і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Казки навчального змісту для учнів 1-4 класів "О, ця країна Граматична, Морфологічно- фонетична!

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

О, ця країна

Граматична,

Морфологічно-

фонетична!

( казки навчального змісту для учнів 1-4 класів)

Є значок маленький,

Йому наголос ім’я.

Міцно з ним пов’язана

Вся голосних сімя.

Наголос – наш друг

І дуже добрий помічник.

Наголос – відомий,

Славнозвісний чарівник.

«Замок», якщо схоче,

Перетворить на «замок».

Звук під ним чіткий,

Наприклад: килим – килимок.

Іноді він грається

Із нами залюбки,

Роблячи у слові

Чарівні свої стрибки.

Став над «о» - ворона,

Перескочив – ворона ,

Це не птах – кобила,

Має чорну масть вона.

Якось перескочив

(Справжнє диво це було!) –

І прислівник «тепло»

Став іменником «тепло»!

«Плакати – плакати».

Хто б без нього прочитав –

Це плакат чи плаче хтось?

А наголос постав –

Стануть зрозумілими

Одразу всі слова.

Сорок п’ять сорок – з числа ©

Пташок зробив! Дива!

Наголос – відомий,

Славнозвісний чарівник.

Наголос – наш друг

І дуже добрий помічник.

Він вам допоможе

У навчанні залюбки.

З ним подружитися потрібно, малюки!

Апостроф в алфавіті жив,

Із буквами завжди дружив,

Аж поки якось буква я

Сказала: «Геть від нас!

Бо Алфавіт – це букв сімя,

Нас 33 якраз!

А ти – не буква, просто знак,

Ти нам чужий, не рідний, знай!»

Почув апостроф ці слова –

Аж закрутилась голова.

Ніколи ще таких образ

Не чув він у житті.

Заплакав він, схопився враз –

І ось уже в путі.

Залишив місто алфавіт:

«Піду, побачу білий світ».

Та що тут сталося! Хоч плач:

У малюків зник раптом м’яч.

Саме подвір’я зникло теж, ©

І м’ята, й бур’янець.

І на вечерю щось не те:

Без м’яса холодець!

А курка!? Бідолашний птах:

Немає пір’я! Просто жах!

Усі годинники стоять:

Дев’ятка зникла й цифра п’ять!

Із гаю зникли солов’ї,

А ще реп’ях і в’яз.

В’юнів неначе хтось поїв,

Хлоп’ята зникли враз.

А у дівчат рум’янець зник…

Так жити алфавіт не звик!

Усі кричать на букву Я:

«Тепер ми зовсім не сімя!».

!Апостроф треба привести, -

Сказала буква М, -

Нам треба всім шукати йти,

Щоб не було проблем».

На пошуки гуртом пішли

І через день таки знайшли!

Усі зраділи, обнялись,

За руки міцно узялись:

І букви С, і І, і М,

Апостроф, буква Я.

І заспівали солов’ї,

Бо знов була сімя!

У курки пір’я відросло.

Всім дуже весело було!

©

Є слова, як день і ніч, -

Прямо протилежні.

От я обачливий, скажімо,

А ти – необережний.

Слова «великий» і «малий»,

«Сідати» і «вставати».

«Холодний» - «теплий»,

«Добрий» - «злий»

Антонімами звати.

Про них вам казку розповім,

Її вам знати треба.

Є місто слів, і в місті тім

Будинок був до неба!

В будинку мешкали слова,

Жили собі щасливо.

На кожнім поверсі – по два:

Недбалий і дбайливий,

А ще – веселий і сумний,

Гарячий і холодний,

Жили чистенький і брудний

Та ситий і голодний.

Жили там правда і брехня, ©

Жили тривога й спокій,

Жили так дружно, як рідня.

А дім той був високий!

Аж якось вдарив з неба грім,

Земля аж застогнала!

І величезна прірва в ній

Слова ці роз’єднала.

Давно-давно це відбулось,

Та прірва є й донині.

Будинок навпіл розколовсь,

І в кожній половині

Тепер не дружно вже живуть,

Слова оті – вороже.

Антонімами їх зовуть

За зміст їх, геть несхожий!

В одній країні граматичній,

Морфологічно-фонетичній,

Жив Перенос – маленький знак,

Та неабиякий мастак!

Він був розумний та кмітливий

І знав закони особливі:

Міг перенести слова

З рядка в рядок,

Ось так: тра-ва.

Коли в рядку не поміщались,

Слова до Переносу мчались.

В негоду люту, і в дощі,

І вдень, і вранці, і вночі:

- Будь ласка, любий Переносе, ©

Перенеси нас, друже! – просять.

І Перенос не відмовляв,

З рядка в рядок переставляв

Слова, ось так: ожи-на, лі-то,

Ве-селка, сон-це, зли-ва, ві-тер.

Але слова все йшли і йшли,

Вже черги у дворі були!

Щоб не спинялась перерва,

Він написав п’ять мудрих правил.

І мудрих, і таких простих

Свої п’ять правил золотих!

Тепер в країні граматичній,

Морфологічно-фонетичній,

Їх знає навіть і мал.,

Бо кожен бачить їх здаля.

І вам я раджу: прочитайте

І добре їх запам’ятайте.

Золоті правила Переносу

  1. Для переносу слів завжди

Потрібен поділ на склади.

  1. Як склад з одної букви лиш,

Не перенось його, облиш.

  1. Передню букву, пам’ятай,

Від кореня не відривай!

  1. Дж, дз також не розривають

Як злиті звуки позначають.

5. Подвійних приголосних збіг –

Ти можеш розірвати їх.

У Переноса вільний час

З’явився навіть, бо щораз,

Хто добре правила ці знає,

Тепер йому допомагає.

Чи є такі помічники

Між вас, шановні малюки?

Ось вам слова: завдання, косять, ©

Навчусь, ходжу,відзнака, осінь.

Які ж із правил золотих

Потрібні нам для слів отих?

У Граматиці – країні,

В славнім місті Дієслів,

Легендарнім і гостиннім,

Частку НЕ хтось поселив.

Частка НЕ з дієсловами

подружитись не могла.

-Я не стану поруч з вами,

Хоч би де я не була!

Не люблю вас! Не чекайте,

Я руки вам не подам!

І мене ви не гукайте,

Я не стану другом вам! –

І стоїть окремо НЕ.

- Не торкайтесь до мене!

Не чіпайте! Не підходьте!

Не турбуйте частку НЕ! –

Та одній же нудно жити,

Всім це ясно і без слів.

Треба з кимось і дружити,

Раз ти в місті Дієслів!

«Ненавидіти» - це слово

Полюбила частка НЕ,

І тому це дієслово ©

Не вживається без НЕ.

Пишуть «нехтувати» разом

(З ним у НЕ – любов сама!)

І «неволити», всяк знає:

Слова «волити» нема!

І «нездужати», «незчутись»,

«Непокоїтися» теж

Пишуть разом

(НЕ в них префікс),

Тут за смислом слова стеж!

Дружить НЕ й з дієсловами,

Що на НЕДО- почались.

«Недочути», «недоспати» -

Дії, що не відбулись

В повній мірі, лиш частково –

Разом пишуть, пам’ятай.

Тож обдумуй кожне слово

І словник частіш гортай!

Жили в країні граматичній,

Морфологічно-фонетичній

Брати-відмінки. Називний

(Він був між ними головний)

Завжди предмети називав.

Про кожен з них хто? що? питав.

Ось так: це хто? – Їжак, лисиця,

Це що? – Машина, паляниця.

А це хто? – Дівчинка, школяр.

А це що? – Квітка, календар. ©

Відмінок другий – Родовий –

Був роботящий, діловий.

Всіх роду-племені питав,

Тому і назву цю дістав.

  • Ти роду племені якого?

Ніде не обійтись без нього!

Кого? Чого?- питав, - немає?

Дороги, зайця чи трамвая?

Капусти, сала чи пшона?

Зозулі, півня чи зерна?

Давальний – щедрий був відмінок,

Кому? Чому? – усіх питав.

Ведмедю, бегемоту, півню,

Землі, повітрю – всім давав!

І ранку світлому, і ночі,

Давав і братові охоче.

Усе, що мав, усім давав,

Тому і назву цю дістав.

Знахідним брат четвертий звався.

Знайшов кульбабу й здивувався.

  • Що я знайшов? Весну-красну!

А ще кого? бджолу, осу,

Ведмедя, зайця і лисичку,

Знайшов метелика й синичку.

Орудний гордовито ходить,

Пишається. Скажи, ким? чим?

Собою, розумом, народом!

І ми пишатись будем ним,

Сім’єю, школою і містом,

Цукерками, ізюмом, тістом,

Коровою, котом, конем,

І ранком, і чудовим днем!

Місцевий вказує на місце.

На кому чи на чому? Де?

На морі, на землі, на річці, ©

У полі чи у лісі йде,

Мчить на машині, на коні,

У літаку або в човні,

В душі, у думці, уві сні,

А ще – в тобі він і в мені.

Відмінок сьомий зветься Кличний.

Він дуже, дуже симпатичний!

Бо всіх так радісно гукає:

Веселко! Земле! Рідний краю!

Усіх він хоче привітати:

Бабусю, мамо, сестро, брате!

Відмінків сім, вони – брати,

Тепер знайомий з ними й ти.

Був у країні граматичній,

Морфологічно-фонетичній,

Відкритий судовий процес

Над префіксами з- і с-.

  • На слух ці префікси подібні,

Тому чіткий закон потрібний,

Щоб плутанини не було

І жити легше всім було, -

Так прокурор, узявши слово,

Почав палку свою промову.

Не день, не два тривав процес

Над префіксами з- і с-.

Дзвінкі всі дружно виступали,

Лише за з- голосували:

  • Здружились здавна ми, тому

За нею ми – хоч на війну!

А розбрат між глухих почався.

Народ гудів і сперечався.

Шиплячі всі за з- були

І шарварок такий зняли!

Лиш п’ять глухих не визнавали

Прав з-, за с- вони стояли!

Були це К, П, Т, Ф, Х.

Нарешті в залі крик стиха.

Запанувала тиша,

Не шаруділа навіть миша.

Суддя Граматика ввійшла

І вказівки такі дала:

- Віднині і повік так буде:

Хай префікс з- панує всюди,

А префікс с- стоїть нехай

Лиш перед К, П, Т, Ф, Х!

Усі полегшено зітхнули

Й спокійно ввечері заснули.

Скінчився суд і справа ця,

Добігла й казочка кінця.

Але казкова ця подія

Ввела закон, що й досі діє!

Тож після с- завжди стоять

Ці мужні літери. Їх п’ять:

К, П, Т, Ф, Х!

Якщо ти їх запам’ятав,

Потрібні букви, друже, встав:

…фотографувати, …копати, …шити, …худнути, …сипати, …творити, …пекти, …цідити, …чепитися, …сунути, …класти, …давати.

Всім це правило відоме,

Знає й дитинча мале,

Що завжди потрібна кома

Перед А й перед АЛЕ.

А чи треба перед ТА?

Це проблема непроста!

Сполучник ТА мав звичку часто змінювати своє значення. Хамелеон, та й годі! Іноді прикидався єднальним сполучником, і тоді він був так схожий на сполучник І! як дві краплі води, їх не можна було розпізнати:

Ми збирали жолуді та шишки.

(Порівняй: Ми збирали жолуді і шишки.)

Правда ж, немає різниці?

Але іноді сполучник ТА набував іншого значення. Він переходив у стан протиставних і ставав справжнім двійником сполучників А чи АЛЕ:

Ще тепло вдень, та ночі вже холодні.

(Порівняй: Ще тепло вдень, але ночі вже холодні.)

І знову – жодної різниці! Але в таких випадках перед ТА, як і перед АЛЕ, необхідна кома. І це створювало незручності, викликало певні проблеми в Катрусі:

- От капосний «хамелеон»! – скаржилася вона на сполучник ТА. – Завжди через нього роблю помилки!

І тоді сполучники І та АЛЕ вирішили допомогти Катрусі: один із них завжди з’являвся на місці хамелеона ТА, щоб Катруся могла побачити справжнє обличчя цього пустуна.

Тепер Катруся твердо знає:

Як рис АЛЕ ТА набуває,

Потрібна кома перед ним,

Оцим сполучником складним.

А коли схожий він на І,

Потрібна кома? Звісно, ні!

14

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Як зробити навчання української мови в початковій школі цікавим для дитини?Використання віршованих правил і казок на уроках української мови, дає можливість учневі не тільки легко запам’ятати визначення, але і добре засвоїти його.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності практичного психолога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти