К. Дойль. "Пістрява стрічка".

Опис документу:
7 клас. Конспект уроку. К. Дойль. "Пістрява стрічка".

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №20

ВІННИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ»

Урок на тему:

«Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту

в оповіданні Артура Конан Дойля

«Пістрява стрічка»».

Дорох Галина Володимирівна,

вчитель російської мови

і зарубіжної літератури,

«спеціаліст вищої категорії».

м. Вінниця

2017

Тема. Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання

сімейного конфлікту в оповіданні Артура Конан Дойля

«Пістрява стрічка».

Мета:

навчальна: проаналізувати оповідання Артура Конан Дойля

«Пістрява стрічка» за його сюжетом, познайомити

з особливостями художнього стилю письменника,

визначити ознаки дедуктивного методу Шерлока Холмса,

удосконалювати навички характеристики героїв на основі

їхніх вчинків;

розвивальна: розвивати логічне мислення, спостережливість,навички усного

малювання, вміння характеризувати літературні образи;

виховна: зацікавити чарівним світом детективів Конан Дойля,

формувати уявлення про загальнолюдські цінності:

гуманізм, справедливість.

Обладнання: Підручник Є. Волощук, О.Слободянюк. Світова література.

7 клас; презентація до уроку «Конан Дойль. «Пістрява

стрічка», виставка детективної літератури.

Тип уроку: аналіз художнього твору

Вид уроку: урок-дослідження.

Методи: творчо-пошуковий, дослідницький

Прийоми: «Літературний крос», слово вчителя, бесіда, словесне

малювання, «мозковий штурм», складання ланцюжка

роздумів.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Вправа «Літературний крос»

  • Літературний твір, у якому розкривається певна таємниця, пов’язана зі злочином - це… (детектив).

  • Родоначальник детективного жанру - … (Едгар По).

  • Артур Конан Дойл народився(22 травня 1859 року в столиці Шотландії м.Единбурзі).

  • Артур Конан Дойл за фахом був...(лікарем).

  • Шерлок Холмс вперше з’явився у творi пiд назвою...(«Етюд у багряних тонах»).

  • Кiлькiсть оповiдань про Шерлока Холмса - … (60 оповідань).

  • В основi розкриття злочинiв Шерлоком Холмсом лежить метод(дедукції).

  • Помічник і літописець Шерлока Холмса - … (доктор Ватсон)..

  • Шерлок Холмс і доктор Ватсон проживали на …(Бейкер-стріт, 221-Б)

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

  1. Повідомлення теми та мети уроку

Слово учителя. Конан Дойль наділяє свого героя Шерлока Холмса залізною логiкою, неабиякою смiливiстю, благородством. Biн працює день i нiч, щоб утвердити справедливiсть, покарати зло. Він стає учасником розв’язання багатьох конфліктів, в тому числі і сімейних.

  • Запис у зошиті.

Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні Артура Конан Дойля «Пістрява стрічка».

2.Робота над епіграфом Слайд1

  • Запис у зошиті

Щоб пiзнати людство,

треба вивчити людину!

А. Конан Дойль

3.Вправа« Мiкрофон»
- Перечитайте епiграф до нашого уроку. Як ви його розумiєте?

- Чи погоджуєтесь ви з даним твердженням? (Вiдповiдь обгрунтуйте»).

ІV.Формування системи знань, умінь, навичок учнів.

Слово учителя. Отже, розпочнемо роботу над аналізом оповідання «Пістрява стрічка».

  • Запис у зошиті.

  1. Складання анкети оповідання Слайд 2

Анкета оповідання

Дата публікації - 1892р.

Жанр твору - детектив

Тема оповідання. Розслідування злочинних дій лікаря Ройлотта проти його пасербиць Джулії і Хелен Стоунер.

  1. Словесне малювання

  • Що ви знаєте про Шерлока Холмса? Змалюйте його психологічний портрет?

  • Подивіться уважно на екран. Слайд3

Батько — сер Артур Конан Дойл, мати — ім’я невідоме, онука сестри французького художника Ораса Верна, брат — Майкрофт Холмс, на сім років старший. Політичний діяч.

Можливо, навчався в Оксфорді, приватний детектив поживає у Лондоні, на Бейкер-стріт, 221-б.

Багато читає , улюблені газети : «Дейлі телеграф», «Таймс».

Хобі: хімія, гра на скрипці, турецькі бані.

Спортивні захоплення: бокс, фехтування, гольф, плавання, східні єдиноборства, стрільба з пістолета.

Шкідливі звички: паління.

  • Чого ви не знали про знаменитого детектива?

  • Дайте характеристику доктору Ватсону.

  • Зверніть увагу на слайд 4.

Народився в Австралії, закінчив медичний коледж Лондонського університету, курси Військових хірургів в Нетлі.

Служив в Афганістані, у битві при Майванде був серйозно поранений і відправлений у відставку.

Працював з Холмсом 17 років.

Позитивні риси: безстрашність, терпимість, лицарське ставлення до жінок, літературний талант, здатність іронізувати навіть над собою і не впадати у відчай за будь-яких обставин.

  • Що вас зацікавило в портфоліо цього героя?

3.Сюжетний аналіз оповідання.

1. Експозиція. З нотаток Ватсона.

  • Назвіть елементи сюжету.

  • Визначте елементи сюжету в оповіданні «Пістрява трічка».Слайд5

Робіть записи в зошиті відповідно до кожного елемента сюжету.

  • Запис у зошиті.

Елементи сюжету.

Експозиція. З нотаток Ватсона

Чому, вивчаючи справи Шерлока

  • Холмса, доктор Ватсон не може назвати бодай однієї банальної, тобто неоригінальної? ( Холмс ніколи не брався за розслідування, якщо справа не обіцяла чогось надзвичайного, навіть фантастичного).

  • Про яку подію вирішив розповісти Ватсон?(Випадок, пов'язаний із добре відомою у графстві Суррей родиною Ройлоттів із Стоук-Морана).

2. Зав′язка. Прихід Хелін Стоунер

Слайд 6

  • Запис у зошиті.

Елементи сюжету.

Експозиція. З нотаток Ватсона.

Зав′язка. Прихід ХелінСтоунер

  • Коли відбуваються події, описані в творі? (На початку квітня 1883 року).

  • Чому, побачивши гостю, Холмс запропонував їй сісти поближче до вогню? (Він помітив, що вона тремтить).

  • Від чого так тремтіла молода жінка? ( Від жаху).

Робота над портретом Хелін Стоунер. Слайд 7

  • Молода леді, вдягнена в усе чорне, не більше 30 років.

  • Змарніла, аж сіра.

  • Виснажена, стомлена.

  • Неспокійні очі бігають немов у зацькованої тваринки.

  • У волоссі вже з’явилась передчасна

сивина.

  • Особливості дедуктивного методу. Складіть аналітичний ланцюжок.

- Яких висновків дійшов Холмс, дивлячись на ранкову відвідувачку? Слайд 8

Тремрить : запросив сісти до каміна.

Приїхала поїздом сьогодні вранці: За лівою рукавичкою помітив квиток на зворотну

дорогу.

Їхала путівцем на бідарці: Лівий рукав жакетки заляпано грязюкою.

Вправа «Мозковий штурм» Слайд 9

  • У якій справі приїхала Хелін Стоунер? ( У справі збереження власного життя).

  • Хто дав їй адресу Шерлока Холмса? (Місіс Фарінтош, якій Холмс допоміг у випадку з опаловою тіарою).

  • Чому вона зараз не має можливості належно винагородити детектива за його послугу?(Зараз дівчина не має коштів, але через місяць-два вона вийде

заміж і буде мати право розпоряджатися своїми прибутками).

  • Що є справжньою винагородою для Холмса? (Його робота і є для нього винагородою).

  • Що розповіла Хелін про свого вітчима?

Складання досьє на героя твору Слайди 10,11

  • Останній представник старовинного саксонського роду Ройлоттів зі

Стоук-Морана, що в графстві Суррей.

  • Закінчив університет, одержав диплом лікаря, поїхав до Калькутти.

  • Завдяки своїй професійній майстерності здобув широку практику.

  • Убив свого дворецького-тубільця, за що відсидів у в’язниці.

  • В Індії одружився з місіс Стоунер, багатою молодою вдовою, яка мала двох дівчаток-близняток .

  • Після смерті дружини оселився разом з дітьми в родинному будинку в Стоук-Морані.

  • Жив самотньо, сварився з сусідами, зробився пострахом для всієї округи.

  • Має страшенну силу, і коли він розгнівається, то не володіє собою.

  • Немає ніяких друзів, крім мандрівних циган.

  • Має пристрасть до індійських тварин, у нього по садибі вільно розгулюють гепард і бабуїн, яких усі бояться так само, як і їхнього хазяїна.

6. Вправа «Мозковий штурм» Слайд12

  • Що вам відомо про Джулію Стоунер, сестру Хелін? (У віці 30 років заручилася з відставним флотським майором. Вітчим не заперечував проти цього шлюбу. Але за два тижні до весілля Джулія померла при загадкових обставинах).

  • Чому Джулія прийшла до сестри тієї фатальної ночі? (Їй завадив запах міцних

індійських сигар).

  • Що її турбувало останнім часом ?(Приблизно годині о третій ночі, вона чула тихе виразне посвистування).

  • Що почула Хелін, коли вона прибігла на пронизливий крик своєї сестри?(Коли вона відчиняла двері, то їй здалося, ніби почула тихий посвист, саме такий, як розповідала сестра, але за мить він змінився якимось брязкітливим звуком, неначе на підлогу впало щось металеве).

  • Опишіть, в якому стані була Джулія.(« I от при світлі лампи, яка горіла в коридорі, я побачила за порогом свою сестру з пополотнілим від жаху обличчям — вона простягала руки, неначе шукаючи допомоги, й хиталася, мов п'яна. Кинувшись до неї, я обхопила її руками, але в цю мить ноги їй підігнулися, і вона впала додолу. Її руки й ноги аж виламувало в страшних судорогах, усю її корчило від нестерпного болю»).

  • Якими були її останні слова ?(«Боже мій, Хелін!.. Це — стрічка!.. Пістрява стрічка!»).

Вправа «Мозковий штурм» Слайд13

  • Напередодні яких змін у своєму житті була Хелін? (Вона мала вийти заміж).

  • Як вітчим поставився до її одруження? (Він не заперечував).

  • Чому дівчина повинна була перебратися в кімнату своєї сестри? (Вітчим пояснив це необхідністю зробити ремонт в кімнаті).

  • Що змусило Хелін першим потягом виїхати до Лондона? (Спала в кімнаті сестри, почула вночі посвистування).

  • Як поводився Холмс під час зустрічі з Грімсбі Ройлоттом? (Старався не звертати уваги на його погрози, змінити тон розмови).

  • Що в цій історії зацікавило детектива і змусило негайно взятися за справу? (Поведінка вітчима, посвистування в кімнаті дівчини, заповіт дружини Ройлотта).

3.Розвиток дії. Приїзд Шерлока Холмса і доктора Ватсона в маєток Ройлотта. Слайд 14

  • Запис у зошиті.

Елементи сюжету.

Експозиція. З нотаток Ватсона

Розвиток дії. Шерлока Холмса і доктора Ватсона в маєток Ройлотта

8.Вправа «Мозковий штурм»

  • Кого міг підозрювати Холмс у скоєні злочину? (Циган, вітчима)

  • Чому він не відкидав версію того, що вбивцею міг бути вітчим? (Він ознайомився з заповітом матері Хелін)

  • З якою метою він приїздить в маєток Грімсбі Ройлота? (Знайти докази своїй версії і допомогти Хелін, розплутавши цю справу).

  • Чи знав він, що ця поїздканебезпечна? (Так, наказав Ватсону взяти пістолет).

Вправа «Мозковий штурм» Слайд15

  • Чому, оглянувши помешкання, Холмс вирішив, що цигани не мають відношення до вбивства? (В кімнату неможливо було проникнути ні з коридора, ні знадвору).

  • Що привернуло увагу детектива під час огляду кімнат Джулії та вітчима?

  • Прикручене до підлоги ліжко.

  • Шнур від дзвінка, який не працює.

  • Вентиляція виведена не на вулицю, а до сусідньої кімнати.

  • Блюдце із молоком, хоча в будинку немає кішки.

  • Батіжок, складений удвоє і зав’язаний петлею.

4.Кульмінація. Поява змії. Загибель Ройлотта

  • Запис у зошиті.

Елементи сюжету.

Експозиція. З нотаток Ватсона

Розвиток дії. Шерлока Холмса і доктора Ватсона в маєток Ройлотта.

Кульмінація. Поява змії. Загибель Ройлотта.

Вправа «Мозковий штурм» Слайд16

  • Чи знав Шерлок Холмс, де відбудеться напад ? Так, він знав, що напад відбудеться в кімнаті Джулії, над ліжком, яке прикручене до підлоги).

  • Чи догадувався він, як саме буде скоєно вбивство? ( Він про все здогадався тому приготував лозину та наказав Ватсонові стріляти, якщо той відчує небезпеку).

  • Які висновки щодо злочину були зроблені поліцією? (Поліція зробила висновок, що смерть сталася в результаті нещасного випадку).

5. Розв′язка. Деталі справи, пояснені Холмсом.Слайд17

  • Запис у зошиті.

Елементи сюжету.

Експозиція. З нотаток Ватсона

Розвиток дії. Шерлока Холмса і доктора Ватсона в маєток Ройлотта.

Кульмінація. Поява змії. Загибель Ройлотта.

Розв′язка. Деталі справи, пояснені Холмсом.

  1. Створення ланцюжка «Деталі справи».

Шнур – змія – Індія – посвистування – молоко -сейф.

2. Вправа «Мікрофон»

Проблемне запитання

  • Що найбільше вразило Шерлока Холмса у цій справі?

Боже мій, скільки зла в цьому світі, і найгірше, коли злочини чинить розумна людина!”

Коли на криву стежку стає лікар, він — найбільший злочинець”.

V. Підведення підсумків

Слово учителя.

Злочинiв так багато... Злочинцi за yciчаси були жорстокими та безжальними. Горя, зради i нахабства чимало у життi. А у детективах пiдлiсть вiдступає перед чеснiстю та поряднiстю, добро перемагає зло, а той, хто порушує закон, повинен за це розплатитися. Отже, погодьтеся, це зовсiм не другорядний жанр, він дapyє нам, читачам, не тiльки rocтpi переживання, а й вipy, що i у маленької людини є шанс вижити, є захисник: приватний детектив, в порядностi якого можна бути впевненим.

Подивiтъся, скiльки aвторів, що працювали в цьому жанрі, представленi на нашiй виставцi: (Знайомство з виставкою)

Джеймс Хедлi Чейз, Агата Kpicтi, Стенлi Гарднер, Картер Браун, Рекс Стаун, Едгар По.

VІ. Домашнє завдання. Є.Волощук ст.205-215.Прочитати оповідання «Спілка рудих». Створити ланцюжок розкриття злочину.

Джерела.

  1. Волощук Є.В., Слободянюк О.М. Світова література. Підр. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів. - К.: Генеза, 2015. – С.205-215

  2. Чорна О. В. Усі уроки світової літератури. 7 клас. — Х. : Вид. група «Основа», 2015. — С. 231-235

  3. О.М.Ніколенко. Вивчення зарубіжної літератури. Авторський урок. 7 клас – Харків. Видавництво “Ранок” “Веста”, 2002. – С.177-184

  4. Химинець А.А. Цикл творів про Шерлока Холмса http://svitliteraturu.com/load/dopomoga_uchnju_iz_zar_lit/7_klas/a_k_dojl_cikl_tvoriv_pro_sherloka_kholmsa_dopomoga_uchnju/16-1-0-398

  1. http://dovidka.biz.ua/pistryava-strichka-analiz

  2. https://yandex.ua/images/search?text=к%20дойль%20пістрява%20стрічка&parent-reqid=1489530571244137-1669792606665752906355940-sas1-2612

10

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація інклюзивного середовища в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн