і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • К.Андерсен. «Соловей». Протиставлення в казці справжньої краси та штучної красивості. Перемога мистецтва над смертю

К.Андерсен. «Соловей». Протиставлення в казці справжньої краси та штучної красивості. Перемога мистецтва над смертю

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. К.Андерсен. «Соловей». Протиставлення в казці справжньої краси та штучної красивості. Перемога мистецтва над смертю

Мета: познайомитися з казкою, порівняти живого і штучного солов’я, показати силу справжнього мистецтва, відпрацьовувати в учнів навички виразного читання та переказу казки; розвивати пам'ять, образне мислення; формувати уявлення про справжню красу; виховувати любов до природи.

Епіграф: Життя коротке, мистецтво вічне

О.Уайльд

Словник: Аріяце розвинута, закінчена вокальна п’єса для голосу – соло з оркестровим супроводом. У первісному значенні термін “арія” означав пісню (являє собою частину оперної дії).

Імператортитул деяких монархів, що означає більш високий ранг порівняно з королем, царем. 

Камергерпридворний чин і придворне звання старшого рангу.

КапельмейстерКерівник вокальної капели або оркестру, диригент.

Орнітолог - це біолог, що вивчає птахів. Він спостерігає за їх поведінкою в умовах живої природи, мегаполісу і в неволі. Відстежує сезонні міграції. Займається науково-дослідною роботою.

Хід уроку

I.Мотивація навчальної діяльності

Віталій Біанкі, російський письменник, автор творів для дітей на науково-природничі теми сказав: «Рослини і тварини, ліси, гори і моря, вітри, дощі, зорі - увесь світ навколо нас говорить з нами всіма своїми голосами. Але ми йому не чуємо Тільки малі діти розмовляють з ним своєю мовою, і незрозумілий лепет їх сам звучить для нас як дзюрчання струмка, шелест лісу, перекличка птахів. Дітьми ми довго вчимося мови дорослих. А коли нарешті навчаємося висловлювати свої думки словами, вже не можемо розповісти, про що ми розмовляли з квітами, птахами, хмарами: забули».

Сьогодні ми спробуємо поспілкуватись з чарівним птахом, героєм твору Г.К.Андерсена.

А мені, можливо, вдасться повернутись у дитинство, щоб згадати, про що розмовляють діти з природою. Отже, вперед.

Робота з кросвордом.

  • Розгадайте кросворд. Якщо ви правильно назвете слова по горизонталі, то по вертикалі зможете прочитати назву казки, яку будемо вивчати на уроці

  1. 1.

    2.

    3.

    4.

    5

    6.

    7.

    Казка про дівчинку, що була морською красунею. (Русалонька).

  2. Предмет, який підклали принцесі під перини. (Горошина).

  3. Речовина, з якої був зроблений солдатик. (Олово).

  4. Професія у театрі, яку дуже хотів обрати Г.Х.Андерсен. (Актор)

  5. Ліричний жанр, за який перепадало юнакові від директора гімназії. (Вірш).

  6. Імя подруги Кая. (Герда).

  7. Розміри дівчинки, що стали основою її імені. (Дюйм).

II. Оголошення теми й мети уроку.

– Молодці! Із завданням справились добре. Сьогодні ми дійсно познайомитися з казкою Андерсена “Соловей”, поповнимо свій словниковий запас, матимемо змогу порівняти живого і штучного солов’я, спробуємо визначити, що хотів донести до читача Андерсен своїм твором, яким чином він розв’язав конфлікт між справжньою красою та штучною. Ганс Крістіан Андерсен дуже любив природу і дітей. Адже саме вони діють у його казках. Цього разу героєм його твору стала маленька, але дуже співуча пташка – соловей.

Та перед роботою варто познайомитися із автором безсмертного твору – видатним датськис письменником Г.Х. Андерсеном.

III. Опрацювання матеріалу уроку.

  1. Розповідь вчителя про життя і творчість Г.Х.Андерсена

Перед роботою над змістом казки звернемось до опису пташки, відомостей про неї з міфології різних країн. Вдома наші «орнітологи» знайшли та підготували повідомлення і легенди про солов’я.

  1. Повідомлення учнів.

 – Згідно з російськими легендами, поширеними на Смоленщині, на солов`я перетворився чоловік, який відмовився дати скланку води своїй хворій матері і вона його за це прокляла.  На Тульщині білий соловей вважався провідником інших солов`їв. Мисливці прагнули заполучити такого птаха, вважаючи, що він забезпечить їм успіх на полюванні.  


Згідно з народними уявленнями стародавніх греків вживання в їжу м’яса солов’я може позбавити людину сну.

Популярним персонажем східнослов’янської міфології і билинного епосу був Соловей-розбійник, який перемагав ворогів своїм страшним свистом. 

Ім’я чудесного птаха у вірменській міфології Хазаран Блбула в перекладі з іранської мови означає "співаючий соловей”. Від його співу розквітали засохлі сади і все вкривалося рослинністю. 

На Волині було поширене вірування про те, що солов`ї починають вперше співати опівночі на Пасху, коли починається всенощна служба в церкві.

Прекрасний спів солов`я не залишає байдужим нікого. Вважають, що співає він уночі, насправді ж соловейко співає і вночі, і вдень, просто вдень ми не можемо почути його через шум та спів інших птахів. Оскільки соловей – це перелітний птах, тому він співає лише з квітня по червень, саме в той час, коли самиця насиджує яйця. Співають лише солов’ї-самці. У співі він виражає свої почуття до самки, оберігає її, коли вона сидить на гнізді. Співає соловейко лише до появи пташенят, а з часом припиняє, щоб не привертати увагу хижаків. Незважаючи на чудовий спів, солов’ї за своїм забарвленням не впадають у вічі, їх пір’я коричнево-червоне, а черевце – сіро-біле. Гніздяться вони на деревах, але саме гніздо не дуже міцне. Іноді воно може бути прямо на землі або на дуже великій висоті. Як правило, в гнізді самиця відкладає від 4 до 6 яєць, які мають характерне забарвлення – оливкове, темно-оливкове, зеленувате або ж блакитнувате з плямами. Соловейко – птах особливий. Більше за все він полюбляє південні країни та країни в зоні континентального клімату. Наприклад, солов’я європейського можна зустріти практично в кожній європейській країні, окрім Англії, Ірландії, Уельсу та Шотландії (багато хто вважає, що це через вологість клімату на острові).

Восени, коли дні стають вже короткими, солов’ї відлітають на захід Африки, де зимують, харчуються павуками, комахами, червами, ягодами, але не співають. На батьківщині ці птахи з’являються десь на початку травня. Ще однією особливістю у них вважається своєрідна школа. Кожен молодий соловейко навчається співу у старших, наслідуючи їх. Тому, якщо ви помітили, що біля вашого дому співає тільки один птах, будьте уважнішими: можливо, це вже цілий квартет. Співають солов’ї теж дивно: сидять на гілці невисоко від землі, опускають крила і горбляться, постійно оглядаючись навколо, адже вони дуже потайливі істоти. Але якщо спів соловейка інтенсивний та самовідданий, то до нього можна навіть приблизитися впритул.

  • А ви бачили солов’я? Сірі, білі, голубі, кольорові пір’їнки – маленька птаха майже непомітна. Але спів зачаровує. (Демонструються малюнки солов’я)

  1. Слово вчителя. Погодьтеся, в усіх цих міфах є щось таємниче, те, що робить легенди казковими. Саме солов’ю присвячують чимало дифірамбів поети та письменники

Колись у дитинстві малий Ганс запитав у тата, що таке казка. У відповідь почув: «Якщо справжня казка, то в ній прекрасно узгоджуються справжнє життя і те, до чого ми прагнемо». Такими й були твори Андерсена.

Коли Г.К.Андерсен писав твір «Соловей», перед ним стояв образ коханої жінки Йонні Лінд, шведської співачки, яку називали «шведським соловейком».

Отже, давайте звернемося до цієї казки, де розповідається про силу великого і справжнього мистецтва, спробуємо вияснити, чи всяка краса приносить радість і задоволення.

  1. . Читання казки Г.К. Андерсена «Соловей» учителем та підготовленими учнями (Звучить запис уривка з «Лускунчика» П.І.Чайковського).

  2. Словникова робота: пояснення нових слів з тексту (Арія, імператор, камергер, капельмейстер)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    11.08.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    286
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    6
  • Номер матеріала
    WF210636
  • Вподобань
    0
Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь
Схожі матеріали