І. Малкович. «Музика, що пішла», «Із янголом на плечі».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. І. Малкович. «Музика, що пішла», «Із янголом на плечі».

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст віршів поета; розвивати навички вдумливого, виразного читання ліричних творів, їх аналізу, висловлення власних міркувань і вражень від поезії; виховувати усвідомлення того, що моральні якості людини — стрижень гуманізму.

Обладнання: портрет письменника, збірники його творів, ілюстрації до них.

Теорія літератури: ліричний твір, його жанри, художній образ, художні засоби.

ХІД УРОКУ

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Вступне слово вчителя.

Трохи пустотливий, бешкетливий, трохи задумливий і навіть глибоко задумливий. Так можна сказати про вірш Івана Малковича. І при цьому — захопливий, незвичайний, емоційно наснажений, естетично-вишуканий. Окраса сучасної української поезії, та, мабуть, і не лише української. Шкода, що книжок І. Малковича на полицях книгарень та бібліотек мало (а то й зовсім немає!). Помилуймося тим, що є!

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання, аналіз вірша І. Малковича «Свічечка букви „Ї”», висловлення власної думки з приводу порушеної проблеми.

2. Творче завдання.

— Придумайте поетичний образ української літери «Ґ».

(Наприклад, носик кирпатий у букви Ґ каже усім нам «здрастуй!».)

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виразне читання поезії І. Малковича «Музика, що пішла».

2. Словникова робота.

Пріч — геть;

непевна — ненадійна, небезпечна;

звабна — яка манить, заохочує, красива;

смиче — кличний відмінок від «смичок» — деталь музичного інструмента;

з віч — з очей.

3. Обмін враженнями щодо прочитаного.

4. Слово вчителя.

Вчені вважають, що музика за впливом на емоційний стан людини посідає одне з перших місць, випереджаючи навіть кохання. Музика — гармонія звуків, почуттів виконавця, лине вільно, куди хоче, проникаючи в серця слухачів.

У Малковича музика — дівчина (заплітала коси перед тим, як вийти), поспішала чи була чимось захоплена — вийшла боса. І скрипка ніби не помітила, як музика вже полинула на двір, на простір, у ніч. Не зупинив її й старий смичок. А ніч така гарна, така зваблива, хоч, можливо, й страшнувата, таїть якусь небезпеку. Бере ліричний герой (такий же романтик!) не окраєць хліба, як ведеться, а… окраєць землі і йде мандрувати, шукати музику. Можливо, почує навіть звук павутинки, як Льонька з повісті В. Близнеця чи й сам стане піснею, виконуючи мрію ліричної героїні поезії Лесі Українки. І підуть вони разом по світах із музикою в серці. Ось така картина уявляється, коли читаєш вірш І. Малковича «Музика, що пішла». Художні засоби твору економні — кілька звертань, епітетів, метафор, риторичних питань. І суцільна персоніфікація, яка дає змогу образу музики-дівчини вигравати всіма барвами.

5. Визначення віршового розміру поезії. (Чотиристопний ямб з перехресним римуванням, жіночою та чоловічою римами.)

6. Завдання учням.

— Схарактеризуйте ліричного героя поезії «Музика, що пішла».

романтик поважає батьків

відчайдушний мрійник

естет

7. Виразне читання поезії І. Малковича «Із янголом на плечі».

8. Словникова робота.

В невороття — безповоротно;

лелійно — тихо, ніжно;

вировий — бурхливий;

Ірод — ворог роду людського, зло;

моровий — згубний;

вуста — губи;

не впадь — не впади.

9. Обмін враженнями щодо прочитаного.

10. Евристична бесіда з виконанням завдань проблемно-пошукового характеру.

— Чому вірш має підзаголовок «Старосвітська балада»? (Бо біблійна легенда (із «Старого Заповіту») говорить, що в людини на одному плечі янгол, який його охороняє, спонукає до добрих справ, а на другому — чорт, який спокушає на злі справи; людина ж має вибирати, кого слухати.)

— Які знайомі художні образи є у цьому творі? (Маятник життя, як у вірші Б. Олійника «Вибір».)

— Що поет називає Господньою свічею?(Місяць.)

— Яка головна думка вірша? (Людині у її шуканнях потрібні підтримка, захист і спрямування до добра, а не до зла.)

— Визначіть віршовий розмір поезії І. Малковича.(Тристопний хорей.)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Завдання учням.

— За допомогою питань відгадайте задумане (відповідь учителя може бути лише «так» чи «ні»).

Наприклад, задумано «янгол».

Питання:

— Це персонаж віршів І. Малковича? (Так.)

— Це реальний образ? (Ні.)

— Це міфічний образ? (Так.)

— Це символ добра? (Так.)

Відповідь: янгол.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Продовжіть речення.

«Найпривабливішим у поезії І. Малковича мені здався образ …, тому що …»

«Я із задоволенням …»

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчитися виразно, вдумливо читати твори І. Малковича, аналізувати їх, висловлювати про них свою думку; вірш «Із янголом на плечі» вивчити напам’ять. Підготувати повідомлення про ангелів.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
3
дн.
0
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!