Гра-подорож "У розкішному гаю іменника"

Опис документу:
Закріпити знання учнів про одну з частин мови - іменник. В ігровій формі виявити знання дітей, вчити їх емоційно обігравати запропоновані казкові ролі, виховувати дружні відносини в учнівському колективі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Мета. Закріпити знання учнів про частину мови - іменник. В ігровій формі виявити знання дітей, вчити їх емоційно обігравати ролі, виховувати дружні відносини.

Клас готується заздалегідь.

Герої свята: Королева Граматика, Знак Оклику - перший міністр Королеви, Генерал Словник. Іменник, Однина, Множина, Чоловічий рід, Жіночий рід, відмінки — Називний, Родовий. Давальний, Знахідний, Орудний, Місцевий, Клична форма, І Відміна, II Відміна, III Відміна, IV Відміна, вовк Вольдемар, лисиця Алексіс, кіт Супермен.

Виходить Королева Граматика, за нею йде її міністр - Знак Оклику.

Королева.

Країна казкова — Українська мова!

Панує в ній злагода, розум і лад.

(До міністра). Чиї перед нами лежать володіння?

Знак Оклику. В Іменника нині святковий парад!

Виходить Генерал Словник.

Словник (кланяється).

Моє шанування тобі, Королево!

Парадний чекає тебе чистовик.

Цікава подія відбудеться нині:

Прийняти парад вже готовий Словник!

Звучить урочиста музика, виходить іменник зі своєю свитою. яка шикується за Іменником.

Іменник.

Погляньте, веселі й стрункі наші лави!

Зібрались разом не заради забави!

Іменник - потрібна частина для Мови,

Свої володіння відкрити готовий!

Я — Іменник! Я — Частина Мови!

Означаю я предмет якийсь завжди!

На питання «Хто?» і «Що?» відповідаю,

Маю я відмінки, числа і роди!

Я з словами іншими у дружбі,

Можу буть залежним, головним...

Членом будь-яким у реченні буваю -

Не жалію й трішечки за тим.

(Звертається до учнів).

Ну ж, назвіть швиденько враз,

Де іменники круг нас?

Я запитую вас: «Хто?» -

Ви назвіть живих істот.

А як «Що?» я запитаю -

Неживий предмет згадаю.

Хто? (Учні називають іменники, що означають істот, людей...).

Що? (Учні називають назви предметів).

Словник.

Видно, видно... Добрий ти й хороший.

Ну ж бо, підданих своїх представ!

Королева. Ну ж, показуй володіння, прошу!

Знак Оклику. Починається парад іменникових лав!

Звучить музика. Наперед виходять Роди. (Чоловічий Рід у капелюсі, Жіночий Ріду хустині, Середній Ріду чепчику).

Роди (разом).

Іменнику служим весь вік без біди.

Його ми і друзі, і слуги — Роди!

Чоловічий Рід.

Я - Чоловічий Рід - пора всім знать:

Я означаю чоловічу стать!

Мої іменники — усі чоловіки!

Сміливі й мужні, справжні козаки!

Жіночий Рід.

А я - Жіночий Рід об'єдную до себе.

Красиві, ніжні, лагідні мої слова:

Любов, Троянда. Зірка, Афродіта,

Ще Ніжність, Ласка. Це усе — Вона!

Середній Рід.

Середній Рід — звичайно вся малеча,

Усе-усе, що означа — Воно!

Мене впізнають всі на світі діти,

Бо про іменник знають вже давно.

Іменник.

Спасибі вам за те, що є ви в мене,

Іменник з вами легко упізнать.

(Звертається до Однини і Множини).

А ви ж хто? Ну ж скажіть всім сміливіше.

Пора про себе голосно сказать!

Однина.

Коли один, самотній стрівся вам іменник,

І слово означа один лише предмет —

То я тут - Однина паную в цьому слові,

Мене не бійтеся - скажу вам наперед!

Множина.

Одним я словом зву іменників багато,

Вони всі схожі, ніби близнюки.

Заходьте, любі, всі до мене в гості,

Вас познайомлю з ними залюбки!

Однина

Ми пропонуємо відразу, в мить оцю

У нашу гру охоче всім зіграти.

Множина.

Як в однині іменник — сплеск один!

Як в множині — то оплесків багато!

(Називають довільні іменники в однині і множині - аудиторія реагує відповідно на слова оплесками).

Іменник.

Тепер Відмінків черга наступила.

Будь ласка, слово вам, Відмінки милі!

Називний.

Ми - Відмінки веселі та жваві.

Називаю я всіх - і тому - Називний!

На питання Хто? Що? - залюбки відзиваюсь,

Я простий і звичайний відмінок прямий!

Родовий.

Родовий я відмінок!

Кого? та Чого? - виглядаю.

Чи сховався хтось де, чи когось там нема.

Я не гордий, і друзів багато я маю,

Непрямий я, та то все дарма!

Давальний.

Щедрий я, бо Давальний Відмінок,

Не жалію нічого Кому? і Чому?

Мене люблять усі, і за те поважають,

Ще й комашку маленьку, й травиночку я не мину!

Знахідний.

Кого? Що? Я де хочете вмить відшукаю,

Друга вам і загублену річ я знайду.

Я - Знахідний Відмінок - до мене звертайтесь,

Коли хтось щось загубить, чи може потрапить в біду.

Орудний Відмінок.

Я - Орудний Відмінок! По службі - начальник!

Бо орудую завжди - то Ким?, а то Чим?

Хто говорить чи пише, а може читає -

Я колись, та згоджуся, звичайно - усім!

Місцевий Відмінок.

На кому? На чому? Цей предмет, відгадайте!

Все відомо відмінку Місцевому тут.

Ви про місце предмета мене запитайте,

Я скажу - де предмет, і його неодмінно знайдуть.

Клична форма.

Я завжди всіх предметів до себе гукаю.

Клична форма я! Ясно це всім!

Зву предмети і їх називаю:

- На сторінку, любенькі, зі мною ходім!

Відмінки (разом).

Всі ми служим іменнику чесно і вірно,

Допомогу й підтримку він має від нас.

Називний.

Щоб ви трішечки краще про нас все пізнали,

В гру веселу, Відмінки, пограти нам час!

Іменник кидає Відмінкам повітряні кульки, на яких написані слова (3—5).

Називний.

Нумо, кульки передайте.

Та слова провідміняйте!

На кульках написані слова в називному відмінку. Відмінки по черзі кидають кульки один одному, разом з дітьми відмінюють слова. Після закінчення гри на передній план виходять чотири Відміни.

Відміни (разом).

Ще чотири Відміни Іменнику служать,

Всі чотири - старанні та строгі, ще й дуже!

І Відміна.

В першій - ті, що закінчення мають -а, -я.

Чоловіча й жіноча живе тут рідня!

ІІ Відміна.

Чоловічий у другій Відміні є рід,

Без закінчень живе тут щасливо без бід!

Поруч нього - середній ще рід проживає,

Що закінчення -о та ще -е завжди має.

На -а, -я — звем до себе слова погулять,

Якщо в них не буває ніколи -ат, -ят!

ІІІ Відміна.

А от третю Відміну хай всяк пізнає,

В ній жіночого роду іменники є.

Без закінчень тут можуть вони проживати,

І живе тут іменник найкращий. Це мати!

IV Відміна.

А в четвертій Відміні - іменники ті,

Що середній лиш рід означають в житті.

А як станете ви їх собі відмінять,

То в них з'явиться завжди то -ат, а то -ят!

Словник.

От парад в нас, так парад!

Все в іменника без вад!

Знак Оклику. Молодець! Порядок! Слава!

Королева Граматика.

Честь тобі за це і шана,

І медаль із шоколаду!

Я за тебе дуже рада!

Заходить вовк Вольдемар і лисиця Алексіс.

Знак Оклику. Ой, подивіться! Гості до нас!

Королева Граматика. Гостей приймати нам не час.

Вольдемар і Алексіс. Добридень вам!

Вольдемар. Чого так урочисто?

Алексіс. Ми зараз тут змішаємо все чисто!

Вольдемар. Ми закордонні, імпортні особи!

Алексіс. Ми в вас веселощів і хаосу наробим!

Вовк.

Я - вовчик Вольдемар! Короткі в нас розмови!

Ніколи я не вчив української мови!

Лисиця.

Лисиця я Алексіс загранична!

До правил строгих, знайте, я незвична!

Вовк.

По-перше, ми влаштуєм дискотеку!

(Вмикає голосно музика).

Танцюють всі! Чи ви не чули репу?

(Вовк і Лисиця танцюють, припрошують всіх).

Вовк. Ну ж, сміливіше! Хто ви? (До Відмінків).

Називний. Ми... Відмінки...

Вовк. Хто головний у вас?

Лисиця. Вам танцювати ліньки?

Королева Граматика.

Прошу вас! Припиніть це неподобство!

Ведіть себе достойно! Ви ж тут гості!

Вовк.

Ну, а гостей скрізь шанувати годиться!

Чому ж бо вас усім не веселитися?

Ти хто? о Орудного Відмінка).

Орудний. Всього лише Орудний я відмінок...

Лисиця.

Чого ви липнете усі кругом до стінок?

Давай, Орудний, ти тут справжній цар!

Ану із нами танцю модного ушквар!

Орудний. А, може, й справді я тут головний?..

Вовк.

Отож, Орудний, веселись, не ний!

А ми начальство ваше скинемо ураз!

У вашім царстві золотий настане час!

Іменник.

Помилуйте! Це ж без порядку як?

Тепер заплутається в мові всяк...

Лисиця.

Ну і нехай! Яке нам всім до того діло?

Усі в цім царстві веселіться сміло!

Словник.

Погані щось настали в нас діла...

Розсипались усі мої слова.

Вовк.

Кому вони потрібні? Киньмо сумувати!

Ще встигнеш їх колись там позбирати!

Лисиця і Вовк голосно вмикають музику, тягнуть всіх у танок. З'являється кіт Супермен.

Супермен.

Щось тут не так... Проблема ваша в чому?

Мені під силу все змінити тут одному.

Іменник.

Тут, розумієте, незвані гості в нас.

Вони з'явились в урочистий час.

Супермен.

Я їх спроваджу за одну хвилину,

Побачите ви їх останній раз у спину...

Котом я Суперменом звуся недарма!

Давай-но, Вовче, йди! Лисице, марш сама!

Лисиця. Ви вибачте нам, Котику, будь ласка!

Вовк . (подає Королеві указку). Шановна Королево, ось - указка!

Лисиця.

А ми пограємось із вами в гру,

Потішимо ваше царство по добру...

Вовк. (дістає аркуші).

Ми ось загадки вам приготували,

І хочемо, щоб ви їх розгадали.

Лисиця.

Друг в Іменника є гарний,

Він живе десь тут не марно.

Вовк.

Він предметів всіх ознаки завжди виражає.

На який?, яка?, яке? він відповідає! (Прикметник)

Лисиця.

Ця частина мови завжди означає Кількість всіх предметів, ще і їх число.

А іще порядок. І питання має По порядку котрий? Скільки там було? (Числівник)

Вовк.

Добрий друг Іменнику, вказує предмети,

Також їх ознаки, кількість може теж,

Та не називає він ніде нічого,

Хоч частина мови справжня це. Авжеж! (Займенник)

Лисиця.

Ця частина мови дію означає.

Що робити? Що зробити? — всім відповідає. (Дієслово)

Кіт.

Ми тут всіх примирили, про Іменник повторили,

Тож тепер на нашім святі можна й пісню заспівати,

Нумо, разом всі співайте,

Все за мною повторяйте.

В цьому залі всі — рідня!

(Всі разом повторюють кожен рядок).

Друзі ми - і ти, і я!

Добрий день сусіду зліва!

Добрий день сусіду справа!

В цьому класі всі рідня,

Друзі ми - і ти, і я!

Руку дай сусіду зліва,

Руку дай сусіду справа.

В цьому класі всі рідня,

Друзі ми - і ти, і я!

Посміхнись сусіду зліва,

Посміхнись сусіду справа...

Ну і молодці!

Королева.

Молодці! Молодці!

От у мене й є нагода Всім вручити нагороди!

Знак Оклику.

Ой! Як добре! Як прекрасно!

Нагороди! Як це вчасно!

Королева.

Всім присвоїти не жаль Шоколадну цю медаль.

Рідну мову щоб любили,

Добре правила всі вчили,

Та щоб знали на зубок Мови нашої урок!

Вручає всім шоколадні медальки. Звучить весела музика

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
9
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!