«Фрагменти уроків з використанням стратегій «Дискусія», «Читання з позначками», «Мікрофон»»

Опис документу:
В роботі запропоновані фрагменти уроків з використанням стратегій критичного мислення «Дискусія», «Читання з позначками», «Мікрофон», метою яких є активізувати процес сприйняття інформації; навчити учнів визначати свою позицію щодо суперечливого питання; формулювати свої аргументи, сприймати аргументи інших сторін.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Комунальний заклад

«Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти»

Запорізької обласної ради

Кафедра початкової освіти

Авторська розробка

на тему «Фрагменти уроків з використанням стратегій «Дискусія»,

«Читання з позначками», «Мікрофон»»

Виконала:

Відющенко Ірина Леонідівна

вчитель початкової школи

Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.№12 м. Запоріжжя

група № 29

Запоріжжя

2018

Вступ

Розвиток критичного мислення є актуальним в наш час як ніколи. В час, коли на місце старому мисленню приходить нове, коли змінюється суспільство, відбуваються соціальні зміни. Суспільство, держава потребує людей, які зможуть ефективно розв’язати проблеми за нових політичних, економічних та інших обставин, значну частину яких неможливо передбачити. Тому розвиток критичного мислення є одним з найважливіших завдань сучасної освіти. Тільки так ми можемо розвиватися відповідно до вимог світового інформаційного суспільства та просуватися до демократії.

Навчити критично мислити школярів неможливо пасивними методами навчання. Найдоцільніше використовувати інтерактивні технології. Інтерактивна технологія навчання – це така організація навчального процесу, за якою не можлива неучасть школяра у колективному взаємодоповнювальному, заснованому на взаємодії всіх його учасників процесі навчального пізнання: або кожен учень має конкретне завдання, за яке він повинен публічно прозвітуватись, або від його діяльності залежить якість виконання поставленого перед групою та перед усім класом завдання.

В роботі запропоновані фрагменти уроків з використанням стратегій критичного мислення «Дискусія», «Читання з позначками», «Мікрофон», метою яких є активізувати процес сприйняття інформації; навчити учнів визначати свою позицію щодо суперечливого питання; формулювати свої аргументи, сприймати аргументи інших сторін.

Основна частина

Стратегія «Дискусія» ( Займи позицію)

Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій.

Дискусії дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички. Доречно застосовувати на різних етапах уроку.

Хід дискусії:

Оголошується проблемне питання дискусії.

У різних сторонах класу розміщуємо плакати «ЗА», «ПРОТИ», « Не визначився».

Кожен визначає свою позицію до поданого питання і займає певне місце. Далі в створених групах обговорюють свою позицію, добирають аргументи на її підтримку.

Через деякий час утворюються нові групи, якщо хтось з учасників змінив свою думку.

Учасники різних груп називають найбільш переконливі аргументи своєї та протилежної сторони.

Наприклад на уроці природознавства під час вивчення теми « Тварини Червоної книги України» ставиться дискусійне питання « Чи добре тримати тварин в зоопарках?». Або під час уроку « Я у світі» – поведінка за столом, виникає дискусійне питання « Чи красиво хлібом витирати тарілку?» та ін.

Технологія «Читання тексту з позначками» ( Інсерт)

«\/»-- знайома інформація;

«+» -- нова інформація;

«_» -- раніше ви думали інакше;

«?» -- інформація, що викликала особливий інтерес і бажання дізнатися більше.

Наприклад доречно використовувати цей прийом під час читання текстуО. Караванської « Вишиванка» (уривок)

У багатьох українських родинах вишиванка передається від покоління до покоління. І в тебе, можливо, є сорочка, яку ти успадкувала від мами, а твоя мама — від своєї мами, твоєї бабці, а бабця — від своєї мами... Якщо ж такої родинної історії в тебе нема, її можеш започаткувати ти!
Вишиванка, що є родинною реліквією, зазвичай вишита вручну. Важливо знати, хто саме вишивав цю сорочку, бо вона здатна роками зберігати в собі енергетику, яку заклала вишивальниця. Добра енергетика вишиванки буде тобі оберегом.
У давнину найбільшою цінністю було мати таку вишиванку, якої нема ні в кого. Тому жінки й вигадували все нові й нові узори та орнаменти. А також додавали все більше барв. Багатство і поєднання кольорів робило вишиванку унікальною.
Традиційна українська вишиванка буває різною. Особливості техніки вишивання залежать від регіону, в якому народилася сорочка. В Україні таких регіонів понад п’ятнадцять. Ось найколоритніші з автентичних вишивок:

Гуцульська

Така вишиванка рясно зашита, має геометричний рисунок. А ще в ній обов’язково є помаранчева барва. 

Буковинська

Ці сорочки вирізняються квітковими мотивами. Вони теж рясно зашиті. До того ж їх часто вишивають бісером. 

Бойківська

Найпоширеніші мотиви таких вишиванок — квіткові й рослинні. Вишивка найбільше нагадує природні лінії. 

Подільська

Це важкі, найрясніше зашиті сорочки. Вирізняє їх діагональна смужка. 
Зазвичай їх зашивають вовною, що додає подільській вишиванці об’єму. А ваги додають бісер і пацьо́рки. 

Полтавська

Особливість сорочок цього регіону — вишивка білим по білому. Цю виняткову техніку часто підкреслюють мережкою. Такі вишиванки — легкі й повітряні.
Чорно-червона вишивка набула популярності тоді, коли кольорові нитки були дефіцитом і  жінки вишивали сорочки тими нитками, які мали,  — найчастіше червоними та чорними. Такі вишиванки стали настільки поширеними, що втратили свою унікальність.
Щоб вишиванка мала сучасний вигляд, не завжди варто доповнювати її іншими елементами класичного українського строю — коралями, кра́йкою , віночком тощо.
Варто мати не лише родинну вишиванку, яку одягаєш переважно на великі свята, а й ще одну — сучасну. 
Це дуже модно! Тому це може бути машинна вишивка або  ж «вишиваний» принт .
Вишиванка дуже пасує до джинсів. Це так по-сучасному!
За свідченням давньогрецького історика Геродота, вишивкою був прикрашений ще одяг скіфів (VII – III ст. до н. е.)

Технологія «Мікрофон», надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. Для цього вчитель ставить запитання класу та пропонує якийсь предмет (ручку, олівець, іграшковий мікрофон і т. п.), який виконуватиме роль уявного мікрофона. Учні передають його один одному, по черзі беручи слово.

Правила проведення такі:

– говорити має тільки той, у кого мікрофон;

– подані відповіді не коментуються і не оцінюються;

– коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось говорити, викрикувати з місця.

Висновки

Отже, системне запровадження поданих методів і прийомів технології розвитку критичного мислення в початковій школі є прийнятим і оптимальним у викладанні предметів.

Системне запровадження цих технологій в школі призводить до того, що всі учні поступово опановують їх не тільки як навчальну технологію, вміння самостійно вчитися, критично мислити, але і використовувати свої знання у повсякденному житті. А саме початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напрямку виховання особистості сучасної молодої людини.

Керуючись цими стратегіями на уроці, ми зможемо забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.

Список використаних джерел

1.Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. — К.: Академвидав, 2004.

2. Пометун О.І. Сущенко І.М. Навчаємо мислити критично.- Д.: ЛІРА,2016

3. Пометун О.І., Пилипчатіна Л.М. Основи критичного мислення. – К.: Освіта, 2016

4. Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання. – К. : Освіта,2016

5. Пометун О.І. Сущенко І.М. Путівник з розвитку критичного мислення в учнів початкової школи.- К,2017

6.Сиротенко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології. — X.: Основа, 2003.

7. Хрестоматія сучасної української дитячої літератури.- Л.: Видавництво Старого Лева, 2017.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»