Формування валеологічного світогляду учнів на уроках біології

Опис документу:
Здоров’я дітей - є одним із основних джерел щастя батьків, радості учителів, гордості суспільства. В роботі розкривається тема щодо формування системи валеологічних знань учнів у процесі навчання біології, які так необхідні для соціалізації, самореалізації та саморозвитку особистості, а також підвищення рівня валеологічної компетентності учнів. В роботі, звертається увага на різноманітні методи і форми роботи, які застосовуються аби навчити дітей бути здоровими та сформувати їх валеоло

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Досвід роботи

Тема: Формування валеологічного світогляду учнів на уроках біології.

Автор досвіду: Кобінчук Олена Миколаївна

Семенівська ЗШ І-ІІІступенів,

Мелітопольського району,

Запорізької області,

заступник директора з виховної роботи,

вчитель біології, спеціаліст І категорії.

2019 р.

Анотація

В роботі розкривається тема щодо формування системи валеологічних знань учнів у процесі навчання біології, які так необхідні для соціалізації, самореалізації та саморозвитку особистості, а також підвищення рівня валеологічної компетентності учнів.

Було відстежено стан здоров’я учнів школи. Проаналізувавши дані медичного огляду учнів школи, зроблено висновок, що в школі всього тільки 10% учнів мають достатньо добре здров’я, а у решти є відхилення від норми. Всі дані відображені в таблиці. Дуже гостро стало питання щодо навчання дітей здоровому способу життя. А сформувати у підростаючого покоління валеологічний світогляд, позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя можливо саме на уроках біології. В роботі, звертається увага на різноманітні методи і форми роботи, які застосовуються аби навчити дітей бути здоровими та сформувати їх валеологічний світогляд.

Зміст

1.Вступ.----------------------------------------------------------------------------3

2. Відображення педагогічного досвіду в системі роботи.-----------5

3. Результативність досвіду--------------------------------------------------10

4. Перелік використаних джерел.------------------------------------------11

5. Додатки-------------------------------------------------------------------------12

Вступ

Тема: Формування валеологічного світогляду учнів на уроках біології.

Актуальність обраної теми полягає в тому, що останнім часом проблема здоровя підростаючого покоління стоїть дуже гостро. Якість валеологічних знань учнів є дуже низькою. Нинішня молодь, у більшості випадків, майже не замислюється над своєю поведінкою, дуже недбало ставиться до власного здоров`я, схильна до шкідливих звичок.

Теоретична основа досвіду базується на роботах таких вчених, як

М.С. Гончаренко, Н.Н. Мохнач, Л.Г. Апанасенко, І.І. Брехмана, Т.Є. Бойченко,

П.К. Анохіна. Питання формування здорового способу життя з позицій медицини розкрито в роботах М.М. Амосова, Н.В .Артамонова, А.П. Леонтьєва.

Новизна досвіду: проведення моніторингу щодо захворювань учнів школи згідно з даними медичного огляду, переосмислення змісту роботи на уроках біології, використання інтерактивних технологій та нових підходів до валеологізації уроків біології.

Провідна педагогічна ідея досвіду сформувати у підростаючого покоління валеологічну поведінку і знання, які будуть спрямовані на зниження дії факторів ризику на здоров’я.

Предмет дослідження: форми, методи та інноваційні підходи до валеологізації уроків біології.

Мета дослідження формування системи валеологічних знань учнів у процесі навчання біології, які так необхідні для соціалізації, самореалізації та саморозвитку особистості, а також підвищення рівня валеологічної компетентності учнів.

Завдання відслідкувати стан здоров’я учнів школи, використовувати різноманітні методи і форми роботи, аби навчити дітей бути здоровими та сформувати їх валеологічний світогляд.

Тривалість роботи над темою 2 роки.

Діти – це майбутнє держави. І тому для любої країни, головною проблемою, яка пов’язана з її майбутнім, є збереження і зміцнення здоров’я підростаючого покоління.

   Здоров’я дітей - є одним із основних джерел щастя батьків, радості учителів, гордості суспільства.

На початку навчального року проводиться моніторинг щодо захворювань учнів школи згідно з даними медичного огляду

Назологія

Кількість дітей з відхиленнями

%

%

2016р.

2017р

2016р

2017р

1

Зі зниженням гостроти слуху

2

0,6

2

Зі зниженням гостроти зору

36

40

12

13,3

3

З дефектами мови

52

50

17,3

16,6

4

Хвороби органів дихання

33

30

11

10

5

З порушенням постави

68

70

22,6

23,3

6

Захворювання опорно-руховаго апарату

5

8

1,6

2,6

7

Захворювання зубів

28

26

9,3

8,6

8

Захворювання сечостатевої системи

14

14

4,6

4,6

9

Захворювання шлунково-кишечного тракту

34

30

11,3

10

Проаналізувавши дані медичного огляду, був зроблений висновок, що в школі, із 300 дітей всього тільки 10% учнів мають достатньо добре здров’я, а у решти є відхилення від норми. 70 дітей, а це становить 23,3 %, це діти з порушенням постави. І таких дітей найбільше. 50 дітей ( 16,%) мають дефекти мовлення. 40 дітей (13,3%) мають зниження гостроти зору. 30 дітей (10%) мають захворювання органів дихання і 30 дітей (10%) страждають захворюваннями шлунково-кишечного тракту. Більшість хвороб “заробляються” в дитячі та підліткові роки. Перед початком вивчення того чи іншого розділу біології, проводиться анкетування учнів щодо здорового способу життя. ( Додаток 1) Це дає змогу дізнатися про те, що означає для них поняття «здоровий спосіб життя», чи дотримуються вони принципів здорового способу життя, як відносяться до свого здоровя і чи вміють рости здоровими. Таким чином було виявлено, що 80% учнів знають що таке здоровий спосіб життя, 20% не мають знань про здоров’я і його збереження. А той хто має певні знання, не вміє їх застосовувати у повсякденному житті. Близько 40% учнів не знають про вплив ранкової зарядки на формування і розвиток опорно-рухової системи, тому і не роблять її, не дотримуються режиму дня, не виконують гігієнічні вимоги. 30% не завжди правильно харчуються, часто не снідають, в школі віддають перевагу солодкому, а не повноцінному обіду.

Тому стало питання як навчити дітей бути здоровими? Ми всі добре розуміємо, що в дорослому віці спосіб життя змінити значно важче, а викорінити шкідливі звички майже неможливо. Тому треба починати з дитячих років, зі шкільної парти привчати дітей цінувати і берегти своє здоров’я. Підготувати дітей до повноцінного щасливого життя, а щаслива людина - це здорова людина, закласти в кожній дитині знання про здоров’я і здоровий спосіб життя, навчити молоде покоління бути здоровими, виховати свідоме ставлення до свого здоров’я –це одне із пріоритетних завдань вчителя. А сформувати у підростаючого покоління валеологічний світогляд, позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя можливо саме на уроках біології. Бо саме біологія досліджує закономірності життєдіяльності організмів, формує еволюційний погляд на природу здоров'я, створює цілісну картину біологічного світу. Дитину треба навчити дбайливому ставленню до власного здоров’я, як до найважливішої людської цінності. Щоб зберегти своє здоров’я, зміцнити його, реалізувати всі можливості, які надає людині природа, учні мають знати, як розпізнавати стан власного здоров’я, як запобігти хворобі, дії яких чинників потрібно уникати. Проблема збереження здоров’я школярів є надзвичайно актуальною, тому стратегічним шляхом виконання завдань оздоровлення нації є створення та розвиток системи валеологічної освіти. А учитель біології володіє різними формами і методами роботи, які можна використати на уроках та позакласних заходах для здійснення валеологічної освіти школярів.

Шкільний курс біології 6 - 11 класу має широкі можливості для впровадження валеологічних знань і формування в учнів належних умінь і навичок. Майже в кожній темі існує зв’язок біологічних знань із валеологічними.

Велике значення має метод проектів. Так вивчаючи тему «Водорості» у 6 класі, діти залюбки виконують проект « Водорості і здоров’я людини», де досліджують, які корисні речовини містять ці рослини, як вони впливають на роботу шлунково-кишечного тракту, омолоджують організм, сприяють очищенню крові. А також разом з мамами розробляли рецепти блюд із морської капусти (Додаток 2). Курс ботаніки дає учням можливість дізнатися про лікарські рослини, отруйні і їстівні гриби та їх дію на організм людини. Тут вони вчаться надавати необхідну допомогу при отруєннях.

На уроках біології у 8 класі учні розглядають будову і функціонування організму людини, вивчають питання гігієни організму і найпоширеніші захворювання та їх симптоми, знайомляться з заходами профілактики основних захворювань. Учні дізнаються про те які бувають пошкодження скелету, про види кровотеч та набувають навиків щодо надання долікарської допомоги (Додатки 3, 4). Вивчаючи будова і функції опорно-рухового апарату, восьмикласники дізнаються про профілактику порушень постави, усвідомлюють роль м’язової системи для збереження здоров’я, значення здорового способу життя для нормального функціонування серцево-судинної системи, а також переконуються в негативному впливі на стан здоров’я наркотичних речовин, алкоголю, куріння.

Курс анатомії людини створює позитивну мотивацію на освоєння навичок самостійної діяльності, спрямованих на зміцнення свого здоров’я. Жваво і цікаво проходять заняття з теми « Обмін речовин і перетворення енергії в організмі людини». Тут учні дізнаються про правильне харчування і обмін енергії, про їжу і її компоненти, про збалансованість харчування. А саме головне про те як діє харчування на роботу всього організму. Діти готують доповіді про збалансоване харчування, про системи харчування різних народів, складають меню з урахуванням індивідуальних особливостей. В ігровій формі дізнаються про хвороби шлунково-кишечного тракту та їх профілактику.

Останнім часом все більше діти страждають на захворювання системи органів дихання. Тому, вивчаючи тему «Дихання» особлива увага приділяється профілактиці захворювань дихальної системи. З метою профілактики вірусних захворювань органів дихання діти виготовляють і розповсюджують буклети (додаток 5) На уроках учні дізнаються про дихальну гімнастику, про те як правильно дихати йдучи на гору, або по сходах, як захистити органи дихання під час морозу або вітру. Виконувати дихальну гімнастику зовсім нескладно, до того ж, якщо проводити дихальну гімнастику у формі гри, то вийде подвійний ефект.
Дихальна гімнастика дуже корисна для організму дитини: вона покращує обмін кисню по всьому тілу, стимулює роботу шлунка і кишечника, серцевого м’яза. Учням старших класів рекомендується дихальна гімнастика за методикою О.М.Стрєльникової ( Додаток 6). Вона допомагає усунути заїкання у дітей, відновлює порушене носове дихання, покращує дренажну функцію бронхів, позитивно впливає на обмінні процеси, що відіграють важливу роль у кровопостачанні.

Дякуючи темі « Теплообмін і терморегуляція» діти навчилися підтримувати належний повітряно-тепловий режим в класі і дома. Щоб збільшити обсяг рухової активності учнів, на уроках запроваджуються фізкультхвилинки. Часто діти їх проводять самі, завчасно придумують рухи, де до роботи були б задіяні різні види м’язів, знімали втому, нервову напругу.

Цікавими і ефективними є уроки з елементами тренінгу щодо профілактики ВІЛ, СНІДу, паління, алкоголізму, наркоманії. Тут формуються знання про те як діють шкідливі звички на організм людини. Як вберегтися від захворювань та куди звертатися якщо трапилась біда. Діти самостійно знаходять причини що приводять до шкідливих звичок. Розглядають взаємозв'язок всіх систем органів в організмі і те як впливають шкідливі звички

на дихальну, серцево-судинну, репродуктивну та інші системи.

Цікавим для дітей є метод проектів із застосуванням новітніх комп’ютерних технологій. Так, у 6 класі учні готували проект « Як діють кисломолочні продукти на здоров’я людини», підчас якого малювали малюнки, шукали потрібну інформацію і готували невеликі доповіді, робили мультимедійні презентації

( Додаток 7). При вивченні теми « Віруси і вірусні захворювання» учні 10 класу також робили мультимедійні презентації, щодо профілактики вірусних захворювань, та інтерактивні бюлетні, в яких дається інформація про захворювання, його симптоми та профілактику. Закріпити знання про інфекційні хвороби, їх симптоми, шляхи передачі допомагають біологічні диктанти (Додаток 8). В школі стартував довгостроковий проект « Смак життя», в ході якого учні знайшли собі справу до вподоби. Одна група вивчала, як відбувається травлення в організмі людини, друга - досліджувала хвороби шлунково-кишечного тракту, спричинені неправильним харчуванням, третя група вивчала роль вітамінів, четверта досліджувала українську та козацьку кухню, п’ята група презентувала традиційні страви. Цей проект дав можливість звернути увагу дітей на те, як пов’язане здоровя і правильне харчування. Проект « Чай, чайок, чаїще – вмить хворобу знищить» дає змогу учням дослідити різні сорти чаю, вивчити лікувальні трави і їх властивості, дізнатися, як різні види чаю впливають на самопочуття людини, а також знайомляться з культурою приготування чаїв різних народів світу ( Додатки 9,10)

На уроки біології запрошується шкільна агітбригада « За здоровий спосіб життя». Де діти з вуст дітей дізнаються про шкідливі звички, гіподинамію, інфекційні хвороби і як ними не заразитися ( Додаток 11)

Вагоме значення для формування валеологічного світогляду учнів на уроках біології має гра. Через гру дитина пізнає світ здорового способу життя. Діти дуже добре перевтілюються в ті чи інші образи. Вони можуть бути вчителями, лікарями, журналістами, мікробіологами, телеведучими тощо. Під час гри діти відчувають себе невимушено, можуть приймати нестандартні рішення. В 6 класі застосовуються такі ігри: Тема Водорості: Гра « Мастер – шеф», « Маленькі косметологи». Тема Гриби: Гра «Грибники». Тема Різноманітність квіткових рослин: Гра. «Цілющій букет.» В 10 класі. Тема Віруси: Гра « Журналісти», «Вільний мікрофон» (Додаток 12 )

Немаловажливу роль у формуванні здорових поглядів на життя дитини має дослідницька робота. Під час вивчення теми «Травлення» учні досліджують якість продуктів харчування. Так було досліджено соки, які призначені для дитячого харчування, виявлено в них вміст хімічних речовин, а також описано вплив соків на організм дитини та наслідки їх вживання на здоров’я організму ( Додаток 13). Учениця 10 класу вивчала вплив космічних явищ на здоров’я людини. Відслідкувала і описала як впливають магнітні бурі, грози, сонячні спалахи на здоров’я людей різних вікових категорій (Додаток 14). В школі і серед жителів села розповсюджувалися пам’ятки « Щоб краще перенести космічні впливи». (Додаток 15). Людям з хронічними захворюваннями, літнім людям роздавали календарі магнітних бур, які також склали самі учні, використовуючи інтернет ресурси ( Додаток 16). Учні 10 класу взяли участь в обласному конкурсі наукових рефератів « Нетрадиційні оздоровчі технології»

В кінці навчального року, як правило, підводяться підсумки роботи щодо валеологізації уроків біології. Опитування показує що основна маса учнів, особливо старшокласників, більш відповідально ставляться до свого здоров’я у них підвищується рівень індивідуальної захищеності власного життя й здоров’я, вони можуть застосовувати вміння, які здобули на уроках біології, на практиці. Враховуючи психофізіологічні особливості людини, учні можуть складати індивідуальну модель безпечного життя. Також при використанні валеологічного матеріалу на уроках біології істотно зріс пізнавальний інтерес школярів до валеології, спостерігається позитивне та відповідальне ставлення учнів не тільки до фізичного здоров’я а також до психологічного і духовного. І це проявляється в їх конкретних практичних діях щодо зміни не тільки свого індивідуального способу життя, а життя батьків і близьких.

Результативність досвіду

Формування валеологічного світогляду учнів на уроках біології в основній школі є доречним для усвідомлення і розуміння учнями біологічного аспекту валеологічних знань для здорової особистості. При повторному опитуванні дітей стає зрозумілим, що уроки біології не пройшли марно. За 4 роки були отримані певні результати. Майже 100% дітей знають як вести здоровий спосіб життя, 3 учні із 5 кинули палити і переконали в цьому своїх матерів. 80% дітей роблять ранкову гімнастику. 10 учнів, які мали надлишкову вагу, звернулися до дієтолога, почали здорове харчування і значно втратили вагу. 12 дівчат 10 класу змінили свої погляди на режим харчування, що дало змогу поліпшити стан шлунково-кишечного тракту. Отже, отримані валеологічні знання на уроках біології дають можливість учням переоцінити своє відношення до особистого здоров’я. Отримана інформація про віруси дає можливість запобігти різних інфекційних хвороб та застерегти інших.

Реалізувати формування валеологічного світогляду учнів можливо тільки через системний підхід. Саме такий підхід дає можливість сформувати соціальну зрілість випускника, забезпечити можливість реалізувати свій потенціал, зберегти і підтримати фізіологічне здоров'я.

Перелік використаних джерел.

1. Бойченко Т.Є. Валеологічний словник / [Т.Є. Бойченко]. – Валеологія. Вип. 1. – К.: Знання, 1996. – С. 321-322.

2. Брехман И.И. Валеология – наука о здоровье / [И.И. Брехман]. – 2-е издание, доп.,перераб. – М.: Физкультура и спорт, 1990. – 208 с., ил.

3. Гончаренко М.С. Валеологический словарь / [М.С. Гончаренко]. – Х., 1999. – 316 с.

4. Мохнач Н.Н. Валеологія. Конспект лекцій / [Н.Н. Мохнач]. – Ростов н/Д: «Фенікс», 2004. – 256 с. (Сессия без депрессии).

5. Шевчук О.А. Вплив системи «Школа здоров’я» на формування системності валеологічних знань у загальноосвітніх школах / О.А. Шевчук // Педагогіка і психологія: наукові записки [Вінницького держ. пед. ун-ту ім. Михайла Коцюбинського: зб. наук.-метод. пр]. – Вінниця: ВДПУ, 2004. – Вип. № 11. – С. 194-197.

6. Боднарчук Г. Фізіологічні основи здоров'я людини// Біологія. Шкільний світ. – К., 2006. – №23–24. – С.1–64

7. Брехман И.И. Введение в валеологию науку о здоровье. Л.: Наука, 1987. -125с.

8. Калиниченко І. О. Формування здоров’я школярів в умовах навчально-виховного закладу // Довкілля та здоров’я. – К., 2003. – №3. – С. 59–61.

9. Цимбал Н.М. Практикум з валеології. Методи зміцнення фізичного здоров’я. – Тернопіль: “Навчальна книга – Богдан”, 2000. – 168с

10. Чаклин А.В., Милиевская И.Л. Сохранить здоровье смолоду. – М.: Педагогика, 1987. – 144 с.

Додатки.

Додаток 1

Анкета щодо здорового способу життя.

1. Який стан Вашого здоров’я ?

А) завжди добрий

Б) були хвороби, травми

В) останнім часом гірший

2. Чи звертаєтеся Ви до лікарів з проблем власного здоров’я?

А) майже ніколи

Б) інколи

В) часто

3. Як часто Ви пропускаєте заняття в школі через хворобу?

А) частіше одного разу на місяць

Б) один раз на місяць

В) один раз на три місяці

Г) рідше одного разу на три місяці

4.Чи бувають у Вас головні болі в школі ?

А) ні, голова в мене на уроках ніколи не болить

Б) часом справді заболить голова, але це буває рідко і біль швидко минає

В) так, періодично у мене болить голова

Г) головні болі на уроках виникають часто

5.Чи можете Ви контролювати себе, коли дуже схвильовані?

А) так, завжди

Б) в більшості випадків, так

В) інколи вдається контролювати

Г) ні, не можу

6. Яке в Вашій родині ставлення до здорового способу життя?

А) поважливе

Б) байдуже

В) негативне

7. Які методи формування у Вас здорового способу життя використовують Ваші батьки?

А) особистий приклад

Б) переконання

В) заохочення

Г) покарання

8. Чи вважаєте Ви себе людиною, обізнаною в питаннях ведення здорового способу життя?

А) так

Б) частково

В) ні

9. Який з перерахованих факторів, на ваш погляд, є найважливішим у збереженні здоров’я?

А) спосіб життя

Б) спадковість

В) рівень медицини

Г) екологічний стан довкілля

10. Що означає для Вас поняття «здоровий спосіб життя»?

А) займатися спортом

Б) повноцінно та правильно харчуватися

В) не палити, не вживати алкоголь, наркотики

Г) жити повноцінним духовним життям

Д) всі варіанти вірні

11. Чи дотримуєтеся Ви принципів здорового способу життя?

А) так

Б) частково

В) ця проблема поки що мене не турбує

12. Чому, на Вашу думку, люди вдаються до звичок, які шкодять здоров’ю?

А) щоб бути сучасним, «крутим»

Б)під впливом друзів, знайомих

В) через особисті проблеми

Г) через байдужість до власного життя

Д) не знають про шкідливість негативних звичок

13. Інформація з яких джерел надає Вам найповніше уявлення про ведення здорового способу життя?

А) отримана на уроці «Біологія»

Б) спілкування та поради батьків

В) отримана на спеціальних виховних годинах, лекціях, тренінгах

Г) отримана із засобів масової інформації

Д) отримана від однокласників, товаришів

Додаток 2

Доповідь

Користь морських водоростей для організму людини.

Підготувала учениця 6 класу Карпенко Христина

Користь морських водоростей відома досить давно. Їх властивості активно використовуються в харчовій промисловості, медицині і косметології. Самуму відому представницю морських водоростей ламінарію або буру водорість називають «фабрикою здоров'я».



Морські водорості є важливим компонентом макробіотичного харчування, який займає одне з перших місць за вмістом мінеральних речовин. Широке застосування морських водоростей зумовлено наявністю в їх складі великої кількості корисних речовин: фітогормонів, амінокислот, мінеральних речовин, таких як кальцій, магній, калій, йод, натрій, кремній, марганець, фосфор, сірка, вітамінів A, B1, B2, B3, B6, B12, C, D, E, R, PP, ферментів, альгінової кислоти, поліненасичених жирних кислот, полісахаридів. Крім того, до складу морських водоростей входить йод, що знаходиться в органічній формі, який необхідний для нормальної роботи щитовидної залози, що управляє процесами обміну речовин в організмі. Наприклад, бурі водорості містять в собі в 150 разів більше йоду, ніж садові овочі, а червоні водорості перевершують за вмістом заліза червоний буряк.

Морські водорості мають лужним дією, тобто створюють невелику лужне середовище в крові, а також сприяють видаленню надлишкових запасів жиру і слизу. Крім того, морські водорості володіють здатністю перетворювати в процесі життєдіяльності неорганічні речовини морської води в органічні мінеральні солі. У поєднанні з амінокислотами вони являють собою хороший захист серцевого м'яза людини. Вітаміни A, B, C, що входить до складу морських водоростей продовжують молодість і захищають від багатьох захворювань.


Водорості є незамінним продуктом, оскільки у їх склад входять усі необхідні для нормальної роботи організму вітаміни, мінерали та амінокислоти. Тому їх рекомендується регулярно включати в свій раціон харчування.

Широко морські водорості застосовуються в медицині. Бурі водорості є особливим сировиною для виробництва багатьох медичних препаратів і біологічно активних добавок до їжі. На основі морських водоростей зроблено дуже багато лікарських препаратів проти ревматизму, мігрені, діабету. Багатьом, напевно, знайоме засіб зміцнення імунітету на основі екстракту з спіруліни. Бура водорість ламінарія сприяє поліпшенню процесу обміну речовин, впливає на ендокринні залози. Її активно використовують у лікуванні захворювань щитовидної залози. У її склад входить вітамін C, кількість якого не поступається цитрусовим фруктів. Морська водорість фукус надає стимулюючу дію на систему кровообігу організму, володіє сечогінним ефектом і виводить токсини. Фукус використовується в лікуванні порушень мінерального обміну, а також опорно-рухового апарату. Морська капуста (бура водорість або ламінарія) перешкоджає підвищенню згортання крові і утворення тромбів. Також у властивості ламінарії входить зниження вмісту в крові холестерину, що затримує розвиток атеросклерозу. Крім того, досвідченим шляхом було доведено, що здорове харчування і введення цього полісахариду в пухлину гальмує розвиток саркоми.

Бура водорість аскофилла застосуються для антибактеріального захисту шкірного покриву. Солі альгінової кислоти, що входять до складу водоростей, поглинають солі важких металів і радіонуклідів і виводять їх. Це було доведено вченими, Японії, Росії, Норвегії.

Широке застосування морські водорості отримали і в косметології, в салонах краси величезною популярністю користуються процедури обгортання на основі морських водоростей. Вони володіють чудовим антицелюлітним ефектом. На основі морських водоростей виготовляють різні креми, маски, сироватки для обличчя і тіла, які підвищують імунітет шкіри і глибоко зволожують її. Препарати, виготовлені на основі водоростей, також підходять для чутливої шкіри. Крім того, науково доведено, що морські водорості мають схожу клітинну активність з шкірою людини, саме цим обумовлено їх корисність для організму людини.

Також морські водорості активно використовуються в таласотерапії, яка являє собою комплекс методів профілактики і відновлення резервів здоров'я з використанням морських водоростей, морської води і багатьох інших продуктів, створених на їх основі.

У харчовій промисловості альгінова кислота, що міститься в морських водоростях, використовується в якості наповнювача і розпушувача в приготуванні кави, какао, морозива і хліба. Морські водорості є основою багатьох препаратів для схуднення, оскільки володіють здатністю набухання: відбувається збільшення обсягу вмісту шлунка, в результаті не виникає відчуття голоду.

Додаток 3,4

Додаток 5


Додаток 6

Дихальна гімнастика на уроках біології

  1. Вправа « Нумо руки до гори»

Діти встають і підіймаючи руки вгору, глибоко вдихають повітря через ніс, затримують на пару секунд і опускаючи руки, видихають ротом.

2. Вправа « Водолази»

Діти закривають ніс рукою, вдаючи водолазів і затримують дихання на скільки це можливо. Видихають повітря через рот.

3.Вправа « Буря в пляшці»

Діти на урок приносять невеликі пляшечки з водою і коктейльні трубочки. Дують в трубочки, утворюючи «бурю».

4.Вправа «Радіємо разом»

Діти піднімають руки до гори, вдихаючи повітря носом, потім кричать «Ура!», повільно видихаючи повітря.

5. Вправа « Пунктирчики»

Діти вдихають повітря на повні груди, а видихають маленькими порціями, до останньої крапельки, а потім різко вдихають і знову видихають порціями.

Використання дихальної гімнастики за методикою

О.М.Стрєльникової.

Вправа «Долоні» (Розминка)
Вихідне положення: станьте прямо, покажіть долоні «глядачу», при чому лікті опустіть, руки далеко від тіла не відводьте.

Зробіть короткий , гучний, активний вдих носом і одночасно стискайте долоні в кулачки (хапальний рух). Руки нерухомі, стискуються тільки долоні.
Відразу після активного вдиху видих виходить вільно і легко через ніс чи через рот. В цей час. кулачки розтискаємо.
Знову «сьорбнули» носом (дзвінко, на всю кімнату) і одночасно стиснули долоні в кулачки. І знову після гучного вдиху і стискання долонею в кулаки видих відходить вільно, пальці рук розтискаємо, кисті рук на мить розтискаємо.
Під час виконання вправ дуже важливо навчитися не думати про видих. Активний тільки вдих, видих пасивний. Не бажано затримувати повітря в грудях та не відштовхувати його. Не заважайте організму випускати «відпрацьоване» повітря.
Зробивши 4 коротких гучних вдихи носом (і, відповідно, 4 пасивних видихи), зробіть паузу --- відпочиньте 3-5 секунд. В загальній складності необхідно виконати 24 рази по 4 коротких шумних вдихів-рухів.
Норма – 96 вдихів-рухів. 
На другий чи третій день тренування ви можете зробити підряд вже не по 4 вдихи без зупинки, а по 8 чи навіть по 16 разів, а ще через декілька днів – вже по 32 вдихи-рухи без паузи.
Групуються дихальні рухи в гімнастиці Стрєльникової не по 5 чи 10, як звичайно, а суворо дотримуватись по 8. Так і говоримо: 8 дихальних рухів – одна «вісімка», 32 дихальних рухи – чотири «вісімки», 24 дихальних рухи –  чотири «вісімки». Рахувати необхідно в думці, а не вголос. Зробивши 32 вдихи-видихи, зупиніться та відпочиньте протягом 3-5 секунд (відпочивайте, якщо хочете, до 10 секунд). 
Зробивши без зупинки ще 32 вдихи-видихи (рахуючи в думці з кожною «вісімкою» кутки кімнати), знову зупиніться, відпочиньте протягом 3-5 секунд.
Якщо ви переходите до нової вправи -- відкладайте сірники на кожну «тридцятку». В ідеалі кожна вправа гімнастики за Стрєльниковою повинна виконуватися в 3 підходи по 32 вдихи-рухи з паузами між підходами.
Гімнастику ви повинні виконувати двічі на день: вранці та ввечері.
Норма: 
- по 4 вдихи-рухи – 24 рази;
- чи по 8 вдихів- рухів – 12 разів;
- чи по 16 вдихів-рухів– 6 разів;
- чи по 32 вдихи-рухи – 3 рази.

Вправа «Пагончики».

Вихідне положення: станьте прямо, стисніть у кулаки кисті рук притисніть до пояса. В хвилину короткого шумного вдиху носом з силою штовхайте кулаки до підлоги, ніби віджимаючись від нього чи скидаючи з рук щось. 
При цьому під час штовхання кулаки розтискаються.
Плечі на мить вдиху напружуються, руки витягуються в струну (тягнуться до підлоги), пальці рук широко розчепірюються.
На видосі поверніться у вихідне положення: кисті рук знову на поясі, пальці стиснуті в кулаки – видих відходить пасивно.
Зробивши наступний шумний короткий видих, знову різко з силою притисніть кулаки до підлоги, а потім поверніться у вихідне положення --- видих відходить самостійно через ніс чи через рот.

Якщо при видиху ви випускаєте ( випускаєте, але не виштовхуєте) повітря через рот, то рот широко не відкривайте. При видиху губи злегка розтискаються ( на мить вдиху вони злегка стиснуті) – повітря відходить пасивно.
Підряд необхідно зробити 8 вдихів-рухів без зупинки. Потім відпочинок (пауза) – 3-5 секунд і знову 8 вдихів-рухів.
Норма:
- 12 разів по 8 вдихів-рухів;
- чи 6 разів по 16 вдихів-рухів;
- чи 3 рази по 32 вдихи-рухи.

Додаток 11

Додаток12

Валеологічні ігри на уроках біології.

6 клас.

Тема Водорості

Гра « Мастер – шеф»

Клас ділиться на кухарів і експертів.

Команді кухарів даються картки з назвами водоростей. Вони повинні вибрати їстівні і «приготувати салати». Потім презентувати свої блюда, де розповісти про: 1. Вид водоростей, 2. Де вони живуть.3. Їх поживна цінність. 4. Користь для організму людини.

Експерти: 1. Уважно слухають відповіді. 2. Виправляють помилки. 3. Виявляють найкращу презентацію.

Гра « Маленькі косметологи».

Дітям роздаються картки з написами 1. Вялість шкіри. 2. Ламке, сухе волосся.

3. Целюліт.

Вчитель пропонує дітям уявити себе косметологами. І користуючись мережею інтернет вибрати для свого «салону» водорості, які допоможуть вирішити проблему їх клієнтів.

Тема Гриби.

Гра «Грибники»

Діти діляться на 2 команди. Кожна отримує кошик з набором карток де зображені гриби отруйні і їстівні.

Пропонується 1 команді вибрати їстівні гриби, а 2 команді вибрати отруйні гриби. Команда яка зробила це швидше і без помилок отримує бонус. Потім команди міняються завданням.

Тема Різноманітність квіткових рослин.

Гра. «Цілющій букет.»

Дітям пропонується зібрати букет із цілющих трав які лікують застуду, запалення, гастрит. Зібравши потрібні трави кожна група презентує свій букет.

10 клас.

Тема Віруси.

Гра « Журналісти»

Учні отримують картки із назвами вірусних захворювань. Завдання: зробити репортаж для телеглядачів про це захворювання.

Гра «Вільний мікрофон»

Учні, підходячи до мікрофону, починають свій виступ зі слів : Я знаю що робити щоб або коли… ( наприклад коли захворів на ГРЗ, щоб не заразитися ВІЛ тощо).

Додаток 13

Дослідження соків, призначених для харчування дітей

Автор Захарова Ганна, Семенівська ЗШІ-ІІІст.Мелітопольського р, Запорізької обл. 6 клас, 11років,тел.: (06192) 44-91-30, E-mail: semyonovka@meta.ua

Мета дослідницької роботи: дослідження якості соків, призначених для дитячого харчування.

Завдання: 1. Познайомитися з літературою по темі. 2.Вивчити асортимент дитячих соків в сільському магазині та школі. 3.Дослідити якість соків. 4. Оформити результати роботи.

Методи дослідження: експеримент, спостереження, органолептичний, узагальнення

Об'єкт дослідження: соки для дитячого харчування.

Предмет дослідження: якість соків

Актуальністьзаключається в тому що майже всі діти люблять пити соки, тому ми вирішили дослідити чи всякий продукт в заповітній коробці є власне соком? Чим сік відрізняється від нектару? Які соки корисні дітям, а які можуть викликати алергію, або хвороби шлунку?

Хід роботи:

  1. Мною була опрацьована література з якої я дізналася що соки вводяться дітям ще з 3-х місячного віку.Що дитячі соки можуть бути виготовлені лише з одного виду фруктів або овочів, а також з двох або декількох видів плодів і ягід, наприклад: яблук і моркви; яблук, бананів і сливи і так далі.Вони є не лише джерелом корисних поживних речовин, але і продуктом, що збагачує раціон дітей вітамінами.

Виділяють соки: 1) Свіжо вичавлені. Цесоки із свіжих плодів, ягід.

2) Консервовані (пастеризовані), це як правило соки промислового виробництва, серед яких прийнято виділяти: соки прямого віджимання,відновлені з концентратів. Про це обов'язково має бути вказівка на упаковці.

Відновлені соки готують шляхом розбавлення питною водою концентратів, які у свою чергу отримують шляхом «випаровування» вологи зі свіжовичавлених соків.Серед соків прийнято розрізняти – освітлені соки і соки з м'якоттю, в якій міститься рослинні волокона, пектин, клітковина. Соки промислового виробництва можуть бути натуральними, або з додаванням натуральних фруктових ароматизаторів, цукрів, лимонної кислоти, вітамінних і мінеральних речовин.

В магазині села Семенівки ів шкільній їдальні були закуплені соки, рекомендовані для дитячого харчування.

Соки: « Ранок» - яблучно-нолуничний, «Фрузі» - яблуко та банан, «Наш сік» - мультивітамінний,

Нектари: « Ранок» - яблучний, «Kids» - яблучно-виноградний,«Jaffa» - мультивітамінний.

  1. Мною було досліджено інформацію про склад даної продукції на упаковці.

Вся інформація була занесена до таблиці.

Таблиця 1.

№з/п

Найменування

Склад

Торгова марка

Виробник

1

Сік « Ранок» - яблучно-нолуничний,

з м’якоттю, гомогенізований, стерилізований.

Пюре яблучне, пюре полуничне, глюкозо фруктозний сироп

( глюкоза, вода,фруктоза, лимонна кислота)

« Екосфера»

Україна

2

Сік «Фрузі» - яблуко та банан, з м’якоттю

Сік яблучний, пюре яблучне і бананове, без консервантів і барвників, без води і цукру.

« Чумак»

Україна

3

Сік «Наш сік» - мультивітамінний, з м’якоттю, пастеризований.

Натуральні пюре: яблуне , абрикосове, персикове, сливове. Натуральний сік вишневий, цукровий сироп, глюкознофруктозний сироп

( глюкоза, вода,фруктоза, лимонна кислота)

Екстрат моркви, вітаміни, ароматизатори сливи і вишні, без консервантів.

« Наш сік»

Україна

4

Нектар: « Ранок» - яблучний, стерилізований, освітлений.

Концентрований яблучний сік, глюкоза, фруктоза, вода, лимонна кислота.

« Екосфера»

Україна

5

Нектар «Kids» - яблучно-виноградний, купажований, стерилізований.

Концентрований яблучний сік, глюкоза, фруктоза, вода, лимонна кислота, ароматизатор натурального винограду.

« Rich»

ІП « Кока-кола» Беверіджес Україна Лімітед

6

Нектар «Jaffa» - мультивітамінний, пастеризований, збагачений.

Натуральні пюре: бананове, яблучне, абрикосове, апельсинове, ананасове, сироп цукру, глюкознофруктозний сироп

( глюкоза, вода,фруктоза, лимонна кислота), ароматизатор тропічних фруктв, вітамінні суміші.

«Jaffa»

Україна

  1. Далі було досліджено всі соки на консистенцію, запах, колір та смак.

Всі дані записувалися до таблиці.

Таблиця 2.

з/п

Найменування

консистенція

запах

колір

смак.

1

Сік « Ранок» - яблучно-нолуничний

Помірно густий, є волокна м’якоті

Полуниці

Світло

коричневий,

мутний

Кисло-солодкий

2

Сік «Фрузі» - яблуко та банан

Густий, пюреподібний

Приємний фруктовий

Блідо-жовтий

солодкий

3

Сік «Наш сік» - мультивітамінний,

Помірно густий, є волокна м’якоті, мутний

вишневий

Приємно

рожевий

Кислий з неприєм-

ним присмаком.

4

Нектар: « Ранок» - яблучний

Рідкий, прозорий.

Слабовира-

жений яблучний

жовтуватий

кислий

5

Нектар «Kids» - яблучно-виноградний

Рідкий, прозорий

яблучний

Прозоро жовтий

Дуже кислий, є присмак.

6

Нектар «Jaffa» - мультивітамінний

рідкий

Різкий цитрусовий

Яскраво оранжевий

Кисло-солодкий

 

Додаток 15

Щоб краще перенести космічні впливи.

1.Займатеся спортом

2. Створіть правильний режим дня.

3. Відмовтесь від алкоголю та інших засобів, що порушують сприйняття і вестибулярний апарат;

4. Якщо у вас є різні серйозні захворювання - завжди носіть з собою медикаменти;

5. Якщо відуваєте незвичне нездужання не робіть різких рухів. це може призвести до непритомності;

6. Вживайте більше зеленого чаю, бо в ньому є природні антиоксиданти;

7. Важливо також мати гарний настрій , так як організм виробляє гормон радості, тим самим нормалізуючи стан судин;

8. Пийте мінімум 2 літри води в день, завдяки цьому зменшується в'язкість крові;

9. Якщо у вас є кардіологічні захворювання - менше сидіть, а більше рухайтесь,

ходьба благотворно впливає на серце;

10.По можливості уникайте поїздок, перельотів;

11. Приймайте контрастний душ.

Додаток 16

Календар магнітних бур на 2017 рік

Місяць/число

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

Січень

Лютий

Березень

Квітень

Травень

Червень

Липень

Серпень

Вересень

Жовтень

Листопад

Грудень

  • 20.01.2020
  • Біологія
  • 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 27
  • 0
  • 1
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
3
міс.
1
5
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!