Григорій Сковорода. «Байки Харківські». Робота над змістом байок – притч

Опис документу:
У роботі подано практичний урок-дослідження з української літератури за творчістю Г.С. Сковороди. Для кращого розуміння учнями творчості поета, використано різні форми роботи: інтерактивні пазли, що сховані за QR-кодом, добірка цікавих фактів байкаря, аналіз творів. На узагальнення використано цікавий тест-контроль.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Задорожня Вікторія Василівна

учитель української мови та літератури,

зарубіжної літератури

Жашківського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №5

Жашківської міської ради

ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА. ПРАКТИЧНІ ПРИЙОМИ ЗНАЙОМСТВА З ТВОРЧІСТЮ ПОЕТА-БАЙКАРЯ

(Розробка уроку з української літератури для 9 класу)

У роботі подано практичний урок-дослідження з української літератури за творчістю Г.С. Сковороди. Для кращого розуміння учнями творчості поета, використано різні форми роботи: інтерактивні пазли, що сховані за QR-кодом, добірка цікавих фактів байкаря, аналіз творів. На узагальнення використано цікавий тест-контроль.

Тема уроку: Григорій Сковорода. «Байки Харківські». Робота над змістом байок – притч.

Мета уроку: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Г. Сковороди – філософа, поета, просвітителя; охарактеризувати його збірку «Байки Харківські»; розвивати в школярів уміння поєднувати алегоричність байки з життям; формувати кругозір, світогляд учнів; виховувати бережливе ставлення до книги як скарбниці народної мудрості.

Обладнання: портрет Г. Сковороди, підручник, картки із завданнями, ЗМІ.

Тип уроку: урок – дослідження

Здається, байка просто бреше,

А справді – ясну правду чеше.

Л. Глібов

Перебіг уроку

I.Організаційний етап

II.Мотивація навчальної діяльності

Справжній великий поет завжди надихає нас любов’ю до книг, до рідного краю, своєї країни. За допомогою інтерактивних пазлів ми дізнаємося про якого поета йтиме мова на сьогоднішньому уроці.

(За допомогою ЗМІ учні переходять за посиланням або QR-кодом і виконують завдання.)

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=11b2d402cd7a

Слово вчителя. Як ви вже дізналися, сьогодні на уроці мова йтиме про відомого поета й мандрівного філософа Григорія Савовича Сковороду. Цікаві факти про життя і творчість відомого байкаря можна дізнатися за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=Uw3bRzV0Q5g

III. Перевірка домашнього завдання

Робота в групі. Учні об’єднуються в групи. Кожна група представляє свою версію розповіді про письменника, яку ілюструють цитатами з біографії

Г. Сковороди.

IV. Оголошення теми уроку, формулювання спільно з учнями мети уроку

V. Сприймання та осмислення нового матеріалу.

1.Слово вчителя. Григорій Сковорода відомий не тільки як поет, а й видатний байкар. З під його пера вийшло 30 прозових байок, вміщених у збірку «Байки харківські» і оцінених І. Франком як у «десять разів глибші і краще розказані ніж Саадієві, написані гарною, подекуди граціозною мовою. [3, 384 с.]. Більшість байок присвячені темі «сродної праці». Кожна людина, на думку Сковороди, наділена певним даром. Треба вчитись розпізнати його. Дехто, знехтувавши природними задатками, вибирає для себе прибутковий фах, але цим шкодить собі й суспільству. «Не змагай до того, що не дано від природи», - повчав він. Саме ця думка покладена в основу байки «Бджола та Шершень». [3, 384 с.]. Сковорода, як байкар, мав своїх попередників, але на відміну від них джерелом його байок була українська народна казка, тексти з Біблії та висловлювання відомих мислителів. Особливі твори автора тим, що в ліричних поезіях він філософ, а у філософських – лірик. Байки Г. [2, 480 с.]. Сковороди написані стисло і мають дві частини: перша – розповідь про якийсь випадок, друга – мораль, яку автор називає «силою». [1, 336 с.].

2.Аналіз байки «Бджола та Шершень».

2.1.Учні проглядають відео байки «Бджола та Шершень» (QR – коди на картках).

2.2.Бесіда за змістом байки:

  • Які герої приховані у байці?

  • Охарактеризуйте їх.

  • Визначте тему, мету байки.

  • Які людські риси втілено в образах Бджоли та Шершня?

  • У якій формі написана байка?

  • Чому Бджола вважається символом мудрої людини?

  • Кого в образі Шершня висміює автор?

  • У чому полягає мораль байки?

3.Виразне читання учнями байки «Собака і Вовк» у формі діалогу.

3.1.Бесіда за змістом прочитаного:

  • Назвіть головних героїв твору

  • Сформулюйте тему і ідею байки

  • Назвіть ознаки байки як літературного жанру

  • Чому Вовк вирішив подружитися з собаками?

  • Чим вихвалявся Вовк?

  • Які негативні риси характеру висміяні в байці?

  • У чому полягає алегоричний зміст байки?

  • Що корисного ви взяли для себе з цієї байки?

  • Чи користуються популярністю такі друзі як вовк? Чому?

4.Робота з епіграфом

  • Чи розкриває епіграф тему нашого сьогоднішнього уроку?

  • Чому байка «бреше і правду чеше» за словами Л. Глібова?

  • Як розуміти ці слова?

5.Закріплення вивченого матеріалу

5.1.Проведення тест-контролю

1.Григорій Сковорода відомий у літературному і культурному житті України

А XV ст.

Б XIX cт.

В XVIII ст.

2.Який жанр вивів Г. Сковорода на шлях самостійного розвитку?

А Ода

Б Елегія

В Байка

3.Із скількох частин складаються байки автора?

А Двох

Б Трьох

В Однієї

4.У якій байці письменник розкриває суспільне й моральне значення праці?

А «Бджола та шершень»

Б «Собака і вовк»

В «Ворон і Чиж»

5.До якої збірки входить твір «Бджола та шершень»?

А «Сад божественних пісень»

Б «Байки Харківські»

В «Кобзар»

6.«Бджола та Шершень», «Собака і Вовк» за жанром:

А Поеми

Б Байки

В Балади

7.Афоризми «Багатством живиться тіло, а душу звеселяє споріднена праця», «Не все те отрута, що приємне на смак» належать:

А І. Котляревському

Б Т. Шевченку

В Г. Сковороді

8.Вірш «De libertate» є зразком лірики:

А Патріотичної

Б Філософської

В Пейзажної

9.Грирогій Савович Сковорода називав себе

А Філософом

Б Варсавою (сином свободи)

В Езопом

10.Чим є праця для Бджоли із байки «Бджола та шершень» ?

А Наживою

Б Найсолодшою річчю

В Способом збагачення

11.Як хоче померти головний герой поезії «Всякому місту – звичай і права…»

А На чужині

Б У розкошах

В З ясним розумом

12.Які слова викарбувані на надгробку Г.С. Сковороди

А «Світ ловив мене, та не впіймав»

Б «Береженого Бог береже»

В «Лиш боротись – значить жити»

Слово вчителя

Творчі надбання письменника – мислителя Г. Сковороди відноситься до вагомих надбань української культури XVIIIст. Він найперший в українській літературі ввів зразки філософської і пейзажної лірики, вивів байку на шлях самостійного розвитку. Григорій Савович залишив своє філософсько – етичне вчення не лише у творах, а й підтвердив його власним життєвим шляхом. Над його надгробком викарбувано слова : «Світ ловив мене, та не впіймав». Так сказав він про себе, залишившись мандрівним філософом, який відмовився від світського успіху і власного майна, залишившись « не спійманий спокусами». [2, 480 с.].

VІ Домашнє завдання.

  1. Аналізувати байки Г. Сковороди.

  2. Дібрати 10 афоризмів Г. Сковороди на різну тематику.

Список використаної літератури:

  1. Українська література: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Олександр Авраменко. – К.: Грамота, 2017. – 336 с.

  2. Українська література. Комплексна підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання / уклад. С. Витвицька. – Тернопіль: підручники і посібники, 2017. – 480 с.

  3. Усі українські письменники / Упорядники Ю.І. Хізова, В.В. Щоголева. – Харків, ТОРСІНГ ПЛЮС, 2007. – 384 с.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Географічні задачі»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.