Києво-Печерський патерик як пам'ятка житійної літератури, місце його укладання, головні герої. Зміст оповідання про Прохора-чорноризця

Опис документу:
Урок має на меті дати уявлення учням про Києво-Печерський патерик; розтлумачити зміст оповідання про ченця Прохора; вчити усвідомлювати переваги праведного життя ченців Києво-Печерської лаври; виховувати повагу до історичного минулого нашого народу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Києво-Печерський патерик як пам'ятка житійної літератури, місце його укладання, головні герої. Зміст оповідання про Прохора-чорноризця.

Мета: дати уявлення учням про Києво-Печерський патерик; розтлумачити зміст оповідання про ченця Прохора; вчити усвідомлювати переваги праведного життя ченців Києво-Печерської лаври; виховувати повагу до історичного минулого нашого народу.

Обладнання: ілюстрації, на яких зображені «отці-чорноризці», фото Києво-Печерського патерика, зміст оповідання про Прохора-чорноризця тощо.

Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво: Л. Тарасевич, «Нестор-літописець» (ілюстрація до кн. «Києво-Печерський патерик»).

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Аналіз уривків з «Повісті минулих літ»

2. Літературний диктант

  • Повчання, послання, літописижанри... літератури. (Оригінальної).

  • Цей православний монастир заснований 1051 р. ченцями... (Антонієм і Феодосієм Печерським).

  • У XII ст. монастирю надали звання... (Лаври).

  • Києво-Печерська лавра була центром... (Літописання і церковної літератури).

  • У 1240 р. монастир був розорений під час навали... (Хана Батия).

  • Спадкоємець Плетенецького і Копистинського ... заснував тут школу, яка була об'єднана з братською школою. (П. Могила).

  • 1990 р. ... визнала Києво-Печерську лавру пам'яткою світового значення. (ЮНЕСКО).

  • Нестор прийшов до лаври в ...віці. (Сімнадцятирічному).

  • Монах Києво-Печерського монастиря вважається укладачем першого руського... (Літопису).

  • Після своєї появи «Повість минулих літ» піддавалася переробкам ще... рази. (Два).

  • Літописці закликали князів до... (Єдності).

  • Літописний текст для історика... достовірним джерелом. (Не може бути).

II. Організація вивчення нового матеріалу.

1. Слово вчителя

– Слово «патерик» походить від латинського «патер» (батько). У католиків ним означають особу священика. З давніх часів патериком стали називати збірки оповідань та легенд, у яких ішлося про життя «отців»- чорноризників. Уперше такі рукописні книги з'явилися у Візантії. Широко знані в православному світі також патерики Єгипетський та Синайський. На нашій землі в далекі часи народився Києво-Печерський патерик. Це не просто одна з важливих пам'яток української культури, а, як назвав її наш видатний історик Михайло Грушевський, «золота книга українського письменного люду».

Києво-Печерський патерик розповідає про те, як жили ченці, як і з чого починався славетний Печерський монастир. Цю книгу за взірцем патерика Візантійського творили самі київські монахи. Офіційно авторство його приписується трьом письменникам: єпископу Симонові, ченцеві Полікарпу й Несторові-літописцю, хоча й не виключено того, що в цій копіткій та довготривалій роботі брали активну участь й інші подвижники з монастирських келій.

В основі кожної оповіді патерика дивовижна подія, чудо, що безмежно вражає людську уяву. Оповіді та легенди містять чимало сюжетів із чудесними поворотами. Багато в них і конкретного матеріалу, точних деталей про життя ченців у монастирі, їхні щоденні клопоти. Це твори й історичні, й художні, й релігійні водночас. Популярність Києво-Печерського патерика в Україні була просто безмежна. З цією книгою виросло чимало поколінь людей. Тож і не випадково Михайло Грушевський, оцінюючи Києво-Печерський патерик, ставив його в один ряд з «Кобзарем» Тараса Шевченка.

Що ж відомо ученим про цю книгу? Києво-Печерський патерик видатна рукописна церковно-літературна пам'ятка 1-ої половини XIII ст., збірник творів з історії Києво-Печерської лаври і перших її подвижників.

Створений після 1215 p., але не пізніше 1230 р. Відомий за двома рукописними збірками XV ст. Тверським (1406; т.зв. Арсеніївський) і Київським (1462; т.зв. Касіянівський). Незважаючи на наявність сюжетів і мотивів перекладних патериків (опису життя ченців) Єгипетського, Афонського, Синайського, Ієрусалимського, Скитського, Києво-Печерський патерик відзначений яскравою самобутністю. Основу Києво-Печерського патерика склали послання єпископа Симеона печерському ченцю Полікарпу і звернення Полікарпа до ігумена лаври Акіндіна, а також Лаврський літопис 1076 р. «Про перших чорноризників лаврських».

Пізніше до Києво-Печерського патерика увійшло «Житіє Феодосія, ігумена печерського» (складене Нестором бл. 1091 р.) і «Сказання про створення Печерської церкви». Патерик прославляв будівельників і живописців (зокрема, Аліпія), окремих діячів Києво-Печерського монастиря.

Поряд з реальними відомостями про життя в монастирі, про ставлення князів до монастиря, про роль варягів у культурному житті, про приватні бібліотеки ченців подаються і фантастичні розповіді (чорти виконують накази святого і т.п.). Відомо близько двохсот списків патерика.

Уперше надрукований 1635 p., повторно у друкарні Києво-Печерської лаври 1661 р.

2. Виразне читання тексту оповідання про Прохора-чорноризця

3. Бесіда за питаннями:

  • Де відбуваються події? (В Києві).

  • Назвіть дійових осіб оповідання. (Прохор, Святополк, Давид, ігумен, 2 брати).

  • Чому ченця Прохора назвали Лободником? (Бо збирав лободу, розтирав, робив хліб і тим жив).

  • На що Бог перетворив гіркоту та печаль? (На солодкість і радість).

  • За що Бог нагородив ченця? (За терплячість і стриманість).

4. Асоціативний ланцюжок

(Учні дописують асоціації до оповідання про Прохора-чорноризця)

  • Обмеження → лобода → гіркота → стриманість →...

(→ солодкість → радість → хліб).

  • Голод → гіркота → праця → допомога ближньому →...

(→ благословення → солодкість).

  • Сварка → грабежі свавілля → попіл → терпіння →...

(→ сіль → сором → каяття → шана → удача).

III. Підбиття підсумків

IV. Домашнє завдання

Доведіть, що Києво-Печерський патерик є пам'яткою житійної літератури. Прочитайте та проаналізуйте одне із оповідань Києво-Печерського патерика.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.