Інтелектуальна філологічна гра «Бринить, співає наша мова…»

Опис документу:
Пропонований матеріал можна використати під час проведення заходів, присвячених Дню української писемності та мови, під час проведення тижня мови та літератури у школі, а також на уроках мови та літератури, під час проведення конкурсів, вікторин тощо. Мета: перевірити рівень засвоєння учнями знань з української мови та літератури; вчити висловлювати й обґрунтовувати свою думку; розвивати пам'ять, мислення, увагу, зв'язне мовлення; виховувати любов до рідної мови, інтерес до навчання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Вощанцівський НВК «СЗШ І-ІІ ст. - ДНЗ»

Інтелектуальна філологічна гра

«Бринить, співає

наша мова…»

Вчитель

Озимко Галина Михайлівна

-2018 –

Тема. Інтелектуальна філологічна гра «Бринить, співає наша мова…».

Мета: перевірити рівень засвоєння учнями знань з української мови та літератури; вчити висловлювати й обґрунтовувати свою думку; розвивати пам’ять, мислення, увагу, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідної мови, інтерес до навчання, повагу до однокласників.

Хід проведення гри

І. Організаційний момент.

ІІ. Вступне слово вчителя.

Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших – це мова. З раннього дитинства й до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з мовою, єдиним знаряддям, що підвищує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини. Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягнути своїм розумом і серцем красу, велич і могутність держави, хто збагнув відтінки й пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як добрим ім’ям своєї родини. Мов на світі багато, але найріднішою є та, яку ти почув у перші хвилини свого життя. Своє захоплення нев’янучим її цвітінням передав В.Сосюра у вірші “О мова моя»:

О місячне сяйво і спів солов’я,

Півонії, співи, жоржини!

Моря бриліантів, це – мова моя,

Це мова моєї країни.

Мова – це барвиста квітка, яка прослалася з глибини віків у майбуття. Тримаючись за неї, ми долаємо перепони й круті гори. Рідна мова служить нам завжди. Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою, бо шлях до істини й добра, краси й величі лежить через слово:

Тож станем перед Богом на коліна,

Схилимо у шані голови свої,

Щоб наша мова, рідна, солов’їна,

Цвіла, як весняні гаї.

Отож сьогодні вашій увазі ми пропонуємо інтелектуальну філологічну гру «Бринить, співає наша мова…», учасниками якої стануть учні 8 та 9 класів. Це свято має на меті перевірити отримані учнями знання з української мови. Протягом гри буде працювати компетентне журі в складі: ……………………. Учасники гри – учні 8 класу – команда «Кмітливі»; учні 9 класу – команда «Допитливі».

Перший конкурс «Далі, далі…»

Кожній команді задається серія питань, на які треба відповісти за 1 хвилину. Виграє та з команд, котра за цей час встигне відповісти на більшу частину запитань. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Якщо немає відповіді, то говорити «далі».

Запитання для першої команди

1. Державна мова України. (Українська).

2. Найбільша одиниця мови. (Текст).

3. Частина мови про ознаку предмета. (Прикметник).

4.Чим починається діалог? (Тире).

5. Знак у слові з-поміж. (Дефіс).

6. Знак у слові В’ячеслав. (Апостроф).

7. Речення з однією граматичною основою. (Просте).

8. Займенник з однієї букви. (Я).

9. Скільки н у слові незрівнянний? (Два).

10. Складне речення з сурядним сполучником. (Складносурядне).

11. Розділ науки про правопис. (Орфографія).

12. Розділ науки про частини мови. (Морфологія).

13. Остання буква в слові шістдесят. (Т).

14. Влучний вираз. (Фразеологізм).

15. Стиль художньої літератури. (Художній).

16. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний).

17. Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири)

Запитання для другої команди

1. Без якої святині зникає народ? (Без мови).

2. Найменша одиниця мови. (Звук).

3. Частина мови «сьогодні». (Прислівник).

4. Знак у кінці розповідного речення. (Крапка).

5.У що береться пряма мова? (У лапки).

6. Буква без звука. (М’який знак).

7. Знак у слові пів-Європи. (Дефіс).

8. Стиль у науці. (Науковий).

9. Частина слова, що змінюється. (Закінчення).

10. Речення без другорядних членів. (Непоширене).

11. Частина мови про кількість предметів. (Числівник).

12. Складне речення з підрядним сполучником. (Складнопідрядне).

13. Розділ науки про звуки мови. (Фонетика).

14. Остання буква в слові п’ятдесят. (Т).

15. Речення з двома і більше граматичними основами. (Складне).

16. Правила спілкування.(Етикет).

17. Розмова двох осіб. (Діалог).

Підсумки журі.

Другий конкурс «Заморочки з бочки»

Ведучий звертається до учасників: «Яку фразу найчастіше говорять учні на уроках?» (Не знаю). Правильно. Тому зараз пропоную вам заморочити собі голови і сказати, як колись Архімед: «Евріка! Я знаю!». Бочку в студію. Капітани запрошуються на сцену і по черзі виймають по три номерки з написаними на них завданнями. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Завдання № 1. Чому пів’яблука пишеться з апострофом, пів-Ялти через дефіс, а півозера разом? (Правила написання пів-, напів- зі словами).

Завдання № 2. За допомогою яких трьох особових займенників можна зробити руки чистими? (Ви-ми-ти).

Завдання № 3. Який прикметник називає ознаку хустки, намоченої в Чорному морі? (Мокра хустка),

Завдання № 4. Який голос буває у дорогої матерії? (Бархатний).

Завдання № 5. Назвіть якісні прикметники, що означають «смак» долі та усмішки. (Гірка (доля), кисла (усмішка) ).

Завдання № 6. Назвіть якісний прикметник, що показує ознаку бочки, в яку не можна налити воду. (Повна бочка).

Підсумки журі.

Третій конкурс «Ти – мені, я – тобі»

Кожна команда підготувала вдома для суперників по два запитання з мови. Отож першою виступає у боротьбу команда № 1. Капітан називає підряд два заготовлених питання, на які повинні одразу дати відповіді суперники, потім свої запитання задає команда № 2. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Підсумки журі.

Четвертий конкурс «Морфологія: іменник та прикметник»

Виконується аналогічно до конкурсу «Далі…Далі». За правильну відповідь – 1 бал.

Запитання для першої команди

1. На які питання відповідає іменник? (Хто? Що?)

2. Скільки відмін у іменника? (4)

 3. Чи має іменник кличну форму? (Так)

4. Які іменники не мають відмін? (Незмінювані)

5. З якої букви пишуться власні іменники? (З великої)

6. Скільки родів має іменник? (3)

7. Як пишеться «не» з іменниками? (Разом, окремо при запереченні)

8. Чи може відмінюватися прізвище Віра Коваленко? (Ні)

9. Як змінюються прикметники? (За родами, числами, відмінками)

10. Що виражає прикметник? (Ознаку предмета)

11. Як пишеться «не» з прикметниками? (Разом, окремо при запереченні)

12. Поставте слово «синій» у давальному відмінку. (Синьому)

13. Від слова «вечір» утворіть прикметник. (Вечірній)

14. Як напишете прикметник «жовтогарячий»? (Разом)

 15. Замініть прикметником словосполучення «Ліс, яким не можна пройти». (Непрохідний)

Запитання для другої команди

1. На які питання відповідає прикметник? (Який? Яка? Яке? Які?)

2. Яким членом речення найчастіше виступає прикметник? (Означенням)

3. Назвіть ступені порівняння прикметників. (Вищий і найвищий)

4. Які форми мають ступені порівняння прикметників? (Просту і складену)

5. Утворіть просту форму вищого ступеня порівняння від прикметника «глибокий»? (Глибший)

6. На які групи за значенням діляться прикметники? (Якісні, відносні, присвійні)

7. Прикметник «срібний» до якої групи належить? (Відносний)

8. Яку форму матиме іменник «левеня» в орудному відмінку? (Левеням)

 9. Іменник самостійна частина мови чи службова? (Самостійна)

10. До якого роду відноситься іменник «озеро»? (До середнього)

11. До якого роду відноситься іменник «базіка»? (До спільного)

12. Іменник Дніпро — це власна назва чи загальна? (Власна)

13. Які іменники відносяться до III відміни? (Жін. роду та іменник «мати»)

14. Утворіть кличну форму від іменника «князь». (Княже)

15. Утворіть присвійний прикметник від слова «заєць». (Заячий)

Підсумки журі.

П'ятий Конкурс «Прямо чи влучно»

Кожній команді зачитуються фразеологізми. Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. Саме ці сполучення слів найяскравіше виражають національний характер мови. Отже, ви маєте пояснити значення фразеологізмів.

1- команда 8 класу

1. Тинятися з кутка в куток.

2. Як сніг на голову.

3. Довести до ручки.

 2 - команда 9 класу

1. Взяти ноги в руки.

2. Втерти носа.

3. Води в рот набрати.

Журі підбиває підсумки конкурсу «Прямо чи влучно», а потім оголошуються підсумки всієї гри.

Нагородження переможців.

Заключне слово вчителя.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Малюк у світі економіки та фінансів»
Часнікова Олена Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.