Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Ф.Стендаль «Червоне і Чорне». Психологізм творчості письменника в романі.

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №QI697348
За публікацію цієї методичної розробки Ізергіна Наталія Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №QI697348
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Ф.Стендаль «Червоне і Чорне». Психологізм творчості письменника в романі.

Мета дидактична: продовжити роботу над творчістю Ф. Стендаля, показати художню майстерність автора у використанні психологізму, відтворенні мистецької моделі сучасного йому світу, новаторство письменника;

Мета розвивальна: розвивати навички літературознавчого аналізування епічного твору, уміння висловлювати свої думки і обґрунтовувати їх;

Мета виховна: виховувати естетичні смаки, справжні людські цінності.

Тип уроку: поглибленої роботи над художнім твором.

Обладнання: літературний плакат «Прошарки французького суспільства».

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1.1. Фронтальна бесіда.

- Назвіть головних героїнь роману.

- Що спільного і відмінного наявне в їхніх образах?

- Що їх пов’язує з Жульєном?

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Жанр соціально-побутового роману за часів Стендаля вже був певною мірою розроблений письменниками. Стендаль розглянув його з нової точки зору, як «дзеркало, з яким ідеш великою дорогою. Воно відбиває то блакитне небо, то брудні калюжі й вибоїни. Іде людина і несе те дзеркало, а ви цю людину звинувачуєте в неморальності! Її дзеркало відбиває багно, а ви звинувачуєте людину! Логічніше звинувачувати велику дорогу з її калюжами, а ще певніше – доглядача дороги, який допускає, щоб на ній стояли калюжі та скупчувалося багно». Про психологізм творчості й новаторство Стендаля та його художні здобутки ми поміркуємо сьогодні на уроці.

Отже, темою сьогоднішнього уроку є Ф.Стендаль «Червоне і Чорне». Психологізм творчості письменника в романі.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

3.1. Вступне слово вчителя.

«Червоне і Чорне» - переконливе свідчення новаторства Стендаля-романіста. Тут органічно пов’язані риси психологічного та соціального роману. Виражається це поєднання, зокрема, у тому, що головну тему твору – зіткнення різних історичних часів – письменник розглядає саме як психологічну проблему і внутрішній конфлікт головного героя на тлі широкої панорами французького суспільства.

3.2. Словникова робота.

Пригадаймо з вами визначення. (Всі визначення діти записують у зошити).

Психологічний роман – це різновид роману, у якому відтворено внутрішні переживання особистості, духовну еволюцію, пошуки й суперечності в душі героя, що зумовлюють його вчинки та поведінку.

Психологізм (психо... і ...логізм)  – це:

1.Суб'єктивно-ідеалістичний напрям у філософії, що психологію визнає за основну філософську науку, на якій нібито грунтуються всі інші філософські дисципліни. 
2. Ідеалістичний підхід до вивчення соціальних явищ і процесів, при якому дослідника цікавлять насамперед психічні взаємодії в групі; один з провідних методологічних принципів соціології.

3. Якість художнього твору, через яку письменник передає внутрішній світ своїх персонажів.

Психологізм у літературі – це характеристика художнього твору, сукупність стилістичних прийомів та засобів, за допомогою яких письменник передає внутрішній світ своїх персонажів. Вчинки героїв оцінюються опосередковано, за допомогою підтексту, який виникає у свідомості читача через зіставлення окремих ситуацій, висловлювань персонажів тощо.

3.3. Робота над схемою « Прошарки французького суспільства».

« Прошарки французького суспільства».

Коментар вчителя: Кожен характер психологічно вмотивований, що є новим авторським внеском Стендаля в літературу.

3.4. Бесіда за змістом прочитаного.

- За допомогою чого Стендаль відтворив модель суспільства? ( За допомогою образів героїв різних прошарків суспільства).

- За допомогою яких засобів автор впливає на психологізм читача? Відповідь аргументуйте! Наведіть приклади!

(- Художні деталі - відтворює стан душі персонажа в той чи інший момент. Деталь замінює довгі психологічні пояснення і діє не на розум, а на емоційне сприйняття, яке може не збігатися у героя та у читача;

- Монологи героїв - Дія роману швидше внутрішня, ніж зовнішня. Внутрішній монолог властивий і тим героям, яких, здавалося б, не цікавить нічого, крім прибутку. За Стендалем, перед обличчям страждання всі рівні: і натури делікатні, і натури вульгарні.

Внутрішній  монолог   Сореля: «Ось він, той дрібний добробут, якого й ти можеш добитись і тішитись ним, але тільки на таких умовах і в такій компанії. Можливо, ти матимеш посаду в двадцять тисяч франків, але, обжираючись м'ясом, ти повинен будеш не давати співати біднякові. Ти влаштовуватимеш обіди на гроші, які вкрадеш з його жалюгідного раціону, і під час твого бенкету він буде ще нещаснішим». Цей монолог, гідний епохи Великої французької революції та наполеонівських війн,

- Що можна сказати про Сореля прочитавши цей монолог?

вторський коментар думок героямонолог Сореля, на обіді в пана Вально, супроводжується авторським коментарем: «Признаюся, що через слабкодухість, виявлену Жульсном у цьому монолозі, я дуже невисокої думки про нього. Він був би гідним собратом тих змовників у жовтих рукавичках, що хочуть змінити весь життєвий лад великої країни, але не бажають мати на своєму сумлінні найменшої плямочки».
3. 5. Творче завдання.

Подумайте! Дайте відповідь на запитання.

  • Чи такий коментар викликаний необхідністю рахуватися з цензурою напередодні Липневої революції 1830 року? Чи це — художній прийом, елемент художньої структури роману-дзер-кала?

ІV. Узагальнення і систематизація набутих знань.

4.1. Завдання. Творче узагальнення.

- Підсумуйте сказане й узагальніть риси новаторства роману Стендаля «Червоне і Чорне».

Новаторство Стендаля в романі «Червоне і Чорне».

- Психологізм;

- Обєктивне й критичне мислення;

- Філософічність;

Широке застосування прийому контрастів.

V. Підведення підсумку уроку та оцінювання.

5.1. Гра «Мікрофон».

Продовжте речення.

- На мій погляд, роман Стендаля «Червоне і Чорне» співзвучний нашому часові тим, що…

- Мене зацікавило…

- На мою думку, роман Стендаля «Червоне і Чорне»…

VI. Осмислення домашнього завдання.

  • Повторити теоретичний матеріал підручника ст. 68 – 73.

  • Прочитати твір Голдінг «Володар Мух».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    24.02.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    10 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7152
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    QI697348
  • Вподобань
    0
Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
700 грн
190 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №QI697348
За публікацію цієї методичної розробки Ізергіна Наталія Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №QI697348
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти