Із західноєвропейської поезії. Творчість провансальських трубадурів

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Світова література, 8 клас

__________

УРОК № ______

Тема. Із західноєвропейської поезії. Творчість провансальських трубадурів

Мета: повідомити про особливості середньовічної європейської лірики; ознайомити з кращими зразками поезії трубадурів; порівняти різні переклади вірша Джауфре Рюделя; розвивати уміння слухати, творчі здібності; виховувати лицарське ставлення до жінки.

Вхожу в тёмные храмы,

Совершаю бедный обряд.

Там жду я Прекрасной Дамы

В мерцаньи красных лампад.

В тени у высокой колонны

Дрожу от скрипа дверей.

А в лицо мне глядит, озаренный,

Только образ, лишь сон о Ней.

О. Блок

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності

Учитель читає уривок із поезії О. Блока.

— Ці рядки Олександра Блока, як і інші, що увійшли до його книги «Вірші про Прекрасну Даму», неможливо по-справжньому зрозуміти без знайомства з європейською поетичною традицією. Вона бере свій початок із лицарської лірики, що виникла наприкінці XI ст. Розквіт цієї поезії припадає на XII ст., а спад — на XIII ст.

II. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення «Виникнення рицарства».

Соціальний стан рицарства утворився в добу зрілого Середньовіччя. Інститут ри­царства був породжений особливостями структури феодального суспільства, передусім прийнятим в XI ст. законом про наслідування феодальних латифундій та станів (так званим майоратом). Відповідно до нього всі землі й усе майно померлого феодала переходили в спадщину лише до старшого сина, а всі інші сини повинні були самі дбати про себе. Менша частина з них вибирала церковну кар’єру, більшість — поповнювала лави рицарів, які несли службу в могутніх феодалів та церковних князів, служили при дворах, були основною силою у хрестових походах.

У цьому середовищі поступово формувався комплекс моральних та етичних пра­вил, своєрідний «кодекс честі», якого присягався дотримуватися кожен, кого посвя­чували в рицарі. Рицар мав бути доблесним, поміркованим (тобто володіти почуттям міри), відданим своєму сюзеренові, захищати ідеали честі, гуманності, бути оборон­цем скривджених, щедрим. Окрім того, він мав бути вишукано ввічливим, уміти по­водитись у товаристві, предусім в оточенні жінок, здатним на ніжні почуття. Всі ці риси об’єднувалися поняттям куртуазність (від французького courtois — чемний, ввічливий, галантний).

Із часом життя у феодальному середовищі змінювалося: воно ставало все красивішим і пишнішим. При дворах і в замках входили в моду вишукані манери, витончений побут. Крім полювання і військових вправ, почали культивуватися захоплення музикою, літературою, що вимагало особливої витонченості, краси, галантності. Помітно зростала роль жінки: вона стала предметом поклоніння, служіння. Виникає культ «Прекрасної Дами», згідно з яким рицар ідеалізує, звеличує Даму, служить їй. На її честь влаштовувалися пишні свята, рицарські турніри, поетичні змагання.

З’являються мандрівні рицарі, що шукають слушної нагоди звершити подвиг на честь обожнюваної жінки. Саме серед них і йшло вербування хрестоносців — «лицарів розбою» та пограбування мусульманських країн.

Піднесена постать ідеального рицаря була створена уявою численних рицарських та куртуазних, тобто придворних, поетів і романістів, які писали свої твори при дво­рах королів і найбільших феодалів. Насправді ж таких лицарів майже не існувало, оскільки в реальних обставинах феодального світу ці високі ідеали часто-густо пере­ходили навіть у свою протилежність.

2. Виступ учнів-«трубадурів»

1 - й у ч е н ь. Європейська лицарська лірика виникла у Провансі (південь Франції), на межі XI–XII століть. Прованські поети називалися трубадурами (від прованс. trobar — знаходити, творити, винаходити). Відомо близько 500 імен поетів-трубадурів, а кількість пісень, складених ними, наближається до 2,5 тисяч.

2 - й у ч е н ь. Трубадури багато подорожували верхи. До їх прийому готувалися заздалегідь, їхніх пісень чекали всюди: за бенкетним столом, на сезонному турнірі чи у військовому поході. Трубадури не тільки складали вірші, а й писали музику, співали.

1 - й у ч е н ь. Середньовічні поети створили не тільки надзвичайну культуру, а й своєрідну культуру кохання. Культ дами посідав центральнее місце у творчості провансальських поетів, серед яких переважали лицарі та представники феодальної знаті.

2 - й у ч е н ь. Співець визнавав себе васалом дами, якою зазвичай була заміжня жінка, дружина його сеньйора. Він оспівував її достоїнства, красу і благородство, прославляв її владарювання і страждав через недосяжність мети.

1 - й у ч е н ь. Виникла поезія трубадурів, вочевидь, із народних провансальських хороводних пісень, що широко використовували любовну тематику. Але трубадури хотіли бути віртуозами вірша. Пушкін відзначав: «Трубадуры играли рифмою, изображали для нее все возможные изменения стихов, придумывали самые затруднительные формы».

2 - й у ч е н ь. Значний вплив на творчість трубадурів здійснила арабська поезія. Через Іспанію Європа знайомилася з грецькою і східною філософією, математикою, астрономією, медициною. На час виникненняпоезії трубадурів арабська поезія вже протягом декількох століть оспівувала містичне кохання, що здобуло у X ст. обґрунтування у багдадській поетичній школі як форма вищої, ідеальної любові.

1 - й у ч е н ь. У свою чергу, це була перша в Європі лірика, створена народною мовою. Вона формувалася при аристократичних дворах Провансу, чинила неабиякий вплив на становлення усієї подальшої європейської поезії.

2. Робота зі схемами

3. Засвоєння літературознавчих термінів

Трубадурами були створені та активно використовувалися такі поетичні жанри:

канцона — ліричний жанр середньовічної поезії трубадурів з вишуканою та складною побудовою строфи, що оспівував лицарське кохання;

сирвента — пісня політичної або суспільної тематики, що містить особисті виступи поета супроти його ворогів;

пасторела — ліричний жанр (віршований діалог), що зображує зустріч рицаря з пастушкою та їх суперечку

4. Слово вчителя

Одним із найвідоміших поетів-трубадурів був Джауфре Рюдель (1140–1170 рр.). Він уславився своїм коханням до графині Триполітанської, яку ніколи не бачив, але полюбив за відомі всім достоїнства: доброту і благородство. Вирушивши на зустріч із прекрасною графинею, поет захворів під час далекої подорожі і помер уже на руках своєї обраниці. Від цього великого кохання залишилися прекрасні вірші, які не принесли їх авторові щастя, але уславили його ім’я у віках.

5. Читання «Канцони» Джауфре Рюделя

- Визначте тему поезії. («Кохання з далини»)

- Як ця поезія пов’язана з легендою про її автора?

- Який образ ліричного героя постає перед нами у прочитанному вірші? (Ліричний герой — рицар, який обожнює свою обраницю, страждає через безнадійне кохання і в той же час прославляє ці любовні муки, стверджує, що заради своєї Прекрасної Дами здатний на будь-який подвиг.)

- Визначте ідею поезії. (Безнадійне кохання — справжнє випробування для людини, але рицар переконаний, що ці муки — солодкі, а життя без кохання — пусте.)

- Доведіть, що особливості прочитаного вірша визначають його приналежність до жанру канцони.

6. Виразне читання сирвенти Бертрана де Борна «Люблю травневий світлий час…»

7. Бесіда за прочитаним.

— Яка тема вірша? (Військова.)

— Як починається поезія? (Описом ліричного настрою поета, викликаного весною.)

— Чи змінюється настрій вірша? Чому? (Так, настрій різко змінюється від спо­глядання військових наметів, що розміщені серед лук.)

— Чому поет надає перевагу? (Військовому бою.)

— Знайдіть опис рицаря, який подобається авторові. (Зачитати уривок від слів «До серця рицар той мені…» до слів «Хто йде вперед на ворогів!». Автор описує муж­ніх, сміливих рицарів, їхню хоробрість під час бойових дій.)

— Який фінал твору? (Вірш закінчується уславленням жорстокого бою, що є закликом до війни.)

— Як у сирвенті відобразився рицарський побут? (Автор не приховує, що похо­ди були засобом збагачення: «Мене сп’яняє блиск мечів, Як вороги із-за скарбів Во­юють між собою».)

— Що, на думку автора, значить війна для рицаря? («Барони! Жить війною Нам краще, ніж на схилі днів Закладом селищ і ланів.»)

— Яка основна ідея сирвенти? (Уславлення війни.)

— Подумайте, чи узгоджується ідея вірша з рицарським кодексом честі? (Ні, адже у творі дуже багато жорстокості.)

IV. Підсумки уроку

Складіть сенкан на тему «Поезія трубадурів».

Наприклад:

Поезія трубадурів.

Вишукана, галантна.

Хвилює, дивує, захоплює.

Учить відчувати солодкі муки.

Кохання.

V. Домашнє завдання

Вивчити визначення поетичних жанрів провансальських трубадурів.

Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про Бертрана де Борна.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з НІМЕЦЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
1
2
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!