Інтегрований урок математика, історія 5 клас "Подорож Сумщиною. Розв'язування вправ на множення натуральних чисел"

Опис документу:
Матеріал містить конспект інтегрованого уроку з математики та історії у 5 класі. Учні здійснюють віртуальну подорож Сумською областю, дізнаються історію утворення області, знайомляться з прапором та гербом Сумщини, відвідують місця, які занесені до списку семи рукотворних чудес Сумщини. А допомагає їм у цьому математика, а саме: вміння множити натуральні числа, знання властивостей множення, навички застосування знань у нестандартних ситуаціях.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Інтегрований урок з математики та історії рідного краю.

Ковтун Наталія Юріївна, вчитель математики Тернівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Недригайлівської районної ради Сумської області, вища категорія, вчитель-методист

Кірієнко Олена Іванівна, вчитель історії, завуч з навчально-виховної роботи Тернівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Недригайлівської районної ради Сумської області, вища категорія, старший учитель

Тема: Подорож Сумщиною. Сім визначних місць Сумської області. Розвязування вправ на множення натуральних чисел

Мета:

  • узагальнити й систематизувати знання учнів із теми «Множення натуральних чисел, властивості множення»;

  • виховувати цікавість, уважність, наполегливість;

  • розширювати світогляд п’ятикласників, заохочувати до самостійного пізнання та неперервного навчання;

  • знайомити учнів з рідним краєм, його визначними місцями, пам’ятками архітектури та мистецтва, історичним минулим Сумщини та Недригайлівщини

Завдання:

  • забезпечити глибоке засвоєння учнями базових знань з теми «Множення натуральних чисел» з повним розумінням матеріалу та практичним його застосуванням до розвязування задач, у тому числі і прикладних;

  • ураховувати індивідуальні навчальні потреби , здібності та інтереси учнів;

  • зацікавити учнів як математикою, так і історією взагалі та історією рідного краю;

  • показати можливості математики та широке її застосування в повсякденному житті.

Очікувані результати:

  • учні глибоко засвоюють тему «Множення натуральних чисел», уміють множити натуральні числа у стовпчик та усно;

  • учні уміють використовувати властивості множення до розв’язування прикладів і задач;

  • учні володіють навичками усного рахунку;

  • учні вміють працювати в парах, здійснювати взаємооцінювання та самооцінювання;

  • учні знайомляться з визначними місцями Сумщини, знають історичні події, повязані з ними;

  • учні отримують стимули для допитливості та подальшого вивчення математики та історії;

  • учні вчаться бачити в шкільних предметах інструменти для розуміння навколишнього світу.

Обладнання: картки самоконтролю, інтерактивна дошка, картки з завданнями, презентація «Визначні місця Сумщини», карта Сумської області

Тип уроку: інтегрований

Хід уроку

І Організаційний момент

Пролунав шкільний дзвінок.

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім пятім класі

Діти –просто молодці.

ІІ Каліграфічна хвилина

Записуємо число, класна робота

ІІІ Основна частина уроку

Учитель математики. Сьогодні ми прийшли до вас на урок з чарівною скринькою. А що в цій скриньці – відгадайте. А ми вам дамо 4 підказки:

  1. Говорять, що цей предмет придумав математик Ератосфен, але він до математики не відноситься.

  2. Його використовують мандрівники.

  3. Ви цей предмет використовуєте на уроках історії.

  4. На ньому позначені міста, села, події…

Правильно, у чарівній скриньці – карта, і не просто карта, а карта Сумської області.

Учитель історії

Діти, сьогодні ми з вами здійснимо віртуальну подорож Сумщиною, побуваємо в деяких її цікавих місцях, і, можливо, вам захочеться відвідати її куточки, побачити на власні очі те, про що сьогодні дізнаєтесь на уроці.

Учитель математики

А допоможе нам у цьому математика. Ми не тільки подорожуватимете Сумською областю, а й повторите множення натуральних чисел, його властивості, розвяжете задачі, з яких теж дізнаєтесь цікаві факти.

Учитель історії

Сумська область розташована у північно-східній частині Лівобережної України.

На півночі та сході область межує із Брянською, Курською та Білгородською областями Російської Федерації

На півдні, сході та заході Сумщина межує із Харківською, Полтавською та Чернігівською областями України.

Відстань від обласного центра до Києва 350 км.

Площа -24 000 квадратних кілометрів

Населення 1 164 000 мешканців

15 міст, 20 смт, 1721 село

18 районів

Розповідь учителя про герб та прапор Сумської області

Учитель математики

Пішки нам цю подорож не здійснити. Давайте подумаємо: який вид транспорту виберемо?

Поїздом не вийде, тому що не всі місця, про які йтиме мова на уроці, мають залізничне сполучення. Залишається подорожувати автобусом. А що треба для того, щоб сісти в автобус?

Правильно, купити білет. На потяг вартість білетів різна. Є білети категорії люкс, є купе, плацкарт, а також сидячі місця. На автобус білети коштують однаково, але наш автобус віртуальний, тому й вартість білетів буде різна. Зараз ви «купите» собі білети, виконавши завдання. Всього можна отримати 6 балів.

Вчитель роздає учням картки самоконтролю.

Зупинка «Вокзал»

Математичний диктант

  1. Числа при множенні називаються ……….

  2. Результат дії множення - ……

  3. Щоб знайти невідомий множник, треба …..

  4. Від перестановки множників …….

  5. При множенні на нуль добуток дорівнює ……

  6. a(b+c)=ab+ac Ця властивість називається ………..

Взаємоперевірка

1 зупинка

Розвязавши 4 приклади, ви побачите фото першого визначного місця Сумщини

50*20=1000

4*250=1000

125*8=1000

20*500=10000

Розповідь учителя історії про памятник мамонту в селі Кулішівка Недригайлівського району.

Пам'ятник мамонтові — чотиригранна металева стела, встановлена у теперішній час на невеликому кам'янистому постаменті, на гранях якої згори вказаний рік «1841», зображено барельєф мамонта й викарбувана різноманітна інформація про цінність і важливість палеонтологічної знахідки, а також про те, що в цьому місці проходив кордон між Росією і Річчю Посполитою.

Зокрема, на гранях є такі надписи:

  • «Мєсто сіє било граніцею меж Польшею і Россією».

  • «Сія чрєзвичайная редкость отискана в присутствії владєльца оберкамергера графа Ю. А. Головкіна».

  • «Кості мамонта оставлєни Харьковскому Університету і хранятся в Зоологіческом кабінетє»

2 зупинка

Вчитель математики пропонує усний рахунок і цікавий спосіб множення чисел на 11, на 15.

12*11=132

38*11=418

32*15=480

27*19=297

69*11=759

18*15=270

43*11=473

75*11=825

36*15=540

Розповідь учителя історії про Круглий двір у місті Тростянець

Садиба овального плану (65х85), схожа на невелику фортецю, по периметру котрої розміщено чотири круглі триярусні вежі та одноповерхові приміщення, в яких навіть у ХХ ст. ще жили люди. Зі східної сторони «фортеця» має великі цегляні аркові ворота. У будівлі простежується поєднання елементів готичного стилю та українського бароко. «Круглий двір» входив до величезного помістя Надаржинських, згодом — Голіциних, і використовувався як сцена для цирку та акторів, а також для господарських потреб.

Зовні Круглий двір оточує товста стіна зі стрільчастими нішами, яка розділена на два яруси карнизом з декоративними машикулями.

У 2007 році пам'ятку почали ремонтувати та проводити відновлювальні роботи. На жаль, нині вони призупинені через брак коштів.

У тому 2007 році на території «Круглого двору» було проведено фестиваль «Боромля-2007».

А на Всеукраїнському конкурсі «Сім чудес України» «Круглий двір» представляв Тростянець та Сумщину — на старті цієї загально-української культурної акції в травні 2007 року його (разом із Софроніївським монастирем та Пам'ятником мамонтові) було включено до трійки «чудес» від Сумщини у «топ-100» найдивовижніших об'єктів держави.

3 зупинка

Розвяжіть, використовуючи властивості множення, і ми побачимо фото

5*17*20=1700

25*12*4*6=7200

1227*74*0*7=0

23*16+77*16=1600

217*12-17*12=2400

8*28*125=28000

Розповідь учителя історії про Софронівський монастир.

Будівля старовинного монастиря має неординарні особливості, рідкісні для української архітектури. Собор належить до типу багатофункціональних культових споруд, пристосованих до оборони, які називають «церквами-фортецями».

Історія заснування Софронівського монастиря сягає у далеке XV ст. У 1405 році за 20 верст на схід від Путивля, на місці, де з'явилася чудотворна ікона Пресвятої Богородиці, виник невеликий монастир, що називався Молченською (Мовчанською) Різдва Богородиці пустинню.

Протягом 1602-1604 років було зведено муровані укріплення – і обитель стала справжнім оборонним форпостом. Монастир був могутньою фортецею, в якій неодноразово знаходили прихисток ченці та місцеві жителі.

Наприкінці XVII ст. монастир пережив різні етапи реконструкції та занепаду, у першій половині XX ст. обитель закрили, а ченців розігнали. У революційний період приміщення монастиря використовували як дитячий будинок, сільське профтехучилище та військовий завод. Діяльність цих закладів довела чудову пам’ятку архітектури до катастрофічного стану.

З 1960 року в монастирі проводились реставраційні роботи, а вже через 17 років тут був створений Державний історико-культурний заповідник. Хоча за радянських часів на реставрацію було витрачено мільйони рублів бюджетних коштів, жодна з пам'яток не була виведена з аварійного стану.

У 1987 році, коли руїни Софронівського (Мовчанського) монастиря стали частиною Путивльського історико-культурного заповідника, почалося його відродження. У 1992 році будівлю повернули в лоно церкви. Тут розмістився чоловічий монастир, а з 1997 року, за рішенням Синоду Української православної церкви, статус монастиря був змінений на жіночий.

4 зупинка

Рівняння 1, 2 рівняння – 1 бал

3, 4 ріняння – 2 бали. Отримує той, хто першим розвяже правильно:

1)2х=18

х=9

2)46х=92

х=2

3)12(х-1)=48

х=5

4)5(х+3)=40

х=5

Розповідь учителя історії про Посульські кургани

Скіфські кургани зустрічаються на території майже усієї сучасної України. Але велика кількість скіфських пам'яток на Сумщині дала підставу вченим виділити їх в окрему Посульську групу. До неї також входять скіфські пам'ятки середніх течій Псла та Сейму, що концентруються навколо скіфських курганних некрополів біля міста Ромни. Основна кількість курганів знаходиться північніше Ромен. Найбільші групи розкинулись поблизу сіл ПустовійтівкаВеликі БудкиБасівка. Від Великих Будок, вгору за течією, вздовж правого берега Сули простягнувся майже безперервний ланцюжок курганів, який закінчується великим курганним некрополем неподалік від Вовківець. Останній великий курганний могильник з цього ланцюга знаходиться поблизу Плавинища і Герасимівки. Курганні групи на південь від Ромен відомі поблизу сіл ЧеберякиГлинськЯрмолинціСурмачівкаПопівка.

Фізкультхвилинка.

Повторимо частини світу. Я називаю південь, північ, захід, схід, а ви повертаєте голову вгору, вниз, вліво, вправо. Подивіться на карту Сумської області. Назвіть райони, які розташовані на півночі, півдні, заході, сході Сумщини.

5 зупинка

Задача 1

Сумська область була створена у 1939 році. Скільки років пройшло з часу створення нашої області? У скільки разів вона старша за учня 5 класу, якому 10 років?

Розвязання.

  1. 2019-1939=80(років) – з часу заснування Сумської області

  2. 80:10=8 (разів) – область старша за учня 5 класу

Розповідь учителя історії про Трьоханастасіївську церкву у місті Глухів.

За архітектурою церква дуже нагадує Володимирський собор у Києві. Куполи храму напівсферичні та приплюснуті. Центральний барабан багатовіконний. Кутові барабани повторюють форму центрального, але мають наскрізні дзвіниці.

Храм має великий кубічний об'єм з високими вікнами та тісно заставлений зверху п'ятьма куполами. Церква збудована в неовізантійському стилі. Інтер'єр церкви заповнений світлом. Іконостас Анастасіївського храму виготовлений з білого італійського мармуру. Стіни майстерно розписані братами Олександром та Павлом Сведомськими.

Передвівтарна перегорожа з сірого мармуру виконана за кресленнями Олександра Івановича Мурашки.

6 зупинка

Задача 2

Відстань від Тернів до Конотопа 65 км, що у 3 рази менше, ніж від Конотопа до Тростянця. Яка відстань від Тернів до Тростянця?

  1. 65*3=195 (км) від Конотопа до Тростянця.

  2. 195-65=130 (км) від Тернів до Тростянця.

Розповідь учителя історії про поле Конотопської битви у селі Шаповалівка

Поле Конотопської битви знаходиться на південному сході села Шаповалівка (правий берег річки Куколка). Під сучасною назвою відомо з другої половини 1990-х років, до цього називалося «Соснівським полем».

Фактично битва займала територію у межах, що визначені декількома ключовими точками. На півночі - Фортецею Конотоп, яку було взяту у облогу загоном князя Трубецького, що і стало передумовою до битви. З південного сходу - переправою через Куколку біля села Соснівка, де відбулась перша сутичка козацько - татарського війська з військами Московсього царства. На півдні - урочищем біля села Торговиця, де знаходилась засідка з татарською кіннотою.

2007 року Поле Конотопської битви ввійшло до переліку найцікавіших пам'яток краю «Сім чудес Сумщини».

У лютому 2008 на честь загиблих у битві воїнів на полі встановлено пам'ятний знак (каплицю).

У 2009 році постановою Кабінету міністрів України місцевість внесена як «Поле битви між козацькими військами на чолі з І. Виговським і царською армією» до Державного реєстру нерухомих пам'яток України (до переліку об'єктів культурної спадщини національного значення).

7 зупинка

Спростіть вирази:

  1. 2a+15a+a=

  2. 13а+6b-3a+b+5=

Розповідь учителя історії про Свято-Покровський собор у місті Охтирка.

Свято-Покровський кафедральний собор — православний (Сумська єпархія УПЦ МП) кафедральний собор у районному центрі місті Охтирці Сумської області; яскравий взірець українського бароко середини XVIII століття; історико-архітектурна пам'ятка національного значення.

Охтирський Свято-Покровський кафедральний собор зведений у стилі українського бароко, і є унікальним за своїм об'ємно-просторовим рішенням.

Архітектурний стиль Покровського собору став своєрідним зразком при зведенні мурованих і дерев'яних храмів не тільки в Охтирці, а й у багатьох інших містах Слобідської України. Собор, якщо дивитись на нього з висоти пташиного польоту, схожий за формою на корабель завдовжки 24, завширшки 14 і заввишки (без хреста) 30 саженів. Орієнтація бічного фасаду, який має 50 метрів, площу не зменшує, а навпаки, підсилює монументальність будови. Загальна висота собору — головного куполу з хрестом становить 46 м

Підсумки

Ось і закінчився урок,

До нових знань маленький крок.

Всі ви добре працювали,

Множили і додавали,

По Сумщині мандрували,

Хоча Тернів не залишали.

Вам бажаєм: підростайте,

Знань побільше набувайте.

Щоб обїздили весь світ,

Та знали про свій край , свій рід!

Рефлексія. Прийом «Кубик Блума»

Скільки? Зупинок ми сьогодні зробили, подорожуючи Сумщиною?

Назви навчальні предмети, які ми об’єднали на уроці.

Запропонуй які місця Сумщини ще можна відвідати.

Де? Може знадобитися математика, коли ми подорожуємо?

Чи згоден ти, що на Сумщині є місця, які цікаві туристам?

Що? цікавого ти дізнався на уроці?

Оцінювання. Порахувати бали на картках самоконтролю. Самооцінювання.

Домашнє завдання

З математики: повторити властивості множення, розвязати № 444, 449*

З історії: позначити на карті Сумської області сім рукотворних чудес Сумщини.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!