+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Дошкілля
  • Інтегроване заняття з народознавства і художньо-естетичного розвитку для дітей середньої групи "Рушник - Дерево Життя"

Інтегроване заняття з народознавства і художньо-естетичного розвитку для дітей середньої групи "Рушник - Дерево Життя"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Інтегроване заняття з народознавства і художньо-естетичного розвитку для дітей середньої групи

Тема: «Рушник Дерево – життя»

Мета: сприяти розвитку пізнавальних здібностей у дітей. Формувати уявлення дітей про рушник Дерево-Життя, як оберіг людини та її родини. Розширити знання про назви рушників. Закріпити знання прислів’я про рушник. Розкрити багатство українських рушників, багатство їх кольорів. Розвивати національні риси особистості (щирість, гостинність, доброту), вміння аналізувати зразок, визначати послідовність у виконання роботи, естетичний смак, відчуття краси, увагу, пам’ять. Виховувати інтерес до українського народного мистецтва, шанабливе ставлення до оберегів українського дому, до рушників, естетичне почуття, позитивного ставлення до національних традицій, звичаїв культури України.

Обладнання: відріз тканини для рушника, символи зроблені із стрічок.

Хід заняття.

Вихователь: Діти, сьогодні до нашого садочка приїхали гості. Давайте їх привітаємо

Дитина 1

Добрий день, Вам, добрі люди!

Хай Вам щастя, доля буде.

  Не на день і не на рік,

  А на довгий, довгий вік.

Дитина 2

Ми гостей своїх стрічає

Круглим пишним короваєм,

 З рушником берем таріль -

Коровай кладем і сіль.

Дитина 3

 Шанобливо хліб підносим

І вклонившись  щиро просим:

 Любі гості, в нас приймай

  І рушник і коровай! (Вручають коровай)

Вихователь. Діти, я рада вас вітати у нашій світлиці. Де кожна річ може розповісти про себе багато цікавого. Чи гарно у нашій світлиці?

  • Колись світлицею називали найгарнішу кімнату в хаті. Жінки-українки з давніх давен любили чепурити свої хати. Було чисто і затишно скрізь. Мати навчаючи доньку, приказувала:

«Тримай хаточку, як у віночку, і рушничок на кілочку.

Тримай відерця всі чистеньки, і водиці повненьки»

  • Чим прикрашали своє житло українці? (розписом, витинанками, вишитими рушниками)

  • Що прикрашали в хаті рушниками? (ікони, портрети)

  • Але рушники використовували не тільки для убрання. Без рушників не обходилися різні народні обряди. Пригадаймо деякі з них:

  • з рушником і хлібом приходили в дім, де народилася дитина;

  • з рушником виряджали матерів своїх синів в далеку дорогу;

  • рушниками перев’язували сватів;

  • стелили вишиваний рушник під ноги молодим, перев’язували їм руки, щоб вони все життя були разом;

  • хлібом-сіллю на вишитому рушнику зустрічали дорогих гостей.

Вих-ль: У народі вважалося , що рушник – це обереги від усього злого, що може зайти в дім, це символ людського щастя. Багато народних прислів’їв є про рушник, а ну розкажіть мені

  • Рушник на кілочку – хата у віночку.

  • Хата без рушників – родина без дітей.

  • Де сия вишиттям, там злагода й добре життя.

  • Не лінуйся, дівонько, рушники вишивати – буде чим гостей шанувати.

Вих-ль: А зараз дітки, я запрошую вас пограти у народну гру «Калина».

Народна гра «Калина».

Діти стають у коло і співають пісню:

Ой на горі калина,

Під горою малина,

Ой так, на горі калина,

Ой так, під горою малина.

Там зійшлася дітвора,

Танцювати почала.

Ой так, там зійшлася дітвора,

Ой так, танцювати почала.

На слова першого рядка діти тричі плескають у долоні. На слова «Під горою малина» вони присідають, знову тричі плескають у долоні (перед колінами). На слова «Ой так, на горі калина» тупають однією ногою (тричі), а на слова «Ой так, під горою малина» обертаються ліворуч навколо себе. На слова «Там зійшлася дітвора» дыти ступають чотири кроки вперед, зменшуючи коло; на слова «Танцювати почала» роблять чотири кроки назад, збільшуючи коло. На слова «Ой так, там зійшлася дітвора» тупають другою ногою (тричі), а на слова «Ой так, танцювати почала» обертаються праворуч навколо себе.

Вих – ль: Відпочили? А зараз зверніть увагу ось на цей рушник. Основним мотивом цього рушника є Дерево Життя. Дерево Життя об’єднує минуле з теперішнім та майбутнім. Сьогодні ми з вами будемо створювати своє Дерево Життя. Погляньте на цей довгий прямокутний шмат тканини, ось таку тканину використовують для рушників. У наших предків-українців вона означала дорогу, шлях, що веде людину.А що зображено на цій тканині?

Відповідь дітей: Стовбур, горщик.

Вих – ль: Так діти Дерево Житя починається з горщика, воно означає минуле. Стовбур – це сьогочасний матеріальний світ, а чим він буде наповнений ви мені розкажете.

Діти по черзі підходять до рушника і прикріплюють елементи з поясненням

Дитина 1. Калина  символізує вірність, відродження, надію.

Вих-ль:У давні часи калину пов’язували із створенням Всесвіту, з вогняною трійцею: Сонцем, Місяцем та Зорями. Тому й ім’я її походить від старослов’янської назви Сонця – “Коло”. А через свій червоний колір ягід калина стала ще й символом крові та безсмертного роду.

Дитина 2. Дуб – оберіг життєдайної сили свого роду.

Дитина 3. Виноград – це символ достатку, працьовитості, благополуччя та душевного спокою.

Дитина 4. Мак – символ збереження і продовження свого роду. А тендітна квітка маку означає невмирущу пам’ять народу.

Вих-ль: А ще з давніх-давен в Україні повелася традиція святити мак та обсипати ним рідних, худобу та помешкання, оскільки люди вірили у магічну силу маку та його здатність захищати від усякого зла.

Серед квітів, що прикрашають Дерево Життя на українських рушниках, найбільш популярною є лілія. Велика квітка лілії уособлює Вогонь Життя, розташовуючись на вершині Древа.

Дитина 5. Хміль – це символ розвитку, розквіту, а ще – безбідного життя.

Дитина 6. Півні – символізують початок нового дня, нового життя.

Вих-ль: Та потрібно мати на увазі, що на рушнику птахи повинні бути розташовані голівками один до одного.

Сонце та Вода – знаки, якими пронизана вся українська вишивка. Досить часто Сонце зображають у вигляді восьмикутної зірки або квітки, а знак Води передають у вигляді паралельних хвилястих ліній, завитків, або ж він схожий до вужа, що скрутився. Це дві стихії, що створили життя на землі та уособлюють собою материнську водну та батьківську сонячну енергії.

Погляньте який у нас вийшов рушник. Ми знайдемо для нього місце у нашій групі шоб він нас оберіга і приносив нам вдачу.

Дитина 1 

Шануйте друзі рушники

Квітчайте ними свою хату.

То обереги від біди

Шануйте ті, що дала мати.

Дитина 2 

Дивлюся мовчки на рушник,

Що мати вишивала.

І чую, гуси зняли крик,

Зозуля закувала.

Дитина 3

Знов чорнобривці зацвіли

Запахла рута-мята.

Десь тихо бджоли загули –

Всміхнулась люба мати.

Дитина 4

А на прощання хочеться сказати:

Шануйте друзі рушники,

Квітчайте ними свою хату,

То обереги від біди.

Вихователь: 

Шануйте ті, що дала мати

Готуйте дітям з чистої роси,

Щоб легко було їм здолати

Усі незгоди і скрутні часи.

Усі разом: Шануйте друзі рушники!

Опис документу:
Заняття розраховапно на формування у дітей уявлення про рушник Дерево-Життя, як оберіг людини та її родини, розширення знання про назви рушників, розвиток національних рис особистості (щирість, гостинність, доброту), на вміння аналізувати зразок, визначати послідовність у виконання роботи, естетичний смак, відчуття краси, увагу, пам’ять.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн
790 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти