Сьогодні о 16:00
Вебінар:
«
Шляхи формування української ідентичності в новій українській школі
»
Взяти участь Всі події

Іменник: загальне значення, морфологічні ознаки

Українська мова

Для кого: 6 Клас

13.02.2021

273

1

0

Опис документу:
поглибити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати вміння знаходити іменник в реченні, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння, культуру усного та писемного мовлення; виховувати почуття патріотизму
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати вміння знаходити іменник в реченні, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння, культуру усного та писемного мовлення; виховувати почуття патріотизму.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки, схеми.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Методичний коментар. Для цієї гри потрібно заздалегідь підготувати завдання: відповідно до кількості учнів необхідно підготувати тенісні м’ячики (або які у вас є ), роздрукувати питання, вирізати та обгорнути м’ячик , питанням всередину. Всі м’ячики висипати у якісь ємність. Таким чином кожен учень вибирає м’ячик, який хоче, розгортає, читає та дає відповідь на питання.

1.Як називається розділ науки про мову, який вивчає слова як частини мови?(МОРФОЛОГІЄЮ)

2.Класи слів, які характеризуються спільними ознаками: загальним значенням; граматичним значенням; синтаксичною роллю…це(ЧАСТИНИ МОВИ).

3. Скільки в українській мові частин мови? (ДЕСЯТЬ).

4.Скільки самостійних частин мови? (ШІСТЬ).

5. Скільки службових частин мови? (ТРИ).

6. Яка частина мови не належить до частин мови? (ВИГУК).

7. Які частини мови є членами речення? (самостійні).

8. Які частини мови не відповідають на питання? (СЛУЖБОВІ).

9. Назвіть самостійні частини мови.

10. Яка частина мови відповідає на питання хто? що?

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу. Оголошення теми та мети уроку.

Отже, сьогодні на уроці ми будемо вивчати іменник.

Розгорніть ваші зошити та запишіть тему нашого уроку : Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

  • Скажіть, що ви вже знаєте про іменник.

  1. Слово вчителя.

Ви вже знаєте, що іменник – це самостійна частина мови, що означає назву предмета та відповідає на питання хто? Що?

Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький, який іменник називав речівником.
В одинадцятитомному «Словнику української мови» нараховують близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками, дієслів удвічі менше.

  1. Слово вчителя.

Загальне граматичне значення – це значення предмета, тобто всього того, про що можна сказати: це хто? або це що?. Це єдина частина мови, яка може позначати все, що завгодно, а саме: (Додаток№1)

• назви конкретних речей і предметів (будинок, дерево, зошит, книга);
 назви живих істот (чоловік, інженер, дівчинка, юнак, олень, комар);
 назви різних речовин (кисень, бензин, свинець, цукор, сіль);
 назви різних явищ природи і суспільного життя ( мороз, дощ, свято,);
 назви абстрактних властивостей і ознак (свіжість, білизна, синява);
 назви абстрактних дій і станів (очікування, вбивство, біг);
 ознаки, властивості (бідність, доброта, чемність);
 дії (боротьба, виховання, слухання);
 числові поняття (одиниця, десяток, сотня).

  1. (виписати іменники, усно вказати їх

Морфологічні ознаки)

Український жниварний обряд був позначений особливою поетичністю. Традиційно зажинки починалися на Прокопа, який припадає на 21 липня. Зодягнувшись у білий святковий одяг, господиня клала в кошик серп, буханець хліба та дрібок солі. На окрайці лану зупинялась і, вклонившись ниві, казала: «Господи-Боже, поможи легенько, добренько, щоб вижати хутенько!». Перші зжаті стебла клали навхрест, і вони мали лежати до закінчення жнив.

  1. (робота з картками). Кожен учень отримує

Картку, потрібно із трьох слів обрати

одне зайве та обґрунтувати свій вибір.

  1. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу ст. 77

А чи всі іменники можна побачити, адже вони відповідають на питання хто? що?

  • Чи можна побачити парасольку або мудрість?

Отже, Іменник має групи за значенням:
• загальні назви — власні назви;
• назви істот — назви неістот;
• конкретні — абстрактні;
• збірні;
• речовинні.

  1. Робота із підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу ст..78.

  2. Вибіркова робота за варіантами ( І в. виписує іменники з конкретним значенням, ІІ в. - з абстрактним.

Ліс, щирість, повітря, цукор, доброта, мороз, сніг, перегони, лось, оглядини, село, весілля, степ, небо, кохання, радість, кит, дощ, розум, мудрість, газета, морозиво.

  1. Творча робота. Переписати, подані в дужках іменники ставлячи в потрібній формі. Пояснити чергування приголосних.

І. В (тайга) блукав я і в пустині. Махну рукою сизокрилій (птаха). Люблю (загроза), (небезпека) у вічі глянути.

ІІ. На (підлога) пшениця не зійде. Що в (ріка), то ще не в (рука). І короткий хвіст (муха) не подобається. У нього друзів, як горобців у (стріха).

ІV. Узагальнення й систематизація знань

  1. Робота з підручником. Вправа 193 (усно)

Записати правильно слова, обґрунтувати свій вибір.

Панас Якович Р(р)удченко, Панас Мирний, Р(р)ічка Либідь, майдан Н(н)езалежності, Софійський М(м)айдан, бульвар Т(т)араса Шевченка, Національна О(о)пера.

V. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання

Я дізнався...

Я навчився...

Мені сподобалося...

Для мене стало новим...

У мене вийшло...

VІ. Інструктаж домашнього завдання

Опрацювати матеріал підручника С.77 - 79, виконати вправу 191 або скласти твір – мініатюру «Новорічний настрій», підкресливши іменники, вказавши рід число.

Додаток№1

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили