і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Ігри по живопису

  • 10.08.2018
  • Мистецтво
  • Дошкільнята, 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 1448
  • 0
  • 26
Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дидактична вправа

«Порівняння ілюстрацій різних художників»

(за твором К.Ушинського «Умій почекати)

Мета: Вчити дітей зв*язно і послідовно описувати ілюстрації книжок, бачити в них відмінність і подібність. Уточнити уявлення дітей про засоби художньої виразності. Виховувати слухняність. Активізувати словник дітей словами : неслухняний, пустотливий, забудькуватий, доброзичливий, відмінність у кольорі, подібні, емоційні.

Обладнання: ілюстрації двох різних художників до казки К.Ушинського «Умій почекати»

Хід :

Запитання вихователя:

  • Яким зобразив художник півника ? (називається прізвище художника – ілюстратора)

  • Чия ілюстрація цікавіша?

  • Як відображується природа в малюнках художників?

  • Чия ілюстрація вам сподобалася більше? Чому?

  • Якою зобразив курочку художник?

УСКЛАДНЕННЯ: Скласти порівняльну розповідь ілюстрацій. Чому один твір, а різні художники по-різному намалювали героїв, природу (відповідь: Кожен художник бачить і розуміє твір по-своєму і тому по-своєму зображує його)

Умій почекати” К. Ушинський.

Жили собі брат і сестра - півник та курочка.

Побіг півник у садок та й почав клювати зеленісіньку смородину, а курочка й каже йому:

- Не їж, півнику! Почекай, поки смородина достигне.

Півник не послухався, клював та й клював і наклювався так, що насилу додому дійшов.

- Ох! - кричить півник. - Лишенько моє! Боляче мені, сестричко, боляче!

Напоїла курочка півника мятою, приклала гірчичник, - і пройшло.

Видужав півник і пішов у поле; бігав, стрибав, зогрівся, спітнів і побіг до ручаю пити холодну воду; а курочка йому гукає:

- Не пий, братику, почекай, поки прохолонеш!

Не послухався півник, напився холодної води, - і тут почала його трусити лихоманка; насилу курочка додому його довела.

Побігла курочка до лікаря, прописав лікар півникові гірких ліків, і довго пролежав півник у ліжкові.

Поки хворів півник, вже й зима настала. Видужав півник і бачить, що річка льодом укрилася.

Схотілося півникові на ковзанах поковзатись; а курочка й каже йому:

- Ой, почекай, півнику! Дай річці зовсім замерзнути, тепер ще лід дуже тонкий, втопишся.

Не послухався півник сестри: покотився по льоду; лід проломився, а півник - шубовсть у воду! Тільки того півника й бачили.

Дидактична вправа

«Настала зима»

Мета: Систематизувати знання дітей про зимові явища в природі. Вчити дітей складати порівняльну розповідь за двома ілюстраціями, оцінювати розповідь. Збагачувати та закріплювати словник дітей словами, що означають назви зимових явищ природи ( хурделиця, заметіль, хуртовина), приказками , прислів*ями, загадками про зиму). Вчити дітей будувати речення зі сполучниками тому що ; утворювати множину іменників, утворювати нові іменники.

Обладнання: репродукції картин художників про зимові явища в природі, вірші, прислів*я, загадки про зиму, предметні та сюжетні картинки про різні пори року.

Хід :

  1. Яка пора року зображена на ілюстрації?

  2. Чим вкриті дерева?

  3. На якій ілюстрації дує вітер? Як ви про це дізналися?

  4. Яка ілюстрація вам найбільше сподобалася? Чому?

Ускладнення:

Скласти порівняльну розповідь за двома ілюстраціями.

План розповіді:

  1. Що спільного на обох ілюстраціях?

  2. Де відбувається подія? В яку пору року?

  3. З чого ми дізналися , що на одній ілюстрації спокійна погода, а на іншій - хурделиця?

  4. Які враження виникли у вас при розгляді обох ілюстраціях?

Іван Шишкін «Зима»

Леонид Иванович Соломаткин «Метель»

Американський художник Гай Уиггинс (1883-1962)

Дидактична вправа

«Опис листівок із серії «Різдвяний вертеп»

Мета: Вчити дітей складати розповідь за тематичними листівками, використовуючи власний досвід. Розвивати здатність придумувати події, які передають тим , що відтворені на листівці, і тим , що є продовженням їх змісту. Формувати вміння правильно будувати прості та складні речення без вживання повторень займенників, слів – паразитів. Будувати розповідь змістовно, логічно пов*язувати думки, зв*язного переходити від одного речення до іншого. Продовжувати збагачувати словник дітей словами: віншування, коляда, дідух, вертеп, ясла, пастушки, ангели. Виховувати любов та інтерес до традицій та звичаїв українського народу.

Обладнання: листівки для кожної дитини або ілюстрації зображень листівок.

Хід:

Провести коротку бесіду про об*єкти зображення на листівках.

  • Хто зображений на листівках?

  • Розкажіть, які дійства зображенні на листівках.

УСКЛАДНЕННЯ:

- Запропонувати дітям змінити слово «весело» , якщо запитати «який» (Пропонуються слова: голосно, радісно, сумно, красиво, зелено, струнко)

- Якщо ми скажемо «пастушок», це один пастушок чи багато?

- А як сказати , якщо багато пастушків? ( Пропонується слова: ясла, дідух, ангел, листівка, коляда)

Дидактична вправа

«Опис природи за творами Т.Г. Шевченка з використанням ілюстрацій»

Мета: Пробуджувати в дітей інтерес до прекрасного , до людей мистецтва, до поезії, зокрема віршів Т.Г.Шевченка про природу рідного краю. Вчити дітей складати образні описи природи , використовуючи ілюстрації та картинки. Розвивати зв*язне мовлення,вміння мислити і робити самостійний опис.

Обладнання: ілюстрації до творів Т.Г.Шевченка «Тече вода з-під явора», «Дивлюсь, аж світає», «Зацвіла в долині»

Хід:

Вихователь читає поезію Т.Шевченка:

Бесіда за ілюстраціями:

  • Який кущ оспівано у вірші?

  • З ким порівняв поет у вірші калину?

(Показ ілюстрації до вірша «Встала весна»)

  • Як змінюється природа весною?

  • Як про це говориться у вірші?

  • Як можна описати весну? Весна яка?(добір прикметників)

  • Які слова можна утворити від слова «весна»?

(Показ ілюстрацій до вірша «Тече вода з – під явора»)

  • Як ніжно поет назвав у вірші качат? Їх матір?

  • Дивлячись на ілюстрацію , чи можна сказати , який був день?

  • (Пояснення слів 6»Ряска», «хлюпочаться», із зачитувань речень із вірша.

  • УСКЛАДНЕННЯ: вихователь пропонує дітям вибрати ті ілюстрації, за якими б вони хотіли скласти розповідь. Діти роблять опис обраних ілюстрацій, називають назву вірша, читають вірш)

Дидактична вправа

«Писанка красна»

Мета: Вчити складати описові розповіді за серією листівок. Розширити та поглибити знання дітей про народну символіку. Збагатити словник дітей словами : весна, Великдень, крашанка, писанка, дряпанка. Виховувати повагу до народних традицій, народних звичаїв.

Обладнання: ілюстрації, на яких зображені писанки, крашанки. Вірші.

Хід :

Діти пригадують звичаї святкування Великодня. Вихователь розповідає про народні звичаї фарбування крашанок та писанок.

Бесіда :

  • Чим відрізняється крашанка від писанки?

Діти вибирають будь – яку ілюстрацію із зображенням писанок, описують її.

УСКЛАДНЕННЯ: Розказати вірш про писанку, про весну

Дидактична вправа

«Квітучі сади»

Мета: Вчити дітей складати розповідь за змістом ілюстрацій. Будувати розповідь послідовно, зв*язно, бачити головне і другорядне на ілюстраціях і передавати сюжет. Збагачувати словник словами:, що означають весняні явища, учити добирати синоніми.

Обладнання: репродукції картин «Квітучі мади»

Хід :

Дітям пропонується назвати весняні ознаки весни, розказати , чим подобається весна. Розгляд ілюстрацій.

Бесіда за ілюстраціями:

  • Що ви бачите на ілюстраціях?

  • Які дерева ви впізнали на ілюстраціях?

  • Яку назву дамо цим ілюстраціям?

  • Утворіть нові слова від слів «сад», «лист»,

  • Назвіть синоніми до слова «настала».

  • Назвіть слова – ознаки до слова «Весна».

  • Опишіть, яке небо?

УСКЛАДНЕННЯ: Розказати вірші про весну.

Левітан І.І., Квітучі яблуні 1. 1896.

Микола Глущенко «Квітучий сад»

Коган- Шац Матвій Борисович Квітучий сад, 1990

Три етапи розгляду мистецького твору художнику.

Перший етап – мистецтвознавча розповідь педагога

Структура мистецтвознавчого оповідання:

- повідомлення назви картини;

- повідомлення прізвища художника;

- про що написана картина;

- що найголовніше в картині ( виділити композиційний центр);

- як воно зображено (колір , побудова , розташування);

- що зображено навколо головного у творі і як з ним з'єднані деталі;

- що красивого показав своїм твором художник;

- про що думається , що згадується.

Мистецтвознавчу розповідь можна дати після того , як діти самостійно розглянуть твір. Потім вихователь задає їм запитання з метою закріплення розуміння змісту картини. Питання повинні бути докладними і конкретними , спрямовані на перерахування побаченого в картині , на детальне розглядання її , з урахуванням принципу наростання складності .

Наприклад:

- Що зображено на картині ?

- Де розташовані зображені на картині предмети , люди ?

- Як ви думаєте , що найголовніше в картині ? .

- Як це зобразив художник?

- Що в картині найяскравіше ?

- Що цим хотів сказати художник?

- Який настрій передав художник?

- Як ви здогадалися. що саме такий настрій відображено ?

- Як це вдалося зробити художнику ?

- Про що думається або згадується, коли ви дивитеся на цю картину?

Другий етап

Завдання:

- розвивати вміння самостійно аналізувати зміст картини ,

- виділяти виразні засоби ,

- формувати вміння «читати » картини ,

- мотивувати емоційно - особистісне ставлення до твору

Виключається мистецтвознавча розповідь педагога . Розгляд картин починається з постановки питань більш узагальненого характеру .

Наприклад:

- Про що картина?

- Чому думаєте так , розкажіть ?

- Як би ви назвали картину?

- Чому саме так?

- Що гарного і дивного передав художник в образах людей , пейзажі , предметах ?

- Як він зобразив це в картині ?

- Який настрій викликає картина?

- Чому виникає такий настрій ?

- Що хотів сказати художник своєю картиною ?

Дані питання направлені не на перерахування зображення , а на встановлення і пояснення зв'язку між змістом і засобами виразності. Вони сприяють розвитку вміння міркувати , доводити , аналізувати , робити висновки.

Іноді необхідно використовувати прийом точних установок , який вчить логічно міркувати і відкриває шлях до самостійного пошуку відповіді.

Наприклад: «Перш ніж відповісти на питання , про що картина , уважно подивися , що на ній зображено , що найголовніше , як художник це показав , а потім відповідай на питання , про що картина ».

Прийом композиційних варіантів - педагог словесно чи наочно показує , як змінюється зміст картини , почуття , настрій , виражені в ній залежно від зміни композиції в картині.

Наприклад:

а ) « Що змінилося на картині між людьми. предметами ? » ( педагог закриває частину картини листом )

б) « Про що б розказала картина , якби художник розташував людей не по колу, а окремими групами ? »

в) « Поясни , чому художник зобразив образ людини чи предмета саме такої величини ? »

Щоб колір у живопису став «говорить » застосовується прийом колористичних варіантів - зміна колориту картини шляхом словесного опису або накладання кольорової плівки на колір художника .

Наприклад:

- Що змінилося б у настрої зображених людей , якби художник написав картину в холодних тонах ?

На другому етапі замість розповіді - зразка з особистісного ставлення педагога використовуються розчленовані питання , що активізують розумову активність дитини

Третій етап – метод порівняння

Завдання:

- Формування творчого сприйняття картини.

- Порівняння зображеного з особистим досвідом

- Розвиток різноманітних асоціацій , емоцій , почуттів

При розгляданні картин та дитячих робіт найбільш міцним з посеред інших методів є порівняння. Застосування цього методу допомагає навчити дітей самостійно розрізняти види, жанри, техніку образотворчого мистецтва ; допомагає дитині, коли їй важко висловлювати своє особисте ставлення.

Прийом порівняння вводиться в процес сприйняття живопису поступово. Спочатку даються для порівняння дві картини різних художників , одного жанру, але з контрастним настроєм , а потім картини одного художника , але різного колористичного рішення.

Репродукції картин спочатку порівнюють за контрастом - настрою , кольором, композиції , виділяючи лише одну ознаку .

Прийом уявного створення картини за назвою , даним художником.

На початку діти не можуть послідовно і розгорнуто викладати свої думки. Тому на перших порах вихователь використовує точні установки.

- Розкажи , про що буде картина , що в ній ти виділиш головне?

- Що буде написано навколо головного , якими фарбами , на якому тлі ?

- Що буде особливо красивим ?

- Чому ти задумав у своїй картині виділити саме це як найкрасивіше ?

Ігрові елементи , стимулюючі бажання дитини розповісти про вподобану картину: « Хто розповість краще , цікавіше ? »

Необхідно навчати дітей ставити запитання , що свідчить про формування у них певної спрямованості поглядів , інтересу до соціального життя людей.

Дидактична вправа

«Осінь»

Мета: Вчити дітей добирати до іменників прикметники (листя жовте, червоне , золоте); вчити утворювати прикметники(листок з берези – березовий…). Продовжувати вчити будувати прості і складні речення вживати прикметники, вміти образно висловлюватись, розуміти переносне значення слова «золота осінь». Збагачувати словник дітей метафорами , порівняннями, епітетами ы прислав*ями про осінь, вчити розуміти переносне значення слів. Пробуджувати в дітях емоційно – оцінювальне ставлення до художнього слова, ілюстрації. Розвивати спостережливість, виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: репродукції картин художників про осінь, музичний твір П.І. Чайковського «Пори року», вірші,приказки, прислів*я, загадки про осінь.

Хід :

Діти розглядають репродукції картин про осінь.

Бесіда за репродукціями картин.

  • Яка пори року зображена на картинах?

  • Пригадайте . які осінні місяці ?

  • А чому ви думаєте, що зображена осінь? По чому видно?

  • Які кольором листочки (жовті, золоті, багряні, позолочені, різнобарвні…)

  • А хто допомагає зривати листочки з дерев ? (вітер)

  • Чи вітер зображений на картинах? По чому видно?

  • Що робить вітер? (( свище, шумить, рище)

  • Яке зображене небо? Чи є хмари? Які вони? (важкі, сірі)

  • На що схожі листя? ( на метеликів. На журавлів,, на крплі дощу, на парашутиків, листя кружляє , немов витанцьовує

УСКЛАДНЕННЯ: пригадати вірші та прислів*я про осінь.

«Золото осени», Ярослав Зяблов

«Дыхание осени» Ирина Константиновна Косцова

«Золота осінь» Илья Семенович Остроухов

Дидактична вправа

« Що ми бачимо на картині ? »

Мета: : розвивати вміння складати пропозиції з опорою на картину , вчити доповнювати прості непоширені пропозиції .

Обладнання: репродукції картин по темі

Хід:

Вихователь складає по картині непоширені речення Наприклад : Маша йде . Діти повинні повторити фразу і додати до неї одне - два слова: Маша йде на прогулянку.

УСКЛАДНЕННЯ: Скласти опис картини

Микола Пимоненко «Ідилія»

Микола Пимоненко «Київська квітарка»

«Гуси додому» Микола Пимоненко

Дидактична вправа

« Доповни речення»

Мета: : тренувати дітей у складанні простих і складних речень , вчити розуміти причини зв'язки між явищами.

Обладнання: тематичні ілюстрації

Хід:

Педагог починає речення, діти закінчують його . Наприклад, Діти увечері ... Діти закінчують речення: заганяють гусей додому.

УСКЛАДНЕННЯ: Скласти опис картини

Маковський «Діти тікають від грози»

«Магія» Вишняк Марія Володимирівна


«Альонушка» Васнецов

Дидактична вправа

« Коли це буває ? »

Мета : вправляти дітей в умінні відповідати на питання повнимреченням , уточнювати уявлення про пори року .

Обладнання: квадратики чотирьох кольорів : білий - зима , зелений - весна , червоний - літо , жовтий - осінь .

Хід

Педагог задає дітям питання , діти піднімають відповідну картку :

1 . Коли опадає листя ?

2 . Коли діти катаються на санках ?

3 . Коли збирають овочі та фрукти ?

4 . Коли купаються в морях , річках , озерах ?

5 . Коли розпускається листя ?

6 . Коли ведмідь спить ?

7 . Коли з'являються бурульки ?

8 . Коли буває заметіль ?

УСКЛАДНЕННЯ: Запропонувати обрати будь – яку картинку, скласти опис

«Липень. Гроза» Вишняк Марія Володимирівна

«Яблони в цвету» Вишняк Марія Володимирівна

«Тиша» Вишняк Марія Володимирівна

Марія Вишняк «Лавочка в саду»

Дидактична вправа

«Опис картин різних художників «За обідом»

Мета: Вчити дітей складно, послідовно розглядати репродукцію, програмувати своє висловлювання. Розвивати уяву дітей за допомогою прийому входження в картину Продовжувати вчити підбирати епітети

Обладнання: репродукція картин Серебрякової , Баюскіна В. «За обідом»

Хід:

Діти відповідають на питання:

  • Що зображено на картинах?

  • Як ви думаєте, що найголовніше на картинах?

  • Що в картинах найяскравіше?

  • Яки настрій передали художники?

  • Про що думається або згадується , коли ви розглядаєте картини?

УСКЛАДНЕННЯ: Самостійно скласти розповідь за вибраною картиною

Серебрякова «За обідом»

Іосіф Бродський «За обідом»

Дидактична вправа

«Зимові розваги»

Мета: Вчити складати розповідь по картині, включаючи опис зовнішнього вигляду персонажів; розвиток навичок поточного контролю за побудовою розгорнутого висловлювання

Обладнання: репродукція картини Василя Михайловича Шевчука «Зимові розваги»

Хід:

Діти відповідають на питання вихователя:

  • Яка пора року зображена на картині?

  • Зверніть увагу на небо? Яке вого?

  • Як ви думаєте, що найголовніше в картині?

  • Де розташовані зображені на картині люди?

  • Що вони роблять?

  • Який настрій передав художник?

  • Як би ви назвали картину?

УСКЛАДНЕННЯ: За картиною скласти розповідь.

Дидактична вправа

«Складання розповіді по серії сюжетних картин «Собака - санітар»

Мета: Розвивати монологічну мова при складанні сюжетного оповідання, вловлювати послідовність зображених подій; узгодження слів у реченнях.

Обладнання: Серія картинок «Слбака-санітар»

Хід:

Робота з сюжетними картинками.

Дітям пропонується серія сюжетних картинок «Собака - санітар».

«Подивіться уважно на картинки і розставте їх у потрібній послідовності, по порядку. Що сталося на початку, що потім, що в самому кінці ».

Бесіда за змістом картинок.

«Що зобразив художник на картинках? Яка подія? »

(Війну).

«Про кого хотів розповісти художник?»

(Про солдата, про собаку).

«Розгляньте першу картинку. Хто зображений на ній? »

(Солдат).

«Що сталося з солдатом?»

(Солдат був поранений в ногу).

УСКЛАДНЕННЯ: Педагог вимовляє речення з переплутаним порядком дії, діти відновлюють порядок.

«Солдат був поранений і почався бій».

«Солдат впав, і солдат був поранений».

«Солдат перев'язав рану і дістав бинт».

«Собака привела санітарів і втекла».

«Солдата відвезли в госпіталь і поклали на носилки».

Дидактична вправа

Складання розповіді по натюрморту:

Ф. Толстой «Букет квітів. Метелик і пташка »

Мета: Вчити дітей послідовному розповідання за картиною; звернути увагу на фон, відзначити значимість кольорової палітри. Активізувати словник дітей, розвивати мовлення і творчі здібності

Обладнання: репродукція картини Ф.Толстого «Букет квітів. Метелик і пташка»

Хід:

Вихователь ознайомлює дітей з поняттям «натюрморт»: Перед нами натюрморт. Натюрморт - це картина , на якій найчастіше зображений стіл і те, що на ньому знаходиться - квіти , фрукти , вази , столові прилади, посуд , харчі (риба , дичина і т.д.). Слово «натюрморт» прийшло до нас з французької мови і буквально означає «мертва природа ». Це дійсно так . Художники дуже стараються , щоб предмети виглядали натурально , не відрізняються від справжніх , але все одно зображення вийде неживим.

А потім дає приблизний аналіз картини:

Художник Ф. Толстой хотів оживити натюрморт. Але як ? Дуже просто: він включив до нього живих істот - птахів , комах. І натюрморт «Букет квітів , метелик і пташка » від цього як би заграв новими фарбами , наповнився живою силою , наче в неживий предмет вдихнули життя . Якщо уявити , що пташки і комах на картині немає , вона стає похмурою , простий , схожою на сотні інших натюрмортів.

На картині ми бачимо скляну вазу , наповнену водою , а в ній кілька садових квітів . Навколо вази розкладені фрукти - яблука і виноград. Гроно винограду , мабуть , тільки що зірвана , разом з листям , і вусики винограду переплітаються з листям квітів , котрі стоять у вазі .

На передньому плані лежать дві гілочки червоної і білої смородини. Вони так висвітлені світлом , що здаються прозорими. На виноградної гілочці сидить якась незвичайна пташка з блакитною « шапочкою » і блакитним плямою на спинці. Вона щось видивляється на яблуці. Може бути , вона побачила черв'ячка або просто прийняла за комаха плямочка на шкірці яблука ?

На одному з яблук ми й справді бачимо комаха - муху. А над нею летить метелик , він теж збирається сісти на яблуко або на квітку . Праворуч від букета зображена метелик , яка щойно випурхнула з виноградного листа.

Картина виглядає дуже барвистою і спокійною. Вона викликає в душі відчуття комфорту і рівноваги .

Завдання: Хто краще опише натюрморт

УСКЛАДНЕННЯ: Назвати холодні та теплі кольори

Дидактична вправа

«Складання розповіді за серією ілюстрацій»

( за оповіданням К.Ушинського «Ранкові промені»)

Мета: Вчити вмінню будувати розповідь за серією ілюстрацій, передаючи характерні особливості героїв твору; висловлюватися простими та складними реченнями: зв*язно , послідовно. Збагачувати словник словами: промінчик, пташеня, зайченя.

Обладнання: ілюстрації до оповідання К.Д. Ушинського «Ранкові промені»

Хід:

Бесіда за ілюстраціями:

- Як називається оповідання?

- Хто його написав?( Запропонувати дітям розглянути ілюстрацію.)

- Для чого промінчик всіх будив?

- Скільки всього було променів?

- Кого розбудив перший промінь?

- Як повів себе жайворонок?

- Кого розбудив другий промінь, третій, четвертий?

- Що зробив зайчик, бджілка, півень?

- Який промінь намагався розбудити хлопчика?

- Що відбулося, коли промінь упав у дитячу кімнату?

- Чи правильно письменник називає хлопчика лежнем?

- А чи швидко ви вранці піднімаєтесь з ліжка?

  • А кого не вдавалося розбудити?

  • Яку пісеньку заспівала бджілка?

УСКЛАДНЕННЯ: пригадати прислів*я про працю та лінь.

  • «Ледачому завжди тяжко»

  • «Ледачому все ніколи»

  • «Хто рано встає, тому Бог дає»

Дитактична вправа

«Розглядання картин "Бабка" ("Стрекоза") І.Репіна»

Мета: Розвивати монологічну мову при складанні опису репродукції картини Івана Рєпіна «Бабка», висловлювати послідовність зображених подій; узгодження слів у реченнях.

Обладнання: репродукція картини І.Рєпіна «Бабка»

Хід :

Починає вихователь з розгляду бабки та розповіді: "Погожого, сонячного дня пурхають бабки на лісових галявинах, на берегах річок і переливаються на сонці різними барвами: то вони здаються голубими, як ясне небо, то золотими, як саме сонце.

А ви хочете, діти, побачити бабку? На ствердну відповідь їм показують картину І.Репіна.

  • Хіба це бабка? - вигукують діти.

Так, діти. Ви думаєте, я жартую? Ні, це художник Рєпін намалював свою доньку - Але чому він так назвав її? Давайте поміркуємо разом".( Тому, що вона швидко бігає.Тому, що вона розкидає руки, наче крильця.Вона бігає в полі, в саду.)

  • Що робить дівчинка? (Сидить на жердині.)

  • А що вона робить ногами? (Дриґає.)

  • А як ви дізналися про це? (Одна нога в дівчинки опущена, а друга піднята.)

  • А чи давно сидить Бабка на жердині?

(Ні, вона бігала, пурхала, втомилася й сіла.)

  • А чи довго сидітиме, як ви думаєте?

(Ні, напевне, скоро схопиться і знову буде бігати, пурхати.)

  • Чи схоже плаття дівчини на вбрання бабки?

( плаття у дівчинки, як у бабки, різноколірне, що й воно,

ніби грає на сонці. )

  • А яке ж її справжнє ім'я?

(Віра. Перед вами, діти, Віра-бабка, донька художника.)

УСКЛАДНЕННЯ: Самостійно скласти опис картини

Дидактична вправа

«Опис картини В.Сєрова "Дівчинка, освітлена сонцем"

Мета: викликати в дітей надзвичайне захоплення репродукцією картини В.Сєрова «Дівчина, освітлена сонцем» . Розвивати монологічну мову при складанні опису репродукції картини . висловлювати послідовність зображених подій; узгодження слів у реченнях.

Обладнання: репродукція картини В.Сєрова «Дівчина, освітлена сонцем»

Хід:

  • Хто зображений на картині?

  • Як ви вважаєте, який був день, коли дівчинка прийшла в ліс? (Спекотний, сонячний)

  • Опишіть зображену природу?( яка травиця?, Яке листя на деревах? ) - Травиця у долині освітлена, на галявині - наче золота. Листячко на деревах освітлене.

  • Чому освітлена дівчина? (На дівчинку впало проміння).

  • Опишіть одяг дівчини. (На білій кофтині жовті й зелені кольори, трішки жовті, трішки зелені.)

  • А як про одяг можна сказати інакше, без слова трішки?

  • Жовтуваті, зеленуваті. А ось тут рожевий, синюватий кольори.

Ускладнення:

Звідки ж картина увібрала в себе так багато різних відтінків?

Жовтуватий — від сонця, зеленуватий — від листя.

А синюватий, від синьої спідниці.

А рожевий від брунатного стовбура, на який сперлася дівчинка

Дидактична вправа

«Опис  картини В.М.Васнєцова "Оленка".»

Мета: викликати в дітей надзвичайне захоплення репродукцією картини В.М. Васнєцова «Оленка» Розвивати монологічну мову при складанні опису репродукції картини , висловлювати послідовність зображених подій; узгодження слів у реченнях.

Обладнання: репродукція картини В.М.Васнєцова "Оленка".

Хід:

Вихователь виставляє картину й запитує: "Хто ця дівчинка? Кого вона вам нагадує?"


- Оленка. Картина так і називається "Оленка", написав її художник Віктор Михайлович Васнєцов. Подивіться на дівчинку, якою її зобразив художник?
- Так, вона сумна, задумлива. Оленка - сирота, батьки померли, а дівчинка з братом лишилися самі. Що ж трапилося з Оленкою?

  • Діти пригадують зміст знайомої казки.

    — А як художник показав, що дівчинка сумує? У дівчинки дуже зажурене обличчя, сидить вона на камені, зігнулась, обхопила руками коліна. Скільки горя у її очах!

УСКЛАДНЕННЯ:

Діти розповідають, як одягнена дівчинка, які барви переважають у картині. Використовує вихователь й уявлювані ситуації, коли діти начебто перевтілюються в образ дівчинки.

«Робота над картиною І.Шишкіна "Дощ у лісі"
Мета: Вчити дітей уважно розглядати твір живопису (картину І.Шишкіна "Дощ у дубовому лісі"). Закріплювати уявлення дітей про вигляд природи під час дощу. Учити використовувати набуті враження при аналізі художнього твору. Формувати вміння, вдивляючись у зображене, відзначати застосовані художником засоби виразності:
колір, лінію; розрізняти кольори та їх відтінки. Виховувати інтерес до творів мистецтва, здатність емоційно сприймати їх. 

Обладнання: репродукція картини І.Шишкіна "Дощ у дубовому лісі" (велика демонстраційна та маленькі роздаткові), різноколірні фішки на кожну дитину, запис звуку доща
Попередня робота: спостереження за дощем, бесіда "Що ми бачили під час дощу". Розглядання ілюстрацій із зображенням природи під час дощу, читання оповідання І.Нек-расова "Перед дощем". Вивчення потішки "Дощику-дощику", української народної пісні "Дощик", розучування танцю дощових краплинок. Вправа "Визначити пору року і кольори" (за ілюстраціями), вправа "Назви головні кольори малюнка", вправа "Виклади фішками гаму кольорів" (проводиться за ілюстраціями). Слухання музичних творів, що імітують звуки дощу та довільна рухова творчість під музику з імітацією дощу. Знайомство з творами І.Шишкіна та виконання вправи "Виклади гаму кольорів" за картиною "Дуби".
 Хід
— Ми з вами часто спостерігали за дощами. Давайте пригадаємо, як падають краплинки, які звуки ви чули під час дощу?
А зараз послухайте пісню дощику. Вихователь включає магнітофонний запис шуму дощу. Діти слухають 30-40 секунд.
— Пригадайте діти, який був дощ? (холодний чи теплий, короткочасний чи затяжний, сильний чи дрібненький)

Де ховаються від дощу?

Чим прикриваються?

Що утворюється на землі після дощу? Розповідь вихователя:
— Одного разу, коли художник Іван Іванович Шишкін гуляв у лісі, почався дощ. Іван Іванович розкрив парасольку і довго спостерігав, як краплини падали на листочки, травичку, зволожували стовбури дубів. А потім, коли художник прийшов додому, він вирішив намалювати все, що бачив. Так народилася картина "Дощ у дубовому лісі". Розгляньте її уважно. Вихователь відкриває картину, діти підходять, розглядають її протягом 1,5-2 хвилин. Після цього вихователь спонукає малят до розповіді за картиною, дає можливість висловити враження усім, хто хоче. Прагне, щоб діти помітили якомога більше деталей.
Запитання: Яку погоду зобразив художник? (вологу, сиру, дощову, теплу). Як ви здогадалися про те, що погода саме така? (Туман, калюжі, краплини дощу на листі, люди під парасолькою). Подивіться на дерева, як художник зобразив дерева? Порівняйте дерева поблизу з тими, що вдалині. А що іще ми бачимо на картині? Уявіть і розкажіть, який настрій був у художника, коли він малював дощ у дубовому лісі. Якими кольорами малював Іван Іванович Шишкін цю картину?
Після відповідей дітей вихователь пропонує їм роботу з репродукціями цієї картини, які є на всіх столах. Спочатку діти розглядають і впізнають їх, порівнюють з великою. Потім добирають фішки тих кольорів, що є на картині, і накладають їх на свою репродукцію у місцях, де бачать відповідний колір. Діти можуть працювати вдвох з однією репродукцією або кожний зі своєю.
Розповідь вихователя за картиною:
"Іде дощ. Дубовий ліс, змучений спрагою, п'є його з насолодою. Дерева розкинули свої віти. Від вологи блищать на них листочки. Мокрі стовбури дубів, що ростуть близько до нас, темні й намальовані чітко. А от дерева, що подалі, вкриті туманом. І тому їх видно погано, а їх стовбури видаються сірими. Ні дощ, ні туман не псують доброго настрою. Напевне, небо не повністю вкрите хмарками, адже деінде пробиваються сонячні промені. Ліс умився чистою дощовою водою. Травичка піднялася назустріч приємним краплинам і, неначе, прислухову-ється. Все навкруги - земля, трава, дерева -дихає свіжістю. Великі калюжі, що налив дощик на дорозі, весело поблискують, і в них, мов у дзеркалі, відбиваються дерева. Художник намалював картину кольорами спокійного, доброго настрою: зеленими, жовтими, коричневими, синіми, голубими".

УСКЛАДНЕННЯ: Діти складають власні розповіді, а потім оцінюють їх.

Наприклад, ознайомлення дітей з картиною І.І.Левітана "Золота осінь" (старша група)1.

Ознайомлення з картиною Левітана «Золота осінь»

Мета: формувати в дітей здібність сприймати твори мистецтва живопису, викликати емоційне ставлення до зображуваного, розвивати образне бачення, вчити відтворювати в малюнках враження від естетичного і художнього сприймання.

Обладнання: репродукція картини «Золота осінь»

Хід:

У кімнату, прикрашену осіннім листям, залітає повітряна кулька з телеграмою: "Дорогі діти! Запро­шую вас погостювати в мене. Щоб - потрапити до мене, треба заплющити очі, повернутись навколо себе і сказати чарівні слова: "Крібле, крабле, бум!"

Я у літечка сестричка

У калиновім намисті

А спідничка в мене з листя,

Різноколірна, барвиста"

Цікаво, хто це може бути? Так, звичайно, це - чарівниця осінь. Хочете погостювати у неї? Тоді давайте заплющемо очі і... Ось ми і потрапили з вами в осінню казку. Я гарно навкруги... Осінь мрійна, осінь мила, все багрянцем притрусила (Діти збирають осінні букети з листя). І сама в барвистім листі, ще й в калиновім намисті. Вихователь привертає увагу дітей до ілюстрацій: Ось край річки - жовті клени І берізки золоті. Лиш ялиночки зелені Залишились в самоті.

Щедро виграючи золотими фарбами, ходить чарівниця осінь полями, лісами і луками, шарудить опалим листям, сипле золоті листочки на землю. Осінь уміє зачарувати своєю красою і кожну людину перетворити в чарівника. Не вірите? Тоді послухайте і подивіться, які дива створюють люди, закохані в осінь. Поети передають свої почуття у віршах, композитори - у музиці (звучить музика П.І.Чайковського "Пори року. Осінь"). А ось художник І.І.Левітан, зачарований барвами осені, передав свої почуття на полотні. Це пейзаж "Золота осінь". Через п'ять років картина буде святкувати свій ювілейний день народження, їй виповниться 100 років. Яку чудову, гарну лагідну осінь зобразив художник! День сонячний...

По глибокій блакиті неба пливуть хмарки. На узліссі жовтіють, спалахуючи рудими вогниками луки, стоять у золотому вбранні дерева. М'яким шаром жовтих, червоних, оранжевих листочків вкрита земля. Яка чудова, запашна й золотиста ковдра! Приваблює, кличе вдалину, туди, де зеленою щіточкою зійшла озимина, невеличка річечка, що тече уздовж узлісся. Вода в ній синя, холодна. Створюється враження, що вона повільно рухається. Картина викликає почуття бадьорості й спокою. Дивлячись на картину, ми разом з художником переживаємо безмірну красу чарівної осені, красу рідної землі.

Запитання до дітей за змістом розповіді:

Діти, чи зачарувала осінь вас своїми барвами? Тепер ми з вами теж чарівники. Давайте намалюємо картини осені. (Звучить музика).

Після закінчення малюнків, діти розповідають про них, читають вірші. Для аналізу дитячих робіт вихователь також використовує поетичне слово Н.Забіли:

Подивись: на видноколі

Мов змінилися ліси.

Хто це їх у жовтий колір так барвисто покрасив?

І пишаються дерева

Золотим своїм вбранням.

Це якийсь маляр, напевне, Догодити хоче нам. А маляр цей - місяць Жовтень У відерцях чарівних

Жовту фарбу перебовтав І розбризкує по них.

Прийшов час залишати чарівну країну осені, але вине засмучуйтесь, осінь ще буде нас радувати своєю красою. А тепер, щоб повернутись із чарівної країни, давайте скажемо наші магічні слова: Крібле, крабле, бум!

Опис картини І. Левітана "Березень"

Мета: Вчити дітей помічати красу в довкіллі; поглибити знання дітей про весняні явища в природі; створити відповідний настрій під час сприймання картини І. Левітана "Березень"; вчити дітей емоційно висловлюватися, збагачувати словник образними виразами, виховувати у дітей почуття естетичної насолоди.

Обладнання: репродукція картини І.Левітана «Брезень», вірші про весну,прислів’я про весну.

Хід :

Діти розглядають картину. Складають опис за питаннями вихователя.

  • Про що розповів Левітан у цій картині?

  • Який настрій вона у вас викликає?

  • Які з народних прикмет можна використати, розглядаючи картину?

  • Як ви думаєте, про що хотів розповісти художник у цій картині? На картині не зображено сонце, але воно від¬чувається. Як художник передав це?

  • Ми розглянули картину картини Левітана. Чим саме подобалася картина вам? Які почуття викликають? (Діти висловлюють свої думки).

УСКЛАДНЕННЯ: Вавріант 1.

Пригадати прислів’я про березень, про ранню весну.

  • Який лютий, не лютий, а на весну брів не хмур.

  • У лютому зима вперше з весною стрічається.

  • Лютневий сніг весною пахне.

  • Лютий сильний хуртовинами, а березень - капеллю.

Варіант 2

  • - Які вірші про весну вам хочеться прочитати, дивля¬чись на цю картину?

Гей, розлилась по селу і по місту

Повінь зелена з зеленого листу!

Наче у річці весняна вода,

Грає, вирує верба молода.

(М .Познанська )

Опис картини М.Глущенка «Зима»

Мета: Вчити дітей помічати красу в довкіллі; поглибити знання дітей про зимові явища в природі; створити відповідний настрій під час сприймання картини М.П.Глущенка "Зима"; вчити дітей емоційно висловлюватися, збагачувати словник образними виразами; виховувати у дітей почуття естетичної насолоди.
Обладнання: Картина М.П.Глущенка "Зима"
Хід заняття.
Діти, чи подобаються вам дерева в інеї? На що схожі дерева в такому чудовому вбранні? Красу певного куточка рідної землі показав у своїй картині «Зима» український художник Микола Петрович Глущенко. Вихователь виставляє картину.

Запитання до дітей:

  • Яка пора року зображення на картині?

  • Які зміни відбулися з приходом зими?

  • Як попрацювала бабуся-метелиця?

  • Де поділися лісові мешканці?
    Засніжений ліс, дорога, що в'ється поміж кущами, сині далі та прозоре небо. Придивіться до картини уважніше, ви поступово замрієтесь, зачаровані цими глибокими коліями в снігу, простором лісової галявини. Як тут затишно! На снігу лежать сині, кришталеві тіні, пахне свіжа хвоя. Усе ніби чекає чогось, може весни або літа. Зима, напевне, навмисне підкреслила контури дерев. Чи впізнали ви їх? Яка чарівна краса в берізки під час зимового сну! Як щиро розкинула свої гілочки під блакитним шатром неба, щоб мороз і сонце витончили білизну до сліпучого сяяння
    - Як змінилось життя дерев взимку? Що вони відчувають? Взимку деревам і кущам дуже холодно. Як можна їх зігріти?
    - Діти, взимку дерева, кущі, землю зігріває сніг. Зима дбає про природу, дає змогу відпочити до весни. А вітер їй допомагає насипати багато снігу. Зима накрила землю зимовою ковдрою, одягнула дерева у срібний одяг, поклала кущі спати в пухові подушки та перини. А чи зігріє така ковдра? Коли рипить сніг? Як почуває себе дерево під снігом? Який настрій у зимового дерева: сумний чи веселий? Чому? Як ви думаєте, про що перемовляються дерева в зимовому лісі? Про що може розповісти нам дерево?
    УСКЛАДНЕННЯ:
    — Діти, спробуйте описати дерево, яке вам найбільше подобається, так, щоб товариші відчули ваше захоплення ним. Творчі описи дітей..


"У пошуках мистецьких див".

Мета: вчити дітей емоційно сприймати твори мистецтва, помічати виразність образу, основні засоби його передавання; передавати за допомогою інтонації та міміки характер твору, особливості художнього образу. Розвивати уяву, мову і мислення. Виховувати в дітей емоційно-естетичне ставлення до довкілля, любов до матері, рідної домівки, доброзичливість, чуйність, співчуття.

Матеріал: репродукції картин М.Приймаченко "Під сонцем на морі чайка годує своїх дітей", "Чорний звір", "Звір гуляє". Атрибути до української народної гри "Перепілка": пір'їнка, наголовники; українська народна пісня "Полишила чайка свої дрібні діти"; українська народна забавлянка "Ти, Катрусенько, мала"; вірш В.Панченка "Казкова країна", паперові квіти на фланелі, паперові зображення сердець (темно-синє, оранжеве).

Попередня робота: знайомство з альбомом М.Приймаченко; заучування українських народних пісень, потішок, колискових, приказок та прислів'їв; розучування дидактичних та народних ігор "Підбери колір", "Веселий та сумний півник", "Перепілка", "Підбери потрібні слова"; бесіда з дітьми "Мамине серце".

Хід заняття: Вихователь гортає альбом з репродукціями картин М.Приймаченко.

— Діти, сьогодні ми продовжимо знайомитися з казково
чарівним, фантастичним світом Марії Приймаченко. Зга
дайте, яким мистецтвом вона прославилася? Чи любила
малювати художниця? Так, у її картинах, мов у казці: звірі,
дерева, птахи, квіти - все незвичайне, бо діє, розмовляє,
бореться за добро. А ви любите казки? Тож давайте поли
немо в казковий світ мистецтва.: (.

Звучить мелодія муз. В.Таловері "Веснянка" (збірка пісень "Зелений виноград"). Вихователь виставляє репродукцію картини М.Приймаченко "Під сонцем на морі чайка годує своїх дітей", розповідає: "Жила-була чайка на синьому морі. Мала вона чаєняток - голосистих маляток. Скажіть, де живуть чайки? Якого кольору птахи? Як ви думаєте, чому вони жовтого кольору? Чи добре діткам біля мами в рідному гніздечку? Так, у народі кажуть: при сонці тепло, а при матері добре. Кожен день у морі синім".


  • Діти, згадаємо українську народну пісню про чайку "Полишила чайка свої дрібні діти". Діти читають вірші.


  • Одного літнього ранку піднялося сонечко на рожевих ніжках, постукало промінчиком до гніздечка, збудились чаєнята, зраділи погожій днині, розправили крильця та й полетіли з рідної домівки і залишилася матуся одна-однісінька. Як ви вважаєте, що відчувала чайка?


  • А що сталося з пташенятами. Летіли вони, летіли та й зустріли на своєму шляху звіра, звіра непростого, а фантастичного.

    Вихователь виставляє репродукцію картини М.Прий-маченко "Чорний звір". Звучить українська народна мелодія "Колискова для матусі", одна дитина ховається.
    Де поділася Катруся? (Діти знаходять Катрусю).


  • Не лякайся чорного звіра, поглянь, який він сумний та самотній. Діти, розгляньте картину та скажіть який він?


  • Діти, мені здається, що чорному звірові потрібен добрий, чуйний друг, який би допоміг його холодне серце зігріти. Подумайте, яким може бути звір, якого він повинен бути кольору? Ось ми і вигадали казкового звіра. А тепер прикрасимо його так, як прикрашала фантастичних тварин М.Приймаченко (Вихователь виставляє копію картини М.Приймаченко "Звір гуляв", діти прикрашають його квітами. У цей час звучить спокійна мелодія).


  • Діти, а тепер пограємо в гру "Чорний і червоний звір". Прослухайте уважно мелодію і зобразіть доброго чи злого звіра (дивляться з невдоволенням, брови насуплені або лагідно, усміхнено, доброзичливо) і покажіть відповідно "холодне" чи "гаряче" серце. Тепер у Чорного звіра є друг, який допоможе йому у скрутну хвилину, навчить його бути добрим, чуйним, навчить його посміхатися. І велике холодне серце стане гарячим і небайдужим. Зраділи чаєчки, що звірі подружилися і вирішили летіти далі.


(Українська народна гра "Перепілонька"). Пташенята наші пограли з перепілкою та полетіли далі. Та ось вони побачили вогнище. Веселе полум'я його знайшло стежку до зірок та й засвітило їх. Стало журно пташенятам, згадали вони матінку рідну, рідне гніздечко. Нікому було заспівати їм колискової, нікому було приголубити їх. Згадали вони мамині ніжні слова, мамину колискову (Звучить "Ніжна колисанка").

— Діти, поміркуйте і скажіть, що думали в цей час
чаєнята про маму. Діти промовляють приказки та прислів'я
про маму. Діти, як ви думаєте, що ж вирішили чаєнята?

Пам'ятайте, діти, на світі мама одна, як і дорога життя, а її діти - то стежечки, що по всьому світі стеляться та назад до матері повертаються. Ось і закінчилась казка, її я почула від своєї матері.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Збірник ігор по живопису для дітей дошкільного та молодшого віку
  • 10.08.2018
  • Мистецтво
  • Дошкільнята, 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 1448
  • 0
  • 26

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти