Г .К. Андерсен «Непохитний олов’яний солдатик»

Зарубіжна література

Для кого: 5 Клас

10.08.2021

96

3

0

Опис документу:
Познайомити з життям і творчістю данського письменника Г.К.Андерсена; зацікавити його творами, спонукати до читання; розвивати творчу уяву; викликати естетичні почуття; виховувати цілеспрямованість, наполегливість, стійкість духу, почуття прекрасного.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Г .К. Андерсен. «Непохитний олов’яний солдатик».

Мета: познайомити з життям і творчістю данського  письменника Г.К.Андерсена; зацікавити його творами, спонукати до читання;, уміння висловлювати свої думки про прочитане; розвивати  творчу уяву; викликати естетичні почуття; виховувати цілеспрямованість, наполегливість, стійкість духу, почуття прекрасного.


Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

Бліц-опитування

  1. Назвіть творця художнього твору. (Автор)

  2. Як називається текст, створений мовою, якою володіє та обрав автор? (Оригінал)

  3. Назвіть країну – батьківщину О. Пушкіна. (Росія)

  4. Які здібності, таланти мав Олександр Пушкін?

  5. Хто розповідав Пушкіну казки? (Няня)

  6. Що таке лукомор`є? (Морська затока)

  7. Хто щодня і щоночі кружляв на ланцюгу? (Кіт учений)

  8. Кого Пушкін називає вірним слугою царівни? (Бурого вовка)

  9. У чому подорожувала Яга? (У ступі)

  10. Над чим втрачав силу і здоров`я Кощій? (Над золотом)

  11. Де спала русалка у вступі до поеми О. Пушкіна? (В гіллі)

  12. Які ніжки мала хатка, що стояла край лукомор`я? (Курині)

  13. Хто протиставляється царівні в «Казці про мертву царівну та сімох богатирів»? (Цариця)

  14. Від чого померла цариця? (Від злості)

  15. Скільки богатирів оберігали царівну в казці Пушкіна? (7)

  16. Хто врятував царівну в казці Пушкіна? (королевич Єлисей)

  17. Що символізує кришталева домовина? (справжню красу не закопати в землю, не знищити)

  18. Хто розповідав казки маленькому Пушкіну?


Вчитель: Багато літературних казок беруть свій початок з народної казки .Але автор вкладає в казку свою душу, свої  емоції, вибирає героїв таких, які йому ближче


ІІ.  Сприйняття  і  засвоєння  учнями  нового  матеріалу.

Не так багато у світі письменників, які б мали титул Короля Казок. Таке звання (неофіційне, звичайно, але не менш почесне) було в данського письменника Ганса Крістіана Андерсена. Подивіться на його портрет!

 Слово вчителя

Пригадайте казкову історію про гидке каченя, яке всі зневажали, ображали і яке потім перетворилося на прекрасного лебедя. Приблизно так було і в житті Ганса Крістіана Андерсена, який народився в бідній сім’ї і, не маючи коштів для здійснення мрії, наполегливо працював, учився, шукав своє покликання, фантазував, писав, поки нарешті не досяг успіху й не став одним із кращих казкарів світу. Вдячні читачі ще за життя казкаря поставили йому пам’ятники, причому не лише йому, а й казковим героям. Тож зараз давайте уважно переглянемо відноматеріал з біографії Андерсена.

Перегляд відео про біографію письменника

Відео 1

-У якому місті народився Андерсен? (Оденсе, Данія)

- Ким працювали його батьки? (батько-чоботар, мати-пралею)

- Як піклувалия про сина батьки (розповідали казки, історії, майстрували іграшки)

- Яка улюблена гра Андерсена?

- Як називалася перша збірка казок Андерсена? («Казки для дітей»)

- Як багато казок написав Андерсен? Назвіть найвідоміші казки (158, 12- на основі фольклорних творів, «Снігова королева», «Дюймовочка», «Дикі лебеді», «Гидке каченя», «Русалонька» тощо)

- Як шанують письменника у його країні?(щороку його день народження – це всенародне свято, на якому звучать промови, вірші, пісні про письменника)


Вчитель: Надзвичайна привабливість казок Андерсена криється в чарівній простоті, у доброму ставленні письменника до світу й до людей, в умінні у звичайнісіньких предметах та подіях бачити казку. Тож сьогодні ми розпочинаємо вивчати казку Андерсена «Непохитний олов’яний солдатик», яку ви прочитали вдома.


ІІІ.     Робота над казкою

- Давайте переглянемо наступне відео і дізнаємося, кому присвятив цю казку письменник

Відео 2

- То кому ж присвячена казка? Андерсен присвятив цю казку своєму батькові, якого також звали Ганс. Щоб урятувати сім’ю від злиднів, бідний чоботар записався в солдати. Після воєнних походів повернувся додому хворим і невдовзі помер. Син захоплювався батьком, його любов’ю до родини, силою і мужністю. З дитячих років Андерсен зберіг пристрасть до колекціонування олов’яних солдатиків, що стали дуже популярними у світі після виходу казки. На створення образу непохитного солдатика вплинули й давні традиції Данії, де королівська варта охороняє резиденцію короля та королеви.

- А тепер давайте перевіримо, наскільки ви уважно прочитали казку та запам'ятали усі події.

Бесіда за змістом казки:

1. Що подарували хлопчику на День народження? (25 олов'яних солдатиків)

2.  Чим відрізнявся двадцять п’ятий солдатик від своїх братів?(у нього була тільки одна нога)

3. Яка іграшка найбільше впала в око олов’яному солдатику? (чудовий палац з паперу, балерина)

4. Про що подумав солдатик, побачивши балерину? (про знайомство з балериною)

5. Хто вискочив із табакерки? (гном)

6 Як відреагував солдатик на погрози гнома? (удав, ніби нічого не чує)

7. Що ж сталося з ним на вікні? (випав з третього поверху)

8. Хто шукав іграшку на бруківці? (служниця та маленький хлопчик)

9. Чому солдатик не закричав «Я тут!»? (він був у мундирі і вважав, що йому не личить галасувати)

10. Що зробили хлопці, знайшовши іграшку? (посадили в човник з газети і пустили у рівчак)

11. Хто підстерігав солдатика під мостом? (водяний пацюк)

12. Яка небезпека чекала героя попереду? (водоспад)

13. Як поводився солдатик, коли човен почав тонути? (тримався непохитно)

14. Що сталося з героєм далі? (пішов на дно)

15. Куди потрапив солдатик після звільнення з риб’ячого живота? (опинився в тій самій кімнаті, де був раніше)

16. Як закінчилась казка? (один з хлопчиків кинув його в палаючу піч, а через протяг – і балерина пурхнула в пічку. Від нього залишилося олов'яне серце, а від балерини - троянда)

17. Які ваші враження від закінчення цієї історії? Чому таку кінцівку обрав автор? (його батько помер після війни, але память про нього живе вічно, тому і серце та троянда- це вічні образи)


ІV. Фізкультхвилинка (Відео 3)


V. Етнокультурна скарбничка

- А тепер звернемо увагу на деякі слова, які зустрічаються в казці, значення яких потрібно зясувати. Подивимося уважно ще один відеоматеріал.

Відео 4

Ключові питання :

- Як ви охарактеризуєте солдатика? (У всіх випробуваннях він ні в чому не зраджує собі : він тримається стійко , як годиться справжньому солдатові)

- Чи було кохання героїв взаємним?  (Так)

-Як автор підводить нас до цієї думки? (Балерина полинула в вогнище за солдатиком і згоріла з ним)

  • Символом чого є серце і троянда в житті сучасних людей? (символи вічного кохання попри людську жорстокість та недбальство, добро перемагає зло – це і є головна думка твору) Записуємо в зошити!

  • Чи можемо ми сказати, що добро в цій казці перемогло зло? (Так, бо заздрісного гнома ніхто не поважає і не пам’ятає, а серце і троянда залишилися символом кохання і краси)

У цій казці подвійний зміст :

Стійкість - вміння впевнено стояти на одній нозі. І другий - стійкість - це сила духу. Події в казці дитячі, а почуття справжні, гідні поваги. І читач разом з олов'яним солдатиком долає, перемагає в собі слабкість. Душа очищається, стає сильнішою духом.

. Підсумок, оцінювання

Казкар вважав, що навіть дрібні предмети чи іграшки здатні передати великі почуття, зачепити будь-яку душу, розтопити лід, зародити кохання…

Дарую зараз сердечка хлопцям і троянди дівчаткам, щоб ви завжди пам’ятали, що справжні почуття не піддаються дії злих гномів, а кохання-вічне. А тепер вам потрібно написати на сердечках слова, які характеризують образ солдатика, а дівчата на трояндах пишуть слова, які характеризують образ балерини. Краще уявити вам ці образи допоможе фрагмент з мультфільму, який ми зараз переглянемо.

Відео 5 – мультфільм

- То ж які слова-характеристики ви записали? (діти зачитують).

Інтерактивна права «Мікрофон»

- Чи схожі між собою герой і автор?

- Чому Андерсена можна вважати «стійким олов’яним солдатиком»?

- Казка навчає мене…

Вчитель. Наша подорож сторінками казки закінчилася. І тому сьогодні я вам бажаю, щоб кожен із вас намагався бути красивим як зовні, так і душею.

VІІ. Домашнє завдання

Придумати своє закінчення казки, в якому б, на вашу думку, кінець мав би щасливіший відтінок.

Читати казку О.Уайльда «Хлопчик-зірка»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.