і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Гомер. «Одіссея». «Одіссей у Кіркеї» (пісня 10, вірші 91—399). Образ Одіссея: воїна, ватажка, батька, сина, чоловіка, мандрівника, патріота.

Гомер. «Одіссея». «Одіссей у Кіркеї» (пісня 10, вірші 91—399). Образ Одіссея: воїна, ватажка, батька, сина, чоловіка, мандрівника, патріота.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Світова література, 8 клас

____________

УРОК № _______

Тема. Гомер. «Одіссея». «Одіссей у Кіркеї» (пісня 10, вірші 91—399). Образ Одіссея: воїна, ватажка, батька, сина, чоловіка, мандрівника, патріота.

Мета: продовжити ознайомлення з поемою Гомера «Одіссея»; поглиблювати навички аналізу тексту та образів; розвивати навички виразного та коментованого читання, зв’язного мовлення, логічного мислення; сприяти морально-етичному вихованню учнів.

ХІД УРОКУ

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Перевірка домашнього завдання.

Представлення та захист учнями своїх робіт.

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

Після відплиття з острова кіклопів Одіссей потрапляє до лестригонів — дикого і кровожерного племені велетів. Їх міфічний володар Антіфат схопив одного із супут­ників Одіссея і почав готувати на обід.

З великими труднощами втікши від лестригонів, Одіссей зі своїми супутниками опинився на казковому острові Еея, де жила красуня Кіркея (Цирцея) — дочка Геліо­са й Перси, лиха чаклунка.

2. Коментоване читання пісні 10 (вірші 91—399) «Одіссей у Кіркеї».

3. Творча робота. «Усне словесне малювання».

— Опишіть місцевість, куди потрапили мандрівники.

— Опишіть зовнішність Кіркеї.

— Як називаються ці види описів? (Пейзаж і портрет.)

4. Бесіда за прочитаним.

— З якою метою було послано загін Еврілоха? (Щоб дізнатися про місцевість, куди вони потрапили.)

— Що являв собою палац Кіркеї? (Це був великий гарний будинок, складений з тесаних брил. Дім стерегли леви й гірські вовки.)

— Розкажіть, що трапилося з Еврілохом та його 22 супутниками. (Кіркея напоїла їх чарівним зіллям і перетворила на свиней.)

— Як Еврілохові вдалося врятуватися? (Відчувши лукавство чарівниці, він ли­шився позаду і це його врятувало.)

— Чому Одіссей вирішив, незважаючи на небезпеку, врятувати товаришів? (Він сказав, що «веде нездоланна мене необхідність». Одіссей дуже цінував дружбу, як у житті, так і в бою.)

— Хто з богів допоміг Одіссею? (Гермес, вісник богів, бог торгівлі й ремісництва, опікун подорожніх, дав Одіссею чарівне зілля під назвою «молі».)

— Чи послухав Одіссей Гермесових порад? (Так, тільки завдяки їм він і зали­шився живим.)

— Як у поемі підкреслюється роль віщування, долі? (Гермес пророкував Кіркеї, що до неї прибуде на чорному швидкому кораблі хоробрий воїн на ім’я Одіссей. Так усе і справдилося.)

— Як у творі виявилася вірність Одіссея почуттям дружби і відповідальності за товаришів? (Він не хотів нічого їсти й пити до того часу, доки Кіркея не звільнить його друзів.)

— Чому Одіссей не бажав залишатися на острові Кіркеї? (Бо він найбільше лю­бив свою батьківщину.)

5. Проблемна ситуація.

— Швейцарський учений Андре Боннар писав: «Одіссей, хоча й вірить у своїх бо­гів, але знає, що вони можуть бути такими ж підступними, як і милостивими, відтак у першу чергу покладається на самого себе… Одіссей — коваль свого щастя, у нього розум вправного майстра, робітника». Доведіть або спростуйте цю думку.

(З думкою вченого швидше можна погодитися, ніж спростувати її. Адже лише завдяки своєму розумові і кмітливості Одіссеєві вдалося вийти цілим і неушкодже­ним з усіх пригод.)

6. Робота над характеристикою головного героя.

— Визначте риси вдачі головного героя поеми «Одіссея».

— Які епітети найчастіше використовує автор для характеристики героя?

(Велемудрий, незламний, розумний, хитромудрий, невпинний у трудах і лукав­стві.)

7. Коментар учителя.

Самі епітети, які вживаються автором у поемі, свідчать, що найголовнішою зброєю Одіссея є його хитрість, поєднана з великим практичним розумом і досвідом. Це й дало йому можливість неушкодженим виходити з найскладніших і найнебезпечніших си­туацій. До того ж він сильний і вправний воїн, третій за доблестю у війську ахейців.

Головний герой поеми — справжній дослідник Одіссей розумний і далекоглядний, енергійний і красномовний, практичний в усіх своїх вчинках, кмітливий і фантастично спритний. Обачливий розум героя завжди спрямований на досягнення практичної мети. Він у будь-яких ситуаціях пам’ятає про свою вигоду.

До практицизму Одіссея домішується бажання відшукати щось нове, ще не баче­не, невідоме. Ці риси перетворюють героя на справжнього дослідника. Його все ціка­вить у нових країнах: звичаї, мораль, побут, соціальний і політичний устрій, рослин­ний і тваринний світ.

Герой багато страждає. Його десятирічні мандри після Троянської війни супровод­жуються безперервними муками, викликаними тугою за батьківщиною, дружиною, сином. Невипадково, що Гомер іноді називає Одіссея «багатостраждальним». Бага­то потерпає герой і від гніву богів, хоч він їх шанує і завжди приносить щедрі жерт­ви. Але Одіссея переслідують Посейдон, Геліос, навіть Зевс іноді завдає йому образи. Звідси, мабуть, і саме ім’я Одіссея, яке означає «ненависний богам».

Отже, образ Одіссея в поемі Гомера не є однозначним. Це один із найскладніших образів у гомерівських творах (поряд з образом Ахілла). У ньому чудово поєднують­ся риси хороброго воїна, мудрого ватажка, люблячого чоловіка й батька, вірного па­тріота, допитливого мандрівника.

8. Творчі завдання.

— Визначте віршовий розмір поеми. (Гекзаметр.)

— Знайдіть у творі риси епічної поеми.

— Знайдіть у поемі пригодницькі, казкові, побутові елементи. (В «Одіссеї» поруч зі сказаннями троянського циклу значне місце посідає і фантастична казка. У творі багато казкових персонажів: велетні-людожери (Поліфем, лестригони), сирени, люті потвори Скілла й Харібда тощо. В «Одіссеї» є багато оповідей про морські пригоди го­ловного героя та його супутників. Окрім того, Гомер дає цікави описи побуту давніх греків, їхніх звичаїв, одягу, їжі.)

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Підсумкова бесіда.

— Які нові сторінки античної культури відкрилися перед вами на уроці?

— Що нового ви дізналися про хитромудрого Одіссея?

— Яка роль казкових, фантастичних елементів у поемі?

— Яка роль богів у пригодах Одіссея? 49

— Посилаючись на текст, зробіть висновки про те, які риси вдачі цінувалися в Давній Греції.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір-роздум «Чому образ Одіссея є втіленням ідеї одвічного суму за бать­ківщиною?». Підготувати повідомлення «Види давньогрецької лірики».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    12.08.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    712
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    CK453155
  • Вподобань
    0
Курс:«Формування навчальної мотивації в учнів. Теорія і практика»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
790 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь