуйте більше, ніж може ... (тобі знадобитися)

  • одяг, яку ти не носиш, можна ... (віддати нужденним)

  • якщо є садова ділянка, використовуй харчові відходи для ... (приготування компосту)

  • намагайся не користуватися пінопластом, так як він практично ... (не розкладається)

  • полагодь і виправ річ замість того, щоб ... (її викинути)

  • дізнайся, де поблизу є пункт з прийому макулатури, і ... (здавай туди використану макулатуру)

  • не викидати старі іграшки, книги: вони можуть ... (кому-то в нагоді)

8.Вікторіна (презентація)

9. Висновок

Команди вибирають одне із запитань на дошці, і відповідають на нього.

Учитель. У всьому світі люди прагнуть до максимального зменшення забруднення навколишнього середовища. І ми з вами повинні піклуватися про навколишнє середовище і підтримувати той природний баланс, в якому людина здатна нормально існувати.

У висновку хочу нагадати вам слова академіка С. П. Капіца, які він виголосив на урочистому відкритті першого Дня Землі в Москві: «... День Землі - це день відповідальності перед нашою планетою, відповідальності перед людьми, які її населяють, перед самою природою, частиною якої ми є ».

10. Рефлексія

«Напуття людству ...»

скласти пропозицію - напуття людству з метою запобігання екологічній катастрофі. Враховується оригінальність, емоційність і грамотність висловлювань.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.