Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

"Фронтальні види робіт під час вивчення повісті О. Турянського "Поза межами болю" в 11 класі"

Українська література

Для кого: 11 Клас

16.12.2018

19163

405

3

Опис документу:
Матеріал містить паспорт до твору, перевірочну роботу у вигляді гри "Так чи ні?" (на 24 запитання із правильними відповідями), тестові завдання (завдання 1-11 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний та 12-14 - на встановлення відповідності). До тестів є відповіді.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Паспорт твору «Поза межами болю»

  1. Рік написання: 1917 (1917-1921)

  2. Місце написання: італійський острів Ельба, табір для військовополонених.

  3. Основа твору: автобіографічна. (Оглядівський – сам автор; прізвище утворене, мабуть, від назви його рідного села Оглядів)

  4. Рік виходу в світ: 1921

  5. Місто, в якому була видана повість: Відень

  6. Роки, змальовані в творі: Перша світова війна.

  7. Жанр: ативоєнна психологічна лірична повість-поема (поема в прозі); повість, ліричний роман (деякі літературознавці)

  8. Тема: події Першої світової війни, перебування в полоні.

  9. Ідея: пацифістське ставлення до війни; протест проти жахіття війни, осудження кровопролиття, яке вона принесла Європі, протест проти смерті невинних людей.

  10. Гуманістична ідея, яка проймає твір: «Любов до життя і його вищих цінностей переможе смерть».

  11. Основна думка твору: засудження війни й мілітаризму, утвердження нездоланності людського духу, сили розуму й волі до життя.

  12. Особливість композиції:

    • фрагментарна;

    • розповідь ведеться від І особи (оповідача, ліричного героя);

    • наявність композитційного обрамлення: твір починається і завершується думкою-реквіємом про померлих побратимів.

  13. Фрагменти композиці: Шлях смерті, Танець смерті, Країна сонця, Різдвяні свята, Пісня вічності, Мандрівка мерців.

  14. Особливості сюжету: однолінійний, концентричний (події ровиваються в причиново-наслідкових звязках).

  15. Сюжтні елементи:

Експозиція: переднє слово.

Завязка: убивство конвоїра, втеча семи бранців.

Розвиток дії: спроби вижити в горах.

Кульмінація: танок біля багаття.

Розв’язка: смерть п’яти бранців, порятунок Оглядівського.

  1. Форма: майже кожне нове речення, обрамлене поетичною ритмізованою прозою, починається з абзацу й має вигляд віршованих рядків. До того ж ціла лавина пунктирних ліній створює своєрідне ліричне мереживо тексту, звязуючи фрагменти думок, спогадів, реальності й марення героїв у психологічне полотно оповіді. Ті крапки-пунктири – біль, прихований у мовчанні, коли, здається, наступний звук вщерть переповнить чашу людського терпіння.

  2. Персонажі: сім полонених: Добровський, Сабо, Штранцінґер – головні; Бояні, Ніколич, Пшилуський – другорядні; ліричний герой (Оглядівський).

  3. Стиль, яким написаний твір: експресіонізм.

  4. Гуманістичні цінності, що утверджуються у творі: патріотизм, толерантність, уболівання за долю світу, братерство, любов, взаємодопомога, бажання вижити, віра в силу любові сім’ї.

  5. Кіномистецтво: за мотивами повісті в 1989 р. знято однойменний художній фільм (режисер Ярослав Лупій).

  6. Афористичність твору:

    • «Хто боровся, скутий тьмою, тому сонце – мрія мрій».

    • «Оця скрипка – це його очі».

    • «Люди для нас гірше вовків».

    • «Не тікайте від сонця! Не ховайтеся в тіні!»

    • «Є сонце в житті».

    • «Самітня людина ніколи не може бути щаслива»

  7. Оцінка твору: «Це наймогутніша з відомих мені картин на тлі світової катастрофи не тільки в нашій, а й цілій європейській літературі», - Петро Карманський, поет, знавець літератури;

Дмитро Загул помітив у поетиці «Поза межами болю» рідкісний вияв творчої енергії, а О Турянського вважав «найбільшим речником сучасного Болю».

Гра «Так чи ні?» за повістю «Поза межами болю»

п/п

Запитання

Так

Ні

1

Твір уперше вийшов у Європі. (Відень)

+

2

Жанр твору: антивоєнна психологічна лірична повість-поема.

+

3

Основа твору автобіографічна. (Оглядівський – сам автор; прізвище утворене, мабуть, від назви його рідного села Оглядів)

+

4

Твір написаний у стилі неоромантизму. (експресіонізму)

-

5

У творі змальовані події Великої Вітчизняної війни. (Перша світова)

-

6

Ідея: пацифістське ставлення до війни.

+

7

За мотивами повісті знято однойменний художній фільм. (1989 р., режисер Ярослав Лупій).

+

8

Розповідь ведеться від ІІІ-ої особи. (І-ої)

-

9

Сюжет однолінійний.

+

10

Добровський, Сабо, Штранцінґер – головні герої.

+

11

Танок біля багаття – це розвиток дії. (кульманація)

-

12

Убивство конвоїра, втеча семи бранців – це експозиція твору. (завязка)

-

13

Шлях смерті, Танець смерті, Мандрівка мерців – фрагменти композиції.

+

14

Виснажені полонені не їли два тижні. (десять днів)

-

15

Бояні і Ніколич – серби.

+

16

Оглядівський і Добровський – українці.

+

17

Пропозицію канібалізма запропонував Сабо.

+

18

Бояні – сліпий скрипаль. (Штранцінгер).

-

19

«Прокляте те життя, у котрому слабкий мусить згинути, щоб дужчий міг жити», - так говорить Добровський.

+

20

Зі стану марення персонажа виводить сонце – як символ життя. (українське слово)

-

21

На національному грунті серед полонених виникають непорозуміння.

-

22

Золоті колосся й синє небо – це кольори, які переважають у картинах передсмертних видінь Оглядовського.

+

23

«Сентиментальність – смерть», – говорить Сабо.

+

24

Оглядівського спасає Василь Романишин.

+

ТЕСТ

за повістю-поемою О. Турянського «Поза межами болю»

  1. Жанр твору (0,5б)

А) пригодницький роман;

Б) психологічна лірична повість-поема;

В) новела;

Г) історична повість

  1. Кому присвячений твір? (0,5б)

А) Іванові Думці;

Б) острову Ельбі;

В) Василю Романишину;

Г) дружині й синові

  1. Місце, де відбуваються події у творі: (0,5б)

А) на півночі;

Б) Альпи;

В) гори Албанії;

Г) Відень

  1. Війна, події якої змальовані в творі: (0,5б)

А) Перша світова війна;

Б) Велика Вітчизняна війна;

В) громадянська війна;

Г) радянсько-фінська війна

  1. Те, чим бранці підтримували вогонь у багатті: (0,5б)

А) хмиз;

Б) скрипка;

В) одяг;

Г) шкура вбитого знайденого оленя

  1. Скільки років мав Штранцінґер? (0,5б)

А) 24;

Б) 42;

В) 22;

Г) 44

  1. Той полонений, що був найсильніший серед усіх: (0,5б)

А) Ніколич;

Б) Бояні;

В) Пшилуський

Г) Сабо;

Ґ) Оглядівський;

Д) Добровський;

Е) Штранцінґер

  1. Найслабший із полонених, той, хто помирає першим: (0,5б)

А) Ніколич;

Б) Штранцінґер;

В) Добровський;

Г) Сабо;

Ґ) Оглядівський;

Д) Пшилуський;

Е) Бояні

  1. Він запропонував танець життя: (0,5б)

А) Ніколич;

Б) Штранцінґер;

В) Добровський;

Г) Сабо;

Ґ) Оглядівський;

Д) Пшилуський;

Е) Бояні

  1. Пісня, яку співав Ніколич: (0,5б)

А) колискова;

Б) козацька;

В) соціально-побутова;

Г) історична

  1. Те, що поволі приводило до притомності Оглядівського: (0,5б)

А) тепло;

Б) сонце;

В) українське слово;

Г) спогади про сімю

  1. Установи відповідність між героєм і його характеристикою. (2б)

А) Бояні;

Б) Сабо;

В) Добровський;

Г) Штранцінґер

1. «Його скрипка – це було все, що воєнна доля йому лишила. Куля забрала йому очі. Його мати з болю вмерла, а його суджена скочила в ріку. Він дізнався про їх долю й від того часу онімів».

2. «Колись аранжував танці на балах».

3. «Дикий син угорської пусти».

4. «Хворий, виснажений, в гарячці нахилився над студенним потоком, щоб напитися води. Та, замість зачерпнути води в шапку або в пригорщу, він цілий шубовсть у воду!»

А – 4 Б – 3 В – 2 Г – 1

  1. Установи відповідність між героєм і його реплікою. (3б)

А) Штранцінґер;

Б) Добровський;

В) Сабо;

Г) Оглядівський;

Ґ) Пшилуський;

Д) Бояні

  1. «Як я впаду й не матиму більше сили, тоді плюну на дальше нужденне життя. Тоді здеріть із мене убрання й жийте!»

  2. «Я скакав так само, як він. А щоб дати ще більший доказ, яка в мене сила й бадьорість, хоча смертельна втома й жах мене мучили, я тремтячим, завмерлим голосом заспівав веселу народну пісню.»

  3. «Прошу вас, товариші: як побачите мою матір, то скажіть їй, що я вмер у теплій хаті на білій постелі…»

  4. «Прокляте те життя, в якому слабший мусить згинути, щоб дужчий міг жити».

  5. «Не тікайте від сонця! Не ховайтеся в тіні!»

  6. «Як верну по війні живий, буде найбільше щастя на світі життя з любою дружиною, з дітьми… Цілий рік я не бачив своєї жінки. Я тужив за нею, любив її безмежно, шалено. Дістав відпустку, приїхав до своєї дружини, до своїх дітей. Через кілька днів мій син, мале невинне агнелятко щебече мені про все, що бачив…»

А – 5 Б – 4 В – 1 Г – 2 Ґ – 6 Д – 3

  1. Установи відповідність між героєм і його національністю. (2,5б)

А) Ніколич; 1. угорець

Б) Штранцінгер; 2. українець (Оглядівський)

В) Добровський; 3. поляк

Г) Пшилуський; 4. австрієць

Д) Сабо 5. серб (Бояні)

6. чех

А – 5 Б – 4 В – 2 Г – 3 Д – 1

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.