і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Казкові персонажі та їх характеристика (за казкою О. Уайльда "Хлопчик-Зірка")

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
3600 грн
1080 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №LB270209
За публікацію цієї методичної розробки Хижняк Ольга Анатоліївна отримав(ла) свідоцтво №LB270209
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Отримати код

Автор уроку: Хижняк О. А.

Предмет: зарубіжна література

Клас: 5 – А

Тема: Казкові персонажі, їх характеристика.

Мета:

навчальна: продовжити знайомство з казкою О. Уайльда «Хлопчик-зірка»; дати поняття «конфлікт» літературного твору; вчити учнів працювати з текстом, аналізувати події, вчинки героїв, давати їм оцінку;

розвивальна: формувати навички виразного читання; розвивати усне мовлення, образне мислення, творчі здібності школярів, вміння характеризувати персонажів, використовуючи цитати з твору;

виховна: спонукати учнів до роздумів про справжню красу та щастя; сприяти вихованню людяності, милосердя, поваги до загальнолюдських цінностей.

Цілі.

Після проведення уроку учні

знають:

  • героїв казки О. Уайльда «Хлопчик – Зірка»;

  • основні події твору.

вміють:

  • виразно читати текст казки;

  • визначати головну думку прочитаного;

  • характеризувати казкових персонажів, використовуючи цитати;

  • аналізувати вчинки героїв, давати оцінку їх поведінці, моральним якостям;

  • визначати конфлікти твору;

  • висловлювати враження і власне ставлення до подій та героїв казки;

  • розкривати моральні цінності, втілені в казці.

Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору.

Методи і прийоми, види діяльності: слово вчителя, евристична бесіда, прийом «Асоціативний кущ», гра «Лови помилку», укладання таблиці «Персонажі казки», інтерактивна вправа «Мозковий штурм», коментування епіграфа, інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

Обладнання: підручник, картки для учнів, мультимедійна презентація.

Оформлення дошки.

По центру: запис теми уроку

Справа: епіграф

Кожна людина – з кореня добра і зла.

Григорій Сковорода

Хід уроку

І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.

  • Налаштування емоційного настрою.

Десь в небесному просторі

Вічним світлом сяють зорі.

І у нашому дворі

Заблукали дві зорі.

Хай одна несе знання.

Інша ж, ніби навмання,

Принесе вам всім довіру,

У своє майбутнє віру.

Слово вчителя.

  • Чи бачили ви коли – небудь, як падають зорі? Кажуть, треба загадати бажання – і воно неодмінно здійсниться.

  • Які побажання є у вас на сьогоднішній урок? Озвучте їх за бажанням.

  • Я хочу побажати, щоб на сьогоднішньому уроці ви відкрили мудрі істини, які, як зірочки, розсипані у казці О. Уайльда «Хлопчик-Зірка».

  • Актуалізація опорних знань і суб’єктного досвіду.

Гра «Лови помилку».

  1. Додому поверталося три Лісоруби? (Двоє).

  2. На холодну погоду нарікали лисиця, заєць. (Вовк, Коноплянки).

  3. Морозну погоду хвалили голуби. (Сови).

  4. Коли Лісоруби вибралися з лісу, вони побачили, що пішов густий сніг. (Впала зірка).

  5. Другий Лісоруб узяв дитину, бо був дуже багатий. (Бідний, і вважав це лихим ділом – покинути дитя напризволяще).

  6. Дружина Лісоруба зраділа появі в домі чужої дитини. (Спочатку розсердилась, потім пожаліла її).

  7. Зоряний хлопчик виріс вродливим і дуже добрим. (Дуже вродливим, але жорстоким).

  8. Хлопчик – Зірка поводився з товаришами і з іншими людьми завжди милосердно, з розумінням. (Поводився зверхньо і жорстоко, бо вважав, що він походить від Зірки).

  9. Хлопчик - Зірка перетворився із вродливця на потвору, коли поцілував рідну матір. (Коли прогнав рідну матір).

  10. Коли Хлопчик – Зірка шукав свою матір, то знаходив усюди підтримку та розуміння. («…ніде ніколи не зустрів ні любові, ні доброзичливості, ані співчуття».)

ІІ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ

  • Представлення концепту теми.

На сьогоднішньому уроці ми з вами спробуємо розібратися, чому саме відбулось таке перетворення з Хлопчиом – Зіркою та як поставились до хлопчика люди і звірі, з якими він спілкувався. Тож тема сьогоднішнього уроку «Казкові персонажі та їх характеристика».

  • Вибір особистісно значущих цілей із запропонованого переліку.

ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Асоціативна робота

  • Як ви гадаєте, чому події, описані у казці, розпочинаються саме взимку?

  • Давайте простягнемо руку і уявимо, що сніжинка впала нам на руку. Яка вона? Опишіть свої враження. (Красива, біла, холодна.)

  • А що ви відчуваєте, коли промовляєте слово «сніжинка»? З якими словами вона асоціюється? (Зима, холод, сніг, хурделиця, мороз, віхола, завірюха.)

  • Що ви можете сказати, дивлячись на жабу? Чи можемо ми ось так простягнути руку, щоб вона стрибнула нам на руку, роздивитися її і схарактеризувати (Неприємна, неприваблива, холодна і навіть бридка.)

  • А що корисніше: сніжинка чи жаба? Чому? (Жаби поїдають протягом літа тисячі комах, які нас кусають, слимаків, які поїдають листя на рослинах, а ще жаби є своєрідним індикатором водойм. Якщо жаби відсутні у водоймі, то це означає, що вода у водоймі забруднена)

Висновок. Отже, гарна зовні сніжинка ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої і непривабливої зовні жаби ми маємо користь. Таким чином, однієї зовнішньої краси замало.

- А як ви гадаєте, чим визначається краса людини: її зовнішністю чи вчинками?

  • Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя, ясні очі, чарівну посмішку), називаємо зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра і гарна. Краса визначається вчинками людини, такими рисами її характеру, як милосердя, доброта, людяність.

  • Чому казка має таку назву? Чи немає, на вашу думку, у ній якогось прихованого змісту?

  • Як кожен із Лісорубів повів себе при знахідці?  Зачитайте слова з твору.

  • Який конфлікт виник між товаришами?  

  • Асоціативний ряд

  • Як ви думаєте, що ж таке конфлікт? Визначимо асоціації, які це слово викликає.

КОНФЛІКТ - сварка, суперечка, негатив, протиборство, протистояння, протиставлення, боротьба, неприязнь, протиріччя, зіткнення.

Конфлікт (від лат. зіткнення) – протиборство, протиріччя, зіткнення між героями, героєм і суспільством або внутрішня боротьба із самим собою 

  • Евристична бесіда

  • Що ви можете сказати про Лісоруба та його дружину? (Мали добре, щире серце.)

  • Отож, Дитя-Зірка росло й виховувалося вкупі з дітьми Лісоруба. Чому дивувалися всі жителі села? (Його красі.)

  • Яким автор змальовує хлопчика? З чим автор порівнює хлопчика? (З квіткою).

  • А як же Хлопчик-Зірка ставився до інших героїв, до своїх рідних? Якими були вчинки Хлопчика-Зірки і чому? (Не мав співчуття до всіх, скривджених долею. Повиколював очі кротові, підрізав крильця коноплянці, вбив білку. «Реготав» — отримував насолоду від знущань над слабкими і беззахисними.)

  • Яка головна риса його характеру? (Безсердечність.)

  • Що довелося витерпіти матері Хлопчика-Зірки, поки вона його шукала? (За 10 років обійшла весь світ, перетворилась на старчиху, збила у кров ноги, серце її краялося від болю та жалю за втраченим синочком.)

  • Що ви можете сказати про інших героїв казки? Як поставились до Хлопчика – Зірки Кріт, Коноплянка, Білочка?

  • Чи виправдано ставиться до Хлопчика – Зірки чаклун?

  • Чому Зайченя тричі рятувало хлопчика? (Хлопчик тричі врятував його від пастки мисливця.)

  • Укладання таблиці «Персонажі казки»

ГЕРОЙ

СТИСЛА ХАРАКТЕРИСТИКА

Лісоруб і його дружина

Бідні, але благородні. Мають добре, щире серце.

Хлопчик - Зірка

Дуже красивий, але має камяне серце. Любить себе й зневажає інших.

Старчиха, його мати

Бідна жебрачка, дуже любить сина. Обійшла весь світ, шукаючи його.

Кріт, Коноплянка, Білочка

Постраждали від жорстокості Хлопчика – зірки. Справедливі.

Чаклун

Страшний і лихий з лиця. Жорстокий.

Зайченя

Справедливе, вдячне.

  • Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Визначити основні конфлікти у казці О. Уайльда «Хлопчик – Зірка».

Очікувані відповіді

Конфлікт простежується між:

  • добром і злом;

  • зовнішньою красою та внутрішньою потворністю.

  • жорстокістю та людяністю, милосердям;

  • Перегляд бук трейлера до казки О. Уайльда «Хлопчик – Зірка».

ІV. РЕФЛЕКСИВНО – ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.

  • Коментування епіграфа

  • Як ви розумієте слова Г. Сковороди, що стали епіграфом нашого уроку?

  • Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро, треба вміти визнавати та виправляти усі свої життєві помилки. Треба завжди жити за законами Добра і Краси. Думаю, ніхто не залишився байдужим, кожен з вас замисливсь: «Хто я є? Який я є?».

  • Виразне читання притчі вчителем

ПРИТЧА ПРО ДВОХ ВОВКІВ

Колись давно старий мудрець відкрив своєму внукові одну життєву істину:

«В кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один

Вовк являє зло, заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, амбіції, брехню... Інший вовк

представляє добро, світ, любов, надію, істину, доброту, вірність…» Маленький

хлоччик, зворушений до глибини душі словами діда, на якусь мить замислився, а

потім запитав: «А який вовк в кінці перемагає? « Старий мудрець ледве помітно

посміхнувся і відповів: «Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш».

  • Підсумкове слово вчителя.

Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї Ангела - охоронця. Уві сні Ангел цілує немовлятко тричі: в чоло — аби воно зростало розумним, в личко, щоб було красивим та в груди, аби здоров'я, любов та доброта вселилася в його тіло, серце і душу. Тож нехай ваш Ангел завжди береже вас від біди, а ваша зірка освітлює вам шлях все ваше життя і вказує дорогу туди, де панують добро і любов.

  • Заповнення «Картки самооцінювання»

Картка самооцінювання

Прізвище, ім’я _____________________________________

Клас 5-А

Урок зарубіжної літератури

Цікавим на уроці для мене було

Я не зрозумів

Я можу пояснити іншому

Власна оцінка на уроці

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обовязкове. Характеристика образу Хлопчика-Зірки (дібрати цитати).

За бажанням. Написати лист-звернення до Хлопчика-Зірки

6

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Показовий урок із зарубіжної літератури
  • Додано
    26.02.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    1020
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    LB270209
  • Вподобань
    0
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти