ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ РОМАНУ В. СКОТТА «АЙВЕНГО»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Світова література, 7 клас

________

УРОК № ______

ТЕМА: ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ РОМАНУ В. СКОТТА «АЙВЕНГО»

Мета: ознайомити учнів із поняттям «історичний колорит» і з’ясувати засоби його створення у творі; розвивати вміння школярів розрізняти художньо-вира­жальні засоби, навички виразного читання, словесного малювання, творчі здібності; сприяти вихованню вдумливого читача.

Хід уроку

I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

II. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя

Історизм Вальтера Скотта виявився в умінні відкрити по­таємні моменти історичного процесу і розповісти про те, як вони вплинули на долі окремих людей.

Уже кілька століть читачі захоплюються точним і деталь­ним зображенням середньовічної Англії, майстерно відтвореної В. Скоттом. Атмосферу XII століття допомагає передати історичний колорит. Якими є засоби його створення в романі, ми й дізнаємося на уроці.

Словникова робота

Історичний колорит — це наявність у творі, сцені чи описі, а також у мові пер­сонажів прикмет історичного минулого. Це імена історичних героїв, описи старовинних звичаїв, згадки про історичні події тощо.

Слово вчителя

У романі «Айвенго» історичний колорит створюється за допо­могою лексичних засобів увиразнення мовлення. До них належать архаїзми, історизми, екзотизми, варваризми.

Словникова робота

Архаїзми (грецьк. аrchairos — давній, старовинний) — застарілі слова, словосполу­чення, граматичні чи синтаксичні форми, які вийшли з активного вжитку й перейшли до пасивного запасу лексики. До них належать такі слова, що називають предмети й поняття, які самі по собі не є застарілими, але для їх позначення користуються ін­шими словами.

Історизми — це слова, застарілі через те, що вийшли з ужитку предмети чи явища, які вони позначають.

Екзотизми — це слова, що передають назви реалій із життя інших народів і не ма­ють точних відповідників у мові, до якої вони потрапили. У художній літературі ви­користовуються з метою створення незвичайної, екзотичної атмосфери, що посилює емоційне враження, а також для передавання етнографічних особливостей тієї місце­вості, про яку розповідається у творі.

Варваризми (лат. barbari — іноземці) — слова іншомовного походження, які вжи­ваються поряд зі своїми відповідниками у тій чи іншій мові, але остаточно не за­своюються нею. У тексті художнього твору варваризми передаються або мовою запо­зичення, або національною мовою.

Робота з текстом

Знайдіть описи замку, інтер’єру, предметів домашнього вжитку, їжі.

Бесіда з учнями

1. Які ваші враження від моди XII століття?

2. Знайдіть описи одягу героїв у тексті роману.

1. Одяг саксів і норманів.

2. Одяг лицарів.

3. Жіночий одяг.

4. Одяг представників єврейської нації. .

Слово вчителя

Як уже зазначалося, заслугою В. Скотта було те, що він не просто створив жанр історичного роману, а й увів у твір еле­менти пригодницького жанру. Такий прийом подобався читачам різного віку і сприяв ще більшій популярності роману.

Бесіда з учнями

1. Наведіть приклади використання елементів пригодницького жанру (У романі «Айвенго» є мотиви переслідування, викра­дення, загадковості й таємничості, ситуації припущення й розгадування.)

2. Яка, на вашу думку, роль пригодницьких елементів у романі «Айвенго»? (За допомогою пригодницьких елементів ство­рюється атмосфера таємничості, загадковості, події розви­ваються більш динамічно.)

3. Подумайте, на долю яких героїв випало найбільше пригод. (Айвенго, Ребекки, Ровени).

4. Які з пригод Айвенго вам запам’яталися найбільше?

5. З якими героями пов’язані романтичні пригоди? (З Ровеною та Айвенго, у ставленні Ребекки до Айвенго. Окрім того, романтична лінія намічається у відносинах Бріана де Буагільбера та Ребекки.)

6. Хто з героїв переживає таємне кохання? (Ребекка.)

7. Як ви гадаєте, чи могла б Ребекка стати суперницею Ровени? (Могла б, до того ж вона зробила для Айвенго більше, ніж Ровена: єврейка врятувала лицареві життя.)

8. Чому вона цього не зробила? (Бо Ребекка розуміла, що вона представниця гнаного народу. А Айвенго був саксонським дво­рянином. Окрім того, вона поважала почуття інших людей і вчинила благородно.)

9. З якими героями пов’язаний традиційний для пригодницького роману мотив викрадення, нападу розбійників? (З Айвенго, якого викрала Ребекка, щоб вилікувати. А також із Ровеною, що стала жертвою підступних планів Моріса де Брасі.)

10. Як ви ставитеся до Ребекки та її батька? Яка авторська ідея пов’язана з цими образами? (Ідея віротерпимості. Автор співчуває представникам гнаного народу.)

III. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Підсумкова бесіда

1. Дайте визначення поняття «історичний колорит».

2. Які вам відомі засоби його створення?

3. У чому полягає заслуга В. Скотта у збагаченні жанру істо­ричного роману?

4. Як ви вважаєте, чи втратив би роман свою принадність, якби в ньому не було елементів пригодницького роману? Свою від­повідь обґрунтуйте.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторіть вивчений матеріал; підготуйтеся до атестації з теми «Героїчне минуле у літературі. Роман В. Скотта “Айвенго”».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
4
міс.
0
8
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!