! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Господарство та суспільство слов’ян

Опис документу:
Урок розроблено для 7 класу згідно нової програми. Основними завданнями є проаналізувати особливості суспільного та господарського життя східних слов’ян на території України у 8 – 9 ст.; ознайомити учнів з основними заняттями та способом життя східних слов’ян.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Конспект уроку

з історії України

для 7-го класу

на тему «Господарство

та суспільство слов’ян »

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Господарство та суспільство слов’ян.

Мета: проаналізувати особливості суспільного та господарського життя східних слов’ян на території України у 8 – 9 ст.; ознайомити учнів з основними заняттями та способом життя східних слов’ян; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи з історичними картами, джерелами та текстом підручника; формувати зацікавленість до вивчення минулого предків.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • характеризувати спосіб життя слов’ян, які жили на теренах України;

  • називати основні види занять східних слов’ян;

  • аналізувати суспільний устрій давніх слов’ян.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, ілюстрації, атласи.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.

  2. Перевірка домашнього завдання.

  1. Робота з історичною картою.

  • Покажіть на карті:

  • напрями та територію розселення слов’ян під час Великого переселення народів; назвіть східні, західні та південні племінні союзи;

  • покажіть, які східнослов’янські племінні союзи були предками українців.

  1. Доповніть речення.

  • Автор історії готів писав про слов’ян… «Тепер вони бушують всюди…».

  • Велике розселення слов’ян відбувалось … (в другій половині 5 – 7ст.)

  • Усіх слов’ян поділяють на … (західну, схудну та південну гілки).

  • Українців разом з білорусами та росіянами відносять до … (східної гілки).

  • Про назви східнослов’янських племінних союзів давніх дізнаємося з … («Повісті минулих літ»).

  • На території України існувало сім племінних об’єднань під назвами… (поляни, деревляни, волиняни, хорвати, уличі, тиверці та сіверяни).

  • Поряд із назвою волиняни літописець також уживав назви … (дуліби та бужани).

  1. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота зі схемою.

  • З курсу всесвітньої історії за 6 клас, пригадайте вірування давніх слов’ян та заповніть пропуски у схемі.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

  1. Робота з візуальними джерелами.

  • Опрацюйте вірш Ірини Шушняк-Федоришин. Поміркуйте, про які події з життя давніх слов’ян у ньому йдеться.

І розступився мовчазно Дунай –

У мандри вирушив слов’янський світ.

У  хвилях невгамовних переселень,

В строкатому сплетінні сивих літ.

Здійнялась курява аж до небес –

Все далі просувались землероби.

Сягнули півдня до балканських веж,

Ступили сміло в Західну Європу.

Давали ймення горам і річкам.

Нові держави гордо поставали.

Чужинці у рукописних книжках

Описували звичаї та славу.

Як вирушали з раю на землі,

Любові голос вдосвіта рознісся:

«Живіть щасливо, діти! В добру путь!» –

Благословляло батьківське Полісся.
Джерело: http://irynafedoryshyn.com/polissja-kolyska-slovjan/

  1. Слово вчителя.

  • Сьогодні ми продовжимо знайомитися з історією наших предків. Зокрема дізнаємося про основні заняття давніх слов’ян, їх вірування, спосіб життя та суспільний устрій.

  1. Вивчення нового матеріалу.

  1. Коментоване читання (с. 18 – 20).

  1. Учні/учениці по черзі читають абзац тексту та одним реченням узагальнюють прочитане.

  1. Робота з візуальними джерелами.

  • Проаналізуйте зображення. Опишіть за ними селище та житло давніх слов’ян.

  1. Робота в парах.

  • Ви вже знайомі з віруваннями давніх слов’ян. Зараз ви більш детально їх розглянемо.

  • Проаналізуйте деякі обряди наших предків та розкажіть про них однокласникам.

  1. Посвята

  2. Посвята триває три етапи – від самого народження і до зрілості. Першим етапом, звісно, є посвята – баба-повитуха перерізає пуповину наконечником стріли для хлопчика, а для дівчинки – ножицями. Наступний етап починається в три роки – хлопчика вперше саджають на коня і водять навколо будинку три рази, а дівчинці дають прядку і веретено.

  3. Саме цією першою ниткою мати перев’язує наречену в день весілля, щоб захистити від лихого ока. У тринадцять років цей вік вважався вдалим для одруження, дітей розводили по будинкам, які відповідають їх статі і там навчали всьому необхідному у дорослому житті. Після цього дівчина одягала спідницю, яка символізувала зрілість, а хлопцеві видавали зброю.

    1. Весілля

  4. Цей обряд відрізняється в залежності від регіону, але основа у всіх одна. Першим ділом були поклони богам, потім необхідно отримати благословення волхва, далі обходили священне дерево кілька разів.

  5. Перед весіллям треба було викрасти наречену, щоб не образити богів її роду. Молодим чоловікам забороняється пити в день весілля, тому що вони від любові вже сп’яніли. 

    1. Поховання людини

  6. Було кілька методів поховання людини. Першим, був обряд спалювання тіла, далі насипався, високий курган. В цей курган складали кілька речей людини, наприклад, для чоловіка це була зброя, кінська упряж та деяку живність, а жінці клали серп, веретено і домашню птицю.

  7. А другий спосіб для тих, хто помер абсолютно неприродно або дивною смертю. Їх выкидали на край болота або ж в кручу, а зверху змушували гілками. Це робилося для того, щоб не заплямувати землю або воду такою людиною. То поховання, яке знають сучасні люди, стало дуже поширене тільки після того, як було прийнято християнство.

  1. Робота зі схемою.

  • Розгляньте схему «Суспільний устрій давніх слов’ян». Проаналізуйте її.

  • Що змінилося у формування армії?

  1. Робота з візуальним джерелом.

  1. Розгляньте зображення. Опишіть, як виглядали поселення давніх слов’ян.

  1. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Використовуючи подані зображення, сформулюйте речення, які характеризують господарство і спосіб життя давніх слов’ян.

  1. (Вирощували слов’яни просо, ячмінь, пшеницю, жито, овес, льон і коноплі)

  2. (З городини знали горох, ріпу, редьку, цибулю й часник)

  3. (З тварин розводили велику рогату худобу, овець, свиней)

  4. (Сусіднім народам збували хутро, мед та віск)

  1. Робота з візуальними джерелами.

  • Розгляньте зображення. Яким обрядам вони відповідають? Коротко опишіть їх.

  1. Підсумки уроку.

  2. Інструктаж з домашнього завдання.

  1. Опрацювати с. 18 – 21 підручника.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
790 грн
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись