Інфузорія – одноклітинний твариноподібний організм

Біологія

Для кого: 6 Клас

07.03.2021

160

0

0

Опис документу:
сформувати знання учнів про найпростіших тварин у природі – одноклітинних - інфузорії туфельки; дати характеристику її будові та процесам життєдіяльності, розкрити значення цих тварин у екосистемах та у житті людини.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТемаІнфузорія – одноклітинний твариноподібний організм

Мета:

Навчальна: сформувати знання учнів про найпростіших тварин у природі – одноклітинних - інфузорії туфельки; дати характеристику її будові та процесам життєдіяльності, розкрити значення цих тварин у екосистемах та у житті людини.

Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати будову та життєві функції найпростіших тварин; уміння аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, мислення.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і особливо до невидимих оку тварин; сприяти розумінню єдності походження представників різних царств.

Тип уроку: комбінований

Міжпредметні зв’язки: біологія рослин, географія.

Матеріали та обладнання: роздатковий матеріал на кожну парту: паперові моделі інфузорії та органели для наклеювання на моделі (по одній моделі на парту), таблиці для порівняння будови інфузорії(кожному учню), малюнки культура інфузорій, мікроскоп, обладнання для лабораторного дослідження, презентації: «Інфузорія – одноклітинний твариноподібний організм», «Вирощування інфузорій в домашніх умовах», відеофільми «Рух інфузорії», «Інфузорія-туфелька», комп’ютер, екран,

Основні поняття та терміни: еукаріоти, амеба, інфузорія, псевдоніжки, війки, травна вакуоля, скоротлива вакуоля, гетеротрофний тип живлення.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Психологічне налаштування

Давньокитайська мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту мить, коли ти не засвоїш нічого нового».

Я бажаю, щоб щасливим був кожен ваш день, і сьогоднішній урок теж не став винятком.

ІІ. Актуалізація опорних знань та  мотивація навчальної діяльності  учнів

Що таке одноклітинний організм?

Які властивості характерні для одноклітинних?

Які типи живлення притаманні одноклітинним організмам?

Що таке фагоцитоз?

Які способи розмноження притаманні одноклітинним?

Вчитель: Сьогодні на уроці ми розпочинаємо вивчати цих найпростіших тваринок, які ще називаються одноклітинні. Отже, загальна тема –  «Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності».

  • Найголовнішою і найхарактернішою особливістю цих організмів є те, що вони одноклітинні, тобто їх тіло складається з однієї клітини.

Давайте всі разом пригадаємо будову клітини.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Оголошується тема уроку, мета. В робочі зошити записується тема та план уроку

План роботи (на дошці)

  1. Основні ознаки одноклітинних організмів

  2. Інфузорія- туфелька

  3. Роль прісноводних одноклітинних у природі та житті людини.

1. Основні ознаки одноклітинних організмів 

Що таке одноклітинний організм? Самостійний цілісний організм, який складається лише з однієї клітини, яка виконує функції всього організму.

Які ознаки для них є характерними?

Ознаки: дихають, живляться, рухаються,ростуть, розмножуються, реагують на подразники.

2.Заповнення таблиці.

Самостійна робота  з підручником (с. 49)  з поступовим заповненням І частини таблиці, наклеювання органел на модель амеби (робота в парах).

Процеси життєдіяльності

 

Інфузорія-туфелька

1.Середовище існування

 

2.Ознаки організації:

а)кількість клітин в організмі;

б)кількість ядер в клітині;

в)наявність оболонки;

г)форма тіла;

д)розміри

 

3. Органели руху

 

4. Виділення

 

5. Живлення

 

6. Дихання

 

7. Розмноження

 

8.Форма  переживання несприятливих умов

 

9.Роль в екосистемах  та значення для людини

 

Фізкультхвилинка

Руки вгору – раз, два, три.

Яку тему вивчили?

Руки вгору піднімаєм

І «Клітину» називаєм.

 

Руки в боки, присідаєм,

Знову вгору піднімаєм.

 Всі до сонця потягнулись,

Руки в боки, повернулись

Вправо, вліво, вперед, назад,

А надворі листопад…

 Колір листю що дає?

Хромопласти у них є.

 

Головою пишем коло,

Уважно дивимось навколо.

Фотосинтез що здійсняє?

Хлоропласти називаєм.

 

Знов до сонця потягнулись

І сусіду посміхнулись.

Що енергію дає?

Мітохондрії там є.

 

Тепер пожмурим оченята…

В фруктах соку так багато.
Як його там зберігають?

Вакуолі вони мають.

 

Ми продовжуєм моргати,

Очі вгору піднімати

І повільно опускати,

Жмурим очі вже давно,

Бо керує всім – ядро! (Грецька О.А.)

  1. Будова та процеси життєдіяльності інфузорії – туфельки

Вчитель:  Знайомство з цією тваринкою деякі учні класу розпочали вже давно. Діти провели дослідницьку роботу по вирощуванню інфузорій в домашніх умовах. З результатами даного проекту ми й ознайомимось.

  • Один учень розповідає будову інфузорії, використовуючи заздалегідь виконаний малюнок, клас заповнює ІІ частину таблиці та приклеює органели на модель інфузорії ( робота в парах).

  • Три учні, які брали участь у проекті,  виконують лабораторне дослідження.

  • Представлення презентації «Вирощування інфузорій в домашніх умовах» (два учні)

  • Представлення результатів лабораторного дослідження «Спостереження інфузорій»

  • Відеофільм про війки, скоротливі вакуолі, поділ, захоплення їжі.

  1. Роль прісноводних одноклітинних у природі та житті людини.

Ознайомлення з різноманітністю інфузорій

Яку роль виконують прісноводні в екосистемах та житті людини (учні роблять висновок з уроку)

  • Джерело живлення для личинок та молоді риб;

  • Визначення санітарного стану водойм;

  • Споживаючи розчинену органічну речовину, інфузорії беруть участь у процесах самоочищення води.

ІV.  Узагальнення та систематизація знань

  1. Назвати органели інфузорії

  2. Дидактична гра «Одноклітинні організми. Інфузорія»

  3. Виконання лабораторного дослідження

Висновки (кадр 10)

  • До тваринних одноклітинних організмів належить – амеба та інфузорія.

  • Вони є мешканцями прісних водойм.

  • Їхнє тіло побудоване лише з однієї клітини.

  • Для руху вони мають спеціальні утворення (псевдоніжки, війки)

  • Їжа перетравлюється в травних вакуолях.

  • Розмножуються поділом навпіл.

  • Живлячись органічними рештками та водоростями, вони очищають водойми.

VІ. Підведення підсумків уроку

 Сьогодні на уроці  Я…

  • дізнався…

  • навчився…

  • зрозумів…

  • найбільший мій успіх- це…

  • найбільші труднощі я відчув…

  • я не вмів, а тепер умію…

  • я змінив своє ставлення до…

  • на наступному уроці я хочу…

Оцінювання

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання (кадр 11)

Опрацювати §13.

Підготувати біологічну цікавинку на тему «Небезпечна хвороба – малярія» (індивідуально).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.