Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Цивільний захист у закладах освіти: складаємо мобілізаційний план
»
Взяти участь Всі події

Година спілкування "Права та обов'язки дитини"

Опис документу:
Завдяки матеріалу учні отримають уявлення про право, обовязок, моральні норми поведінки. Ознайомляться з прави і обов'язками людини, що гарантуються законом. Під час цього заняття формується правова свідомість, уміння виконувати обов'язки та користуватися своїми правами.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ ДИТИНИ

Мета: дати уявлення учням про поняття право, обов'язок, моральні норми поведінки, декларація, конвен­ція; ознайомити з правами та обов'язками людини, що гарантуються законом; формувати правову свідомість, уміння виконувати обов'язки та користуватися свої­ми правами; розвивати логічне мислення та мовлення; виховувати шанобливе ставлення до законів України, любов до людей.

Обладнання: Конвенція ООН про права дитини; Конституція України; магнітофонний запис; чарівна скринька; тести для перевірки засвоєних знань; ілюстра­ції до казки О.Толстого «Золотий ключик», картки.

ХІД УРОКУ

  1. Організація класу до уроку.


Таємничо-чарівна хвилинка.

Під запис щебетання птахів учитель демонструє ча­рівну скриньку.

- У мене в руках чарівна скринька, у ній — най­цінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але не розповідайте іншим, що ви там побачили до того часу, поки всі допитливі та найсміливіші не зазирнуть до скриньки.

Діти під музику по черзі заглядають у скриньку і по­сміхаються.

  • То кого ви побачили в чарівній скриньці?

(Діти називають своє ім'я, бо на дні скриньки — дзеркало.)

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

- У чарівному дзеркалі ви побачили кожен себе. Людина — найцінніший скарб. Кожен з вас особис­тість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і не буде.

Відомий поет України В.Симоненко, який про­жив коротке життя-спалах (28 років), написав вірш про неповторність кожної людини, якій батьки по­дарували життя.

Декламування ученицею вірша В.Симоненка «Ти зна­єш, що ти — людина».

- Пройде не одне тисячоліття, поки людство зро­зуміє цю просту істину і кожний буде розуміти, най­більше наше багатство — це наші діти.

Отже, наш урок буде присвячений правам та обов'язкам дитини.

ІІІ. Засвоєння нових знань.


Знайомство з поняттям «право».

  • Що таке право? (Доповіді дітей.)

1-й учень. Права дитини — це певні гарантії, які дають можливість нам, дітям, жити, дорослішати у безпечних умовах.

2-й учень. Кожна людина має право на такий жит­тєвий рівень, включаючи одяг, житло, медичний до­гляд тощо, який є необхідним для підтримання її здо­ров'я і добробуту.

3-й учень. Діти мають особливе право на піклуван­ня та допомогу з боку держави. Але, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу недостат­ньо захищені.

4-й учень. Сьогодні (кількість уточнюється кожного року) дітей живе за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. ЗО млн. дітей у світі не можуть навчатися. Кожного року від хвороб помирає 5 млн. дітей.

5-й учень. В Україні три чверті дітей — діти з хро­нічними захворюваннями. Існує таке поняття як «діти вулиці». Це діти, які з певних причин залишили рідні домівки, живуть та харчуються в жахливих антисані­тарних умовах. Більшість з них має освіту 3—4 класи. Не маючи засобів для нормального життя і підтримки дорослих, вони стають малолітніми злочинцями, нар­команами, торговцями наркотиками.

  • А зараз пропоную вам переглянути казку «Ча­рівний ключик».

Підготовка до театралізації казки здійснюється за­здалегідь: виготовляються костюми героїв, розучується «Пісні друзів» з мультфільму «Бременські музиканти» (муз. Г.Гладкова).

Дійові особи: Буратіно, Мальвіна, Кіт Базиліо, Ли­сиця Аліса, Лікар Айболить, собаки-поліцейські.

Права дитини, про які розповідається в казці, за­писано на картках. Картки поступово прикріплюють­ся до дошки.

  • Сьогодні ми з вами вирушаємо в цікаву подо­рож. Вгадайте, хто буде нашим гостем. Відгадайте його ім'я. Вам допоможе моя загадка:

Тесля Джузеппе — Сизий Ніс,

Дровину якусь приніс.

Почав когось він майструвати —

Дровина стала розмовляти.

Хто в цій дровині розмовляв?

Хто довгий-довгий носик мав?

Кого Джузеппе змайстрував?

(Буратіно.)

Так, це Буратіно.

Під музику з фільму «Золотий ключик» вибігає Бу­ратіно.

Буратіно. Добрий день! Я прийшов сьогодні, друзі, до вас за порадою. У мене є багато цікавих речей, а от як ними користуватись, я не знаю.

  • А що у тебе є цікавого, Буратіно?

Буратіно. Я маю чарівний Золотий ключик та чу­дову книжку. Але те, що в ній написано, прочитати не можу. Треба знайти розумницю Мальвіну, і вона допоможе мені в цій складній справі.

Мальвіна. Вітаю тебе, Буратіно! Яка у тебе чудова книжка. Ти вже її прочитав?

Буратіно (засмучено). Ні, адже я не вмію читати.

Мальвіна. Який сором, Буратіно. Кожна дитина обов'язково має ходити до школи і навчатись. Обов'яз­ково!!! Тоді ти зможеш прочитати у своїй книзі (бере до рук книгу, відкриває її і читає): «Ніхто не має права кривдити іншу людину, зневажати її та жорстоко кара­ти. Кожна дитина має невід'ємне право на життя».

Буратіно. А Карабас-Барабас жорстоко поводиться із своїми ляльками. Він їх б'є батогом, зневажливо ста­виться до них. А як жорстоко він поставився до мене, ще б трішки і він спалив би мене. Треба обов'язково розповісти про це право друзям з лялькового театру.

Мальвіна. Зачекайте мене тут, я покличу Артемона, і вирушимо в подорож.

Мальвіна виходить. Під музику з'являються Кіт Базиліо та Лисиця Аліса.

Кіт і Лисиця. Розумненький Буратіно, ходімо з нами в країну Дурнів. Ми тобі дамо цукерку.

  • Малята, а чи можна без дозволу батьків іти з не­знайомцями?

Діти. Ні, це небезпечно.

Буратіно. Я не хочу йти з вами. Я піду з Мальвіною та Артемоном до своїх друзів.

Кіт і Лисиця (сердито). Ти не хочеш з нами йти?

Лисиця. Базиліо, діставай свій мішечок, ми викра­демо цього дурника. (У сторону.) Ти ніколи не поба­чиш своїх чудових друзів та свого татуся.

Дістають мішок і починають заштовхувати туди Буратіно. Вбігає Артемон, починає рятувати Буратіно, кусає Лисицю Алісу та Кота Базиліо.

Мальвіна. Стійте! Ви порушуєте закон. Послухайте, що написано в цій чудовій книжці (гортає): «Ніхто не має права розлучати дитину зі своєю родиною».

Кіт і Лисиця. Звідки нам це знати? Ми не ходили до школи. Візьміть нас до своєї країни, ми теж хочемо ходити до школи, а потім отримати роботу та більше не злидарювати.

Під музику всі вирушають у дорогу. Через деякий час з'являються собаки-поліцейські. Починають переслідува­ти героїв, які від них тікають.

Мальвіна. Цікаво, що написано про такий випадок у цій книзі, Буратіно. (Гортає сторінки.)

Собаки їх наздоганяють.

Поліцейські. Стійте, руки вгору! Вас заарештовано. Забирайте їх до в'язниці.

Буратіно (до дітей). Діти, що нам робити? Як страш­но. Я боюсь.

Мальвіна. Ось, знайшла! Ми вас не боїмося. Ні­куди ви нас не заберете. Читайте, що написано в цій книзі (передає книгу одному з поліцейських): «Ніхто не має права посадити людину до в'язниці, якщо вона не винна. Кожен має право на справедливий суд, а тим більше дитина, яку взагалі не можна тримати під вартою».

Поліцейські. Ми цього не знали. Гав-гав. Ну доб­ре, йдіть собі.

Герої знову вирушають у дорогу, співають «Пісню друзів» з мультфільму «Бременські музиканти». Лиси­ця та Кіт кульгають. Кіт тримає лапу біля зубів. Вони стогнуть, плачуть.

Буратіно. Що трапилось? Ви захворіли?

Лисиця та Кіт. Болить хвіст, нога. Болять зуби.

  • Діти, що ви можете порадити котику, щоб у ньо­го не боліли зубки?

Діти. Слід звернутись до лікаря. Для профілактики пополоскати ротову порожнину цілющими травами. Обов'язково чистити зуби двічі на день.

Мальвіна (розгортає книгу). У нашій книзі напи­сано: «Кожна людина має право на медичну допо­могу».

  • А ось наш лікар Айболить.

Лікар перев'язує Лисиці хвіст та ногу, допомагає Котику. Пригощає всіх вітамінами. Звірята веселіша­ють.

Кіт і Лисиця. А нам можна погратися з малятами?

Мальвіна. Звичайно, можна, тому що «Кожна ди­тина має право на відпочинок».

Рухлива гра «Ми веселі діти».

Діти повторюють рухи, які показує вчитель.

Гра «Так чи не так».

  • Якщо твердження правильне — плескаємо в до­лоні, а якщо хибне — тупаємо ногами.

  • Кожна людина має ім'я.

  • Можна заарештувати дитину.

  • Можна бити дитину.

  • Не можна відвідувати лікаря.

  • Не можна ходити до школи.

  • Можна відпочивати.

  • Можна забрати дитину від родини.

  • Не можна примушувати дитину тяжко працю­вати.

Буратіно. Ось ми і прийшли до чарівних дверцят, що ведуть до Чудового міста, де всі знають та охоро­няють права дитини.

Мальвіна. Буратіно, права дитини

Ти маєш вивчити сумлінно.

Це так потрібно, так важливо.

Щоб твердо знати в наші дні,

Коли з тобою справедливо

Вчинять, а коли і ні.

Так починай, завчи напам'ять.

Закони всі потрібно знать!

Будь добрим сином,

Поганим вчинком не зганьби

Ти роду власного ніколи.

Люби свою сім'ю та школу,

Свою державу ти люби.

Буратіно. Дякую тобі, Мальвіно, за пораду, за до­помогу. Ми разом з дітками обов'язково перечитаємо цю книгу та запам'ятаємо свої права.

IV. Закріплення набутих знань.

  • У 1959 році було прийнято Декларацію прав ди­тини. У 1989 році всі прогресивні країни світу, у тому числі й Україна, підписали Конвенцію про права ди­тини.

Діти. Конвенція має 54 статті, написаних на 6 мо­вах. Згідно з Конвенцією, дитина має такі права:

  • Усі діти рівні у правах.

  • Усі діти мають право на любов та піклування з боку батьків та держави.

  • Право на навчання.

  • Право на життя та медичне обслуговування.

  • Право на гру, розваги, відпочинок.

  • Право на інформацію.

  • Право висловити власну думку (якщо це не за­грожує безпеці держави або не порушує прав інших лю­дей).

  • Дитина не повинна бути примушена до тяжкої праці.

  • Дитина не повинна бути скривджена та знева­жена.

  • Дитина не повинна бути жертвою насильства та війни.

  • Право на якісне харчування.

  • Держава охороняє та піклується про дітей, по­збавлених сім'ї.

Вправа «Мікрофон». (Учні класу об'єднуються у дві групи.)

  • Удома ви мали продумати, що саме ви б хоті­ли попросити Президента нашої країни, щоб дітям України стало краще жити.

  • Як звати нашого діючого Президента?

- Уявіть, що у нас налагоджено супутниковий зв'язок із Президентом. Коротко, голосно скажіть своє прохання у «мікрофон». (Виступи представни­ків команд.)

V. Застосування набутих знань.

- А зараз ми перевіримо, як ви запам'ятали все, про" що ми сьогодні з вами говорили. Об'єднайтесь, будь ласка, у дві команди і виконайте завдання.

Дві команди виконують тести, потім зачитують правильні відповіді.

1-й варіант

1. Який документ ООН затвердила в 1989 році?

а) Декларацію прав дитини;

б) Конвенцію про права дитини;

в) Закон України про охорону дитинства.

2. Як називається основний закон України, де за­писані всі права та обов'язки людей?

а) Декларація прав дитини;

б) Конвенція про права дитини;

в) Конституція України.

3. Як називається те, що ви маєте виконувати, щоб приносити користь собі та іншим?

а) Обов'язок;

б) право.

4. Яке твердження є аморальним?

а) Заздрити успіхам товаришів;

б) не дозволяти кривдити себе та інших;

в) поважати товариша, якщо його думка відрізняється від твоєї.

5. Яке з наведених тверджень є правом:

а) вільно висловлювати думку;

б) користуватись бібліотекою;

в) дотримуватись моральних норм поведінки.

6. Чи порушив закон Буратіно в казці О.Толстого «Золотий ключик», коли не хотів учитися?

а) Ні;

б) так;

в) це його справа.

7. Яке право порушив Іван-царенко в казці «Царівна-жаба»?

а) Вільно висловлювати думку;

б) на власність особистих речей;

в) на навчання.

8. Хто в казні «Колобок» вчинив найнебезпечніший злочин?

а) Вовк;

б) лисиця;

в) ведмідь.

2-й варіант

1. Який документ було прийнято в 1991 році в Укра­їні про права дитини?

а) Декларація прав дитини;

б) Конвенція прав дитини;

в) Закон України про охорону дитинства.

2. Скільки статей має Конвенція про права ди­тини?

а) 45 статей;

б) 54 статті;

в) 67 статей.

3. Це те, що ти можеш робити:

а) обов'язок;

б) право.

4. Які з наведених тверджень є неприйнятними?

а) Користуватись результатом праці інших;

б) співчувати людині, коли з нею трапилась біда;

в) радіти, коли у товариша радість;

г) давати обіцянки і не виконувати їх.

5. Що з наведених тверджень є правом:

а) шанування державних символів України;

б) повноцінне харчування;

в) користуватися бібліотекою.

6. Який злочин вчинили окремі персонажі проти Дюймовочки в казці Г.К.Андерсена?

а) Вбивство;

б) розбій;

в) викрадення.

7. Які порушення скоїла Лисичка в казці «Котик і Півник»?

а) Хуліганство;

б) вбивство.

8. Які порушення закону були в діях мачухи сто­совно Попелюшки в казці Ш.Перро?

а) Любов та повага батьків;

б) право на життя;

в) примушування до тяжкої праці.

VI. Підсумок уроку.

— Ви перевірили свої знання. Виконавши тести, ви показали відмінний результат. І на згадку хочу подару­вати вам пам'ятку про права та обов'язки дитини.

Пам'ятка

Права

  1. Право на життя та охорону здоров'я.

  2. На навчання.

  3. Ігри, розваги, відпочинок.

  4. На користування бібліотеками, спортзалами, об­ладнанням школи.

  5. Брати участь у конкурсах, змаганнях.

Обов'язки

  1. Старанно вчитися.

  2. Берегти природу, пам'ятки культури.

  3. Берегти шкільне майно.

  4. Дотримуватись моральних норм поведінки.

  5. Дотримуватись правил особистої гігієни.

  6. Дотримуватись правил дорожнього руху.

Пам'ятка дарується кожному учню.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.