і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

"Гетьман - Іван Виговський"

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Методична розробка уроку історії України у 8 класі

на тему «Гетьман Іван Виговський»

Очікувані результати:

Учень/учениця:

- визначає напрямки внутрішньої та зовнішньої політики, причини та наслідки громадянської та московсько-української війни 1658-1659 рр.;

- встановлює хронологічну послідовність подій гетьманування І. Виговського;

- характеризує й оцінює гетьмана І.Виговського як історичного діяча, висловлює ставлення до його особи;

- аналізує зміст Гадяцької угоди;

- встановлює та позначає на контурній карті території Війська Запорозького, Речі Посполитої, Московського царства, місця головних подій, що вивчаються;

- застосовує та пояснює на прикладах поняття і терміни: «Руїна», «Гадяцька угода».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Обладнання: портрет І.Виговського, підручник (Гісем О.В. Історія України. 8 клас: Підручник для ЗНЗ. – Харків: АН ГРО ПЛЮС, 2008), атласи, контурні карти.

Мультимедійна підтримка уроку: презентація «Іван Виговський».

Хід уроку

  1. Організація початку уроку.

  2. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування:

  • Як позначилося на долі Гетьманщини укладання Березневих статей між Богданом Хмельницьким та московським царем Олексієм Михайловичем у 1654 році?

  • Які наслідки для Війська Запорозького мале Віленське перемир’я 1656 року?

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Учитель. Після себе Б.Хмельницький залишив українську державу своєму синові Ю.Хмельницькому та старшині. Всупереч традиції та суспільно-політичному устрою Гетьманщини Богдан реалізував свою мрію про спадкову владу. Старшини мовчки вислухали останнє прохання вождя і вибрали гетьманом Юрася, якому було лише 16 років. «Слабкий духом і тілом» Ю.Хмельницький через місяць після смерті батька зрікся булави і відбув на навчання до Києво-Могилянського колегіуму. В узькому колі старшин на Корсунській раді, без запрошення запорожців гетьманом було обрано генерального писаря, «праву руку» Б.Хмельницького правобережного шляхтича І.Виговського. Сталося це у жовтні 1657 року. Приймаючи булаву Виговський заявив: «Ся булава доброму на ласку, а злому на карність. Коли мене гетьманом обрали, то потурати я в війську нікому не буду, бо Військо Запорозьке без страху бути не може».

Учням дається завдання поставити запитання до теми уроку, відповіді на які вони повинні отримати по ходу заняття. Проблемне запитання ставить перед учнями і сам учитель:

  • Чи випадково опинилася гетьманська булава в руках Виговського. Чи гідно він її тримав?

Проблемне запитання має вирішуватися за планом, записаним на дошці.

План уроку.

І.Внутрішня і зовнішня політика гетьмана Виговського.

ІІ. Гадяцька угода 1658 року.

ІІІ. Московсько-українська війна.

4.Вивчення нового навчального матеріалу.

Учням пропонується переглянути короткий відеофрагмент про Виговського. Це допоможе учням зануритися у навчальну проблему і зрозуміти коло питань, на які треба дати відповідь.

  1. Вправа «Моя позиція». Уважно прочитати документ на стор.177 і дати відповідь на запитання: Чи був гідний отримати гетьманську булаву І.Виговський? Учні повинні підняти різнокольорові картки (рожеві – ні, зелені – так).

  2. Учні класу читають розділ підручника на стор. 173 і шукають відповіді на запитання «Напрямки внутрішньої та зовнішньої політики», після чого переносять схему (слайд на екрані) в зошит.

Підсумок. Гетьман І.Виговський не зміг впоратися з наростаючим загостренням внутрішніх проблем, отримавши опозицію своїй політиці в особі частини старшини, козацтва, селянства та запорожців. Це й стало причиною повстання 1658 року під проводом Пушкаря та Барабаша. В Україні спалахнула громадянська війна, яку назвали Руїною.

  1. Знищити опозицію Виговський не зумів. Опозиція спиралася на Москву. Оточення гетьмана на чолі з магнатом Ю.Немиричем підготувало договір з Польщею.

Учні повинні прочитати умови договору і дати відповідь на запитання:

  • Чи могла реалізація Гадяцької угоди забезпечити громадянський мир в Україні?

Відповідь надається методом «прес».

  • Я вважаю, що…

тому що…

Наприклад.

Підсумок. Соціальна політика Виговського та переорієнтація на Польщу призвели до активізації опозиції, на бік якої відкрито стало Московське царство. Громадянська війна переростає в московсько-українську.

  1. Учитель розповідає про перебіг Конотопської битви 1659 року, використовуючи карту й слайди. Учні зазначають на контурній карті місця Гадяч та Конотоп, вказуючи дати подій.

Підсумок. Чим більше перемагав гетьман, тим більше йому чинила опір опозиція. Сірко, Богун, Цецюра підняли повстання в Переяславі 1659 року. Чернь вбила Немирича. На допомогу повстанцям поспішають нові московські війська і вірні цареві козацькі полки. Гетьман приймає рішення зректися булави і тікає до Польщі.

5.Закріплення нових знань.

- На які верстви населення у своїй внутрішній політиці спирався гетьман Виговський?

- Якої зовнішньополітичної орієнтації дотримувався гетьман?

- Які наслідки для гетьмана і України мала Гадяцька угода?

- Чому Виговський не скористався перемогою під Конотопом?

6. Підсумок уроку. Учні дають відповіді на проблемне запитання. Оцінювання учнів.

7. Домашнє завдання. Опрацювати §22 підручника. Скласти історичний портрет Виговського (усно).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Розробка уроку
  • Додано
    11.08.2018
  • Розділ
    Історія України
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    155
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    RF776960
  • Вподобань
    0
Курс:«Використання веб-квестів в освітньому процесі»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь