Казка Василя Симоненка “Цар Плаксій та Лоскотон”

Опис документу:
Мета: навчити дітей характеризувати дійових осіб казки, їх спосіб життя, простежувати різні способи життя і поведінки дійових осіб, проводити аналогії з сучасним життям; пояснювати відмінність прозової і віршованої мови; розвивати творче мислення п’ятикласників, культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати власні міркування, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати оптимістичне ставлення до життя. Тип уроку: комбінований

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дата:

Клас: 5

Тема: Казка Василя Симоненка “Цар Плаксій та Лоскотон”

Мета: охарактеризувати  дійових осіб казки, їх спосіб життя, навчити простежувати різні способи життя і поведінки дійових осіб, проводити аналогії  з сучасним життям; пояснювати відмінність прозової і віршованої мови; розвивати творче мислення п’ятикласників, культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати власні міркування, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати оптимістичне ставлення до життя.

Тип уроку: комбінований                                            

Хід уроку:

І Організаційний момент

ІІ Актуалізація опорних знань

Перевірка д/з

Слово вчителя: На минулому уроці ми з вами відкрили для себе творчість ще одного талановитого письменника, справжнього патріота й істинного громадянина Василя Андрійовича Симоненка. Зараз перевіримо, як ви підготувалися до сьогоднішнього уроку.

Вікторина «Сторінками життя і творчості В.Симоненка»

1. В.Симоненко народився в с. Біївці на Київщині. (Ні)
2. Зростав хлопчик без батька. ( Так)
3. Навчаючись у школі, майбутній письменник був дуже здібним учнем.(Так)
4. Василь — допитливий хлопець, багато читав. (Так)
5. Після середньої школи В.Симоненко вступив до Полтавського педагогічного інституту. (Ні)
6. Після середньої школи В.Симоненко вступив до Київського університету на факультет журналістики. (Так)
7. Він навчався на факультеті іноземних мов. (Ні)
8. Письменник найбільше полюбляв поетичний літературний жанр. (Так)
9. В.Симоненко спочатку не друкував свої вірші через скромність. (Так)
10. Остання збірка творів В. Симоненка — «Тиша і грім». (Ні)
11. Працював у газетах «Черкаська правда», «Молодь Черкащини». (Так)
12. Доля відміряла йому 48 років життя. (Ні)

«Чарівна  скринька»

(у скриньці найцікавіші дитячі запитання по казці, наприклад:

Скільки дітей мав цар? (6)

Як називалась країна яка зображена у казці? (Сльозолий)

Хто правив цією країною? ( цар Плаксій)

Що було заборонено у цій країні? (сміятися¸веселитися)

Як називалась столиця країни Сльозолий? (Плаксоград)

Чому цар Плаксій хотів, щоб усі діти плакали?

Чому цар Плаксій не любив Лоскотона?

Як дядько Лоскотон смішив дітей?

Чи міг народ обійтися без такого царя?

Що вимагав цар Плаксій від мешканців свого царства?

ІІІ Оголошення теми та мети уроку

Проблемне питання: кого більше серед людей: плаксіїв чи лоскотонів?
Чому? (записати на дошці)
Відповідь на це питання ми спробуємо знайти протягом сьогоднішнього уроку.

-- Запишімо дату й тему уроку

ІV Опрацювання навчального матеріалу.

Вдома ви прочитали цей твір. Але автор стверджує, що це літературна казка. Доведіть, що це справді так.
1. Це авторський художній твір.
2. Твір фантастичний.
3. У ньому зображуються пригоди вигаданих персонажів.
4. Написаний у віршованій формі.

Учитель.
Ви зазначили, що казка написана у дещо незвичайній формі, віршованій. Чим же вирізняється прозова мова від віршованої?

Віршована мова відрізняється від прозової будовою рядків (коротші рядки, ритмічна, римована, поділяється на строфи).

Ритм - поєднанні в певній послідовності наголошених і ненаголошених складів.

Рима — це співзвучне закінчення рядків. Роль рими:  підсилює зміст, ідейне та емоційне звучання вірша; чітко підкреслює завершеність кожного віршового рядка, що є одиницею ритму; має велике композиційне значення, бо за допомогою рим віршові рядки об’єднуються у строфи.

Строфа — це поєднання кількох віршованих рядків, об'єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування, наприклад чотиривірш, восьмивірш.

Бесіда

- Про що свідчить така назва? Назва країни Сльозолий збереглася від колишніх часів, коли на троні сидів цар  Плаксій.

- Які імена цар Плаксій дав своїм дітям? Як вони характеризують правителя країни та його дітей? Прокоментуйте імена.

В Плаксія було три дочки

І плаксивих три сини. 

Старша звалася Нудота, 

Середульшенька — Вай-Вай, 

Третя донечка — Плакота, ...

А цареві три сини 

Так і звались — Плаксуни

- Назви одну причину, чому цар Плаксій забороняв дітям країни сміятися й радіти.

Цар любив, як плачуть діти, бо любив їх сльози пити

- Яким був цар Плаксій — добрим, грізним, страшним, веселим, жорстоким? Свою відповідь обґрунтуй.

Цар був грізним («Хто всміхнеться — в часі тім я того негайно з'їм!»), страшним («ще була у Плаксія грізна гвардія своя»).

- Знайдіть і зачитайте портрет Лоскотона. Назви одну причину, чому Лоскотон щодня приходив до дітей. Підтвердь відповідь словами з казки.

Мав він вдачу теплу й щиру.

- Чи можеш ти передбачити, хто з двох персонажів переможе — Плаксій чи Лоскотон? Чому ти так вважаєш? Свою відповідь обґрунтуй.

На мою думку, переможе Лоскотон. У казках завжди добро  (оптимізм) перемагає зло (песимізм).

- Чому цар Плаксій боявся, що Лоскотон розвалить його трон? Прочитай підтвердження своїх слів у тексті.

Бо уже цей Лоскотон 

Скоро нам розвалить трон:

Що тоді ми будем пити, 

Як не будуть плакать діти!»

- Як вдалося спіймати Лоскотона? Прочитай про цю подію в тексті твору. Дотримуйся відповідної інтонації.

Був тоді у Плаксія 

Лютий посіпака, 

Віроломний, як змія, 

Капітан Макака. 

Так хотілося йому 

Царським зятем стати, 

Що ні разу в ту зиму

Не лягав і спати. 

Все ходив, усе він слухав 

І нарешті все рознюхав. 

На світанку Лоскотон, 

Насмішивши діток, 

У міцний поринув сон 

Між кленових віток. 

А лукавий капітан 

Підікрався змієм 

Й Лоскотонові аркан 

Зашморгнув на шиї. 

Руки вивернув назад, 

Міцно спутав ноги 

І мерщій у Плаксоград 

Рушив у дорогу...

- Хто звільнив Лоскотона з в'язниці? Чому Плаксієві не вдалося здійснити свій план?

А вночі йшли до в'язниці 

Батраки й робітники, 

Щоб звільнити із темниці 

Лоскотона на віки.

Простий люд любив та допоміг Лоскотону.

- Чи шкода тобі Плаксія та його рідню, коли вони згинули? Чому?

Вони зрозуміли силу сміху.

- Що в казці було страшним, а що — смішним? Наведи приклади смішного.

Страшним є відношення до дітей, а смішною – смерть від лоскотів.

- Який погляд на життя — оптимістичний чи песимістичний — захищає оповідач казки? Чому ти так думаєш? Свою відповідь обґрунтуй.

   Оповідач захищає оптимізм. По-перше, перше враження про життєву позицію персонажів дають їхні імена. По-друге, оповідач прихильно ставиться до оптиміста Лоскотна, а непривітно відзивається про песиміста Плаксія. По-третє, у казці сміх переміг сльози, там веселий Лоскотон розвалив трон тирана Плаксія. Напрошується висновок такий - краще сміятися, ніж плакати. 

 V Підсумок уроку

  • То до якої країни нам потрібно мандрувати: до країни Добра чи країни Смутку?

  • Серед людей, які вас оточують, ви зустрічали більше «плаксіїв» чи «лоскотонів»?

  • Чи схожа історія, описана у казці, на сучасне життя? Чим?

  • Чому корисного нас навчає казка?

  • Що хотів автор донести до нас, читачів, цим твором, яку думку?

VІ Домашнє завдання

придумати власний варіант заголовка до казки, обґрунтувати його.

Заповнити таблицю ст. 89

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.