Гра – змагання «Зоряний час»

Опис документу:
Даний матеріал стане у нагоді вчителям математики

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Гра – змагання

«Зоряний час»

Ведучий. Дорогі друзі, болільники, учасники зустрічі. Ми раді вітати вас на нашій великій математичній грі «Зоряний час». Епіграфом нашої гри є слова знаменитого математика Рене Декарта: «Цікава людина шукає рідкісне тільки для того, щоб дивуватися, допитлива ж для того, щоб пізнати його і перестати дивуватися».

Ведуча. Сьогодні з нами ті, хто хоче вчитися з захопленням, всі, хто любить таємниці, загадки, пригоди, всі, хто допитливий, працьовитий, упертий!

Ведучий. Дозвольте познайомити вас з учасниками гри – це вісім представників 10-го та 11-го класів: (перерахунок учасників гри).

Дорогі учасники гри, захватіть з собою кмітливість, винахідливість, сміливість, а сміливість, говорять, міста бере, і тоді перемога завжди буде за вами. Успіхів всім вам! Розпочинаємо гру.

Тур І. «Великі вчені-математики»

Ведучий. Перед вами п’ять портретів великих математиків (Архімед, К.Гаусс, Н.Лобачевський, Евклід, Ф.Вієт). Кожен портрет має свій номер, який учасники гри будуть показувати.

  1. Шановні учасники гри! Багато знаменитих математиків світу на протязі ХХ віків старалися вирішити велику проблему: «Скільки прямих паралельних даній можна провести через задану точку?»

Хто вирішив цю проблему?

(Н.І. Лобачевський, російський математик, ректор Казанського університету, засновник неевклідової геометрії, в 1826 р.)

  1. Он был задумчив и спокоен,

Загадкой круга увлечён,

Над ним невежественный воин

Взмахнул разбойничьим мечем.

Прошли столетий вереницы,

Научный подвиг не забыт.

Никто не знает, кто убийца,

Но знают все, кто был убит.

Хто з математиків давнини загинув від меча римського солдата, гордо крикнувши: «Відійди, не чіпай моїх креслень!» ?

(Грецький вчений, математик Архімед, засновник гідростатики, засновник потужних катапульт, гігантських кранів, захисник Сіракуз. І сьогодні відомі вислови: спіраль Архімеда, закон Архімеда, аксіома Архімеда і т.д. Це він визначив наближене значення числа «». Залишив свій слід Архімед і в фізиці. А хто не пам’ятає його відомий вигук «Еврика» – відкриття.)

  1. В цього великого математика ХІХ ст. рано проявилися математичні здібності. Говорять, що в трьохрічному віці він помітив помилку в розрахунках батька. В сім років він пішов в школу. В той час в одній кімнаті займалися учні різних класів. Щоб зайняти школярів, вчитель запропонував їм додати всі числа від 1 до 100 включно. Не встигнувши відійти від них, він помітив, як маленький хлопчик положив свою креслярську дошку де було записане число 5050 і ніяких обчислень. З жалем подивився учитель на учня: було ясно, що за такий строк він не зміг би зробити 99 додавань. Інші учні терпеливо додавали числа, збивалися, стирали написане, і знову додавали. Назвіть ім’я великого математика.

(Німецький математик ХІХ ст. Карл Гаусс – «король математики».)

  1. Одного разу французам вдалося перехопити накази іспанського уряду командуванню своїх військ, написані дуже складним тайнописом. Визначний математик зумів знайти ключ до цього шифру. З тих пір французи знали плани іспанців, з успіхом випереджали їх наступи. Інквізиція ж звинуватила математика в тому, що він звернувся за допомогою до диявола, і приговорила його до страти на вогнищі. Але він не був виданий інквізиції. В своєму місті він був найкращим адвокатом, а пізніше став радником короля. Але головною справою його життя була математика. Він міг декілька ночей підряд не спати, рішаючи наступну математичну задачу.

Хто з математиків був на відстані волосини від полум’я вогнища?

(Французький математик ХІІ ст. Франсуа Війєт. Основоположник буквеної символіки. Його називали «батьком буквеної сучасної алгебри».)

(Підводяться підсумки першого туру)

Ведуча. Отже, відповівши на чотири запитання переходить в наступний тур (перерахунок учасників гри).

(Якщо в другий тур переходить більше шести учасників, то ведучі ставлять учасникам додаткові запитання).

  • Хто вперше систематизував геометричні відомості?

(ІІІ ст. д. н. е. Евклід – древньогрецький вчений. Він в своїх 13 книгах під назвою «Начала» систематизував в той час геометричні знання. Деякі з них використовуються і зараз.)

  • Хто придумав метод, за допомогою якого можна знаходити прості числа в їх природному порядку?

(ІІІ ст. д. н. е. Ератосфен з Кірени, великий давньогрецький математик. А метод називався «решето Ератосфена».)

  • Хто відкрив формулу Герона для обчислення площі трикутника?

(Архімед)

  • Кому належать слова: «Математика – цариця наук, арифметика – цариця математики»?

(К.Гаусс.)

  • Вслід за ким ми гордо говоримо: «Дайте мені точку опори і я переверну Землю!»?

(Архімед.)

Ведучий. Отже, змагання стають все більш цікавими! Ура! Ми пройшли перший бар’єр і підійшли до другого туру.

Тур ІІ. «Математичний єралаш»

Дається хвилина, за яку потрібно скласти як можна більше математичних термінів, слів зв’язаних з математикою, в однині і в називному відмінку, тобто іменники на задану букву. Букви можуть повторюватися. Болільники приймають участь в міні-конкурсі на саме довге слово.

Ведучий. Отже, буква “П”. Час пішов! Ручки заскрипіли!

Час вичерпано. Спочатку ми взнаємо найдовше слово у болільників.

Ведучий. Лічимо слова наших учасників. На жаль з гри вибуває ще два учасники, в яких найменше слів.

Тур ІІІ. «В лабіринтах думки»

Перед вами портрети чотирьох математиків світу. Всіх їх об’єднує дуже ранній прояв математичних здібностей.

Ведучий. ХІХ ст., Б.Паскаль настільки рано почав цікавитися математикою, що батько заборонив йому нею займатися. Паскаль самостійно займався і знайшов доказ першим теоріям Евкліда, в 15 років свій прославлений трактат про корисні січні, в 16 років доводив твердження, які до цієї пори вивчаються у вищих навчальних закладах, як теореми Паскаля. Також він сконструював першу обчислювальну машину.

ХVIIІ ст., Алекс Клеро, написав свою першу наукову роботу на 13-му році життя, а в 18 років вже був затверджений науковим співробітником Парижської Академії наук.

Ведучий. ХІХ ст., надзвичайний дар проявив в дитинстві один з видатних математиків – Гамільтон. В 10 років він вивчив геометрію, прочитавши математичні видання дуже важкої книги Евкліда «Начала». Коли в його місто приїхав неперевершений рахувальник Кільбурн і виступив на естраді, то юний хлопець вступив з ним в змагання і в нічому йому не поступився. А в 13 років Гамільтон поступив в університет. В 22 роки був назначений професором цього університету. В 12 років він знав 12 мов, добре знав географію.

Еваріст Галуа прожив всього 21 рік і загинув на дуелі. Математик, революціонер. В ніч перед дуеллю він написав про свої ідеї. Довгий час вчені не приймали їх: настільки Галуа випередив час. Але коли розібралися в його неопублікованих роботах, то ім’я Галуа стало одним із шановних в математиці. І до цього часу в науці говорять про «поля Галуа», «групи Галуа». Це засновник нової гілки алгебри – теорії груп.

Ведучий. Я рахую, що цих вчених об’єднувало ще й те, що всі вони математики Франції. Це так?

(Гамільтон – англійський математик ХІХ ст.)

IV тур. «Логіка в математиці»

Тропинка истины сложна,

И потому в мышленье чистом

Отвага дерзкая нужна

Не менее, чем альпинистам.

Ведучий. З цього туру переможцями вийде лише два учасники.

Звичайно учні дивляться, наприклад, на креслення з вертикальними кутами і говорять що вони рівні, що в рівнобедрених трикутниках кути при основі рівні і т. д. Навіщо тут роздуми або доведення теорем? Але це далеко не так. Перед вами креслення з 5-ма малюнками. Я рахую, що на кресленні немає “лишньої фігури”. Чи так це?

Зайва фігура номер чотири.)

Ведучий. Я вважаю, що на всіх трьох кресленнях зображені відрізки і рівної довжини. Чи так це?

(Так, всі відрізки рівні.)

Мені здається, що всі наведені вирази мають зміст. Як ви вважаєте, чи права я?

  1. ; 2) ;

  2. 3) ; 4) .

(Не мають змісту вирази 2 і 4.)

Ведучий. Мені здається, що всі записані рівняння мають один корінь. Чи правий я?

  1. ; 2) ; 3) ; 4) .

(Ні, один корінь має рівняння 2.)

Фінал

(Ведучий оголошує учасників фінальної гри і задає їм запитання).

Назвіть ім’я жінки-математика, яку називали “красунею-філософом”.

(Гіпатія Олександрійська.)

І так, час вичерпано. Переможцем у грі «Зоряний час» стає … Він отримує приз: «зоряну хвилину на виступ».

5

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
1
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!