Фрагменти уроків з використанням елементів критичного мислення

Опис документу:
Критичне мислення - це складний ментальний процес, що починається із залучення інформації і закінчується прийняттям рішення. А застосування технологій "Кубування", "Сенкану", "Есе" сприяє глибинному дослідженню інформації, розвиває готовність і вміння розмірковувати , формує критичне мислення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Стойко Тетяна Володимирівна, вчитель початкових класів КЗШ № 93

Розвиток критичного мислення дітей молодшого шкільного віку.

Стародавня мудрість говорить: „ Якщо твої плани розраховані на рік – сій хліб, якщо твої плани розраховані на десятиріччя – посади дерево, якщо твої плани розраховані на віки – навчай дітей”. Школа є тією лабораторією, де навчають і виховують, відкривають можливості кожної дитини, допомагають розкривати її власні потреби.

Практично в кожній дитині є творчий потенціал. У кожної є свої здібності, притаманні лише їй, і тому – унікальні. В зв’язку з цим, завдання сучасної школи, системи освіти в цілому – допомогти дитині відшукати, розпізнати і розвинути в собі ці здібності. Не один рік вчителі початкових класів вишукують і використовують новітні та ефективніші форми і методи навчання учнів. Спрямовують свою роботу не на учіння, а на навчання, не на знання, а на вміння й навички, не на використання пам’яті, а на її розвиток, не на «сліпе» повторення чи заучування відомих висловів, теорій, а на уміння мислити, висловлювати свою думку.

Що ж насправді сприятиме розвитку такого типу мислення у дитини, який би дав змогу конкретно оцінювати ситуацію та формувати стратегію вирішення тих чи інших проблем?

Перед вчителем стоїть завдання: створити умови для розвитку творчої особистості, яка вміє самостійно розв’язувати проблемні ситуації, маючи при цьому власні думки щодо шляхів їх подолання.

Сьогодні необхідно, щоб учні не просто слухали і запам’ятовували програмовий матеріал від учителя, а самостійно проводили спостереження чи дослідження, ділилися своїми враженнями, створювали своїми руками чи уявляли яскраві образи, пов’язуючи їх з побаченим, доводили свою думку, мислили критично, застосовували свої знання в житті.

Кожен урок української мови має нести в собі позитивний заряд, повинен бути насичений красою, любовю, радістю. А особливо уроки розвитку зв’язного мовлення, на яких діти вчаться висловлювати свої почуття, думки, будувати речення, писати перші твори.

Стратегія «Есе».

Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному стилі.

Фрагмент уроку з української мови 3 клас

Тема: Текст. Есе «Моє серце».

Ознаки есе:

  • невеликий обсяг;

  • власні думки, індивідуальне ставлення до того, про що йдеться;

  • есе має здивувати, зацікавити читача;

  • має бути зрозумілим.

Девіз: «Есе я пишу для того, щоб зрозуміти, що я думаю».

Отже, есе – це текст, у якому висловлено розмірковування (думки автора) про якийсь предмет, подію, вчинок, власні почуття.

Правила написання есе:

  1. Збір інформації за проблемою.

  2. Аналіз інформації (обговорення ситуацій, висловлювань).

  3. Виявлення власної точки зору.

  4. Викладення власної думки.

  5. За підказками з’ясуємо тему есе.

Підказки:

  1. Життєво необхідний орган у людей та тварин.

  2. Порожнистий орган тіла людини у вигляді мішечка.

  3. Центральний орган кровоносної системи.

  4. Своїми ритмічними скороченнями забезпечує кровообіг.

  5. Цей орган працює невпинно 24 години на добу протягом усього життя.

  6. Його порівнюють із двигуном.

Збір інформації.

Прийом «Асоціативний кущ».

Поміркуйте, для чого серце дано людині? Яким може бути серце людини? Доберіть відповідні прикметники і поясність свою відповідь.

У залежності від того, які почуття володіють серцем, людина може бути доброю чи злою, співчутливою чи байдужою. Кажуть, треба жити серцем, адже воно вміє бачити і говорити.

Вправа «Ми – художники».

  • Уявіть себе художниками. Одним із засобів, які вони використовують, є колір:

Білий – відкритість

Чорний – депресія

Сірий – смуток

Червоний – наполегливість

Рожевий – дружелюбність

Коричневий – надійність

Жовтий – радість життя

  • Які кольори ви б використали, щоб намалювати своє серце? Обґрунтуйте думку.

Аналіз інформації.

Послухайте твір про серце однієї дитини.

Серце у мене велике. Воно різнокольорове. Шматочок жовтого, тому що я добрий і всьому радію. Шматочок сірого, тому що іноді буваю сумним. А ще воно яскраве, бо я дуже люблю життя і своїх близьких.

Виявлення власної точки зору.

  • А тепер скажіть, а що живе у ваших серцях, висловіть свою точку зору.

Складання есе, читання власних творів та усунення недоліків.

Сенкан

  1. Серце

  2. Добре, велике

  3. Любить, працює, відпочиває

  4. Людина без серця ніщо

  5. Доброта

Це дійсно ідеальний жанр для навчання учнів критично мислити, есе сприяє розвиткові в учнів соціального та емоційного інтелекту, готує їх до життя в суспільстві.

Стратегія «Кубування»

Вона використовується в тих випадках, коли тема має розкриватись з різних аспектів. Для реалізації цього прийому знадобиться кубик, на кожній грані якого написано запитання стосовно теми.

Цей метод допомагає дитині визначити, яка інформація йому знайома, і що він дізнався нового.

Фрагмент уроку з української мови 4 клас

Тема: «Повторення вивченого про прикметник»

(На етапі узагальнення та систематизації знань)

1.Опишіть – … (прикметник – це частина мови, що вказує на ознаку

предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?).

2. Встановіть асоціації – … (асоціюється з ознакою, за допомогою нього

можемо описати подію, предмет, допомагає увиразнити текст).

3. Проаналізуйте – … (яким членом в реченні може бути? Яке число, рід,

відмінки мають прикметники? Прикметники – синоніми. Прикметники –

антоніми. Пряме та переносне значення прикметника).

4.Застосуйте – … (скласти речення з прикметниками).

( Була весна весела, щедра, мила).

5. Порівняйте – …( з дієсловом, іменником).

6. «За чи проти» - (за, тому що прикметники допомагають описувати

картини, впізнавати предмети, змальовувати зовнішність; за допомогою

прикметників наша мова виразна, багата, мелодійна.)

Фрагмент уроку з навчання грамоти

Тема: «Закріплення вивчених букв»

(Етап повторення вивченого матеріалу)

1. Групова робота

Відгадування загадок і викладання слів – відгадок з розрізної азбуки.

І група:

Коло вуха завірюха

А у вусі ярмачок

Обминуть його зумій

В нім живе …… (Бджолиний рій).

Представник І групи викладає слово рій.

ІІ група:

Де у полі квітне гречка,

Стоїть хатка невеличка.

Ти зустрінеш там родину,

Що працює без упину. (Вулик).

Представник ІІ групи викладає слово вулик.

ІІІ група:

З квітки на квітку пурхає,

Солодкий нектар збирає,

У вулик його принесе,

У соти медок покладе. (Бджілка).

Представник ІІІ групи викладає слово бджілка.

2. Метод «Кубування»

1 грань – опис бджілки – невелика комаха, має на тілі жовті стрічки, дві

пари крил, довгий хоботок, 6 лапок

2 грань – порівняння: ця комашка схожа на…

3 грань – асоціація: бджілка змушує думати про солодощі, медок

4 грань – аналіз: бджілка – трудівниця – дуже корисна комаха

5 грань – застосування: збирає нектар, виробляє мед, лікує людей

6 грань – «за» і «проти»: «за» - приносить користь природі і людям, життя її

пов’язане з квіточками, лікує людей, виробляє мед. «Проти» - може боляче

жалити, від укусу визиває алергію.

Фрагмент інтегрованого курсу «Я пізнаю світ»

Тема: «Птахи». Складання тексту – опису «Годівничка»

1. Опиши. Жовто-коричнева, прямокутної і трикутної форми, невеличка за розміром.

2. Порівняй. Схожа на маленький будиночок, на геометричні фігури: трикутник і прямокутник.

3. Встановлення асоціації. Змушує думати про маленьких звірят і пташок, які потребують допомоги.

4. Проаналізуй. Зроблена людськими руками, з картону, з допомогою ножиців, мотузки і клею.

5. Знайди застосування. Це їдальня для пташок і звірів.

6. Оціни. Це – затишно і небезпечне місце, їжа для пернатих друзів, елемент декору.

Застосування технології розвитку критичного мислення на уроках української мови у початкових класах створює додаткову мотивацію до навчання, вивчення краси українського слова. Учні ефективніше засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво. Системне формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення призводить до того, що усі учні навчаються самостійно вчитися, критично мислити, використовувати набуті знання у повсякденному мовленні та житті. Бо саме початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напрямку розвитку комунікативної компетентності сучасної особистості.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»