І. Малкович. «Свічечка букви „Ї”».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. І. Малкович. «Свічечка букви „Ї”».

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, допомогти усвідомити ідейно художній зміст його творів; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення своїх суджень з приводу прочитаного; виховувати пошану до рідної мови, поезії, естетичний смак.

Теорія літератури: вільний вірш, ліричний герой, художній образ, художні засоби.

ХІД УРОКУ

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Вступне слово вчителя.

Поезія — неповторний і різноманітний світ, витворена письменником нова реальність. Нею можна милуватися як картиною, скульптурою; вслухатися як у музику, отримувати естетичну насолоду. Про те, що доба поетів і поезії не пройшла, свідчить творчість Івана Малковича, сучасного поета й видавця, культурного діяча.

Неповторна поезія засвідчує й неординарну особистість. У цьому ми переконаємося, познайомившись з особистістю Івана Малковича ближче.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашнього завдання.

ІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

Як ви думаєте, скільки таланту, наполегливості, кмітливості треба для того, щоб із сільського хлопця уже в тридцять років стати поетом, редактором і керівником власного видавництва, відомим українським культурним діячем, котрий популяризує вітчизняні дитячі книжки? Мабуть, багато. А найбільше — наполегливої праці. «Білий камінь», «Ключ», «Вірші», «Із янголом на плечі» — це назви поетичних збірок І. Малковича. Є ще у нього й віршовані переклади та переспіви творів польської, англійської, російської літератур. Про романтичну, мрійливу натуру письменника говорить його власне зізнання: має «Три розкоші: перечитувати Улюблених…, укладати уявні антології і довго-довго вдивлятися у вікно». Тоді можна побачити свічечку букви «ї», місячний серпик букви «є» із зрізаною ниточкою, янгола на плечі, музику, що боса пішла в ніч, хлопчика-подорожника, котрого прикладають до рани.

2. Виразне читання поезії І. Малковича «Свічечка букви „Ї”».

3. Словникова робота за питаннями учнів.

4. Обмін враженнями щодо прочитаного.

6. Спостереження над художнім текстом.

— Виберіть із ряду ті слова, які асоціюються у вас із віршем І. Малковича; поясніть свій вибір. Ніжність, здивування, тривога, насолода, краса, патріотизм, несхожість, важкість розуміння, незвичайність, простота, складність, гумор, іронія, сатира, оригінальність.

— Яким віршовим розміром написаний твір? (Вільний, неримований вірш.)

— Хто ще з поетів писав подібні твори? (Л. Українка В. Підпалий Т. Шевченко В. Сосюра

— Як ви думаєте, чи впливає на сприйняття твору відсутність розділових знаків?

(В усному мовленні — ні, у письмовому вигляді — робить твір оригінальним, наближає до читача, до потоку людських думок.)

— Яка тема твору? (Становище української мови.)

— Яка головна думка вірша? (Молоде покоління має дбати про збереження рідної мови як основи духовності, нації.)

7. Підсумок учителя.

Поезія І. Малковича «Свічечка букви „Ї”» побудована у вигляді простої, невимушеної розмови ліричного героя (автора) з дитиною. Саме від молодого покоління залежить, чи збереже воно свою мову чи буде відчувати себе представниками повноправної, гордої і незалежної нації. Замало просто говорити, яка наша мова гарна, мелодійна, красива, багата. Треба ще й захищати її, відстоювати, врешті-решт, спілкуватися нею, використовувати в усіх сферах нашого життя. У вірші відчувається занепокоєння, тривога, бо чужомовна стихія заполонила і книжкові магазини і газетні кіоски, і телеекрани, і навіть владні коридори. Ніхто не буде поважати нас, нашу мову, якщо ми самі не будемо поважати себе, свою націю, мову, культуру. Тож прислухаймося до поета, захистимо ніжну свічечку букви «Ї», щоб вона не згасла.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Міні-диспут. Тема: «Наскільки важливим є те, чи розмовляєш ти рідною мовою? Чи пов’язаний добробут людей, економіка зі становищем мови титульної нації?»

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчитися виразно читати, аналізувати вірш І. Малковича «Свічечка букви „Ї”»; вміти висловлювати свою думку про нього.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
7
дн.
1
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!