Художнє ткацтво - дамаські тканини. Килимарство.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 11 клас

Тема: Художнє ткацтво - дамаські тканини. Килимарство.

Мета: ознайомити з особливостями декоративно-прикладного мистецтва Близького Сходу;
розкрити характерні риси дамаських тканин та килимарства ; типологію та особливості оздоблення виробів; розвивати спостережливість, увагу. Виховувати інтерес до культурної спадщини народів Близького Сходу..

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Обладнання: Мультимедійна система, конспекти, підручники, кросворд.

Хід уроку

  1. Організація класу.

  1. Актуалізація опорних знань. Бесіда за запитаннями підручника.

ІІ. Робота над темою уроку.

1. Оголошення теми уроку.

2. Інформаційне повідомлення вчителя:

4. Повідомлення підготовлених учнів про дамаські тканини.

5. Перегляд відео «Дамаські тканини»

1. Слово вчителя
Перські килими завжди були і залишаються невід'ємною частиною іранської культури і повсякденного життя народу. Іранці були одним з перших народів, які почали виготовляти килими. Предмет розкоші, з якою перський килим асоціюється сьогодні, контрастує з його скромним початком у кочових племен, які блукали великими просторами Персії в пошуках засобів до існування: килим слугував надійним захистом від холодної зими. Разом з тим від найдавніших часів іранці вкладали у цю справу весь свій творчий хист. Спираючись на традиції минулого, іранські майстри досягли унікальної досконалості. Перські килими відомі різноманітністю дизайну, кольору, розміру і матеріалу, кожен килим і його палітра тісно пов'язані з самобутньою культурою та технікою килимарства. За багато століть перський килим отримав міжнародне визнання за свою художню пишність. У палацах правителів, багатих будинках і музеях усього світу перський килим є однією з найдорожчих речей.
Килим на Сході грає практичну та символічну ролі. Центральний медальйон перського килима символізує сонце, божественне; дерево — дерево життя, що підтримує зв'язок між землею і божественним. Перські килими, як правило, виготовлені з довгої, м'якої і шовковистої вовни «куш», яку стрижуть навесні у овець і кіз. Фарбують шерсть килимів традиційним способом, натуральними пігментами з рослин, кори, корисних копалин і комах.
Відповідно до древніх легенд, а також за твердженнями істориків, перси вміли ткати килими ще в епоху Кіра Великого, вождя Ахменідов, що в 553 — 530 рр. до н. е. Він підпорядкував собі найбільші держави тодішнього Сходу — Мідію, Вавилон, Лідію, частину Єгипту та заснував імперію, що проіснувала кілька століть. Згідно переказів, чудовими килимами були прикрашені палац Кіра Великого та його гробниця, збудована в Пасаргадах.
Персія увійшла в Арабський халіфат в VІІ ст. та стала ісламською країною. Коли до Персії прийшов іслам, що забороняв зображення живих творінь Аллаха, з килимів зникли птахи, верблюди, коні, змінюючись рослинним орнаментом.
У XV столітті столицею Персії стало місто Ісфахан. Релігійний заборону на зображення тварин і птахів був знято, виробництво килимів перетворилося на один з основних джерел доходу казни. В столиці та багатьох інших містах були створені державні мануфактури, де умілі художники та майстри створювали чудові шедеври килимового мистецтва. В цей період іранські майстри в основному були захоплені зображенням тварин.
Всі іранські килими поділялися на дві групи — придворну та народну. Придворні килими — грандіозні за своїми розмірами, оздоблені багатою рослинною орнаментацією, великим центральним медальйоном, картушами. Килими придворного стилю XVІ ст. за характером узору поділяються на декілька типів. Так, коли придворна мануфактура разом із резиденцією була переміщена в Тебріз, поширюються так звані «звірині килими». Всі тварини, зображені на таких килимах, належать до місцевої фауни, іноді зустрічаються мотиви, запозичені з китайського мистецтва. Тварини, серед яких зустрічаються леви, гепарди, бики, трактовані реалістично. Мотиви флори відтворені у вигляді густих, ароматних садів, як на перських мініатюрах.
Коли в кінці XVІ ст. придворна мануфактура була перенесена в Ісфахан, з’являється тип «мисливського» килиму. На таких килимах відтворюють сцени полювання, вершників в тюрбанах, що стріляють з луків, переслідують ланей, борються з пантерами. За стилістикою ці килими близькі до кращих зразків перської мініатюри періоду. Тут китайські мотиви (фенікси у боротьбі з драконами, крилаті генії, китайські хмари) переплітаються суто з іранськими (голови з левовими масками). З середини XVІІ ст. виробництво подібних килимів припиняється.
В епоху Сефевідів (XVІ — XVІІ ст.) діяли численні центри килимарства в Тебрізі, Ісфахані та інших іранських містах, які були обладнані всім необхідним. З Ісфахану килими стали експортувати в Туреччину, звідки вони потрапляли в Європу. У Європі перські килими стали дуже популярними, за ними споряджалися цілі торгові експедиції.
В 1722 році Персія зазнала афганського вторгнення, під час якого було зруйновано Ісфахан. Афганське завоювання було недовгим, проте на десятиліття країна виявилася втягнута в низку воєн з Афганістаном, Туреччиною, Російською Імперією. Витончене міське мистецтво килимарства прийшло в занепад, навички виготовлення килима зберігали лише кочівники та майстри в маленьких селах.
Новий розквіт іранського килимарства настав в ХІХ столітті, під час правління династії Каджар. Торговці Тебріза налагодили постачання килимів до Європи через Стамбул. Експорт килимів став важливою складовою прибутків держави, і шахи активно регулювали і розвивали цю галузь господарства (наприклад, шах Мозаффар ед-Дін заборонив використання синтетичних барвників).

2. Виступи учнів із повідомленнями, підготовленими індивідуально.

Лляний або бавовняний дамаст (дамаст (також дама, камка, камчатка) — тканина (зазвичай шовкова), одно- або дволицьова з малюнком (найчастіше квітковим), що утворено блискучим атласним переплетенням ниток, на матовому тлі полотняного переплетення) й до сьогодні використовують як матеріал для скатертин. Назва походить від назви міста Дамаск у Сирії, де дамаст ткали з часів Раннього Середньовіччя. Тканину привозили до Європи зі Сходу, починаючи з XII ст.; згодом її почали виробляти в Європі. У XIX ст. із шовкового дамасту зі східними візерунками виготовляли одяг. У І половині XX ст. дамаст використовували здебільшого для оформлення інтер'єрів, потім — знову для виготовлення одягу. Сучасний дамаст виготовляють на жакардових машинах. 
Існують такі різновиди дамаських тканин: 
• власне дамаст — бавовняна тканина білого кольору з блискучими візерунками на матовому тлі; використовують для виготовлення скатертин; 
• дама-кафар — різновид штофа, що використовують як оббивку меблів. Виготовляють зі змішаної пряжі (шовку, вовни, льону); 
• дамассе — тканина з дуже великим візерунком; 
• дамассін — тип однолицьової дамаської тканини; 
• дамаскет — тканина з візерунком із металевих ниток, схожа на парчу. 
Деякі дослідники, зокрема за джерелами XVII ст., уважають, що назва річки і півострова Камчатки в Росії походить від одного з російських назв дамаської тканини — «камчатки». 

VI. Практична робота
1. Творче завдання
Учні класу об'єднуються у групи. Групи отримують завдання (жеребкуванням) — намалювати ескіз орнаменту за східними мотивами для:
1-    ша    група — килима;
2-    га    група — тканини;
2.    Аналітична робота за творчим завданням
Учні обирають представника від кожної групи, який презентує ескіз своєї групи за наведеним далі планом.
План представлення творчої роботи
♦    У чому полягає ідея твору?
♦    Якими є способи й засоби реалізації сюжету?
♦    Чи має виконаний ескіз символічне значення? Коли так, у чому полягає ця символіка?
♦    За допомогою яких зображувальних засобів виконано груповий твір?
♦    Чому ви обрали саме такі кольори?
♦    Якими є складові елементи обраного вами орнаменту?
Відбувається обговорення робіт, виконаних у групах.
VII.    Підбиття підсумків уроку
1.    Прийом «Снігова куля»
Коментар. Повна відповідь на запитання формується поступово: учні по черзі відповідають на запитання, щоразу додаючи важливі моменти, формулюючи у такий спосіб колективну відповідь.
Запитання
♦    Особливостями орнаменту країн Близького Сходу є...
♦    Поряд із геометричними візерунками й написами набувають широкого застосування...
♦    Як «музика для очей» орнамент слугував художникам...
2.    Оцінювання роботи учнів на уроці

ІІІ. Перевірка засвоєння знань.

1. Кросворд.

ІУ. Підсумок уроку.

У.Домашнє завдання.

  1. Опрацювати конспект.

  2. Підготувати питання до взаємоопитування по темі: Декоративно-прикладне мистецтво країн Близького Сходу.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
2
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!