Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Гостра травма та посттравматичні стресові розлади: особливості роботи з дітьми
»
Взяти участь Всі події

Гра - територія дитинства

Дошкілля

14.05.2022

35

3

0

Опис документу:

Консультація для вихователів про сучасний формат ігрової діяльності, спрямованої на перетворення освітнього процесу в живе, зацікавлене спілкування дитини з дорослими й однолітками в різних видах дитячої діяльності.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ГРА – ТЕРИТОРІЯ ДИТИНСТВА

(консультація для вихователів)



Сьогодні в системі дошкільної освіти відбуваються значні зміни. Ми розуміємо, що в нинішніх умовах освіта повинна не тільки видозмінюватися, але і надавати імпульс інноваційним процесам. Педагоги закладів дошкільної освіти ведуть пошуки сучасного формату ігрової діяльності, спрямованої на перетворення освітнього процесу в живе, зацікавлене спілкування дитини з дорослими й однолітками в різних видах дитячої діяльності. Цьому сприятиме цілеспрямована система роботи.

Нерідко кажуть, що гра для дітей – справа серйозна.

В організації рухової діяльності можна підвищити інтерес до фізичного виховання за рахунок цікавих форм роботи, а саме використання танцювально-ритмічної гімнастики, яка включає: ігроритміку, ігрогімнастику, ігропластику, ігротанці. Також використовувати у роботі різні види фізкультхвилинок: із текстом, музичним супроводом, у формі рухливих ігор. Це дозволяє дітям активно відпочити після розумової активності та статичного положення.

У системі роботи велике значення мають свята, розваги, дні здоров’я. Їх цікавий зміст, гумор, музичне оформлення, ігри, змагання, радісна атмосфера сприяють активізації рухової діяльності.

Теми свят різнопланові: «Ми – спортсмени», «Олімпійські ігри», «Веселі старти», «У пошуках скарбів», «Ой, ти зимонька-зима!».

Поглиблені знання про здоровий спосіб життя діти здобувають у процесі сюжетно-рольових ігор («Аптека», «Лікарня», «Сім’я»); театралізації творів художньої літератури; інсценізації приказок, прислів’їв, загадок про здоров’я.

Для розширення кругозору дітей та закріплення раніше набутих навичок можна використати дидактичні ігри: «Вітамінчик і його друзі», «Частини тіла», «Що спочатку, а що потім?».

Позитивний ефект для використання в роботі з дітьми мають нетрадиційні форми оздоровлення: ігровий самомасаж та масаж, релаксація, пальчикова гімнастика; ігропластика; ігри-подорожі.

Поняття терміну «здоров’я» потрібно розглядати в широкому аспекті. Мета практичної діяльності – це розвиток психічного та соціального здоров’я за допомогою гри. А особистий розвиток – умова досягнення даної мети. Педагоги повинні навчити дитину сприймати себе такою, якою вона є, знати свої позитивні і негативні якості, сприяти формуванню в неї реалістичної Я-концепції, готовності та здатності до самовдосконалення, самореалізації, конструктивної самокритичності.

Під час самостійної художньої діяльності можна запропонувати дітям складати казки і створювати малюнки про те, що допомагає бути здоровим, про чуйність і байдужість, звички, які зберігають і які руйнують здоров’я, про дружбу тощо. Малюнки дітей присвятити таким темам: «Мій лікар», «Улюблений куточок природи», «Я і моя сім’я», «Моє рідне місто», «Свято в нашій сім’ї» тощо.

Вихователі намагаються створити ігрове середовище, у якому перебувають діти в садочку, максимально наближене до домашньої обстановки. Проводяться різноманітні заходи, що сприяють збереженню психічного здоров’я дошкільників; організовані в групах куточки релаксації, домашньої іграшки тощо.

Педагоги надають дітям знання про емоції людини, розвивають уміння контролювати власні негативні емоції, у повсякденному житті закріплюють правила ввічливої поведінки.

Значна увага приділяється недопустимості некоректного ставлення до оточуючих. У процесі спілкування розвивається у вихованців здатність розрізняти почуття людей і відповідно на них реагувати.

У ході сюжетно-рольових ігор: «Сім’я», «Дитячий садок», «Поліклініка», «Лікарня», «Театр» діти моделюють життєві ситуації різної емоційної спрямованості.

У роботі з дітьми із заниженою самооцінкою педагоги мають допомогти дитині виділити власні сильні якості, сформувати позитивне ставлення до себе. У повсякденну діяльність включати бесіди «Що тобі подобається в собі?», колективні завдання: зробити «ланцюжки вмінь», психогімнастика, проводити ігри та застосовувати метод Амонашвілі «відповідь на вушко» тощо.

У всіх вікових групах можна створити та обладнати іграшками мініпісочниці, де вихованці садочка розігруватимуть казки, відтворюючи різні ситуації, масажуватимуть долоньки, поринуть у світ здоров’я, творчості, фантазії.

Для цього підійде серія занять: «Вітаю тебе, Пісок», «Загадкові піщані сліди», «Піщані візерунки», «Ми їдемо в гості до звірят», «Знайди, хто заховався», «Живі камінці», «Пісочне місто», «Знахідка», «Малюємо пальчиками», «Подорожуємо в пустелю», «На загадковій Півночі» (сольова анімація).

Пісочна терапія зорієнтована на внутрішній потенціал, здоров’я і сили дитини. Для дітей – це ігровий спосіб розповісти про свої страхи, позбавитись їх та емоційного напруження.

У народі кажуть: «Сміх – це здоров’я». Тому намагайтеся, щоб у садочку завжди лунав добрий, веселий сміх. Справді, сміх допомагає зняти стрес, підняти настрій, сприяє виділенню потрібних гормонів в організм, стимулює м’язи обличчя та тіла людини.

Наука про сміх – гіотологія – стверджує, що сміх позитивно впливає на фізичний розвиток дітей. Сьогодні сміхотерапія практикується в усьому світі. Сміх – важливий засіб дихання, за якого вдих продовжується, а видих – скорочується, дає легеням можливість повністю звільнитися від повітря. Навіть саме промовляння «ха-ха», «хі-хі» дає команду клітинам імунної системи атакувати чужорідні для них тіла (віруси, злоякісні клітини). Тому сміх рівнозначний прогулянці лісом чи кисневому коктейлю. Якщо бракує часу на повноцінний відпочинок для дітей, то застосовуйте сміхотерапію.

Щоб діти росли здоровими, впроваджуйте в життя «хвилинки-веселинки», веселі розваги, гуморини, свята, що викликають позитивні емоції. Щоб для вас стало правилом: «Сміх – це не боляче».

Музика – невід’ємна складова нашого буття. Тож широко використовуйте музично-дидактичні ігри: «Тихі й голосні дзвіночки», «Музика пори року», «Як співає мій друг», «Пташки та пташенята» та інші.

Малюкам груп раннього та молодшого віку подобаються ігри-забави з дорослими: «Ладі-ладусі», «Плескаємо – тупаємо», «Калачі». Тут велике значення має встановлення емоційного контакту між дитиною та вихователем, пробудження в малюка почуття довіри до дорослого.

Дітям старшого віку до вподоби класичні твори, де вони переживають разом з героями. Колискові пісні також використовуємо для того, щоб заспокоїти дитину, розслабити її, зняти зайве емоційне напруження – у цьому й полягає їхня терапевтична дія.

Також використовуйте в роботі з дошкільниками комплекс психогігієнічних ігор, вправ, наприклад, «Назви своє ім’я» (учити представляти себе колективу, називати своє ім’я), «Лагідні слова» (виховувати доброзичливе ставлення до людей), «Як пройшов сьогодні день?» (формувати вміння аналізувати події, робити висновки).

Все вище сказане допоможе досягнути позитивних результатів: знизити показники захворюваності дітей; створити відповідне середовище та умови для фізичного, психічного, емоційного, духовного здоров’я дитини; сформувати способи побудови позитивних взаємин дитини з соціумом.

То ж маємо надію, що пошук сучасного формату ігрової діяльності в садочках, дозволить формувати культуру здоров’я дошкільників, принесе радість, здоров’я дітям, користь родинам вихованців.


Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.