і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Ф.Стендаль «Червоне і Чорне». Психологізм творчості письменника в романі.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Ф.Стендаль «Червоне і Чорне». Психологізм творчості письменника в романі.

Мета дидактична: продовжити роботу над творчістю Ф. Стендаля, показати художню майстерність автора у використанні психологізму, відтворенні мистецької моделі сучасного йому світу, новаторство письменника;

Мета розвивальна: розвивати навички літературознавчого аналізування епічного твору, уміння висловлювати свої думки і обґрунтовувати їх;

Мета виховна: виховувати естетичні смаки, справжні людські цінності.

Тип уроку: поглибленої роботи над художнім твором.

Обладнання: літературний плакат «Прошарки французького суспільства».

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1.1. Фронтальна бесіда.

- Назвіть головних героїнь роману.

- Що спільного і відмінного наявне в їхніх образах?

- Що їх пов’язує з Жульєном?

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

Жанр соціально-побутового роману за часів Стендаля вже був певною мірою розроблений письменниками. Стендаль розглянув його з нової точки зору, як «дзеркало, з яким ідеш великою дорогою. Воно відбиває то блакитне небо, то брудні калюжі й вибоїни. Іде людина і несе те дзеркало, а ви цю людину звинувачуєте в неморальності! Її дзеркало відбиває багно, а ви звинувачуєте людину! Логічніше звинувачувати велику дорогу з її калюжами, а ще певніше – доглядача дороги, який допускає, щоб на ній стояли калюжі та скупчувалося багно». Про психологізм творчості й новаторство Стендаля та його художні здобутки ми поміркуємо сьогодні на уроці.

Отже, темою сьогоднішнього уроку є Ф.Стендаль «Червоне і Чорне». Психологізм творчості письменника в романі.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

3.1. Вступне слово вчителя.

«Червоне і Чорне» - переконливе свідчення новаторства Стендаля-романіста. Тут органічно пов’язані риси психологічного та соціального роману. Виражається це поєднання, зокрема, у тому, що головну тему твору – зіткнення різних історичних часів – письменник розглядає саме як психологічну проблему і внутрішній конфлікт головного героя на тлі широкої панорами французького суспільства.

3.2. Словникова робота.

Пригадаймо з вами визначення. (Всі визначення діти записують у зошити).

Психологічний роман – це різновид роману, у якому відтворено внутрішні переживання особистості, духовну еволюцію, пошуки й суперечності в душі героя, що зумовлюють його вчинки та поведінку.

Психологізм (психо... і ...логізм)  – це:

1.Суб'єктивно-ідеалістичний напрям у філософії, що психологію визнає за основну філософську науку, на якій нібито грунтуються всі інші філософські дисципліни. 
2. Ідеалістичний підхід до вивчення соціальних явищ і процесів, при якому дослідника цікавлять насамперед психічні взаємодії в групі; один з провідних методологічних принципів соціології.

3. Якість художнього твору, через яку письменник передає внутрішній світ своїх персонажів.

Психологізм у літературі – це характеристика художнього твору, сукупність стилістичних прийомів та засобів, за допомогою яких письменник передає внутрішній світ своїх персонажів. Вчинки героїв оцінюються опосередковано, за допомогою підтексту, який виникає у свідомості читача через зіставлення окремих ситуацій, висловлювань персонажів тощо.

3.3. Робота над схемою « Прошарки французького суспільства».

« Прошарки французького суспільства».

Коментар вчителя: Кожен характер психологічно вмотивований, що є новим авторським внеском Стендаля в літературу.

3.4. Бесіда за змістом прочитаного.

- За допомогою чого Стендаль відтворив модель суспільства? ( За допомогою образів героїв різних прошарків суспільства).

- За допомогою яких засобів автор впливає на психологізм читача? Відповідь аргументуйте! Наведіть приклади!

(- Художні деталі - відтворює стан душі персонажа в той чи інший момент. Деталь замінює довгі психологічні пояснення і діє не на розум, а на емоційне сприйняття, яке може не збігатися у героя та у читача;

- Монологи героїв - Дія роману швидше внутрішня, ніж зовнішня. Внутрішній монолог властивий і тим героям, яких, здавалося б, не цікавить нічого, крім прибутку. За Стендалем, перед обличчям страждання всі рівні: і натури делікатні, і натури вульгарні.

Внутрішній  монолог   Сореля: «Ось він, той дрібний добробут, якого й ти можеш добитись і тішитись ним, але тільки на таких умовах і в такій компанії. Можливо, ти матимеш посаду в двадцять тисяч франків, але, обжираючись м'ясом, ти повинен будеш не давати співати біднякові. Ти влаштовуватимеш обіди на гроші, які вкрадеш з його жалюгідного раціону, і під час твого бенкету він буде ще нещаснішим». Цей монолог, гідний епохи Великої французької революції та наполеонівських війн,

- Що можна сказати про Сореля прочитавши цей монолог?

вторський коментар думок героямонолог Сореля, на обіді в пана Вально, супроводжується авторським коментарем: «Признаюся, що через слабкодухість, виявлену Жульсном у цьому монолозі, я дуже невисокої думки про нього. Він був би гідним собратом тих змовників у жовтих рукавичках, що хочуть змінити весь життєвий лад великої країни, але не бажають мати на своєму сумлінні найменшої плямочки».
3. 5. Творче завдання.

Подумайте! Дайте відповідь на запитання.

  • Чи такий коментар викликаний необхідністю рахуватися з цензурою напередодні Липневої революції 1830 року? Чи це — художній прийом, елемент художньої структури роману-дзер-кала?

ІV. Узагальнення і систематизація набутих знань.

4.1. Завдання. Творче узагальнення.

- Підсумуйте сказане й узагальніть риси новаторства роману Стендаля «Червоне і Чорне».

Новаторство Стендаля в романі «Червоне і Чорне».

- Психологізм;

- Обєктивне й критичне мислення;

- Філософічність;

Широке застосування прийому контрастів.

V. Підведення підсумку уроку та оцінювання.

5.1. Гра «Мікрофон».

Продовжте речення.

- На мій погляд, роман Стендаля «Червоне і Чорне» співзвучний нашому часові тим, що…

- Мене зацікавило…

- На мою думку, роман Стендаля «Червоне і Чорне»…

VI. Осмислення домашнього завдання.

  • Повторити теоретичний матеріал підручника ст. 68 – 73.

  • Прочитати твір Голдінг «Володар Мух».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    24.02.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    10 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7405
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    4
  • Номер матеріала
    QI697348
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
490 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь