Із досвіду роботи "Форми роботи зі словниковими словами у початковій школі"

Опис документу:
У дітей викликають труднощі правопис слів , написання яких не можна пояснити правилами сучасного правопису, оскільки воно склалося історично. Постає важливе питання: як зробити процес опанування словникових слів ефективним? Запропоновані форми роботи полегшать запам'ятовування учнями слів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ФОРМИ РОБОТИ ЗІ СЛОВНИКОВИМИ СЛОВАМИ

1. Пояснення лексичного значення слова.

2. Наголошення на особливостях правопису (зорове сприймання: на дошці, у підручнику, на картці з малюнком).

3. Звуко-буквений аналіз слова, списування, наголошення на різниці між написанням і вимовою.

4. Складання словосполучень, речень.

5. Визначення граматичних категорій (рід, число, відмінок тощо).

6. Списування:

• супроводжуване усним орфографічним коментарем;

• наближене до зорового диктанту;

• творче (вставити букви, записати певні слова, дописати відсутній склад тощо).

7. Мовні ігри — ребуси, кросворди, анаграми, граматичні приклади, словотворчі вправи та ін.

8. Диктанти.

Зоровий диктант

Учні читають слово відповідно до правил орфографії, промовляють написане на картці словникове слово з виділеною орфограмою та записують його в робочий зошит.

Малюнковий диктант

Учитель демонструє картку-малюнок, діти називають зображений предмет, визначають, як писати слово, та записують його. Такий варіант роботи доцільно застосовувати в 1 класі.

У 2 класі можна дещо ускладнити завдання. Учитель демонструє картку — малюнок, діти називають зображений предмет, визначають наголос, записують слово, підкреслюють букву, яку треба запам’ятати.

Для учнів 3—4 класів підійде такий варіант роботи.

Учитель демонструє картку-малюнок, діти самостійно записують слово, визначають наголос, підкреслюють букву, що позначає ненаголошений голосний, який не перевіряється наголосом, або інші букви, які треба запам’ятати.

Вибірковий диктант (малюнковий, зоровий, слуховий)

Учитель пропонує дітям малюнки або картки, на яких записані словникові слова з пропущеними буквами.

Завдання учнів:

• записати тільки назви професій;

• записати тільки назви тварин;

• записати назви рослин;

• записати дні тижня і т. д.

Диктант із пам’яті

Завдання для учнів може бути, наприклад, таким:

• записати з пам’яті словникові слова, які є назвами птахів;

• записати з пам’яті словникові слова, у яких у ненаголошеному складі потрібно писати букву е;

• записати з пам’яті словникові слова, у яких у ненаголошеному складі потрібно писати букву и і т. д.

Диктант із використанням загадок

Учитель читає загадки, діти записують відгадки.

Диктант із коментарем

Учитель називає словникове слово, один з учнів коментує його написання, а решта дітей записують слово в зошити.

Творчий диктант

Учитель читає пояснення до словникового слова, діти відгадують, про яке слово йдеться, і записують його.

Наприклад:

Предмет, який допомагає сховатися від дощу. (Парасолька)

Столиця України. (Київ)

Перший день тижня. (Понеділок)

Птах із довгим дзьобом та довгими ногами. (Лелека)

Виріб із борошна з начинкою. (Пиріг)

Перший місяць осені. (Вересень)

Творчі диктанти можуть проводитися і так.

«Відгадай слово за синонімом»

Учитель називає синонім до словникового слова, учні відгадують його і записують слова парами.

Наприклад:

Обрій (горизонт)

Чорногуз (лелека)

Клекотіти (кипіти)

Громада (колектив)

Машина (автомобіль)

Гуркотіти (гриміти)

Диктант «Ребуси»

Учитель показує картку-ребус, діти відгадують слово, пояснюють, як прочитати ребус, називають слово і записують відгадку в зошит.

Диктант «Спільнокореневі слова»

Учитель називає словникове слово, а діти записують спільнокореневі до нього слова, виділяють орфограми.

  • 18.11.2018
  • Українська мова
  • 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 189
  • 0
  • 11
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методологічні основи організації психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу дитини із особливими освітніми потребами»
Маргарита Сергіївна Чайка
30 годин
590 грн