Ідеї Української Хартії вільної людини

Історія України

Для кого: 10 Клас, 11 Клас

17.08.2020

237

4

0

Опис документу:
Мета: ознайомлення з ідеями Української Хартії вільної людини; розвиток знань і навичок, які мають вирішальне значення для безумовного дотримання прав людини та поваги до людської гідності та відстоювання загальнонаціональних інтересів; виховання в молодого покоління почуття патріотизму,
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Ідеї Української Хартії вільної людини через призму діяльності М. С.

Грушевського та Любомира Гузара

Мета: ознайомлення з ідеями Української Хартії вільної людини;

розвиток знань і навичок, які мають вирішальне значення для

безумовного дотримання прав людини та поваги до людської

гідності та відстоювання загальнонаціональних інтересів;

виховання в молодого покоління почуття патріотизму,

відданості загальнодержавній справі зміцнення країни;

формування активної громадянської позиції.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрети історичних постатей, документ «Українська Хартія

вільної людини», засоби ІКТ

Історичні постаті: Михайло Грушевський, Любомир Гузар, Євген Сверстюк,

Мирослав Попович, Іван Дзюба, Мирослав Маринович,

Богдан Гаврилишин, В’ячеслав Брюховецький, Семен

Глузман, Вадим Скуратівський, Ігор Юхновський.

Поняття: Українська Хартія вільної людини

Очікувані результати: учні зможуть проаналізувати основні ідеї Української Хартії

вільної людини та дізнатися про дослідження проблем

формування морально-етичних цінностей відомими

українськими діячами; визначити значення формування

духовності та моралі у процесі відродження нації.

Я вважаю, що та стадія українського життя,

в яку ми ввійшли, вимагає високого морального настрою,

спартанського почуття обов’язку, певного аскетизму і навіть

героїзму від українських громадян.

Хто не може відповісти сим вимогам, той не гідний

того великого часу, який ми переживаємо.

Хто хоче бути гідним громадянином,

той мусить видобути з себе сі моральні сили.  

Михайло Грушевський

«Початки громадянства (генетична соціологія)», 1921 р.

Хід уроку:

I .Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

Бесіда за запитаннями:

.1.Охарактеризуйте причини Української революції 1917 - 1921рр.

2.Розкажіть про діяльність Михайла Грушевського у контексті боротьби за відновлення державності.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Морально-етичні цінності, інтегруючи позитивні здобутки як окремої особистості, так і народу у цілісне світобачення, ґрунтуються на традиціях і звичаях народу, його історії. Для України, позбавленої власної державності більш, аніж на три століття, залучення підростаючого покоління до морально-етичних цінностей власного народу є важливим завданням у протистоянні асиміляційним процесам, утвердженні власної суверенності і самобутності.

IV. Вивчення нового матеріалу.

План

  1. Ініціативна група «Першого грудня» та Українська Хартія вільної людини.

  2. Дослідження проблеми виховання морально-етичних цінностей у працях М. С. Грушевського.

  3. Ідеї Української Хартії вільної людини як шлях до вільного громадянського суспільства.

  1. Ініціативна група «Першого грудня» та Українська Хартія вільної людини.

(Розповідь учителя)

В історії України чимало подій, що перед усім світом засвідчили прагнення українського народу до вільного, щасливого, заможного життя. Воно було зумовлене бажанням жити у власній, вільній державі, не коритися чужій волі і самостійно вирішувати власну долю. А досягнути мети вдалося завдяки справжнім українським патріотам, кожен із яких робив свій внесок у будівництво української державності.

Історія Руси-України, Литовсько-Руська держава, Запорозька Січ, Гетьманщина, УНР, ЗУНР - яскравий приклад тривалих державницьких традицій України. Існування України сьогодні – це результат тисячолітньої боротьби українського народу за право мати свою національну державу, яка повинна стати запорукою успішного культурного і політичного розвитку суспільства із високим рівнем духовності та моралі.

Українська Хартія вільної людини була розроблена ініціативною групою відомих українських інтелектуалів, яка ввійшла в історію як група «Першого грудня». Документ був підписаний В’ячеславом Брюховецьким, Богданом Гаврилишиним, Семен Глузманом, Володимиром Горбуліним, кардиналом Любомиром Гузаром, Іваном Дзюбою, Мирославом Мариновичем, Мирослав Поповичем, Євген Сверстюком, Вадимом Скуратівським та Ігорем Юхновським та оприлюднений 8 грудня 2012р. до 21-ї річниці референдуму за незалежність. Хартія стала відповіддю на головні виклики, що стояли перед українською державою і дала можливість зробити великий крок на шляху до побудови рівноправного громадянського суспільства.

10 ідей Української Хартії Вільної людини:

  1. Бути вільною людиною

  2. Бути українцем

  3. Бути активним громадянином

  4. Любити

  5. Мислити

6. Бути господарем

7. Бути лідером

8. Бути відкритим суспільством

9. Бути успішною державою

10. Бути учасником демократичної спільноти народів

Перегляд відео інтерв’ю Любомира Гузара «Чому важко бути простими?»

Бесіда з учнями:

  1. Про які чесноти говорить кардинал Любомир Гузар?

  2. Якими моральними якостями повинна володіти шляхетна людина?

2. Дослідження проблеми виховання морально-етичних цінностей у працях М. С. Грушевського.

Проблему цінностей досліджували філософи, історики, соціологи, психологи, педагоги. Питання національних цінностей порушувалися в працях провідників ідеї української державності В. Винниченка, М. Грушевського, Д. Донцова, В. Липинського, І. Франка.

Досліджуючи економічне, культурне, національне життя у ХІV – ХVІІ ст., М.Грушевський порівнює виховну систему братських та єзуїтських шкіл. Пов’язуючи прогресивність братських шкіл з їх опорою на моральність і народність нещадно критикував єзуїтську систему виховання, аргументуючи це тим, що “вона давала зверхню дресуру ума, але не розвивала духовних здібностей, навпаки – вся система стреміла до подавлення всякої сміливої, неспокійної мислі, самостійності в мисленні і досвіді, та до безоглядного піддання авторитетові. Ієзуїтська школа шкодила, а не розвивала учня”. А морально-етичні цінності, насаджувані силоміць, не переростали у переконання, чи моральні звички, вони навпаки викликали спротив, лицемірство тощо.

В концепції М.Грушевського сутність релігії полягає у її здатності бути чинником самовизначення людини на принципах любові, гуманізму, милосердя, відповідальності за своє земне життя, Отже, за М.Грушевським, релігія, передовсім, світоглядно-моральне явище. Реально функціонуюча релігія, на переконання вченого, не повинна бути втиснута в жорсткі догматичні і доктринальні рамки, які не дають змоги самовизначитися людині в світі.

3. Ідеї Української Хартії вільної людини як шлях до вільного громадянського суспільства

Події, що відбулись у листопаді 2013 - березні 2014 р.р., що продемонстрували готовність молодого покоління відстоювати національні цінності, українську державність, орієнтацію на фундаментальні орієнтири світової цивілізації. Саме завдяки моральним цінностям вдалося виступити проти світу диктаторських цінностей. Події, які пережив народ України упродовж 2013 – 2014 рр. ще раз засвідчили, що проголошена у 1991р. державна незалежність потребує постійного захисту, глибокого розуміння та оцінки того, що відбувається навколо нас. Патріотизм сьогодні проявляється не лише в безпосередній боротьбі на Сході із зовнішнім ворогом, не тільки в надзвичайних ситуаціях, але є звичайним станом повсякденного життя людини. Громадянська свідомість, гідність та честь, ідеали гуманізму, демократії, добра й справедливості – це ті фактори, які дозволяють українцям протистояти зовнішнім ворога. Ідеї Хартії Вільної людини – фундамент, на якому успішно розбудовується сучасне громадянське суспільство, здатне відстоювати інтереси нації та боротися за європейську державу Україну.

V. Закріплення та систематизація.

Бесіда за запитанням:

Чи вважаєте ви актуальною цитату М. Грушевського, яка є епіграфом до нашого сьогоднішнього уроку. (Відповідь обґрунтуйте)

VI. Домашнє завдання

Опрацювати текст Української Хартії вільної людини, охарактеризувати принципи, викладені у документі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.