Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Цивільний захист у закладах освіти: складаємо мобілізаційний план
»
Взяти участь Всі події

І.Карпенко-Карий. "Мартин Боруля" (10 клас)

Українська література

Для кого: 10 Клас

17.04.2020

2768

163

0

Опис документу:
"Єдиний конспект" (блок уроків до вивчення однієї теми) передбачає вивчення творчості письменника та роботу над твором, формування предметних компетентностей шляхом нестандартних форм роботи на уроці.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Уроки 13, 14, 15, 16

І.Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»

Урок 13. «Театр корифеїв». Розвиток драматургії: драми й комедії М.Старицького, М.Кропивницького та ін.

Від аматорських гуртків до професійного «театру корифеїв», що став «школою життя» (І.Франко).

Перші театральні трупи М.Кропивницького та М.Старицького. Родина Тобілевичів та український

театр. Популярність «театру корифеїв» в Україні та за її межами. Перша народна артистка України

Марія Заньковецька.

Урок 14. Іван Карпенко-Карий (І.Тобілевич). Основне про життєвий і творчий шлях митця, світогляд,

багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів. І. Карпенко-Карий і «театр корифеїв».

Драматургічне новаторство

Урок 15. І.Карпенко-Карий. Комедія «Мартин Боруля», її сценічна історія. Дворянство як міф про краще життя.

Підміна особистісних етичних цінностей становою приналежністю.

Урок 16. І.Карпенко-Карий. «Мартин Боруля». Психологічна переконливість розкриття образу Мартина

Борулі. Значення творчості І.Карпенка-Карого.

Мета:

  • Предметні компетентності: учень знає основне з життєвого і творчого шляху драматурга; розуміє причини просвітницьких ідейних пріоритетів світогляду письменника; визначає жанр драматичного твору; знає зміст п’єси «Мартин Боруля»; розповідає про історичну основу твору; характеризує головного героя; розуміє причини його особистої драми; дає характеристику іншим персонажам; визначає головний конфлікт твору; розкриває значення творчості І.Карпенка-Карого для розвитку української драматургії.

  • Ключові компетентності: учень визначає проблеми, порушені у творі, розуміє їх актуальність для сучасного життя; висловлює судження про духовні й матеріальні цінності; застосовує набуті знання для порівняльного аналізу творів української та зарубіжної літератур; розуміє специфіку виражальних засобів театрального мистецтва.

  • НЛ-2,4

Урок 13

«Театр корифеїв». Розвиток драматургії: драми й комедії М.Старицького, М.Кропивницького та ін. Від аматорських гуртків до професійного «театру корифеїв», що став «школою життя» (І.Франко). Перші театральні трупи М.Кропивницького та М.Старицького. Родина Тобілевичів та український

театр. Популярність «театру корифеїв» в Україні та за її межами. Перша народна артистка України Марія Заньковецька.

  • Робота з підручником (ст.61-63 )

  • Перегляд презентації «Корифеї театру»

  • Бліц-гроно

У вигляді гранування записати в зошити ключові фрази до теми «Театр корифеїв»

  • Бліц-питання

  1. Що ви дізнались про «Театр корифеїв»?

  2. Назвіть склад «Театру корифеїв»Роль перших театральних труп М.Кропивницького та М.Старицького.

  3. Роль родини Тобілевичів у становленні першого українського професійного театру. Яку роль у «Театрі корифеїв» відіграв Іван Карпенко-Карий?

  4. Перша народна артистка України Марія Заньковецька.

  • Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника (ст. 61-63)

Урок 14

Іван Карпенко-Карий (І.Тобілевич). Основне про життєвий і творчий шлях митця, світогляд, багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів. І. Карпенко-Карий і «театр корифеїв». Драматургічне новаторство

  • Заповнення «Літературного паспорта» протягом усіх уроків

І.Карпенко-Карий. «Мартин Боруля»

1.

Автор

Іван Карпенко-Карий (справжнє прізвище: Іван Тобілевич)

2.

Назва

«Мартин Боруля»

3.

Інші твори

Пєси - «Сто тисяч» та «Хазяїн»; драма «Безталанна»; трагедія «Сава Чалий»

4.

Історія написання

Написана у 1886р. під час заслання,

5.

Жанр

Комедія (використовуються засоби гумору та сатири)

6.

Літ. напрям

Реалізм

7.

Тема

Сатиричне зображення заможної верхівки села, що в гонитві за дворянськими привілеями ігнорує здорові моральні норми.

8.

Композиція

5 дій, 6 яв

9.

Ідея

Утвердження думки, що гідність людини визначає не належність до привілейованого соціального стану, а чесна праця, простота і щирість у стосунках з людьми; смішна та людина, яка соромиться бути собою, захоплюється фальшивими цінностями, з усіх сил намагається пристосуватися до швидкоплинної моди.

10.

Сюжет

Національна версія відомої комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич». В основі сюжету – гумористичні сцени з життя заможного хлібороба Мартина Борулі, який домагається втрачених дворянських прав.

11.

Проблематика

Викриваються тогочасні суспільні порядки – бюрократизм, судова система, заснована на хабарництві.

12.

Персонажі

Мартин Боруля, Палажка,Степан, Марися; Гервасій, Микола; Націєвський, Трандалєв, Омелько, Трохим

13.

Прототипи

Мартин Боруля – батько драматурга Карпо Адамович (в основі сюжету - справжній факт: багаторічне клопотання батька драматурга Карпа Адамовича з метою документально відновити втрачене предками дворянство).

14.

Ключові події

Заведення «дворянських» порядків у сімї; відмова у відновленні дворянського походження

15.

Ключові цитати

- «…чи виграв, чи програв, а грошики дай! Живи – не тужи! Все одно, що лікар: чи вилічив, чи залічив – плати»

- «Поки був чоловіком – і не вередував, а паном зробили – чорт тепер на нього й потрапе»

- «…поки ти не ганявся за дворянством, був чоловік, як і всі люде; тепер же десь тебе вкусила

шляхетська муха»

- «По батьківському молитвенику тепліщ молитися»

- «Хазяйство ледве живе, а дворянство без розуму і без науки хліба не дасть»

- «Нащо ж дворянство нам здалося, коли воно горе приносе?»

16.

Заключна думка

Автор висміює ситуацію, коли заможні українці нерідко соромляться свого походження, зрікаються рідної мови, батьківських традицій, хочуть набути «панського» статусу, думаючи, що додасть їм авторитету.

17.

Вислови про твір

  • Робота з підручником:

Опрацювання життєвого і творчого шляху письменника

«…царський уряд утратив поліційного пристава (Карпенка-Карого звільнили з посади як «неблагонадійну людину») Івана

Тобілевича, а Україна здобула драматурга Івана Карпенка-Карого» (І.Франко)

  • Робота в групах

1 група: родина та сімя

2 група: освіта та трудова діяльність

3 група: драматургія та театр

4 група: огляд творчості (жанри, твори)

  • Асоціативний «Бліц»

  1. Псевдонім …

  2. Твір Тараса Шевченка «Назар Стодоля» …

  3. Надія …

  4. Островський, Грибоєдов …

  5. Новочеркаськ …

  6. Дворянин …

  7. Вільний козак …

  8. Іменні дуби…

  • Ментальна карта постаті письменника

- народився поблизу м.Кропивницький

- батько – дворянин, управитель поміщицького маєтку

- мати – із вільного козацького роду, який потрапив у кріпацьку залежність

- Бобринецьке повітове училище - писар у канцелярії

- канцелярський служитель у повітовому суді

- секретар міської поліції

- відвідує аматорський драматичний гурток - дружина Надія Тарковська (поет – Арсеній Тарковський;

- засновує аматорський драматичний гурток кінорежисер – Андрій Тарковський)

- діти: Галя, Назар (на честь героїв «Назара Стодолі»), Юрко, Орися

- хутір Надія (на честь дружини)

Карпенко-Карий

(від - Гнат Карий)

(Іван Тобілевич)

- Михайло Старицький - соціально-психологічна драма «Безталанна»

- Панас Саксаганський - соціально-сатирична пєса (комедія) «Сто тисяч»

- Микола Садовський - соціально-сатирична пєса (комедія) «Хазяїн»

- пєса (комедія) «Мартин Боруля»

- історична драма (трагедія) «Сава Чалий»

- соціальна комедія «Суєта»

- соціальна комедія «Житейське море»

  • Жанри драматичних творів (зошит ЗНО)

  • Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника (ст. 64-71)

Урок 15

І.Карпенко-Карий. Комедія «Мартин Боруля», її сценічна історія.

Дворянство як міф про краще життя. Підміна особистісних етичних цінностей становою приналежністю.

  • Літературний диктант «Так» — «Ні»

Чи правильне твердження?

  1. Справжнє прізвище І. Карпенка-Карого — Іван Панасович Карпенко. («Ні»)

  2. П’єса, в основі якої лежить гострий життєвий конфлікт, напружена боротьба й складні переживання персонажів, але розв’язка не має трагічного характеру, називається драмою. («Так»)

  3. Родина Тобілевичів — це Карпенко-Карий, Старицький, Кропивницький, Заньковецька. («Ні»)

  4. Мова автора у п’єсі називається ремаркою. («Так»)

  5. Мартин, Палажка, дочка її Марися, Микола та наймити — Омелько й Трохим — персонажі драматичного твору «Мартин Боруля». («Так»)

  • Бліц-бесіда

  1. Назвіть основні ознаки драматичного твору. (Твір призначений для театральної постановки,тому складається з двох частин — мова героїв і ремарки, які вказують режисеру на декорації та дії персонажів. Про характер героя читач може судити тільки за словами самого героя, а не дізнаватися зі слів автора твору.)

  2. Назвіть провідні драматичні жанри. (Трагедія,комедія, драма, трагікомедія, водевіль, мелодрама)

  3. Назвати провідні жанри драми. (Трагедія, комедія, драма (як жанр), трагікомедія, водевіль, мелодрама)

  4. Які види драми побутували в минулому? (Містерії, міраклі, мораліте, шкільні драми, інтермедії та ін.)

  • Словникова робота

  • Жанри драматичного твору:

комедія, трагедія , драма, міф, дворянство, цінності людського життя.

  • Комедія — це драматичний твір, у якому відображається смішне і потворне в житті, висміюються негативні риси людей та соціальні вади.

  • Трагедія - драматичний твір, в основу якого покладено дуже гострий, непримиримий і життєво важливий для певної епохи конфлікт, що провадить до поразки, часто й загибелі героя; виникла у Стародавній Греції; традиції античної т. розвивала класицистична т. XVII ст.

  • Трагікомедія — драматичний жанр, якому властиві риси одночасно і трагедії, і комедії. Це відрізняє її від драми як жанру, що є проміжним між трагедією та комедією. В основі трагікомедії лежить трагікомічне світосприйняття драматурга.

  • Драма – це один із 3 осн. родів літератури (крім епосу та лірики), в якому явища життя та характери героїв розкриваються не через авторську розповідь про них.

  • Проблемні питання уроку

  • Що означає бути щасливим? У чому людина вбачає своє щастя?

  • Чи для всіх поняття щастя – однакове?

  • Що є щастям для героїв твору «Мартин Боруля»?

  • Перевірка змісту твору «Мартин Боруля» (на вибір)

  • Онлайн-тести

  • Літературний диктант

  • Клоуз-тест

  • Визначення елементів композиції твору

  • Зав’язка: Боруля подає в суд на Красовського та має надію повернути

дворянський титул

  • Розвиток дії: Боруля намагається прищепити членам своєї родини дворянські

риси.

  • Кульмінація: головний герой дізнається про відмову в дворянстві.

  • Розв’язка: усвідомлення Мартином своєї помилки.

  • Визначення проблематики п’єси

  • проблема людської гідності, усвідомлення того, що щастя не в чині або посаді;

  • проблема праці, як духовної потреби і джерела матеріального статку;

  • проблема батьків і дітей;

  • проблема кохання і сімейного щастя.

  • Дослідження

  • Які моменти у творі вам здалися комічними? Чому?

  • З якою метою автор використовує ці комічні моменти?

  • Чи досягнута ця мета?

  • «Ромашка Блума»

  1. Про що мріяв Мартин Боруля?

  2. Чому це для нього було важливим? Чому він про це мріяв?

  3. Як прагнення до здійснення мрії позначилося на членах сімї Борулі?

  4. Чи став би Боруля щасливим, здобувши дворянський титул?

  5. Що позитивне, а що негативне було у діях Мартина Борулі?

  6. Чи актуальне прагнення Мартина Борулі сьогодні?

  7. Скільки в кожного з нас від Мартина Борулі?

  • Домашнє завдання

Продумати відповідь на одне із питань

Урок 16

І.Карпенко-Карий. «Мартин Боруля». Психологічна переконливість розкриття образу Мартина Борулі. Значення творчості І.Карпенка-Карого.

  • Робота на психологічним портретом Мартина Борулі

  1. Що і кому хотів довести Мартин Боруля?

  2. Яким він був насправді?

  • «АПМ» («Аналіз: плюс-мінус»

+

Сфера

--

не труситься за кожну копійку, усе щедро оплачує

Ставлення до грошей

- не знущається з бідніших за себе

- пробачає все Омельку

Ставлення до інших

- радить синові порвати із другом

дитинства Миколою

- хоче помститися Красовському

- виховував своїх дітей у дусі народної моралі («Перше батько казали, що всякий чоловік на світі живе за тим, щоб робить, і що тільки той має право їсти, хто їжу заробляє»)

- хоче офіційно стати дворянином

Мета в житті

- у гонитві за мрією втрачає здоровий глузд

- намагається зруйнувати народні звичаї (забороняє доньки працювати), заводячи дворянські порядки (звертання до батьків…)

прагне оберегти від тяжкої селянської праці і дітей, і внуків

Ставлення до членів сімї

проти волі доньки хоче видати її заміж

Висновок: усі спроби досягти «примарного щастя» Мартина завершуються поразкою.

  • «Займи позицію»

  • Чи став би Мартин щасливішим, здобувши дворянський титул?

Так

Ні

1) він зміг би забезпечити «статусне» майбутнє дітям і внукам

2) захистив би людську гідність («Виходить: я не бидло, і мій син – не теля»)

1) йому не доступні поняття «духовність», «культура», «освіченість», «шляхетність», «етика» («Хазяйство ледве живе, а дворянство без розуму і без науки хліба не дасть»)

Висновок: не став би, тому що воно не принесло б йому щастя, без освіти та певних норм

  • Питання для роздумів

  • Чому Мартин усе пробачає Омелькові?

  • Чи можна сказати, що образи Мартина та Омелька є символічними?

  • Які два світи вони уособлюють?

Мартин

Омелько

Світ із хворобливими амбіціями, пристосуванством, нещирістю, пихатістю, хибними цінностями, лицемірством, гонитвою за славою та званнями

Гармонійний світ традиційного українського села з простим, природним устроєм життя, сердечністю, пошаною до традицій

Висновок: смішна та людина, яка соромиться бути собою, захоплюється фальшивими цінностями, намагається пристосуватися до швидкоплинної моди.

  • «Аналізатор»

  • Якими (чи однаковими) виросли діти у родині Мартина Борулі?

  • Із чим це повязано?

Марися

Степан

Стійка до змін, бо має міцну моральну основу, намагається зберегти своє щастя, їй панське життя, яким марить батько, ні до чого («Нащо ж дворянство нам здалося, коли воно горе приносе?»)

Прагне отримати чиновницьку посаду не шляхом якихось інтелектуальних зусиль, роботою над собою, щоденною старанною працею, а обманом, хитрістю, так, як у чиновницькому колі було заведено. І батько навчає, як прожити у тій системі.

Висновок: у сімї діти часто бувають різними (Марися подібна до матері, Степан вдався у батька)

  • «Карта настрою»

Які емоції викликав у вас твір (конкретний епізод)?

  • Домашнє завдання:

Написати роздум «Чи став би Мартин Боруля більш щасливим, здобувши дворянський титул?»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.