Істинні та фальшиві цінності в житті людини на основі казки Б. Лепкого «Мишка».

Українська література

Для кого: 7 Клас

07.04.2020

4425

36

0

Опис документу:
Кожен з нас має особисті уявлення про цінності в житті людини. Дехто живе згідно з тими заповідями, що записані ще у Біблії, але сучасне життя інколи і таких людей змушує нехтувати біблійними заповітами, а дехто і зовсім про них не має гадки. Але з будь яких обставин тільки від нас залежить , як складеться наше подальше життя і яке місце буде зайнято нами у суспільстві.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Істинні та фальшиві цінності в житті людини на основі казки Б. Лепкого «Мишка».

Кожен з нас має особисті уявлення про цінності в житті людини. Дехто живе згідно з тими заповідями, що записані ще у Біблії, але сучасне життя інколи і таких людей змушує нехтувати біблійними заповітами, а дехто і зовсім про них не має гадки. Але з будь яких обставин тільки від нас залежить , як складеться наше подальше життя і яке місце буде зайнято нами у суспільстві. Чи стане воно подібно бур’яну, який заважає рости іншим рослинам та лише засмічує подвір’я, чи буде воно схожим на прекрасну квітку, найкращу прикрасу двору. Чи залишимося ми прикуті до землі, не в змозі навіть на трішечки від неї відірватися, щоб у повній мірі осягнути її велич, чи в нас виростуть крила і ми наче птахи, піднімемося над усім світом, щоб з висоти пташиного польоту милуватися невимовною красою нашої землі, неосяжністю нашого життя. Бо є ще багато таких представників нашого суспільства, яких і людьми складно назвати. Вони геть забули про людяність, про душевне тепло, любов до ближнього і милосердя. Такі люди намагаються будувати своє життя за якимись незрозумілими цивілізованому суспільству принципами, відкинувши поняття совісті та честі. Вони не намагаються навіть на мить замислитися над злободенними питаннями та ніколи не ламають голову над своїми вчинками. Вкрасти – і якщо ти не попався – це добре, нагримати на когось без усякого поводу – ще краще. Таких людей бояться діти, їх не люблять дорослі, та й тварини їх обминають десятою дорогою. Для таких нелюдів немає нічого святого, навіть вбити вони можуть лише за те, що хтось їм попався під гарячу руку. Але як це не дивно, вони щиро вважають, що живуть правильно, що існують за істинно вірними принципами, і не мають ніякого бажання розкрити очі, зупинитися хоча б на мить та подивитися на своє життя очами сторонніх людей. Саме такі люди мають лише фальшиві цінності, які заважають нормально жити не тільки їм самим, але й тим, хто знаходиться поряд з цими людьми.
Не менш важливе, ніж моральні принципи, у житті любої людини є здоров’я. Дехто вважає, що головне у житті людини – це матеріальний достаток та багатство, влада та змога вирішувати людські судьби, але він дуже помиляється, бо це фальшиві цінності. Бо коли в тебе немає здоров’я, то його не купиш ні за які гроші, а коли ти помираєш, то ніяка влада над людьми не зможе подовжити твоє життя. І навіть коли ти найбагатша у світі людина, але в твоєму житті немає вірних друзів, які б були здатні за першим покликом прийти тобі на допомогу, навряд чи ти станеш щасливою людиною. Тому, на мій погляд, істинними цінностями у нашому житті є особисте здоров’я та добробут рідних, добрі взаємовідносини з людьми, друзі та справа, якою займаєшся з задоволенням.

Істинні та фальшиві цінності в житті людини на основі казки Б. Лепкого «Мишка».

Бог наділив людину правом життєвого вибору. Тому кожен із нас рано чи пізно замислюється, навіщо існує, для чого живе. В усі часи жили люди, які зважали, що жити треба для себе і заради себе, часто за рахунок інших.

Багато людей переступають через тих, хто поруч, не помічають тих, хто потребує їхньої допомоги, але ж потреби існують. Є перевірені століттями і поколіннями моральні закони взаємодопомоги, всепрощення, милосердя.

Як сказати, пояснити людині, що вона живе не законами моралі? Істинні та фальшиві цінності в житті людини . Тільки у казковому творі людина може побачити себе ніби збоку, чужими очима. У казці завжди зрозуміло, що добре, а що погано, торжествує правда і справедливість, і негідники зазнають покарання. Б. Лепкий тому і написав казку для дорослих і дітей «Мишка».

Невелике сіреньке створіння і є головною діючою особою в творі. Живе наша героїня у багатого господаря. І хоча в країні голод, розруха, бо йде війна, мишка має чим поживитися і не знає горя. Зустрівшись зі своїми сестрами з міста, вона дізнається про голодне життя їх та людей. В той час, коли люди живуть у великих злиднях, господар наживається. Грошей у нього дуже багато: ящик, у якому колись були гранати, уже майже заповнений грішми, а з голодними він і не думає поділитися. Нащо йому стільки грошей? А ще виникає питання, чому здоровий чоловік не на війні? Мабуть, хитрістю вдалося викрутитися.

Навіть мишці стало соромно за господарів, які відмовили в милостині жінці-жебрачці. Вона не може зрозуміти: «Хіба ж папір важливіший за життя?» Мишка вирішує завдати шкоди господарю за його жорстокість, брехню, жадобу. Вона довго гризла ящик з грошима, а потрапивши до нього, перетрощила все. Після чого залишила хату господаря.

Мишка відмовилася жити в хаті своїх господарів, бо там панували скупість, ненажерливість, безсердечність. Здорові, сильні люди забули про милосердя. А тваринка добре розуміє, що від зла ще ніколи й ніде добро не вродило. Вона піклувалася про своїх дітей і боялася, щоб «не навчилися брехати, як люди, тому й покинула хату, краще вже жити надворі».

Мишка всі події пропускала через своє серце, їй шкода голодних людей. Вона вміє розрізняти справжні і несправжні цінності.

У світі поруч існують добро і зло. Якщо людина ставить своєю метою накопичення грошей і речей, вона перетворюється на їхнього раба, прагне з усього отримати зиск. Потреби й шляхи їх забезпечення повинні бути розумними.

Пам’ятаймо, що існують найсвятіші людські почуття: любов, милосердя. їх не купиш у магазині, ні в кого не позичиш, їх просто можна набути, навчити себе бути людяним.

Щасливий той, з ким інші щасливі. Тому треба вчитися розрізняти справжні цінності і фальшиві.

Контрольна робота за темами «Реалізм», творчість О. де Бальзака, М. Гоголя

І варіант

Початковий і середній рівні

1. До основних ознак реалізму не належать:

а) типізація дійсності;

б) зображення незвичайних героїв у незвичайних обставинах;

в) поглиблений соціальний аналіз;

г) головна проблема — взаємини людини та суспільства.

2. Адвокат Дервіль у повісті О. Бальзака «Гобсек» — це:

а) головний герой;

б) герой-оповідач;

в) антипод головного героя;

г) сам автор.

3. Місто N у комедії Гоголя «Ревізор» — це:

а) плід уяви письменника з позірними проблемами;

б) типове провінційне російське місто;

в) унікальне місто, яке увібрало всі пороки;

г) чарівне місто, де здійснюються будь-які мрії.

4. Повість М. Гоголя «Шинель» належить до:

а) «українських повістей»;

б) «фантастичних повістей»;

в) «італійських повістей»;

г) «петербурзьких повістей».

5. У повісті «Шинель» М. Гоголь використав прийом:

а) гротеску;

б) антитези;

в) фантастики;

г) паралелізму.

6. Яки риси не характерні для гоголівських чиновників?

а) Страх перед начальством;

б) хабарництво;

в) гостинність;

г) використання службового становища.

Достатній рівень

7. Розкрийте образ Гобсека з однойменної повісті О. Бальзака.

8. Визначте коло проблем, порушених у п’єсі М. Гоголя «Ревізор». Чи актуальними є ці проблеми сьогодні? Свою відповідь обґрунтуйте.

Високий рівень (спільний для обох варіантів)

9. Виконайте одне із завдань.

1. Напишіть твір- роздум «Вплив грошей, багатства на людину в часи Бальзака та в наш час».

2. Продовжте історію Хлестакова з п’єси М. Гоголя «Ревізор».

Контрольна робота за темами «Реалізм», творчість О. де Бальзака, М. Гоголя

ІІ варіант

Початковий і середній рівні

1. До основних ознак реалізму належать:

а) пишність, метафоричність, алегоричність стилю;

б) зображення незвичайних героїв у незвичайних обставинах;

в) поглиблений соціальний аналіз;

г) дотримання правила «трьох єдностей».

2. Адвоката Дервіля, який був не із вищого світу, віконтеса де Гранльє приймала в себе в салоні тому, що:

а) бачила в ньому майбутнього зятя;

б) він допоміг повернути відібрані маєтки;

в) постійно потребувала юридичних послуг;

г) він був репетитором дочки.

3. В основі комедії Гоголя «Ревізор» покладено:

а) історичні події та особи;

б) реальні, сучасні авторові події;

в) вигадані, фантастичні події та герої;

г) романтичні герої та події.

4. Темою повісті М.Гоголя «Шинель» є:

а) життя і страждання бідного чиновника;

б) доля солдата царської армії;

в) байдуже ставлення «значного лиця» до своїх обов’язків;

г) поширення злочинності в Петербурзі.

5. Акакій Акакійович із повісті М. Гоголя «Шинель» мав єдине захоплення — ...:

а) вирізати з дерева порсигари;

б) переписувати папери;

в) малювати карикатури на колег;

г) вести розмови з Петровичем.

6. «Німа сцена» в комедії «Ревізор» відбулася в...:

а) експозиції твору;

б) зав’язці твору;

в) у розв’язці;

г) розвитку дії.

Достатній рівень

7. Розкрийте філософію влади золота за образом Гобсека з однойменної повісті О. Бальзака.

8. Визначте коло проблем, порушених у повісті М. Гоголя «Шинель». Чи актуальними є ці проблеми сьогодні? Свою відповідь обґрунтуйте.

Високий рівень (спільний для обох варіантів)

9. Виконайте одне із завдань.

1. Напишіть твір- роздум «Вплив грошей, багатства на людину в часи Бальзака та в наш час».

2. Продовжте історію Хлестакова з п’єси М. Гоголя «Ревізор».

ПРИСЛІВНИК

Прислівник- це незмінна частина мови, що виражає ознаку дії, стану або ознаку іншої ознаки (надто повільний, повернути праворуч).).

На відміну від інших самостійних частин мови прислівник не змінюється ані за числами, ані за відмінками, не має він також і ознак роду.

Прислівник не має свого, властивого тільки йому лексичного значення. Воно зумовлене лексичними значеннями тих частин мови, від яких він утворюється (день- вдень, мій- по-моєму, осінь- восени).

Прислівники мають властиві тільки їм словотоворчі суфікси -о, -е (тепло, добре, важче), -и, -ому, -єму (по-братськи, по-моєму).

СИНТАКСИЧНІ ОЗНАКИ ПРИСЛІВНИКА

Головною функцією прислівника в реченні є функція другорядного члена речення- обставини (Так жадібно раптом захотілося йому жити, що він навіть від однієї цієї думки задихнувся).Інколи прислівник виступає у ролі присудка (Сонце низенько, то й вечір близенько).

У реченні прислівник пов’язується з дієсловом, а також з прикметником і, рідше, з іменником.

Прислівник, який пов’язується з дієсловом, виступає як обставина способу дії, місця, часу, міри, мети чи ступеня (Небо помітно (наскільки?) посвітлішало; Навкруги (де?) бриніла весна).

Прислівник, що пов’язується з прикметником або іншим прислівником, служить для вираження ознаки якості- міри або ступеня її вияву і виступає в реченні обставиною міри (Ось зовсім(наскільки?) з-за гори з’явився корабель).

РОЗРЯДИ ПРИСЛІВНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ

Прислівники поділяються на :

1.

означальні і обставинні

2.

первінні та вторинні

ОЗНАЧАЛЬНІ ТА ОБСТАВИННІ ПРИСЛІВНИКИ

За значенням і роллю в реченні прислівники поділяються на означальні і обставинні.

означальні прислівники

якісно- означальні

добре, наполегливо, погано, пішки, бігом, верхи

кількісно- означальні

мало, надвоє, тричі, занадто, трохи, дуже

способу дії

навпочіпки, по-юнацькому,

по-нашому

обставинні прислівники

часу

торік, вчора, завтра, доти, завжди, досі, зранку, тоді, довіку

місця

вгорі, згори, вперед, звідусіль, там, десь, тут, поруч, звідти, туди

мети

наперекір, навмисне, напоказ

причини

зопалу, спересердя, спросоння, згарячу, ненароком

ОЗНАЧАЛЬНІ ПРИСЛІВНИКИ

Означальні прислівники поділяються на якісно-позначальні, кількісно- позначальні іприслівники способу дії:

прислівники

приклади

якісно-означальні

високо, наполегливо, лагідно

кількісно-означальні

надвоє, мало, тричі, занадто

способу дії

вдало, напам'ять, гарно

ЯКІСНО-ОЗНАЧАЛЬНІ ПРИСЛІВНИКИ

Якісно- означальними прислівники- це прислівники на -о, -е , що виражають якісну ознаку дії, відповідають на питання як? і переважно утворюються від якісних прикметників (дешевийдешево, лагідний лагідно).

Якісно- означальні прислівники можуть мати вищий і найвищий ступені порівняння (веселіше, найкраще, значно вище):

 

приклади

прислівник

сміливо

вищий ступінь

сміливіше, більш сміливо

найвищий ступінь

найсміливіше, найбільш сміливо

Вищий ступень порівняння прислівників має просту і складену форми:

  • проста форма утворюється за допомогою суфіксів -ше та -іше (складно складніше, тепло тепліше);

  • складена- додаванням до прислівника звичайного ступеня слів більш, менш (більш важливо, менш рішуче).

Для підсилення або уточнення значення прислівників вживаються також слова багато, куди, ще, трохи, значно (ще точніше, трохи гучніше).

Найвищий ступінь порівняння прислівників також має просту і складену форми:

  • проста форма твориться за допомогою префікса най- (довше- найдовше, глибше- найглибше);

  • складена- додаванням слів найбільш, найменш (найбільш важливо, найменш цікаво).

ІНШІ ОЗНАЧАЛЬНІ ПРИСЛІВНИКИ

Кількісно- означальні прислівники характерізують дію, стан чи ознаку з боку кількостіі міри вияву. Вони відповідають на питання скільки? наскільки? як багато? якою мірою? (надвоє, трохи, занадто).

Прислівники способу дії вказують на те, яким способом відбувається дія чи виявляється ознака. Прислівники цієї групи відповідають на питання як? яким способом? яким чином?(читати напам’ять, говорити по-українському).

ОБСТАВИННІ ПРИСЛІВНИКИ

Обставинні прислівники виражають різні обставини дії і поділяються на прислівники часу, місця, мети і причини:

прислівники

приклади

часу

віддавна, понині, зранку

місця

праворуч, вниз, здалека

мети

навмисне, наперекір, напоказ

причини

згарячу, зозла, спересердя

Прислівники часу вказують на час, коли відбувається дія і відповідають на питання коли? відколи? з якого часу? доки? по який час?

Прислівники місця означають місце або напрямок дії і відповідають на питання де? куди? звідки? доки? по який час?

Прислівники мети означають мету дії і відповідають на питання для чого? з якою метою? навіщо?

Прислівники причини вказують на причину дії і відповідають на питання чому? з якої причини? через що?

ПЕРВИННІ ТА ВТОРИННІ ПРИСЛІВНИКИ

За походженням прислівники поділяються на первинні та вторинні:

прислівники

приклади

первинні

 

вторинні

 

До первинних прислівників належить незначна частина прислівників, які утворилися так давно, що зараз навіть важко установити первісну форму.

Це:

  • прислівники місця (там, тут, скрізь, куди, де, звідки, звідти, скрізь, всюди);

  • часу (коли, доки, доти, тоді, поки, іноді, інколи, завжди, тепер, потім);

  • причини (тому, чому);

  • способу дії (якось, однак, ледве, так, як, усяк, однак).

До вторинних прислівників належить більшість прислівників української мови. Це слова, походження яких легко встановлюється співвідношенням прислівника з основами інших частин мови (по-людськи, хвилююче, верхи, кругом, по-своєму), або з основою іншого прислівника (як первинного, так і вторинного: дотепер, ледве-ледве, післязавтра, кудись).

Лексичне значення цих прислівників співвідноситься з лексичним значенням усіх повнозначних частин мови, від яких вони утворені.

МОРФОЛОГІЧНИЙ РОЗБІР ПРИСЛІВНИКІВ

  1. Запишіть слово. Визначте частину мови слова.

  2. Визначте розряд за значенням: означальний чи обставинний.

  3. Визначте ступінь порівняння (якщо є).

  4. Визначте синтаксичну роль.

  5. Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).

«Тореадори з Васюківки»

Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостійність у їх вирішенні.

Ідея: уславлення прагнення хлопців, які виявили бажання створити справжній театр у районі і здобути велику славу; засудження легковажності, ліні, безвідповідального ставлення до визначеної справи (вивчення хлопцями акторських ролей до вистави). Основна думка: кожна розпочата справа повинна мати організаційний початок і вичерпне логічне закінчення.

Жанр: пригодницький та гумористичний твір.

Проблематика: повага до ближнього, вміння розуміти його; турбота про власне здоров’я як одну з людських цінностей.

Композиція 

1 розділ Події у цій частині твору відбуваються протягом двох днів. Експозиція: знайомство з Іваном Ревою та Павлом Завгороднім, родинами хлопців та місцевістю, де відбуватимуться події. Зав’язка: прагнення хлопців повсякчас знаходити якісь пригоди (вирити метро під свинарником, виявити власні тореадорські здібності, зробити підводного човна, витягти з колодязя щеня). Кульмінація: ризиковані вчинки, події, які траплялися з хлопцями. Розв’язка: всі ситуації, до яких потрапляли хлопці, закінчувалися добре.

9 розділ Експозиція: розповідь про дружні стосунки Павла з Антончиком Мацієвським. Зав’язка: вирішення хлопцями збудувати єгипетську піраміду із кавунів і замурувати в ній Павлушу — як фараона Гаменхотепа… Кульмінація: допомога Яви Павлу втекти від розлюченого діда Салимона. Розв’язка: покарання хлопців батьками за шкоду на баштані. «»Е», — сказали ми з Явою» розділ Експозиція: рішення Яви та Павла організувати сільський театр у Васюківці. Зав’язка: розподіл театральних ролей між учнями; Павло — Топчинський; Ява — Бобчинський. Кульмінація: «провал» інсценізації п’єси через незнання акторських слів Павлом і Явою. Розв’язка: страждання та сором хлопців, які втекли зі сцени театру.

«Усе! Кінець! Я дарую велосипед. Загаза чогтова!! Я видужую» розділ Експозиція: хвороба Яви, яку він уявляв ймовірною смертю. Зав’язка: вирішення Яви подарувати Ярині велосипед на згадку про себе. Кульмінація: жалкування Яви за власним подарунком, зробленим сестрі; радість і щастя Яришки від катання на велосипеді. Розв’язка: видужання Яви — «загази чогтової»; обіцянка брата давати кататися сестрі на велосипеді, коли вона цього забажає.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.