Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 9 КЛАСУ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ

ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 9 КЛАСУ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ

Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
290 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №NV944515
За публікацію цієї методичної розробки Кісільова Марина Вікторівна отримав(ла) свідоцтво №NV944515
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

УДК 371.315.6:51 М.В. Кісільова

Комунальна установа

Сумська спеціалізована школа

І-ІІІ ступенів № 10

ім. Героя Радянського Союзу О.А. Бутка

ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ 9 КЛАСУ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ

Анотація. У статті розглядається реалізація компетентнісного підходу до навчання біології, зокрема формування здоров’язбережувальної компетентності учнів 9 класу. Розкривається її структура: життєві навички, що сприяють: фізичному здоров'ю; соціальному здоров’ю; духовному та психічному здоров’ю. Подаються приклади прийомів та вправ, які сприяють формуванню здорового способу життя учнів.

Ключові слова: біологія, вправи, завдання, уроки, учні, здоров’я, здоров’язбережувальна компетентність.

Здоров’я – не все, але без

здоров’я – нічого. Сократ

Постановка проблеми. На теперішній час у світі існує дві головні проблеми: здоров’я нашої планети і здоров'я людей, що живуть на ній. На сучасному етапі розвитку суспільства людина та її життя, здоров’я визнаються особливою найвищою цінністю [1, 84]. Розвиток особистості, особливо у напрямі формування культури вести здоровий спосіб життя, за сучасних умов, стає одним із головних напрямків модернізації освіти. Саме про це свідчать нормативні документи системи освіти України [2].

Одним із основних напрямів реалізації Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року визначено модернізацію змісту освіти [2]. Тому, сучасна державна освітня політика України спрямована на сприяння формування у підростаючого покоління адекватного ставлення до власного здоров’я, ведення здорового способу життя та загалом культури здоров’я.

Аналіз досліджень з проблеми формування здоров’язберігаючого освітнього середовища через реалізацію здоров’язберігаючих освітніх технологій в навчально-виховному процесі (Смірнов Н.К., Севрук А.І., Вайнер Е.Н., Петров О.В., Борисова І.П., Сонькін В.Д. та інші), показує спроби вчених визначити загальні підходи до формування здоров’язберігаючого освітнього середовища [5, 256]. У цих роботах розглядаються підходи до реалізації здоров’язберігаючих освітніх технологій в навчально-виховному процесі, проте недостатньо висвітленим залишається питання формування здоров’язбережувальних компетентностей на уроках біології..

Мета статті. Показати необхідність та розкрити можливості пропагування здорового способу життя та формування в учнів здоров’язбережувальної компетентності на уроках біології в 9 класі.

Методи дослідження: аналіз літературних джерел, описовий, порівняльний, спостереження.

Виклад основного матеріалу. Здоров’я – це неоціненний дарунок природи, воно дається не навічно, тому його треба берегти. За розрахунками вчених відомо, що здоров’я людини на 18 – 20 % залежить від спадковості, на 18 – 20 % – від соціально-економічних та екологічних умов довкілля, на 8 – 9 % – від медицини і на 51 – 53 % – від способу життя самої людини [1, 86].

Як вважають науковці, сучасна медицина займається не здоров'ям, а хворобами, не профілактикою, а лише їх лікуванням. Завдання ж школи – зберегти, зміцнити здоров'я учнів, сформувати в них навичку відповідального ставлення до власного здоров'я. Завдання сучасного вчителя – зробити так, щоб визначені освітні цінності, зокрема життя і здоров’я, стали надбанням кожного учня і основою для формування його особистісних переконань [4, 207]. Показувати необхідність та розкривати можливості пропагування здорового способу життя та формування в учнів здоров’язбережувальної компетентності треба під час навчально-виховного процесу у школі, зокрема і під час уроків біології. Здоров'язбережувальна компетентність передбачає збереження всих складових власного здоров'я і здоров'я свого оточення [5, 121].

Одним із основних напрямків здоров’язбереження у школі є створення сприятливого психологічного клімату на уроці. Плануючи кожний урок вчитель передбачає можливість використання різних прийомів.

Враховуючи вікові особливості учнів 9 класу для них цікавими є вправи, які стосуються їх здоров’я, вони дізнаються як зберегти його та як його покращити у разі винекнення хвороб [5, 207].

Проблемою суспільства багатьох країн є зниження рухової активності – виникнення гіподинамії. Стрімкий науково-технічний прогрес сприяв зменшенню рухливості людей. Зменшується не тільки час, присвячений активним руховим вправам, але і час, проведений на свіжому повітрі [3, 168]. Тому в структурі уроку для збільшення працездатності і зменшення втоми необхідно активно використовувати фізкультхвилинки на розслаблення кисті рук, масаж пальців, дихальну гімнастику, вправи на попередження втоми очей, слідкувати за правильністю постави учнів тощо.

Вивчаючи будову опорно-рухової системи, особливо треба акцентувати увагу дітей на значенні фізичних вправ для їх розвитку. Крім того, що це сприяє зміцненню кісток, ще й підвищується стійкість імунної системи організму до різноманітних захворювань [4, 206].

Під час вивчення дихальної системи учні вчаться виконувати дихальні вправами, які дозволяють розвивати органи дихання та краще пізнати власні можливості організму.

Особливо цікавою для вивчення учнів є травна система людини, де діти знайомляться зі складом харчових продуктів, їх енергетичною цінністю, з енергетичними потребами людини. Учитель звертає увагу учнів на необхідність своєчасного і збалансованого харчування, пояснює необхідність дотриманню основних гігієнічних вимог. Виконуючи практичні роботи школярі вчаться складати меню з врахуванням вимог до здорового харчування, отримують необхідні відомості про фізіологічні процеси.

Працюючи над різноманітними проектами, які направлені на профілактику шкідливих звичок та ведучи просвітницько-пропагандистську роботу серед підлітків, учні залучають все більше молоді до здорового способу життя.

Важливу роль у зміцненні здоров'я учнів відіграє також навколишній простір: провітрювання класної кімнати, озеленення, правильне освітлення кабінету. Сприятливо на здоров'я і настрій впливає естетичне оформлення кабінету. Тому кабінет біології, це місце, де завжди багато різноманітних рослин. Учні, доглядаючи за рослинами та тваринами живого куточку, вчаться бережливого ставлення до них та до всього живого.

Для формування здоров’язбережувальної компетентності учнів на уроках біології найбільш ефективними є такі інтерактивні методи: «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Робота в малих динамічних групах» та ін. Саме такі вправи спонукають учнів логічно мислити, аналізувати, пояснювати, порівнювати, розвивати пізнавальні процеси [1, 85].

Висновки. Отже, у процесі такого вивчення предмету учень засвоює не лише знання і уміння, а й накопичує досвід, формує своє ставлення до оточуючого світу, власного здоров’я, навчання, предмету, конкретної теми, а також оперує різними видами цінностей, однією з яких є здоров’я.

ЛІТЕРАТУРА

1. Борисова І.П. Забезпечення здоров’язберігаючих технологій в школі // Довідник керівника освітньої установи. – 2005. – № 10. – С. 84 – 92.

2. Національна доктрина розвитку освіти, затверджена Указом Президента України від 17 квітня 2002 року № 347 / 2002.

3. Освітні технології: Навч.-метод. посіб. / О.М. Пєхота, А.З. Кіктенко, О.М. Любарська та ін.; Заг.ред.О.М.Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001. – 256 с.

4. Севрук А.І. Здоров’язберігаючий урок /А.І. Севрук, Е.А. Юніна // Шкільні технології. – 2004. – № 2. – С. 200–207.

5. Смирнов Н.К. Здоров’язберегаючі освітні технології в сучасній школі. – М.: АПК і ПРО, 2002. – 121 с.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
У статті розглядається реалізація компетентнісного підходу до навчання біології, зокрема формування здоров’язбережувальної компетентності учнів 9 класу. Розкривається її структура: життєві навички, що сприяють: фізичному здоров'ю; соціальному здоров’ю; духовному та психічному здоров’ю. Подаються приклади прийомів та вправ, які сприяють формуванню здорового способу життя учнів.
  • Додано
    23.02.2018
  • Розділ
    Біологія
  • Клас
    9 Клас
  • Тип
    Стаття
  • Переглядів
    7591
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    NV944515
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
249 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №NV944515
За публікацію цієї методичної розробки Кісільова Марина Вікторівна отримав(ла) свідоцтво №NV944515
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти