Хореографія .Презентація " Хоровод " .

Опис документу:
Хоровод , як один із жанрів українського народного танцю . Виконання хороводів пов'язане з обрядовими діями : Весняний цикл , купальський цикл , осінній цикл , зимовий цикл. Тематичний поділ хороводів .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Урок -презентація на тему : Хоровод . Весняний цикл . Викладач Онищенко Наталія Михайлівна
Слайд № 1

Урок -презентація на тему : Хоровод . Весняний цикл . Викладач Онищенко Наталія Михайлівна

Хоровод – один із жанрів українського народного танцю . Український народ протягом століть створював самобутню культуру , відбиваючи його багатогра...
Слайд № 2

Хоровод – один із жанрів українського народного танцю . Український народ протягом століть створював самобутню культуру , відбиваючи його багатогранне життя . Однім з її найцінніших скарбів є танцювальне мистецтво . Кращі художні зразки народних танців збереглися і дійшли до наших днів . Хороводи – один з найдавніших видів народного танцювального мистецтва . Виконання їх пов*язувалось з обрядовими діями : Весняний цикл –зустріч весни . Купальський цикл –відзначення літа ; Осінній цикл –обжинки ; Зимовий цикл –новорічні свята . Хороводи являють собою синтетичний вид народної творчості, в якому органічно злиті поезія музика хореографія . Ідейний зміст хороводу розкривається в пісні . Тобто текст в обрядових танцях має першорядне значення , він визначає зміст танцю та його хореографічний малюнок .

Слайд № 3

За темами хороводи поділяються на три групи : 1. Трудові процеси : « А ми просо сіяли », «Шевчики », «Мак», «Бондар», «Коваль» та ін.. В цих хорово...
Слайд № 4

За темами хороводи поділяються на три групи : 1. Трудові процеси : « А ми просо сіяли », «Шевчики », «Мак», «Бондар», «Коваль» та ін.. В цих хороводах основну роль відіграє пантоміма – ілюстрація . За допомогою рухів та жестів розкривається зміст . Художня виразність залежить не тільки від таланту виконавця а й від досконалого знання ним самої технології трудового процесу і характеру людей , які його виконують .В основному розкривають зміст солісти-танцівники ; 2. Родинно-побутові – показані відносини народу : «Перепілка», «Ой гілля-гілочки», «Пташка» та ін.. Відображаються відносини української патріархальної сім*ї , де за старих часів всілякого утиску та поневірянь зазнавали жінки . Дуже часто шлюб здійснювався виходячи з матеріальних розрахунків .Дівчат нерідко видавали за старого . В таких хороводах змальовується душевний біль , мрії і сподівання жінки-трудівниці породжені власницьким суспільством . Досить переконливо це розкрито в тексті хороводу «Перепілка» : створюється образ роботящої молодої жінки . Ой у перепілки та голова болить . Ой у перепілки та плечищі болять . Ой у перепілки та рученьки болять . Ой у перепілки та колінця болять . Ой у перепілки та спинонька болить . Тут була тут , перепілочка . Тут була тут, сизокрилая .

Далі вимальовується образ грізного нелюбого чоловіка , за якого силоміць віддали свою дочку батьки . Ой у перепілки та старий мужичок .Із комори йд...
Слайд № 5

Далі вимальовується образ грізного нелюбого чоловіка , за якого силоміць віддали свою дочку батьки . Ой у перепілки та старий мужичок .Із комори йде і нагайку несе . Він нагайку несе , бородою трясе . А дівчина мріє про молодого хлопця : А у перепілки молодий мужичок . Із базару йде черевички несе . У текстах хороводів на побутові теми відбито гумор народу дотепно висміюються ледарі . Прикладом є хоровод «Слабий дідусь» : « Вставай діду вівці пасти – наш дід розстогнався наш дід розболівся . Вставай діду паску їсти – наш дід підхватився тай до паски причепився» . Зустрічаються й такі тексти де гостро й дотепно висміюються старі парубки . Під час виконання такі хороводи перетворюються в діалог-жарт завдяки перефразуванню окремих слів чи речень у строфі . Значне місце в хороводах посідає тема кохання : «Король» , «Перепілко вже козаки йдуть » . У деяких текстах хороводів основною темою є повадки птахів і тварин «Козлик » , «Пташка» в образах яких показано риси людей . Важливою рисою пантомімно-ілюстративних хороводів є й те , що крім соліста-танцівника активну участь беруть всі учасники хороводу .Рухами та жестами підкреслюють окремі нюанси тексту ,важливі длярозкриття хороводу.

  У групі орнаментальних хороводів виконавці відповідно до тексту створюють візерунчастий хореографічний малюнок : стають у гурт «Василина» ; лінію...
Слайд № 6

  У групі орнаментальних хороводів виконавці відповідно до тексту створюють візерунчастий хореографічний малюнок : стають у гурт «Василина» ; лінію-ряд «Плету плету лісочку» ; півколо «Дружба» ; одне або два кола «Ой вийтеся огірочки» . В одному випадку лінія виконавців « плете і розплітає лісочку» , «Плету, плету лісочку» . В другому взявшись за руки вони виводять складну криву лінію орнаментального малюнку «Кривий танець» ; 3. Хороводи в яких знайшли свій вияв патріотичні почуття народу , оспівується рідна природа . Разом із пробудженням природи від зимового сну, на нашій землі в Україні починається цикл весняних свят , пов*язаних із старовинними віруваннями , традиціями . Свято завжди супроводжувалось співом пісень , іграми , хороводами . Наш народ створив у казках чудовий образ Весни – гарної молодої дівчини з вінком із квітів на голові . Вона –це дівчина-весна – бажаний і довгоочікуваний гість , дівчата закликають її піснями-веснянками , а діти зустрічають дарами – солодким печивом у вигляді пташок . Головним святом весняного циклу є Великдень ,найбільше Христове свято нашої країни , коли ми з глибокою вірою в серці промовляємо слова « Воскресни Україно » .

Слайд № 7

Слайд № 8

Хороводи дівчат , забави дітей ,зустріч птахів ,що повертаються з вирію , травневі свята - все це українська весна ,голос предків наших , дорога по...
Слайд № 9

Хороводи дівчат , забави дітей ,зустріч птахів ,що повертаються з вирію , травневі свята - все це українська весна ,голос предків наших , дорога поезія рідної Батьківщини . Народна уява створила поетичний образ весни у вигляді дівчини –паняночки , що десь у садочку шиє сорочку , а інколи у вигляді молодиці , що вже має чи збирається мати дочку ; вона дуже багата , від неї люди чекають щедрих дарів , а тому рановранці до схід сонця : вибігають на горби , стають на воротях , вилазять на дах комори чи клуні і запрошують , закликають її піснями : Прийди , весно ,прийди . Прийди ,весно ,красна . Принеси нам збіжжя , Принеси нам красок ( квітів ) Весняні обрядові пісні й хороводи в надніпрянській Україні називали веснянками , а в Галиччині – гаївками або гагілками , в переважній більшості пісні дівочі . Рідко – допускалися до участі в іграх хлопці . Звичайно вони лише приглядалися до гри , прислухалися до співу . Співаючи веснянки дівчата беруться за руки і творять коло , півколо або ключ і так рухаються під ритм пісні . Наші предки обожнювали воскресіння Природи й вірили , що з нею пробуд- жуються , виходять «на цей світ » розважаються і бенкетують разом із живими душі померлих родичів . Птахи – провісники весни , що за уявленням предків її приносили на своїх крилах із вирію – царства вічного літа , уявлялися втіленням душ померлих ,посередниками між небом і землею ,світом цим і потойбічним .

Слайд № 10

Два контрасти : світло й темрява , тепло й холод , радість і смуток . Але за справедливим законом життя кінець породжує початок , світло перемагає ...
Слайд № 11

Два контрасти : світло й темрява , тепло й холод , радість і смуток . Але за справедливим законом життя кінець породжує початок , світло перемагає темряву ,радість розвіює смуток , тепло перемагає холод . Обряд поховання Зими – Смерті у вигляді Морени , по-народному Марини чи просто Мари , що морила землю стужею , а людину хворобою й голодом ; солом*яне опудало Зими клали в труну , яку з плачем несли до річки , кидали в воду та топили . Згідно зі слов*янським міфом , несли такі води Морену до русла сонячної Ра-річки, туди , де земля межувала з небом . Полегшено зітхали люди услід за Мореною , просвітлено дивилися з берега , як на річці «щука хвостом лід розбиває: її б руками піймати ,але боронь Боже ! Хто піймає , тому вже не рибалити , не піде риба на руку ,тікатиме . Знали про це від діда –прадіда , тому не займали щуки, тільки слухали, як розливається вода й зелень шумить . Розливи води й зелений шум – переконлива ознака перемоги тепла . Розлилися води на чотири броди , Гей дівки , весна красна , зілля зелененьке ! Звістували голосисті дівчата щасливу новину , щебетали по-пташиному , і тут же «заплітали Шума » : Ой нумо ,нумо в зеленого Шума , А в нашого Шума зеленая шуба .

Слайд № 12

В ритуальному плетиві хороводу заворожувався шум зеленої весни : листя на деревах , трава на луках ,вруно на полях . Весняне дійство – хороводи й і...
Слайд № 13

В ритуальному плетиві хороводу заворожувався шум зеленої весни : листя на деревах , трава на луках ,вруно на полях . Весняне дійство – хороводи й ігрища при розпаленому багатті – тривало в давніх слов*ян від березня до червня . Тож прийди до нас, Весно , - очистити води правічних річок ,оживи заповітні береги Славутича й священної Хортиці , дай животворящої сили землі нашій , засяй ясним золотим Сонцем у синім небі вільної України . У деяких орнаментальних хороводах використовується відповідний до їх змісту реквізит . Своєрідність національного колориту в хороводах підкреслюється різнобарвним одягом виконавців , а також відповідним реквізитом . Образність музичної і хореографічної мови хороводів привертала і привертає увагу професійних композиторів і хореографів . Хороводи зустрічаються в балетах і операх , як елементи народних обрядів – опера М. Римського-Корсакова « Майська ніч » , М. Лисенка « Утоплена » . Широко використовуються хороводи і на сцені драматичних театрів , їх вводять в театральну дію , як етнографічні елементи спектаклю і часто становлять органічну частину розвитку драматичної дії – хоровод « Король » у п*єсі «Невільник» М.Кропивницького .

Мелодичний репертуар хороводних пісень зустрічається в дитячій опері М.Лисенка « Зима й Весна » , а також у балетах « Пан Каньовський » М.Вериківсь...
Слайд № 14

Мелодичний репертуар хороводних пісень зустрічається в дитячій опері М.Лисенка « Зима й Весна » , а також у балетах « Пан Каньовський » М.Вериківського та ін.. Чудесні народні мелодії хороводів звучать у симфонії №2 Л.Ревуцького , у «Веснянках » М.Вериківського , « Пам*яті Л.Українки » А.Штогаренка , в сюїті «Колгоспне свято » В.Нахабіна , в інструментальній музиці – Перший фортепіанний концерт друга симфонія П.І.Чайковського . Ряд визначних хороводів на сучасну тематику написав Г.Верьовка : «Величальна » та « Святкова » на слова М.Стельмаха , « Хоровод дружби»на слова М.Масенка . Тестові запитання : 1. Що таке хоровод . 2. Які цикли відображені в хороводах . 3. Тематичний розподіл хороводів . 4. Де зустрічається музика хороводів .  

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»