Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів з поняттями «імунна система», «імунітет», «специфічний» і «неспецифічний», «клітинний» і «гуморальний» імунітет; сформувати уявлення про імунну регуляцію функцій організму, органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету, імунні реакції організму; розвивати увагу, пам'ять, мислення, уміння порівнювати, аналізувати, систематизувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 15

Біологія

Бутенко О.

Тема: Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.

Мета: ознайомити учнів з поняттями «імунна система», «імунітет», «специфічний» і «неспецифічний», «клітинний» і «гуморальний» імунітет; сформувати уявлення про імунну регуляцію функцій організму, органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету, імунні реакції організму; розвивати увагу, пам'ять, мислення, уміння порівнювати, аналізувати, систематизувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, прагнення вести здоровий спосіб життя, інтерес до предмета, формувати науковий світогляд.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Епіграф до уроку

Чого б ти не навчався, ти навчаєшся для себе (Петроній).

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

ü Проблемна ситуація, фронтальна бесіда

— Ця подія сталася в 1880 році. Луї Пастер, що вивчав збудника курячої холери, заразив двох курчат послабленою культурою курячої холери. Курчата перенесли захворювання в легкій формі, а потім видужали. Через два місяці курчата, що перенесли захворювання, і декілька курчат, що не хворіли, були заражені свіжою культурою курячої холери. Усі курчата загинули, за винятком двох, що хворіли раніше.

— Чому, на вашу думку, двоє курчат вижили? (Хвороботворні бактерії, що потрапили в організм, «зустрілися» із захисними силами організму.)

— Звідки взялися захисні властивості організму? (Виробилися після того, як вони перехворіли раніше.)

— Чи існують захворювання людини, після яких формується стійкість до їх збудника? (Так, наприклад, вітряна віспа («вітрянка»).)

— Чи здогадалися ви, про що йтиметься сьогодні на уроці?

Учитель підводить учнів до розуміння теми уроку, допомагає визначити його мету та завдання.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

ü Вправа «Асоціативний кущ»

Учитель пропонує учням пригадати те, що їм відомо про імунітет.

Приклад схеми подано в електронному додатку.

Учитель узагальнює все те, що називали учні, звертає увагу на значення імунітету для підтримки гомеостазу.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Імунітет

ü Розповідь учителя, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота

За розповіддю вчителя та текстом підручника на с. 182 учні мають сформулювати визначення понять «імунітет», «антитіло», «антиген», «імунна відповідь».

Визначення понять подано в електронному додатку.

Слід звернути увагу учнів на те, що явище імунної відповіді є основою імунітету.

Імунна відповідь залежить від трьох основних чинників: антигену, стану організму та умов зовнішнього середовища.

ü Цікавий факт

Сила імунітету безпосередньо залежить від способу життя людини. Головними ворогами імунітету медики вважають хронічні стреси, постійні недосипання, нераціональне харчування, надмірні фізичні навантаження, гіподинамію і, звичайно, шкідливі звички — алкоголь, куріння, наркотики.

2. Імунна система

ü Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, складання схеми «Імунна система»

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 183-184 учні мають визначити, які органи належать до імунної системи і як вони забезпечують імунітет, скласти схему.

Схему «Імунна система» подано в електронному додатку.

Слід звернути увагу учнів на те, що основними клітинами, які забезпечують імунітет, є лімфоцити та лейкоцити.

3. Лейкоцити

ü Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, вправа «Устав пропущені слова»

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 183 учні мають схарактеризувати лейкоцити та заповнити алгоритм.

Завдання до вправи «Устав пропущені слова» подано в електронному додатку.

Відповіді: 1. Крові; 2. Значно варіює; 3. Білі або безбарвні; 4. Округлі або амебоїдні; 5. Наявне; 6. 4-9 тисяч; 7. Червоний кістковий мозок, лімфатичні вузли та селезінка; 8. Печінка, лімфатичні вузли та селезінка; 9. Кількох днів до десятків років; 10. Фагоцитозу, клітинний; 11. І. І. Мечниковим; 12. Лейкоцитоз, лейкопенія.

4. Види імунітету

ü Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, складання схем «Види імунітету»

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 184-185 учні мають схарактеризувати види імунітету, склавши схему з прикладами.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

ü Вправа «Про що йдеться?»

Учитель описує орган імунної системи або наводить приклад імунітету, а учні мають визначити, про що саме йдеться.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 53, вивчити нові терміни.

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Імунізація», «Алергія», «ВІЛ/СНІД».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

ü Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 1-2 до § 53.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Ефективні комунікації (soft skills) учителя з батьками»
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.