і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • «Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Синтез фольклорних і літературних елементів у творчості О.С. Пушкіна.

«Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Синтез фольклорних і літературних елементів у творчості О.С. Пушкіна.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Світова література, 5 клас

_________

Урок _______

«Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Синтез фольклорних і літературних елементів у творчості О.С. Пушкіна.

Мета: познайомити зі змістом казки О.С. Пушкіна; віднайти спільні та відмінні риси казки О.С. Пушкіна з народними казками; розвивати вміння відрізняти особливості народної і літературної казок; вдосконалювати навички коментованого й виразного читання мовою оригіналу; виховувати повагу до загальнолюдських цінностей, що проголошуються у казці.

Епіграф:

Нѐгде, в тридевятомцарстве,

В тридесятомгосударстве…

О.С. Пушкін. «Казка про золотого півника»

ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми і мети уроку.

IІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Учитель дістає из скрині зеркальце, яблуко, рисунок вітра, місяця,сонця.

  • Про яку казку сьогодні піде мова?

2. Кросворд

1. Улюблений співрозмовник мачухи (дзеркало)

2. Що царівна винесла Чернавке? (хліб)

3. Скільки торгових міст було дано царівну в придане? (сім)

4. Як звали пса? (Соколко)

5. Наречений царівни (Єлисей)

6. Під яким деревом у лісі повинна була залишити Чернавка царівну? (сосна)

7. Що бачила у вікно цариця, чекаючи чоловіка? (сніг)

8. Що було в яблуці? (отрута)

9. Хто допоміг Єлисея розшукати наречену? (вітер)

2. Експрес-опитування.

Які казки називають літературними?

Назвіть спільне і відмінне між літературною і фольклорною казками.

Які літературні казки вам відомі? Назвіть найвідоміших казкарів, представників світової літератури.

Доведіть за допомогою конкретних прикладів, що у творчості видатного російського поета О.С. Пушкіна можна знайти чимало фольклорних образів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя.

«В некоторомцарстве, в некоторомгосударстве…», − саме так зазвичай розпочинаються російські народні казки. Інколи й О.С. Пушкін обирав для власних казок зачин, подібний народному (зачитується епіграф до уроку). Але в літературній казці автор може іноді відмовитися від сталих традицій. Як розпочинається казка О.С. Пушкіна, яку ви читали до уроку? Чи віднайшли ви у тексті казки слова, за допомогою яких можна дізнатися про російські народні традиції?

IV. Формування нових знань, умінь та навичок.

1. Словникова робота.

Слово (рос.)

Текст (оригінал)

Лексичне значення

Терем

царевна … на терем набрела

Високий житловий будинок чи частина його; у ньому жили бояри і багаті люди в древній Русі (укр. терем).

Инда

индаочиразболелись

Навіть (давнє)

Персты

И прищёлкиватьперстами…

Пальці (давнє)

Светлица

Отвелионидевицу
… восветлую
светлицу

Чиста, світла кімната у верхній частині будинку-терема (укр. світлиця).

Горница

Царевна очутилась в светлойгорнице

Світле, чисте приміщення на верхньому поверсі житла.

Угол (красный)

усадили в уголок

Місце під іконами для почесних гостей (укр. святий кут).

Полати

На полативзобралась

Широкий дерев’яний настил для відпочинку під дахом. (укр. піл).

Девичник

На девичниксобираясь

Вечірка у домі нареченої перед весіллям.

Сеннаядевушка

И наказываетей, сеннойдевушкесвоей

Служниця для брудної роботи (від слова «сіни» − приміщення між ґанком і житловою частиною будинку).

Рогатка

Царицазлая, ейрогаткойугрожая…

Середньовічне покарання: на шию одягали залізний нашийник з чотирма кінцями («рогами»), які не дозволяли людині спати.

2. Встановіть послідовність подій.Складіть за допомогою малюнків композиційний план казки.

Складання плану казки.

1. Народження царівни.

2. Гордовита та злослива цариця-мачуха.

3. Краса і скромність молодої царівни.

4. Заздрість і помста мачухи.

5. Життя царівни у сімох богатирів.

6. Отруєне яблуко.

7. Кришталева домовина.

8. Пошуки нареченої.

9. Смерть лиходійки.

10. Весілля.

3. Бесіда.

Сюжет якої відомої казки нагадує «Казка про мертву царівну і сімох богатирів»? («Білосніжка і сім гномів» братів Грімм).

Назвіть головних і другорядних персонажів казки.

Хто допомагає, а хто заважає головним героям?

Як сили природи у казці ставляться до королевича Єлисея? Чому?

Найдіть чарівні предмети у казці. Яку роль відіграє дзеркало у розвитку подій?

Чи намагаються казкові герої покарати мачуху за заподіяне зло?

Чому помирає мачуха? Що хотів сказати цим автор?

Знайдіть у казці зачин і кінцівку. Що незвичного і традиційного в цих частинах ви помітили?

Де відбуваються події казки? Знайдіть в тексті вказівки на місце перебування героїв і час дії.

У народних чарівних казках часто вживаються числа «3», «6», «7». Наведіть приклади такого вживання зі щойно прочитаного літературного тексту.

4. Робота з текстом.

Знайдіть і зачитайте в тексті слова, які вказують на національний колорит російського народу (деталі побуту, національні образи, мовні засоби та ін.)

Інтерактивна вправа «Кола Вена»

Дітивиймаютьзаховані в них листочки з епітетами, характеризуютьцарівну і царицю. За допомогоюмагнітівдітикріплятьїх до магнітноїдошцівідповідно в сторону царівни, цариціабо в середину.

V. Закріплення знань, умінь та навичок.

Робота в групах

Фольклорні та літературні елементи у казці О. Пушкіна

Народні ( фольклорні) елементи

Літературні елементи

див с.70 книжка для вчителя

VI. Підведення підсумків уроку.

1. Висновок. Слово учителя.

Наявність повторів, народнопоетичних словосполучень, використання традиційних чисел, кінцівка казки («Я там был, мёд, пиво пил, Даусылишьобмочил»); чарівні елементи (дзеркальце, розмова людини з сонцем, місяцем і вітром, дивний сон царівни) доводять, що «Казка про мертву царівну і сімох богатирів О.С. Пушкіна» тісно пов’язана із фольклорними традиціями. Сюжет, подібний європейській казці про Білосніжку, свідчить про те, що поет цікавився фольклором різних народів. Ритм, рима, милозвучність поетичної мови О.С. Пушкіна роблять казку неповторним літературним шедевром. Ця казка дарує не тільки естетичне задоволення – вона повчає нас, виховує неприйняття зла і жорстокості, віру в справедливість.

2. Складання усного висловлювання про власне враження від прочитаної казки.

VII. Домашнє завдання.

Виписати ключові фрази, які характеризують царицю-мачуху та царівну.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    11.08.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    998
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    4
  • Номер матеріала
    WY697054
  • Вподобань
    0
Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь