Інтегрована пізнавальна діяльність "Хліб - святиня нашого народу"

Опис документу:
Матеріал конспекту призначений для вихователів старших груп. Має на меті розкрити значення хліба - святині нашого народу, через народні звичаї: "зав’язування бороди" - дідуха, випікання хліба та розділення першої хлібини, та під час практичної діяльності: малювання штампами та конструювання

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

«Хліб – святиня нашого народу»

(Інтегрована пізнавальна діяльність)

старша група

Мета: Поглиблювати пізнавальний інтерес до навколишнього середовища Формувати у малят шанобливе ставлення до українського краю, до українського народу, до його традицій – гостинність, обереги, повага до хліба, до людей різних професій.

Розширювати та поповнювати знання про те, що хліб – це цінний продукт харчування, святиня нашого народу. Дати знання про давні традиції випікання хліба, розділення першої хлібини. Закріплювати вміння малювати штампами. Розвивати творчі здібності, фантазію, під час роботи – охайність.

Виховувати шанобливе ставлення до хліба та хліборобської праці, почуття гордості за український народ, національні обереги.

Матеріал: вишиваний рушник, хліб – коровай, солонка із сіллю, серветки, жовта фарба, стаканчики для води, штампи з пластиліну (пластилінова пластинка) з колосками на них (об’ємні), папір для малювання, гарбузове насіння (акуратно вилущене, щоб залишились нероз’єднані лусочки), великі шпажки, клей ПВА, мочалочки, картини: «Весняна посівна», «Золота нива», «Збирання врожаю на полях», деталі до гри «Виложи колосок», та до гри «Потяг часу».

Підготовча робота: 1. Розгляд ілюстрацій про хліб та процес його виготовлення. 2. Бесіди про хліб. 3. Читати та вивчення віршів про хліб та хліборобів. 4. Лущення гарбузового насіння та пробивання, у нижній частині лусочки дірочок.

Хід заняття

Психогімнастика.

(Звучить мелодія)

Вихователь вносить коровай на вишитому рушнику (та сіль)

«Якщо хочеш зустріти гостя щиро і привітно,

Щоб він шану спостеріг і добром віддячить зміг,

Гостя ми того стрічаєм круглим. Пишним короваєм.

З рушником бере таріль, коровай кладем і сіль,

Шанобливо хліб підносим і, вклоняючись, щиро просим:

«Любий гостю наш, приймай дружби символ – коровай».

Вихователь. Ось такий добрий звичай існує у нашого українського народу: зустрічати дорогих гостей короваєм із сіллю та на вишитому рушнику.

Хліб не лише їжа наша, а й мірило людської дружби і шани. Хліб – це святиня нашого народу, У скрутний час справжній українець поділиться шматком хліба.

«Хліб, як сонце!» - каже мати,

«Хліб, як сонце!» - каже тато,

«Хліб, як сонце!» - кажуть люди,

Хліб, як сонце – завжди буде!».

Багато сил потрібно докласти, щоб з маленької зернини до нас на стіл потрапив запашний хліб. Звідки ж до нас приходить хліб? Відгадайте загадку, малята.

«Ходить полем з краю в край,

Ріже чорний коровай» (трактор).

Так, спочатку поле оре тракторист. Розгляньте картину «Весняна посівна». Працьовиті люди навесні (або осінню –озимина) сіють зерно у ще вологу землю. Коли зерно проросте, його рясно поливають дощі, зігріває сонечко.

«Золотавий та вусатий,

В ста кишенях сто маляток» (колосок).

Вихователь. Розгляньте картину «Золота нива». Таке поле ви можете побачити влітку. Спочатку стебла колосків зелені, а коли дозрівають стають жовтими. (Дитина читає вірш).

«Колосок, колосок,

Золотистий бочок,

Колосок достигав.

Зерна в росах купав,

На вітрах їх сушив,

В промінцях золотив,

Як змололи ми їх,

Вийшов борошна міх» В. Заєць.

Вихователь. Діти, а коли збирають урожай на полях? (Наприкінці літа).

(Розглядають картину «Збирання врожаю на полях». (Вихователь розповідає про те, як комбайн косить колоски, обмолочує їх, зерно висипає на машини, які відвозять його на елеватор, де його просушують, очищають від сміття.)

А в давні часи в нашого народу існував звичай: коли закінчувались жнива (жали колоски вручну: косами та серпами), на полі залишали не зжатими жменьку колосків, які перев’язували «перевеслом» - борода. (Пізніше його жали, доповнювали іншими колосками зернових та квітами і забирали до хати –дідух). А на полі справляли обжинки.

Але зерно – це ще не хліб. Куди далі потрапляло зерно? Так, до млина. Де його молотили на борошно, далі відвозили до пекарні, а звідти духмяний хліб та хлібобулочні вироби потрапляли на полиці магазинів.

А в минулому – хліб пекли вдома, у великій печі, попередньо замісивши у спеціальній посудині - діжі. Коли хліб випікався, вся родина сідала до столу, господар тричі обходив стіл (щоб хліб не переводився в хаті) і ставши до «покуті», разом з родиною, молився. Далі хрестив ножем хліб і нарізав хліб членам родини. Перший шматок він давав «старійшині» роду.

Дидактична гра «Потяг часу»

(утворюють «зерновий ланцюжок» із картинок на фланелеграфі)

(Вихователь підводить підсумки гри , звертаючи увагу на те – хто з дітей не помилився)

Вихователь. Ми вже з вами втомилися, тож давайте зробимо фізкультхвилинку

Фізкультхвилинка «Від зернинки - до хлібинки » (імітація рухів)

Посіяли ми зернинки (імітуємо посів зерна)

Став дощик їх поливати, сонечко пригрівати ( імітують краплі дощу та склавши руки у коло – сонце).

І виросли із зернинок колосочки (присівши навпочіпки, склавши руки разом до середини долоньками, поступово піднімаються і розкривають долоньки (низ долоньок з’єднаний) «колоски».

Прийшли на поле комбайни, стали урожай збирати (колові рухи рук –попереду себе).

Приїзджали вантажівки, зерно те забирали (повороти вправо, вліво, з відведенням обох рук).

До млина відправляли (руки в сторони, колові рухи).

Тісто вдома ми місили (почергові рухи рукам (кулачки)

Та хлібини випікали, із печі діставали (руки попереду себе (поруч одна біля одної – повороти: вправо, вліво)

Вихователь. А тепер давайте уявимо, що ми з вами потрапили у дослідницьку лабораторію. (Вихователь пропонує розглянути на столі: зерно, колоски та борошно.) Порівняйте, що найм’якіше на дотик: зерно чи борошно? (Діти обстежують і відповідають) Розгляньте колоски. З чого вони складаються? Покажіть: стебло, зернятка, вусики.

(Далі пропонує разом з дітьми пограти у дидактичну гру «Виклади колосок». Дітей ділить на дві команди. По команді – викладають на підлозі «колосок» (вирізані з картону деталі).(Вихователь підводить підсумок гри)

Вихователь. Діти, я думаю, що ви всі запам’ятали, як виглядає колосок, бо хліб починається із зернинки, колоска. І ми з вами, тимчасово, перетворюємося на справжніх хліборобів. Будемо з вами «вирощувати колоски». (Пропонує частині діток сісти за один столик, де лежать штампики (з пластиліну) із об’ємними колосками, жовта фарба, іншій частині – за другий столик де лежать зачищені лусочки та проколені знизу (на кожну дитину 8 -10 шт.), шпажки, клей ПВА.

(Вихователь розповідає, по черзі, послідовність виконання практичної діяльності. При малюванні: вмочити у фарбу мочалочку і змастити рельєф та зробити відтиск (відтисків на одному підготовленому листку буде декілька, при чому дитина, як хоче так і «штампує»). При конструюванні: «нанизати» на шпажку (чуть менше середини шпажки) одну лусочку у середині змастити клеєм і нанизати іншу. Так само повторити з іншими лусочками.

Примітка. Лусочки «нанизувати» щільно одна до одної. Звертає увагу на акуратність під час роботи.

Вихователь. Перед початком роботи давайте зробимо пальчикову гімнастику:

Дуже люблять працювати

Наші пальчики – брати.

Стали тісто готувати,

Щоби колобки спекти.

А цей пальчик – дрова рубав,

А цей пальчик – піч топив,

А о цей пальчик – воду носив,

А о цей – борошно сіяв,

А цей – тісто місив.

Тоді всі разом працювали,

Колобочків накачали,

В печі гарячій випікали

І гостей всіх пригощали.

Вихователь ще раз нагадує завдання для практичної діяльності дітей, послідовність виконання. Діти під знайому мелодію виконують завдання. По закінченні організовує виставку : «Золоті колосочки». І

Підсумок заняття.

Після підсумку заняття пригощаються короваєм.

«Хліб – усьому голова».

«Хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей»

«Якщо люди переломили навпіл хлібину, на все життя вони ставали друзями, допомагали одне одному»

«На весілля готували хліб – коровай»

«У день повернення птахів із теплих країв (на Обертення – 8-9березня) - випікали «жайворонків»».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток ключових компетентностей педагога Нової української школи в умовах безперервної освіти»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.