Формування умінь розрізняти дитячі книжки за типом видання.

Опис документу:
Конспект уроку позакласного читання у 2 класі. Нетрадиційний урок Формувати вміння практично розрізняти дитячі книги за типом видання: книжка-твір; книжка-збірка, самостійно вибирати книжку з кількох запропонованих, поглибити знання учнів про народну казку як вид усної народної творчості; закріплювати навички свідомого й виразного читання казок.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Позакласне читання. Вч. Гриненко Л.М.

Тема: Формування умінь розрізняти дитячі книжки за ти- пом видання. ( Слайд № 1 )

Мета: формувати вміння практично розрізняти дитячі книги за типом видання: книжка-твір; книжка-збірка, самостійно вибирати книжку з кількох запропонова-них, поглибити знання учнів про народну казку як вид усної народної творчості; закріплювати навички свідомого й виразного читання казок; розвивати інтерес до народної творчості, до читання художніх книг; пам’ять, спостережливість, формувати вміння визначати в тексі дійових осіб; виховувати бережне ставлення до книги, чесність, порядність, віру в перемогу добра над злом.

Обладнання: Міні - таблиці  з   прислів’ями   про   книгу, визначення худ. літ - ри. Малюнок « Казки» . Виставка   книг.   Комплект дитячих книг за типом видання (кожному на парту для порівняння). Ісаєнко О.В. «Хрестоматія для позакласного читання. 2 клас». Медальки для нагородження. Ілюстрацяії кота, курочки, гусей.

Презентація « В світі казки чарівної »

Тип уроку: нетрадиційний урок

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Емоційне налаштування уроку

Ось дзвіночок пролунав,
Дзвінко пісню заспівав.
Чули, діти?
(так)
Сьогодні урок відкритий для всіх,
Багато гостей! Тож вітаємо їх! ( Ласкаво просимо!)
- Будь-яка робота виконується легше, якщо гарний настрій. Тому перед початком ро-боти посміхніться, і починаємо працювати.

ІІ. Актуалізація знань

У світі є безліч різних книг. Прочитайте , будь ласка, прислів’я про книгу.

  • Як ви їх розумієте ?

І постійно друкують все нові і нові. Чому так багато книг потрібно людям?

        

Різні книги по різному служать людям: одні – навчають, другі – розважають, треті – допомагають знайти потрібну інформацію. В одних книгах можна прочитати про минуле, а в інших про майбутнє.

Книги за якими навчаєтесь ви – це підручники;

Книги, які допомагають знайти відповіді на питання «Як?», «Чому?», «Звідки?», «Коли?» - це енциклопедії, словники, довідники;

Книги, які ви читаєте на дозвіллі, це – художні книги. (Демонстрація книг)

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Сьогодні на уроці ми будемо формувати вміння практично розрізняти дитячі книги за типом видання: книжка-твір; книжка-збірка, закріплювати навички свідомого й виразного читання казок; розвивати пам’ять, спостережливість, формувати вміння визначати в тексі дійових осіб; виховувати бережне ставлення до книги, чесність, порядність, віру в перемогу добра над злом.

ІV. Робота над темою уроку

  1. Пояснення вчителя:

  Художня література : вірш, оповідання, повість, казка.

Вірш – невеличкий поетичний твір, найчастіше з римуванням рядків.

Вчіться, діти! Мудра книжка

скаже вам чогось багато.

З того, що колись другими

 і посіяно, й пожато…

                      Я.Щоголів.

Оповідання – це невеликий прозовий твір, у якому йдеться про якийсь епізод

з життя персонажа. В оповіданні мало описів. Іноді в ньому герої самі розповідають про події, які з ними трапилися.

Повість – більший за розміром, ніж оповідання художній твір, у якому йдеться  про різноманітні події з життя персонажів.

Казка – це художній твір, в якому обов’язково, є щось чарівне, незвичайне, фантастичне, нереальне. ( Слайд № 2 )

Та чи всі зібрались

до моєї хати? Всі.

Тоді вже й можна

казку починати ( Володимир Іванович)

А зараз ми з вами познайомимось з книгами, які написав один автор. Ось перед вами ці книги:

Т.Г. Шевченко « Кобзар»

 А.Григорук   Жилетка «Пінгвін» Науково-художня книжка.

Проте є дитячі книжки, що містять в одній книжці і вірші, оповідання, казки, повісті. Це – книги-збірки. До вашої уваги книга О.Пчілки  «Годі, діточки, вам, спать!»В цій книзі ви зможете знайти і прочитати казки, вірші, оповідання, загадки, прислів’я.

Отже, ми з вами познайомились з окремими творами та збірками одного автора.

А тепер розглянемо одну із збірок під назвою «Ключик до країни знань». У книзі багато віршів. Це поетичні мініатюри, загадки, небилиці, а ще казки, оповідання, повісті. І все це написали для вас українські письменники: Г.Бойко, М.Слабошпицький, Л.Костенко, Д.Білоус, В.Симоненко, М.Сигнаївський, Т.Шевченко, М.Рильський та багато інших. Отже, ми з вами тепер зможемо розрізнити книжки за типом видання: книжка-твір; книжка-збірка.(Діти розглядають книги-збірники; книги-твори).

Фізкультхвилиинка для очей

Наше дитинство розпочиналося з казок. Куди б ми не пішли, що б не робили, нас усюди супроводжували казкові герої. Казки нам читали бабусі та мами.

Світ казок – це листочок і травичка, дощова краплина й тонконога ромашка, пше-ничний колосок у полі й журавлиний ключ у небі, Зайчик і Лисичка, Вовчик і Козе-нята, Баба й Дід, Колобок, Соломяний Бичок.

Відкладіть всі свої справи,

Балачки, пусті забави,

Зручно сядьте ви, будь ласка,

Бо прийшла у гості казка.

Вчитель вивішує на дошку малюнок Казки») ( Слайд № 3 )

Казок чимало є на світі

І веселих, і сумних.

Хіба зможемо ми, діти,

Жити без казок усіх?

Казка стукає у двері,

Привітаємо її.

І щоб там не говорили,

Її впізнаємо завжди!

- Казка - давній і мудрий порадник. Це вона дає перше уявлення про добро і зло, правду й неправду, чесність, справедливість. Казка народилась у сиву давнину. Каз-ки є авторські, тобто написані письменниками, й народні.
- Хто автор народних казок? Ці казки виникли раніше, ніж люди навчились писати. Тому їх не записували, а переказували один одному. При переказуванні ці казки змі-нювалися. Ім’я автора забувалося за давністю. Казка ставала народною.
- Чим казка відрізняється від оповідання? В оповіданні описуються події, що могли бути насправді в житті . А в казці розповідається часто про фантастичні явища, по-дії. В казках говорять тварини , рослини , різні предмети. Існують дійові особи ,яких немає насправді.

2. «Казкова вікторина»

«Казка»хоче зачитати вам уривки з казок. Ваше завдання, діти, відгадати їх.

1. Вигнав дід козу із хати —

Та й пішла вона блукати:

В зайця хатку відібрала.

Всі козу ту виганяли,

Рак козуню ущипнув,

Зайцю хатку повернув. («Коза-дереза»). ( Слайд №4 )

2. Зробіть мені, тату, човник і весельце, то я рибку ловитиму та вас годуватиму («Івасик-Телесик»). ( Слайд № 5 )

3. На городі виростала,

Сили набирала,

Непомітно, дуже швидко

Великою стала.

Став дід усіх гукати

Та красуню рвати.

А цю казку, діти, ви

Встигли відгадати. («Ріпка»). ( Слайд №6)

4. Підробив він голосок,

Став малим співати.

Здогадалися вони:

Вовк — не наша мати («Вовк і козенята»). ( Слайд №7)

5. «Від діда та від баби втік я з хатки,

У лісі я зустрівся з ведмедиком, зайчатком.

Котився весь день по зеленій травичці,

Аж доки на зуби потрапив лисичці» («Колобок»). ( Слайд №8)

6. Як знайшов він колосок,

Борошна змолов мішок —

Пиріжків напік і з ’ їв,

Ледарів не пригостив. (Півник і двоє мишенят) ( Слайд №9)

7. Я — хоробрий лицар!

Нікого не боюсь!

Своєю булавою із нечистю я б ’юсь.

Хай невеличкий зростом,

Зате високий рід!

Хоча я з горошинки,

Та цар Горох — мій дід! (Котигорошко) ( Слайд №10)

  1. Вікторина «Обери правильно!»

1. Хто коноплями обкрутився,

Ще й смолою обсмалився ?

а ) триголовий Змій; б) Кирило Кожумяка в) Котигорошко.

  1. Кого визволяв Кіт в казці « Котик та Півник» ?

а) собаку; б) лисичку; в) Півника.

3. Хто з’їв Колобка?

а) вовк;

б) лисиця;

в) дід.

4. Хто загубив рукавичку?

а) баба;

б) дід;

в) собачка.

5. Яке яйце знесла Курочка-Ряба?

а) дерев’яне;

б) срібне;

в) золоте.

6 . Кого покликала кішка тягнути ріпку?

а) мишку;

б) собачку;

в) дочку.

7 . Із якого посуду пригощала Лисичка Журавля?

а) із глечика;

б) із тарілки;

в) із банки.

4. Казкова гра «Хто ми і звідки?»

На дошці – ілюстрації з казок. На них ми бачимо казкових персонажів:

півника (із казки «Котик та півник »), вовка (із казки «Вовк та козенята»), зайця (із казки «Колобок»), лисиці (із казки «Лисичка-сестричка»), журавля (із казки « Ли-сичка та журавель» ). Розгляньте малюнки.

  • У яких казках живуть ці герої?

 5. Гра «Хто що символізує?»

Проведіть паралелі, з’єднавши правильні, на вашу думку, рядки:

Хитрість, підступність, спритність журавель

Жорстокість, жадібність, злість ведмідь

Боягузтво, слабкість, несміливість лисиця

Силу, вайлуватість, незграбність вовк

Мудрість, терплячість, працьовитість заєць

6. Фізкультхвилиинка (Діти промовляють ,імітуючи рухи).
Азка-азка-азка- у нас гостює казка.

Герої казки нині в нас в гостях.

Це Вовк і Кіт — напевне, знають всі.

І зараз ми попросим їх

Фізкульхвилинки провести свої.

— Я, Котик, фізкультурою займаюсь,

Стрибаю в висоту, на роликах катаюсь.

А зараз дружно всі піднялись,

Як після сну міцного, розім’ялись.

На «раз» і «два» руками помахали,

На «три» і «чотири» дружно посідали.

— Я, Вовчик, теж не ледащо,

Ніщо б на спорт не поміняв нізащо,

Тому всім стати пропоную,

Бо розминатися люблю я.

«Раз», «два» — всі зігнулись,

«Три», «чотири» — розігнулись,

«П’ять» і «шість» — руки в боки,

«Сім», «вісім» — два підскоки.


7. Читання та обговорення української народної казки « Що кому любе» . ( Слайд №11 )

а ) відгадайте загадок:

Давно відомий він тобі:
Коли на сонечку дрімає,
Він колискову сам собі
Під ніс тихесенько співає.
Що в пісні тій — ніхто не зна,
І ми про це тут не напишем.
Ми тільки знаєм, що вона
Не до вподоби мишам!

(Кіт)

— Гей, шикуйсь! В політ готові?
Кроком руш, птахи військові!
Наші предки, щоб ви знали,
Давній Рим урятували!
(Гуси)

Ходить птаха по подвір’ю:
Гребінець, бородка, пір’я.
А якщо сіда в гніздечко –
Нам несе вона яєчко.
(Курка)

Всі відгадані Вами тварини будуть зустрічатися в казці « Що кому любе» , над якою зараз ми і будемо працювати . Пропоную Вам самим знайти потрібну книжку на парті , по якій ми працюватиме.

- Яку назву має ця книга ? (Хрестоматія для позакласного читання. 2 клас )

- А яка за типом видання ця книжка? ( Книжка – збірка )

- Доведіть свою думку.

б ) читання казки вчителем (Хрестоматія для позакласного читання. 2 клас; ст.. 37- 38 )

  • Про кого ця казка ? ( Чоловіка, кота, гусей, курочку )

в ) словникова робота

Читання слів «луною» за вчителем

припекло

зустріли

знялися

пірнають

порпатися

замурчав

побачили

шмигонув

дивляться

бояться

- На які питання відповідають всі ці слова ?

  • Яке значення слів порпатися (Розгрібати, розривати що-небудь сипке, пухке), шмигонув ( шмигнув – дуже швидко, непомітно побіг )

г) Читання казки учнями «ланцюжком»

д) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання

- Яка пора року настала ? ( Літо )

  • Куди пішли гуси ? ( Шукати воду )

  • Кого вони зустріли ? ( Курочку, кота )

  • Що вини побачили ? ( Озеро )

  • Що зробили гуси? ( Зачитати )

  • А курочка з котом ? ( Сиділи на березі і дивилися на гусей )

  • Чи змінилася їх поведінка потім ? ( Так )

  • Чому? ( Вони побачили у воді таких, як вони )

  • І що з цього вийшло ? ( Почали тонути, ледве вибралися на берег )

  • Що зробив кіт, а курочка ? (Зачитати )

  • Який висновок всі зробили ? ( Кожен робить те, що йому любе )

е ) Гра «Перестав усе, як потрібно» ( Слайд №12 )

Курочка купаються у воді

Кіт порпаються у поросі

Гуси миються на печі

є ) Гра «Чиї це слова?»

  • Куди ви йдете , гуси ? ( Курочки )

  • І я з вами піду, добре ? ( Кота )

  • Не полізу я більше у воду. ( Кота )

  • Це моя купіль! ( Курочки )

  • Не поміняю я теплу піч на озеро. ( Кота )

  • І від того часу гуси купаються у воді, коти миються на печі, а кури порпаються у поросі. ( Автора – укр. народу )

V. Підсумок уроку

- Які бувають дитячі книги за типом видання ?

- З якою укр. народною казкою ми ознайомилися на уроці?

- Чому вона вчить ?

Нагородження дітей за активну роботу на уроці.

Дякую за урок! ( Слайд №13 )

- На які питання відповідають всі ці слова ?

  • Яке значення слів порпатися (Розгрібати, розривати що-небудь сипке, пухке), шмигонув ( шмигнув – дуже швидко, непомітно побіг )

г) Читання казки учнями «ланцюжком»

д) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання

- Яка пора року настала ? ( Літо )

  • Куди пішли гуси ? ( Шукати воду )

  • Кого вони зустріли ? ( Курочку, кота )

  • Що вини побачили ? ( Озеро )

  • Що зробили гуси? ( Зачитати )

  • А курочка з котом ? ( Сиділи на березі і дивилися на гусей )

  • Чи змінилася їх поведінка потім ? ( Так )

  • Чому? ( Вони побачили у воді таких, як вони )

  • І що з цього вийшло ? ( Почали тонути, ледве вибралися на берег )

  • Що зробив кіт, а курочка ? (Зачитати )

  • Який висновок всі зробили ? ( Кожен робить те, що йому любе )

е ) Гра «Перестав усе, як потрібно» ( Слайд №12 )

Курочка купаються у воді

Кіт порпаються у поросі

Гуси миються на печі

є ) Гра «Чиї це слова?»

  • Куди ви йдете , гуси ? ( Курочки )

  • І я з вами піду, добре ? ( Кота )

  • Не полізу я більше у воду. ( Кота )

  • Це моя купіль! ( Курочки )

  • Не поміняю я теплу піч на озеро. ( Кота )

  • І від того часу гуси купаються у воді, коти миються на печі, а кури порпаються у поросі. ( Автора – укр. народу )

V. Підсумок уроку

- Які бувають дитячі книги за типом видання ?

- З якою укр. народною казкою ми ознайомилися на уроці?

- Чому вона вчить ?

Нагородження дітей за активну роботу на уроці.

Дякую за урок! ( Слайд №13 )

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.