і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Із лірики вагантів. Своєрідність поезії вагантів, її провідні теми.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Світова література, 8 клас

__________

УРОК № ________

Тема. Із лірики вагантів. Своєрідність поезії вагантів, її провідні теми.

Мета: ознайомити учнів з поезією вагантів та її особливостями; розвивати навички виразного читання, аналізу поезій, конспектування; сприяти розширенню читацького кругозору школярів.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда на повторення.

— У зв’язку з чим виникає куртуазна література?

— Як називалися прованські поети?

— Які основні теми поезії трубадурів?

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

Надзвичайно цікавим і самобутнім явищем у літературі середньовічної Європи була поезія вагантів (з лат. vagantes — бродячі люди). Так називали мандрівних ченців, школярів, студентів. Вони були веселими, життєрадісними, невгамовними, поклонялися Бахусу (богу вина) і Венері (богині кохання).

Ваганти писали свої вірші латиною, оскільки ця мова за Середньовіччя була не тільки мовою католицької церкви, а й мовою науки та освіченості.

Вони були схильні до переміни місць. Часто змінювали університети, міста, краї­ни. Ваганти вирізнялися веселістю і безтуботністю, оскільки завжди прагнули волі і радості. Звичайно, за умов середньовічного аскетизму, де все підпорядковане строгим правилам і законам, це було досить сміливо. Похмурому світові середньовічних догматів ваганти протиставляли своє вільне братство, куди вступити могли всі добрі й веселі люди.

Творчість вагантів була далекою від аскетизму, часто гостро сатиричною і користувалася значною популярністю. Автори поезії вагантів залишилися безіменними.

В Україні в добу бароко подібну роль виконували дяки-мандрівники.

2. Виразне читання вчителем чи учнем поезії вагантів «Бідний студент».

3. Бесіда за прочитаним.

— Який настрій вірша? (Веселий, сатиричний.)

— Хто головний герой твору? (Бідний студент.)

— Яким він змальований? (Бідний злидень, у якого немає навіть пристойної оде­жини. Через злидні він не має змоги вчитись.)

— До кого звертається з благанням бідний студент? (До міських правителів.)

— Що він у них просить? (Подати якусь одежину.)

— Як сприймає світ бідний студент? (Досить весело, у нього ні на кого немає зла. Він дещо іронічно говорить про себе: «Для страждань народжений Плентаюсь світа­ми».)

— Якою є лексика вірша? вірші багато слів розмовної лексики: злидень, плен­таюсь, злидні капосні, сірому, тамтому. Вони підсилюють сатиричний настрій вірша і є свідченням спрямованості на широкого слухача.)

4. Виразне читання вчителем або учнем вірша «Орден вагантів».

5. Бесда за прочитаним.

— Яким бачиться герою вірша орден вагантів? («В орден всі вливаються, що життя спасає». Це об’єднання людей, яке є для них відрадою в нелегкому житті.)

— Які принципи сповідують члени ордену? (Слід усе зважити, поводитися бездо ­ганно, бути милосердним, допомагати людям, приймаються всі, незалежно від май­нового стану чи національності, це справжня родина.)

— Знайдіть рядки, спрямовані проти церкви. («Левіт про Біблію забуває», замість утрені йдуть їсти, п’ють вино, їдять ситних курчат, грають у карти.)

— Чи можна судити про ставлення до багатіїв? (Воно досить іронічне: «Хто тут одягається, Мов якийсь вельможа».)

— Про що мріють члени ордену? Зачитайте ці слова. (Від слів «Хай не дмуть в об­личчя нам…» до слів «Радісні події».)

— Який загальний настрій вірша? (Веселий, оптимістичний, незважаючи на всі труднощі, що їх доводиться долати членам ордену.)

— Чи можна з цього вірша судити про ставлення вагантів до самих себе? (Так, воно досить іронічне.)

6. Виразне читання вірша «Безтурботна пісня» («Геть книжки виснажливі…»)

7. Бесіда за прочитаним.

— Яким настроєм пронизаний вірш? (Дуже веселим, навіть безтурботним.)

— Яка тема вірша? (Заклик до насолоди радощами життя.)

— Чим цей вірш відрізняється від офіційних середньовічних творів? (У ньому лунають радість, веселощі, захоплення життям, що суперечило середньовічній схо­ластиці.)

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Узагальнююча бесіда.

— Хто такі ваганти?

— Виходячи з проаналізованих віршів, зробіть висновки про життєву філософію вагантів.

— У чому, на вашу думку, полягають особливості лірики вагантів?

— Чим пояснити той факт, що вірші вагантів писалися латиною, а не рідною мо­вою?

— Яка мова віршів вагантів? Чим це пояснюється, адже ваганти були освічени­ми людьми?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Зробити письмовий аналіз одного з вивчених творів західноєвропейської поезії (на вибір учня). Підготувати повідомлення на тему: «Історична основа „Пісні про Ро­ланда”». Прочитати цей твір.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    12.08.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    80
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    XP224078
  • Вподобань
    0
Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
790 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь