і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Інстинкти

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
3600 грн
1080 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №VD979614
За публікацію цієї методичної розробки Пилипчук Тамара Дмитрівна отримав(ла) свідоцтво №VD979614
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Опис презентації окремими слайдами:
Слайд № 1

Інстинкти. Біологія 8 клас

Слайд № 2

Мета :  сформувати поняття „ безумовні рефлекси ”, „ інстинкти ”; навчити відрізняти види рефлексів;закріпити знання про біологічне значення безумовних рефлексів в житті людини;розвивати навички застосування отриманих знань на практиці,спонукати учнів до самоосвіти;виховувати уважність.

Слайд № 3

Пригадайте Що таке рефлекторна дуга? З яких частин вона складається? Що називають рефлексом? Які бувають рефлекси? Що таке вища нервова діяльність?

Слайд № 4

Поняття про вищу і нижчу нервову діяльність Нижча нервова діяльність являє собою інтегративну функцію спинного і стовбура головного мозку, яка спрямована на регуляцію вегетативно-вісцеральних рефлексів. З її допомогою забезпечуються робота всіх внутрішніх органів і їх адекватна взаємодія між собою. Вища нервова діяльність властива лише головному мозку, який контролює індивідуальні поведінкові реакції організму в оточуючому середовищі.

Слайд № 5

Особливості ВНД В основі лежить кора великих півкуль мозку і підкіркові утворення (ядра таламуса, лімбічної системи, гіпоталамуса, базальні ядра). Контролює контакт з навколишньою дійсністю. В основі механізмів виникнення лежать інстинкти і умовні рефлекси.

Слайд № 6

ЦНС для організації поведінки використовує такі механізми: - вроджені (безумовні рефлекси та інстинкти) -придбані (імпритинг, умовні рефлекси, мислення)

Слайд № 7

Інстинкти є вродженими, безумовними рефлексами та являють собою сукупність рухових актів і складних форм поведінки (харчові, статеві, самозбереження).

Слайд № 8

ТРИ ГРУПИ ІНСТИНКТІВ: вітальні, що забезпечують фізичне виживання особини (питний, харчовий, оборонний тощо); рольові (зоосоціальні, що включають статевий, батьківський, територіальний, ієрархічний); саморозвитку (дослідницький, імітаційний, ігровий тощо).

Слайд № 9

Рольовий, зоосоціальний Вітальний, оборонний

Слайд № 10

Слайд № 11

Особливості інстинктів морфологічним субстратом служать: лімбічна система, базальні ядра, гіпоталамус; мають ланцюговий характер, тобто час закінчення дії одного безумовного рефлексу є стимулом для початку дії наступного; для прояву велике значення має гуморальний фактор (наприклад, для харчових рефлексів – зниження рівня глюкози в крові);

Слайд № 12

мають готові рефлекторні дуги; складають основу для умовних рефлексів; передаються у спадок і носять видовий характер; відрізняються постійністю і мало змінюються протягом життя; не вимагають додаткових умов для прояву, виникають на дію адекватного подразника. Особливості інстинктів

Слайд № 13

Фази інстинктів Виділяють два складових елементи інстинкту: виникнення і прояв інстинкту.

Слайд № 14

Фази інстинктів Виникнення пошукової фази обумовлено формуванням мотиваційного збудження в ЦНС. Хоча інстинкти і є видовими, але у фазі їх прояву можна виявити і елемент індивідуальності поведінкових реакцій. Що обумовлено: а) вродженими особливостями нервової системи, б) навченістю, тобто досвідом, набутим у період попереднього життя.

Слайд № 15

Завершальна фаза інстинкту Наприклад, при виникненні відчуття голоду починається активна пошукова фаза, прояв якої цілком і повністю залежить від конкретної навколишнього ситуації, придбаних протягом життя навичок. Але коли жертва виявлена, то переслідування, напад і пожирання її строго регламентовано вродженим комплексом рефлексів. Це завершальна фаза інстинкту. У цей час у тварини притупляється навіть орієнтовний рефлекс, і воно може легко потрапити в засідку.

Слайд № 16

Набуті форми організації поведінки в реальних умовах життя Імпритинг. 2. Умовні рефлекси.

Слайд № 17

Імпритинг - закарбовування Імпринтинг (від англ. imprint - закарбовувати, залишати слід) або наслідування. Це пасивна форма навчання, яка формується без скільки-небудь активного впливу самого суб'єкта.

Слайд № 18

Прояв імпринтингу характеризується наступними закономірностями. 1. В період онтогенезу, особливо в ранній постнатальний період, розгортання генетичної програми розвитку нервової системи визначає появу критичних періодів розвитку деяких функцій. Для її повноцінного розвитку необхідно своєчасна зовнішня дію, яка закріплюється у нервових зв'язках. Якщо такий період минув, а функція не розвинулася, то вона надалі повноцінно не сформується. 2. Незворотність процесу закарбовуваності. 3. Закарбовування виникає дуже швидко, часто з першого пред'явлення і не вимагає підкріплення.

Слайд № 19

Умовні рефлекси – це набутий протягом життя набір поведінкових реакцій. Умовні рефлекси виробляються протягом життя, так як не мають готових рефлекторних дуг. Вони носять індивідуальний характер і залежно від умов існування можуть постійно змінюватися. Їх особливості: 1) морфологічним субстратом є кора великих півкуль, при її видаленні старі рефлекси зникають, а нові не виробляються; 2) на їх базі формується взаємодія організму з зовнішнім середовищем, тобто вони уточнюють, ускладнюють і роблять тонкими дані відносини.

Слайд № 20

Основи формування набутих навичок Відразу після народження у дитини починають формуватися нові набуті форми взаємодії нервових центрів, що забезпечують індивідуальні механізми організації поведінки. Вони утворюються під впливом дії реальної навколишнього середовища. При цьому основою їх формування є: а) генетичні механізми розвитку нейронів і нервової системи, б) фізіологічні властивості нейронів і нервових центрів, в) вроджені форми поведінки - безумовні рефлекси та їх ланцюжки - інстинкти.

Слайд № 21

Класифікація УР 1) за природою умовного подразника виділяють натуральні і штучні рефлекси. Натуральні рефлекси виробляються на природні якості подразника (наприклад, вигляд їжі), а штучні - на будь-які; 2) за рецепторною ознакою – екстероцептивні, інтероцептивні і пропріоцептивні; 3) в залежності від структури умовного подразника – прості і складні;

Слайд № 22

4) за еферентним шляхом – соматичні (рухові) і вегетативні (симпатичні та парасимпатичні); 5) за біологічним значенням – вітальні (харчові, оборонні, локомоторні), зоосоціальні, орієнтовні; 6) за характером підкріплення – нижчого і вищого порядку; 7) в залежності від поєднання умовного і безумовного подразника – наявні і слідові.

Слайд № 23

Утворення умовних рефлексів Для утворення умовних рефлексів необхідні певні умови. сукупний вплив умовного і безумовного подразників; сигнал (умовний подразник повинен трохи передувати появі безумовного подразника; повторення поєднань для закріплення; активний стан ЦНС; центр безумовного рефлексу, на базі якого формується рефлекс, повинен бути в стані мотиваційного збудження.

Слайд № 24

Гальмування умовних рефлексів. В основі цього процесу лежать два механізми: · безумовне (зовнішнє) і · умовне (внутрішнє) гальмування. Безумовне гальмування виникає миттєво внаслідок припинення умовно-рефлекторної діяльності. Виділяють зовнішнє і позамежне гальмування.

Слайд № 25

Для активації зовнішнього гальмування необхідна дія нового сильного подразника, здатного створити в корі великих півкуль мозку домінантний осередок збудження. У результаті відбувається гальмування роботи всіх нервових центрів, і тимчасовий нервовий зв'язок перестає функціонувати. Такий вид гальмування викликає швидке перемикання на більш важливий біологічний сигнал.

Слайд № 26

Позамежне гальмування виконує захисну роль і захищає нейрони від перезбудження, так як перешкоджає утворенню зв'язку при дії надсильного подразника. Для виникнення умовного гальмування необхідно наявність спеціальних умов (наприклад, відсутність підкріплення сигналу).

Слайд № 27

Динамічний стереотип – вироблена і фіксована система рефлекторних зв'язків. Він складається з зовнішнього та внутрішнього компонента. В основу зовнішнього покладена певна послідовність умовних і безумовних сигналів (світло, дзвінок, їжа). Базою для внутрішнього є адекватне даному впливу виникнення вогнищ збудження в корі великих півкуль (потиличної, скроневої, лобової частки і т. д.). Завдяки наявності динамічного стереотипу легше протікають процеси збудження і гальмування, ЦНС краще підготовлена до виконання інших рефлекторних дій.

Слайд № 28

Поняття про типи нервової системи Тип нервової системи – це сукупність процесів, що протікають у корі великих півкуль. Він залежить від генетичної схильності і може незначно змінюватися протягом індивідуального життя. Основними властивостями нервового процесу є врівноваженість, рухливість, сила.

Слайд № 29

Врівноваженість характеризується однаковою інтенсивністю протікання процесів збудження і гальмування в ЦНС. Рухливість визначається швидкістю, з якою відбувається зміна одного процесу іншим. Якщо процес протікає швидко, то нервова система рухлива, якщо ні, то система малорухлива. Сила залежить від здатності адекватно реагувати як на сильний, так і на надсильний подразник. Якщо виникає збудження, то нервова система сильна, якщо гальмування, то слабка.

Слайд № 30

Для характеристики кожного типу І. П. Павлов запропонував використовувати свою класифікацію разом з класифікацією Гіппократа. Згідно з цими даними люди, які мають I тип нервової системи (меланхоліки) боязкі, плаксиві, надають велике значення будь-якої дрібниці, звертають підвищену увагу на труднощі, в результаті у них часто виникають поганий настрій і недовірливість. Це гальмівний тип нервової системи, в організмі переважає чорна жовч.

Слайд № 31

Для осіб II типу характерні агресивна і емоційна поведінка, швидка зміна настрою з гніву на милість, честолюбство. У них переважають сильні і неврівноважені процеси, по Гіппократу – холерик.

Слайд № 32

Сангвініки – III тип – є впевненими лідерами, вони енергійні і заповзятливі. Їх нервові процеси сильні, рухливі та врівноважені. Флегматики – IV тип – досить спокійні і впевнені в собі, з сильними врівноваженими і нерухомими нервовими процесами

Слайд № 33

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
За оновленою проограмою з використанням ІКТ
  • Додано
    24.02.2018
  • Розділ
    Біологія
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Презентація
  • Переглядів
    6938
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    VD979614
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1800 грн
540 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №VD979614
За публікацію цієї методичної розробки Пилипчук Тамара Дмитрівна отримав(ла) свідоцтво №VD979614
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти