і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Акція
Вебінарний безліміт
Заощаджуйте понад 5000грн

Замовляйте усі свідоцтва за вебінари (понад 90 вебінарів)

з 12 липня
до 25 липня
199грн
з 26 липня
до 15 серпня
299грн
з 16 серпня
до 31 серпня
399грн
Активуйте «Вебінарний Безліміт» та отримайте
30 днів необмеженого доступу до 90 вебінарів
Предмети »

Грузія, Вірменія, Азербайджан

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Грузія, Вірменія, Азербайджан

Мета:

навчальна: Ознайомити з інтернаціональною сутністю музичної мови Завкавказзя; розглянути історію, культуру та побут народів Закавказзя; ознайомити з народними інструментами, танцями і музичними традиціями народів Закавказзя;. • розвивальна: розвивати в четвертокласників предметні та міжпредметні компетентності, навички двоголосного співу, почуття ритму, підтримувати пізнавальний інтерес до життя і культури народів Закавказзя: розвивати вміння запам’ятовувати мелодію та ритмічний малюнок мелодії пісні, виконувати пісню під фонограму.

виховна: виховувати в школярів повагу до національних культурних традицій інших народів, усвідомлення їхньої унікальності й самобутності.

Музичний матеріал: Грузинський народний танець «Лезгінка». Арам Хачатурян, гопак із балету «Гаяне». «Курчатка»

Вірші Т. Муталлібова Музика Г. Гусейнлі (розучування)

Елемент інтеграції: Гагарін. Лезгінка. О. Ядовита. Ритми гір

Основні поняття: Лезгінка, ашуги, тар

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(«Лезгінка». Арам Хачатурян)

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Музичне вітання.

2. Актуалізація опорних знань

- Назвіть особливості норвезької та фінської народної музики.

- Які музичні інструменти та танці цих народів вам відомі?

- Поміркуйте, чи пов’язані між собою норвезькі та українські народні пісні.?

3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Я запрошую вас у цікаву мандрівку до країн Закавказзя, в якій ми познайомимося з музичною культурою закавказьких народів.

Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)

4. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Щоб зрозуміти музику народів Закавказзя, необхідно, перш за все, ознайомитися з їхньою природою.

Ланцюжки гір Великого Кавказу зі сніжними вершинами, глибокі ущелини, на дні яких стрімко біжать гірські річки, ліси на схилах гір, зелені долини з садами та виноградниками, морський прибій, який то набігає на берег з тихим шелестом, то розбивається об прибережні скелі з ревінням та гуркотінням, – така природа Закавказзя.

Своєрідні, надзвичайно цікаві народи цього регіону – грузини, вірмени та азербайджанці.

Яскравим є і національний колорит музики кавказьких народів, адже на характері музики відбивається вдача народу, особливості народного говору. Музика кавказьких народів, здебільшого стрімка й запальна, буває дуже співучою і ліричною, відрізняється своєю емоційною насиченістю, енергією, ритмічними та мелодійними особливостями, а також вокальним багатоголоссям, їй властиві «гострий» ритм, яскраві акценти, велика роль ударних інструментів.

Розпочнемо нашу подорож з Грузії.

Народна музика різнобарвної Грузія має давню історію. Пісенна творчість грузинів переважно лірична, адже в ній оспівується саме життя. Грузинські мелодії надзвичайно гарні, а ритми пісень завжди запрошують до танців!

Танцювальні ансамблі тут, як правило, дуже численні. Кожен регіон країни має свій особливий танець.

Найбільшої популярності набула лезгинка — один із традиційних кавказьких танців. Танцюристи, наче змагаючись, демонструють віртуозність, спритність і невтомність. Виконують його як сольний чоловічий танець, а також у парі з жінкою.

Слухання. Грузинський народний танець «Лезгинка».

Елемент інтеграції: Гагарін. Лезгінка. О. Ядовита. Ритми гір

  • Як змінюється мелодія?

  • Які рухи можна уявити?

  • Який характер танцю?

  • Як у музиці передається характер грузинського народу?

Інша гірська країна, що на сході, — Вірменія — славиться відомими композиторами, зокрема, неперевершеним Арамом Хачатуряном. Його музика привертає увагу тим, що в ній зображається темперамент, життєрадісність вірменського народу. У більшості творів Хачатуряна можна почути народні мелодії.

Перші музичні враження маленького Арама — це народні пісні у виконанні матері. Хлопчикові дуже подобалося слухати і народних співаків — ашугів, які виконували грузинські, вірменські та азербайджанські пісні.

Ашуги, як і скоморохи, були співаками і поетами, виконуючи героїчні пісні у супроводі тару.

Тар — струнний щипковий інструмент. Слово «тар» із перської мови — однієї з найдавніших у світі, означає «струна», «нитка».

У своїй творчості А. Хачатурян успішно поєднує найкращі здобутки народної творчості Вірменії, Грузії, України тощо.

Слухання Арам Хачатурян, гопак із балету «Гаяне».

  • Музику якого народу нагадує звучання оркестру?

  • Чи почули ви щось незвичне у звучанні твору?

У виконанні оркестру ми почули своєрідне звучання знайомого нам українського танцю. Це схоже на український гопак із вірменським колоритом.

  • Яких нових якостей набули інтонації українського танцю у творі вірменського композитора?

  • Які саме музичні інструменти виконували «Гопак»: скрипка, флейта, труба, гобой?

Обери слова, які характеризують цей твір.

Проведення гри «Композитор».

Згадайте українську народну пісню «Гарний танець гопачок» та виконайте її з рухами, супроводом.

Фізкультхвилинка

Сусідом Грузії є

Азербайджанські пісні всі одноголосні. Дуже часто вони виконуються у супроводі тару та бубна.

Азербайджанські діти із великим задоволенням співають пісню «Курчатка».

Мелодія азербайджанської пісні „Курчатка” рухається плавно, водночас примхливо і вигадливо, наче змійка. Це надає твору особливого національного колориту.

Як і в українських піснях, у ній є розспіви . Однак в українській музиці вони поглиблюють почуття пісенності, а в азербайджанській – підкреслюють танцювальну основу, прикрашають мелодію своєрідним орнаментом.

Вокально-хорова робота

Розспівування

Знайомство з піснею Г.Гусейнлі та Т.Муталібова „Курчатка”.

  • Знайомство зі змістом пісні.

  • Розучування мелодії та ритмічного малюнка пісні.

  • Розучування пісні по фразах.

  • Виконання пісні під акомпанемент інструмента та під фонограму.

Розучування пісні за нотним записом допоможе учням зрозуміти ті якості твору, які відрізняють його від музики інших народів.

Слід звернути увагу учнів на те, що мелодія рухається то плавно, поступово, то примхливо, вигадливо, наче змійка (на словах «погуляти можна вільно» та «курчатка-малятка»).

Зверніть увагу! Для передачі азербайджанського характеру перші слова «цип, цип…» слід співати коротко, легко і точно. У наспівних фразах розспіви виконуйте м’яко, прикрашаючи мелодію.

Під час уроку учні повинні дійти висновку, що в основі азербайджанської розспівності лежить танцювальність.
Виконання пісні парами, ансамблем та хором.

Виконання пісні під фонограму. За допомогою інструментів створення музично-ритмічного супровіду до пісні.

Музична гра «Лезгинка».

На ігровому майданчику ви будете танцювати лезгинку.

Оберіть ударні та шумові інструменти і спробуйте створити музичний супровід до танцю. Рухами тіла зобразіть характер народного танцю Закавказзя.

Подивіться відеофрагмент із виступом ансамблю грузинського танцю, який виконує лезгинку. Чи схожі ваші рухи на рухи професійних танцюристів?

Розкажіть про особливості темпераменту і характеру танцю.

5.ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

  • Які особливості музики Закавказзя ви знаєте?

    • Які музичні інструменти поширені серед цих народів?

    • Що таке лезгинка? Назвіть характерні риси закавказького танцю.

    • Який музичний твір українського композитора допоміг познайомитися нам з Вірменією?

    • Яку пісню ми вивчили? Про що вона?

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Ось і завершилась наша незвичайна мандрівка країнами Закавказзя.

З музикою яких народів ми сьогодні познайомились?

Які народи живуть в Закавказзі?

Як називається грузинський народний танець? У чому його особливість?

Хто автор балету “Гаяне”? Який танець з балету ми прослухали?

Чи сподобалась вам наша подорож?

Сьогодні ми познайомилися з особливостями музики народів Закавказзя, а також на прикладі гопака з балету «Гаяне» Арама Хачатуряна зрозуміли, що якою б незвичною не була музика, якому б народові вона не належала, ми завжди зможемо відчути її танцювальний характер.

Опис документу:
Ознайомити з інтернаціональною сутністю музичної мови Завкавказзя; розглянути історію, культуру та побут народів Закавказзя

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Психологічні особливості навчання вчителів у системі формальної і неформальної освіти»
Швень Ярослава Леонідівна
24 години
490 грн
294 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти