• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Українська мова
  • Фразеологія як розділ мовознавства. Українська лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників. Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів

Фразеологія як розділ мовознавства. Українська лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників. Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів

Опис документу:
Тематичний контроль знань (профільний рівень)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Контрольна тестова робота №4

Фразеологія як розділ мовознавства. Українська лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників. Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів

І варіант

  1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?

а) читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому;

б) кінець уроку, пекти картоплю, відчинити двері, гнути залізо;

в) легкий хліб, переливати з пустого в порожнє, брати воду, засипати вугілля;

г) пекти раків, читати по очах, западати в душу, писана красуня.

  1. Укажіть рядок фразеологізмів власне українського походження:

а) манна небесна, гордіїв вузол, хоч греблю гати, намилити шию;

б) альфа і омега, вовк в овечій шкурі, два боки однієї медалі, сіль землі;

в) гарбуза дістати, не до жартів, до булави треба голови, світ макітриться;

г) ідея фікс, дамоклів меч, у голові джмелі літають, як корова язиком злизала.

  1. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «розірвати дружні стосунки»:

а) міряти на свій аршин;

б) набити оскому;

в) вбити клин;

г) розбити глек.

  1. Назвіть авторів перших українських лексикографічних праць:

а) Л. Зизаній, П. Беринда;

б) Б. Грінченко, В. Бусол;

в) Л. Полюга, С. Головащук;

г) В. Бусол, В. Даль.

  1. В орфографічних словниках представлено:

а) нормативне написання;

б) літературну вимову;

в) пояснення лексичного значення слова;

г) синоніми слова.

  1. Словотвір вивчає:

а) правила вимови слів;

б) частини мови;

в) способи словотвору;

г) слова, їх значення, походження, використання.

  1. У якому рядку всі слова утворені осново складанням:

а) осново складання, медсестра, всюдихід, надбрівний;

б) хмарочос, життєпис, лісостеп, синьо-жовтий;

в) США, УТН, СПУ, ООН;

г) мед-пиво, туди-сюди, облвно, прехороший.

  1. У якому рядку слова розташовано так, щоб кожне попереднє було твірним для наступного:

а) учити – учитель – учительство;

б) учитель – учень – учити;

в) учениця – учити – учень;

г) учити – учительство – учитель.

1-8 завдання – по 0,5 бала

  1. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми.

Плакати, червоніти.

  1. Скласти речення з поданими фразеологізмами.

Коронний номер, нуль без палички.

  1. Утворіть складноскорочені слова.

Донецький басейн, Міністерство освіти і науки, запис актів громадянського стану, Спілка письменників України.

  1. Утворіть назви жителів певного населеного пункту.

Село, Харків, Канада, Бельгія.

  1. Утворіть присвійні прикметники від іменників.

Джеря, Ольга, Галя, Варка.

9-13 завдання – по 1 балу

  1. Складіть коротку розповідь про словотвір як розділ мовознавства. (3 бали)

Контрольна тестова робота №4

Фразеологія як розділ мовознавства. Українська лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників. Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів

ІІ варіант

  1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?

а) гав ловити, пасти задніх, розбити глек, альфа і омега;

б) від серця відлягло, дістати по шапці, чужа праця, відчинені двері;

в) братися за розум, писати вірші, іти до школи, наламати дров;

г) перейти вулицю, душа не на місці, не бачити смаленого вовка, не бачити друга.

  1. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології:

а) гордіїв вузол, за царя Панька, в очах зеленіє, вмивати руки;

б) сізіфова праця, танталові муки, ахіллесова пята, геркулесові стовпи;

в) ноїв ковчег, земля обітована, до булави треба голови;

г) журба сушить, тягар на душі, аж за вухами лящить.

  1. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму надягати овечу шкуру:

а) мати лагідний, неконфліктний характер;

б) за жодних умов не втручатися у конфліктну ситуацію;

в) під маскою доброзичливості приховувати підлі наміри;

г) віддавати перевагу одягові з овечого хутра.

  1. Назвіть перші українські лексикографічні праці:

а) «Словник української мови» Б. Грінченка;

б) «Лексис» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди;

в) «Словник української мови» в 11 томах;

г) «Великий тлумачний словник сучасної української мови».

  1. В тлумачних словниках представлено:

а) нормативне написання;

б) літературну вимову;

в) пояснення лексичного значення слова;

г) синоніми слова.

  1. Морфеміка вивчає:

а) правила вимови слів;

б) значущі частини слова;

в) способи словотвору;

г) слова, їх значення, походження, використання.

  1. У якому рядку всі слова утворені префіксально-суфіксальним способом:

а) по-французьки, беззаконний, дощик, вовчище;

б) подорожник, суглинок, підвіконня, відхід;

в) бездоганний, надбрівний, затишок, прикордонник;

г) криголам, перехід, пречудовий, впевненість.

  1. У якому рядку слова розташовано так, щоб кожне попереднє було твірним для наступного:

а) правда – правдивий - правдивість;

б) правдивість – правдивий - правда;

в) правдивий – правда - правдивість;

г) правдолюб – правдивий - правда.

1-8 завдання – по 0,5 бала

  1. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми.

Втекти, мовчати.

  1. Скласти речення з поданими фразеологізмами.

Прикусити язика, пасти задніх.

  1. Утворіть складноскорочені слова.

Арабська Республіка Єгипет, медичний брат, державна адміністрація, вищий учбовий заклад.

  1. Утворіть назви жителів певного населеного пункту.

Данія, хутір, Індія, Одеса.

  1. Утворіть присвійні прикметники від іменників.

Сестра, Андрій, бджола, Мелашка.

9-13 завдання – по 1 балу

  1. Складіть коротку розповідь про фразеологію як розділ мовознавства. (3 бали)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
6
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!