Формування особистості шляхом самопізнання, самовизначення і самовиховання. Конспект уроку. Презентація до уроку.

Увага! Автор матеріалу забороняє відтворення, передрук або розповсюдження іншим способом цього матеріалу з сайту «ВСЕОСВІТА» (тексти, фото, відео тощо). Дозволяється лише гіперпосилання на сам матеріал.

Основи здоров'я

Для кого: 9 Клас

23.10.2021

93

9

0

Опис документу:

Методична розробка уроку по темі: Формування особистості шляхом самопізнання, самовизначення і самовиховання

Підготувала: вчитель біології та основ здоров я Котик Лілія Дмитрівна

Нетішинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2

Мета уроку:

  • З’ясувати необхідність володіння методами самопізнання;

  • пояснити необхідність постійного самовиховання;

  • дати знання про необхідність самопізнання і самовиховання;

  • учити дотримуватися правил самовиховання.

Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Методична розробка уроку по темі: Формування особистості шляхом самопізнання, самовизначення і самовиховання

Підготувала: вчитель біології та основ здоров҆ я Котик Лілія Дмитрівна

Нетішинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2

Мета уроку:

  • Зясувати необхідність володіння методами самопізнання;

  • пояснити необхідність постійного самовиховання;

  • дати знання про необхідність самопізнання і самовиховання;

  • учити дотримуватися правил самовиховання.

Обладнання: мультимедійна презентація, схеми, таблиці. Підручник «Основи здоров’я» 9 клас (Воронцова, Пономаренко)

Можна використовувати як годину спілкування у 8-10 класах.

Хід уроку

І. Психолого - фізіологічне налаштування на заняття Слайд 1

Вчитель. Доброго дня. Бажаючи доброго дня ми бажаємо один одному добра у всьому і на весь день. Бажаю всім нам гарного спілкування, позитивних емоцій і нових відкриттів насамперед у собі.

Всі наші бажання линуть від самого серця. Свої очікування ми запишемо на маленьких сердечках і розташуємо на нашому великому серці (всі по черзі озвучують свої очікування і прикріплюють на макет серця з пінопласту)

Перед тим як озвучити тему уроку я хочу попросити вас виконати зі мною такі вправи.

«Гімнастика мозку» Виконання кінезіологічної вправи «Ковпак мудреця»

(кінезіологія - рух в усіх його проявах)

(Вправа активізує роботу пам’яті, допомагає сконцентрувати увагу школярів. Її можна виконувати стоячи і сидячи).

Вправа «Ковпак мудреця»

1. Тримайте голову прямо, не напружуючи шию і підборіддя.

2. Візьміться руками за вуха так, щоб великий палець опинився з тильного боку вуха, а решта пальців – спереду.

3. Масажуйте вуха зверху донизу, трохи розгортаючи їх у бік потилиці.

4. Дійшовши до мочки, м’яко помасажуйте її. Повторіть вправу 4 рази.

Виконання кінезіологічної вправи «Перехресні кроки»

(«Перехресні кроки» інтегрують роботу правої та лівої півкуль мозку, роблять успішнішим засвоєння нової інформації. «Перехресні кроки» потрібно робити в повільному темпі й відчувати, як працюють м’язи живота).

Вправа «Перехресні кроки»

1. Ліктем лівої руки тягнемося до коліна правої ноги. Легко торкаючись, сполучаємо лікоть і коліно.

2. Цей самий рух повторюємо правою рукою і лівою ногою. Виконувати стоячи або сидячи.

3. З’єднуємо ліву ногу і праву руку за спиною - і навпаки. Повторити 4-8 разів.

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань учнів

  • Як ви гадаєте, для чого ми розпочали урок з масажу та виконання фізичної вправи? (Орієнтовні відповіді: для зосередження уваги, для переключення уваги з одного предмету на інший, для налаштування на роботу; для активізації роботи мозку тощо).

  • Підніміть руку, для кого виконання фізичних вправ є потребою. Поділіться, чому рухова активність є важливим аспектом вашого життя.

  • Встаньте, хто не відчуває потреби в русі, не робить фізичної зарядки, вважає, що рухова активність це не для нього. Поясніть свою позицію.

  • Підніміться ті, хто вважає, що йому потрібно попрацювати над собою, щоб змінити своє ставлення до фізичної культури та рухової активності. Поясніть свою позицію.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку Слайд 2

Учитель. Сьогодні мова піде про особистість людини – єдину і неповторну. Усі ми різні. У кожного з нас свої уподобання, звички, нахили, інтереси, смаки. Так, дійсно, кожна особистість неповторна, хоча всі ми належимо до одного виду – Людина Розумна. А як відбувається формування кожної особистості? Чи можемо ми контролювати цей процес і свідомо впливати на нього? Чи можна вважати себе архітектором власної особистості і власної долі? Виявляється відповідальність за формування власної особистості несе сама людина з дитячих і юнацьких років.

То ж, сьогодні ми поговоримо про те, як формувати власну особистість шляхом самопізнання, самовизначення і самовиховання.

Епіграф Слайд 3

Доки ми не пізнали, що всередині нас, яка користь знати, що зовні нас? Та й чи можна, не пізнавши себе, пізнати світ?

Григорій Сковорода

Я знаю добру і лиху годину,

Я знаю по голках сосну й ялину,

Я знаю як кохають до загину,

Я знаю небо щастя й сліз долину,

Я знаю чорне, біле і рябе,

Я знаю все й не знаю лиш себе.

Франсуа Війон

Мета уроку: Слайд 4

- зясувати необхідність володіння методами самопізнання;

- пояснити необхідність постійного самовиховання;

- дати знання про необхідність самопізнання і самовиховання;

- учити дотримуватися правил самовиховання.

ІV. Організація пізнавальної та навчальної діяльності учнів

Розповідь учителя Слайд 5

Науковці стверджують, що для формування власної особистості людина пови­нна:

По-перше, пізнати себе: що я за людина? яка я людина?

По-друге, визначитися, чи подобаюся я самому собі, що я хотів би змінити в собі, тобто сформувати певний ідеал власної особистості.

По-третє, розробити систему самовиховання.

Процес формування особистості схематично можна зобразити так:




Цей шлях формування власної особистості пройшли багато видатних людей. Тож, перш, ніж ми розглядатимемо процес формування власної особистості, я пропоную пригадати, відомі історії видатних людей.

Пропоную вам самим здогадатися про кого йтиметься. Це видатний митець епохи Просвітництва. Він був надзвичайно різнобічною особистістю: оригінальний мислитель, знавець історії світової культури, багатьох природничих наук, декілької іноземних мов. Він гарно малював, глибоко знав історію, міфологію, фольклор. При цьому він був видатним письменником і поетом, чия літературна творчість назавжди увійшла до скарбнички світової літератури. Якщо ви ще не здогадалися про кого мова, я назву найвідоміший твір письменника як останню підказку. Це автор драматичної поеми «Фауст». Отже, мова йде про Йоганна Вольфганга Гете (1749 – 1832).

Мабуть, не всі із вас знають, що Гете народився кволою дитиною, ріс дуже хворобливим, в студентські роки через недуги змушений був залишити університет. Він дуже страждав від свого безсилля, але все змінилося з того часу, як Гете визначив ідеал своєї особистості. Це трапилося тоді, коли він познайомився з філософськими вченнями Спінози, який стверджував, що природа обдарувала людину всім, щоб вона могла в житті протистояти хворобам, моральному злу, дурості, залежності від темних інстинктів, неволі. Смисл життя людини – бути щасливою на Землі. Ця філософія захопила юнака. Він почав працювати над формуванням своєї особистості. Перш за все, Гете намагався впорядкувати свою працю, якомога продуктивніше провести свій день. Його щоденним обов’язковим заняттям було читання. Щоденна норма складала 80 сторінок книжки. Гете прожив довге, надзвичайно змістовне життя. І він завжди стверджував, що «сам себе створив».

Учитель. Отже, шлях до формування особистості розпочинається з самопізнання. Слайд 6

Самопізнання – це процес відкриття себе, пізнання свого внутрішнього світу, сильних і слабких сторін своєї особистості.

Людині важливо все знати про себе. Але в першу чергу її цікавлять власні фізичні властивості, моральні якості, інтереси, потреби, прагнення, бажання. Звичайно, цим не скінчається шлях самопізнання. Протягом усього життя людина пізнає себе у різних вимірах. Філософи стверджують, що шлях до пізнання самого себе найскладніший.

Як відбувається самопізнання?

Самопізнання – це складний процес внутрішньої роботи над собою. Самопізнання відбувається через застосування таких методів, як: самоспостереження, самокритика, самоаналіз. Слайд 7

Краще пізнати себе допомагають численні психологічні тести.

Об’єднайтесь у пари, умовно розрахуйтесь на перший і другий номери. Перші затискають правий кулак і намагаються тримати його закритим до кінця вправи, а другі повинні зробити так, щоб перші кулак розтисли, проте без насилля.

Обговорення (запропонували купити, пригрозили, попросили - варіанти будуть різні).

Робота з підручником стор 134 (робота у групах)

Як ставитися до критики

Можливий підсумок.

(Критика, як і більшість явищ у нашому житті, неоднозначна і багатогранна. У ній закладено великий потенціал, який здатний подарувати нам відмінну можливість самовдосконалюватися, розвиватися, вийти на вищий щабель професіоналізму або на новий виток тісних взаємин. Одночасно критика приховує в собі і багато небезпек для будь-якої людини - від виникнення образи до цього комплексу неповноцінності, від втрати ефективності до абсолютного відмови від уже розпочатої справи, тому ставитися до неї потрібно правильно. Мабуть, з нею потрібно звертатися дуже обережно і дбайливо. Причому як самими критикують, так і критикованим треба дотримуватися певну техніку безпеки в спілкуванні, що є досить трудомістким процесом, який необхідно освоїти.)

Пропоную вашій увазі ще один тест «Визначення самооцінки».

Тест включає 32 судження, з приводу яких можливі п’ять варіантів відповідей, кожна з яких кодується балами за схемою:

дуже часто – 4 бали;

часто – 3 бали;

інколи – 2 бали;

рідко – 1 бал;

ніколи – 0 балів.

Судження:

1. Мені хочеться, щоб мої друзі мене підбадьорували.

2. Постійно відчуваю відповідальність за доручену мені роботу.

3. Я турбуюсь за своє майбутнє.

4. Багато хто мене ненавидить.

5. Я володію меньшою ініціативністю, ніж інші.

6. Я турбуюсь за свій психічний стан.

7. Я боюсь виглядати дурнем.

8. Зовнішній вигляд інших набагато кращий ніж мій.

9. Я боюсь виступати з промовою перед незнайомими людьми.

10. Я допускаюсь помилок.

11. Як шкода, що я не вмію як слід розмовляти з людьми.

12. Як шкода, що мені не вистачає впевненості у собі.

13. Мені б хотілось, щоб мої дії частіше схвалювали інші.

14. Я надто скромний.

15. Моє життя безкорисне.

16. Багато хто неправильної думки про мене.

17. Мені ні з ким поділитися своїми думками.

18. Люди чекають від мене багато.

19. Люди не дуже цікавляться моїми досягненнями.

20. Я трохи бентежусь(ніяковію).

21. Я відчуваю, що багато людей не розуміють мене.

22. Я не відчуваю себе в небезпеці.

23. Я часто хвилююсь і даремно.

24. Я ніяковію, коли вхожу до кімнати, де вже сидять люди.

25. Я себе постійно відчуваю скутим.

26. Я думаю що люди говорять про мене за моєю спиною.

27. Я впевнений, що люди майже все сприймають набагато легше, ніж я.

28. Мені здається, що зі мною має трапитись яка-небудь неприємність.

29. Мене хвилює думка про те, як люди ставляться до мене.

30. Як шкода, що я не такий комунікабельний.

31. У суперечках я висловлююсь лише тоді, коли впевнений у своїй правоті.

32. Я думаю про те, чого чекають від мене друзі.

Для того щоб визначити рівень самооцінки, необхідно звести бали за всіма 32 судженнями.

Сума балів від 0 до 25 свідчить про високий рівень самооцінки, за якою людина правильно реагує на зауваження інших і рідко сумнівається у своїх діях.

Сума балів від 26 до 45 свідчить про середній рівень самооцінки, за якого людина рідко страждає від «комплексу неповноцінності» і лише час від часу намагається підлаштуватися під думку інших.

Сума балів від 46 до 128 вказує на низький рівень самооцінки, за яким людина хворобливо переносить критичні зауваження на свою адресу, намагається завжди рахуватися з думками інших і часто страждає від «комплексу неповноцінності».

Не засмучуйтесь, якщо результат не такий який ви очікували – шукайте себе і вивчайте.

Наступний етап формування особистості – самовизначення. Слайд 8

Самовизначення передбачає з'ясування життєвих цілей, ідеалів, ціннісних орієнтацій, провідних потреб і мотивів поведінки.

Карусель «Мої інтереси»

Ця технологія найефективніша для одночасного залучення всіх учасників до активної роботи з різними партнерами. Її застосовують для обговорення будь - якої гострої проблеми з діаметрально протилежних позицій, для збирання інформації з певної теми, для перевірки обсягу й глибини наявних знань, для розвитку вмінь аргументувати власну позицію.

Організація роботи

Розставити стільці для учнів у два кола. Учні, що сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центру, а ті, що сидять у зовнішньому колі, - обличчям до центру, таким чином учні сидять один навпроти одного. Внутрішнє коло нерухоме, зовнішнє - рухоме: за сигналом вчителя всі його учасники пересуваються на один стілець праворуч і опиняються перед новим партнером.

Мета - пройти все коло, виконуючи поставлені завдання.

Групове обговорення «Що є цінного в житті людини».

Один з учнів записує на плакаті «Цінності життя людини» усі висловлювання учасників щодо їхнього розуміння життєвих цінностей. Всі названі цінності обговорюються. Особливо звернути увагу на цінність особистого здоров’я, родинних зв’язків, сім’ї, друзів.

Етап самовизначення в становленні особистості дуже важливий. Від того, які життєві цінності ви оберете, залежить, як ви формуватимете власну особистість, тобто, які особистісні якості будете розвивати, що змінюватимете в собі. Ми переходимо до розгляду останнього етапу формування особистості – самовиховання.

Самовиховання – свідома діяльність особи, спрямована на формування своєї особистості. Слайд 9

Є така фраза «Перш ніж попросити руку допомоги, згадай, що в тебе є друга рука». Як ви її розумієте?

Дійсно, кожна людини наділена скарбом - актуальними здібностями. Головне їх відшукати, розвивати і саме на них опиратися в різних життєвих ситуаціях.

Ці здібності можна розділити на 2 групи.

1 група – це здібності до пізнання або вторинні актуальні здібності (здатність людини до сприйняття, мислення, пам’яті, постановки питань і пошуку відповідей на них).

2 група – первинні актуальні здібності (здібності емоційно-вольової сфери, сфери переживань, почуттів, традицій).

Завдання 1. Перед вами таблиця з переліком актуальних здібностей.

Уважно ознайомтеся з ними.

За допомогою списку актуальних здібностей, спробуйте знайти відповідну картинку (додаток)

Завдання 2. Уважно подивіться на перелік здібностей і визначте, які якості у вас виражені яскраво (поставте знак у другій колонці напроти обраної вами здібності)

Завдання 3. Уважно подивіться на здібності і визначте, які здібності ви хочете у себе розвинути (поставте відповідний знак у третій колонці)

Обговорення

- Які здібності ви у себе виявили?

- Які здібності у вас розвинені найкраще.

- Згадайте, в яких ситуаціях вам ці здібності допомагали?

- Подивіться уважно на перелік і визначте, які якості ви б хотіли розвивати у собі?

- Яким ви будете, коли ці якості у вас будуть розвинені? Що це вам дасть?


Актуальні здібності Проявляється Хочу розвивати

на даний час

Вторинні здібності

1.Порядок (акуратність, системність,

послідовність)

2.Охайність (чистота)

3.Бережливість (економність)

4.Пунктуальність

5.Точність (однозначність)

6.Стриманість (ввічливість, тактовність)

7.Прямота (відкритість, чесність, щирість)

8.Вірність (відданість)

9.Справедливість (об’єктивність)

10.Старанність (наполегливість)

11.Цілеспрямованість (досягнення, успіх)

12.Слухняність (покірність, влада)

13.Надійність

14.Відповідальність (добросовісність)


Первинні здібності

1.Любов-прийняття (ставлення з «+»)

2.Зразок (наслідування, приклад, ідеал)

3.Терпіння (вміння чекати)

4.Час (відчувати – розподіляти – приділяти)

5.Довіра

6.Контакт (злиття – диференціація – відокремлення)

7.Ніжність

8.Впевненість у правоті

9.Впевненість у здібностях

10.Надія

11.Сумніви (в традиціях, авторитеті, досвіді)

12.Сенс / Віра / Релігія

13.Цілісність / Єдність


І знову хочу навести приклад із життя відомої людини. Про Гете, який доклав дуже багато зусиль, щоб вибудувати власну особистість у відповідності із визначеним ідеалом, ми вже говорили сьогодні. Інший видатний письменник Л.М.Толстой міг про себе сказати словами Гете: «Я сам себе створив». Ось його історія.

В 16 років Толстой став студентом Казанського університету. Проте до занять він ставився не надто ретельно. Багато часу витрачав на світські розваги. Молодий граф був бажаним гостем у багатьох знатних родинах, він часто відвідував вечори, бали.

Бурхливому світському життю сприяли і його молода честолюбність, і темперамент, і жага успіху у жінок... Проте Толстой замислився, чи відповідає таке життя тому ідеалу, який він для себе визначив. Після тривалого періоду самопізнання та самовизначення майбутній письменник прийшов до висновку, який записав у своєму першому щоденнику (щоденники він вів усе життя, аж до смерті): «Я чітко побачив, що безладне життя, що його більша частина світських людей приймає за наслідок молодості, є не що інше, як наслідок ранньої розпусти душі».

Толстой вирішив боротися з «розпустою душі», визначився з ідеалом власної особистості і розробив цілу систему правил самовиховання (розвитку волі, розумових здібностей, пам’яті). Ці правила свідчать перш за все про величезну внутрішню роботу письменника і надзвичайну вимогливість до себе.

Завдання. Прослухайте правила, які визначив для себе Л.М.Толстой. Оберіть із них ті, які ви хотіли б також включити у власний план самовиховання. Слайд 10


План самовиховання Л.М.Толстого

Правила життя

Правило 1. Щоранку плануй усе, що ти повинен зробити протягом дня, і виконуй усе заплановане.

Правило 2. Спи якомога менше.

Правило 3. Перенось усі тілесні муки, не показуючи їх назовні.

Правило 4. Будь вірний своєму слову.

Правило 5. Якщо ти розпочав якусь справу, то закінчи.

Правила для підкорення волею почуття самолюбства

Правило 6. Займайся більше сам собою, ніж думкою інших.

Правило 7. Шукай у людях завжди гарну сторону, а не дурну. Завжди говори правду.

Правила для розвитку пам’яті

Правило 8. Роби конспект усього, чим займаєшся, і вчи його напам'ять.

Правило 9. Щодня вчи вірші тією мовою, яку погано знаєш.

Правила для розвитку розумової діяльності

Правило 10. Не будуй повітряних замків.

Правило 11. Намагайся дати розуму якомога більше поживи.

Учитель. Л.М.Толстой усе життя намагався жити за цими та іншими правилами, розробленими в юності. Він творив свою особистість у відповідності із визначеним ідеалом. І його життя – це взірець моральності, краси і таланту.

Обговорення

  • Висловіть своє враження від такої системи самовиховання.

  • Як ви вважаєте, чи важко дотримуватися таких правил?

  • Які із правил є актуальними для вас особисто?

Завдання. Спробуйте запропонувати власні правила самовиховання.

V. Підсумок уроку

Метод мікрофону

  • Чи маєте ви свою систему самовиховання?

  • Які риси і особистісні якості ви хотіли б у собі виховати?

  • Які вади ви хотіли б подолати?

Рефлексія

  • Чим особисто для вас є важливим цей урок?

  • Які враження від уроку?

  • Що вас найбільше вразило? Що запам'яталося?

  • Що ви розкажете про цей урок своїм рідним та друзям?

  • Чи збулись ваші очікування?

Вчитель.

Одній жінці приснився дивний сон. Вона потрапила у чарівний магазин, у якому можна було купити все, що тільки побажаєш, адже за прилавком цього чарівного магазину стояв сам Господь.

Жінка дуже зраділа. Вона зайшла і з подивом поглянула на продавця:

- Невже це дійсно ти, Господе? - не вірячи своїм очам, сказала вона.

- Так, це я! І я можу дати тобі все, чого ти тільки побажаєш!

Жінка, не довго думаючи відповіла:

- Господи, дай мені, будь ласка, здоров’я, щастя, любові, фінансового благополуччя і успіха в усьому!

- Добре! - посміхаючись відповів Господь і пішов за замовленим товаром.

Через хвилину він повернувся, тримаючи в в руках маленьку картонну коробку.

- Як і це все? - разочаровано промовила жінка.

- Так! - відповів Господь. - А хіба ти не знала, що в моєму магазині продається тільки насіння?

Сьогоднішній урок не дав вам відповідей на всі ваші запитання, не вирішив існуючих проблем і не зробив зразу досконалою ідеальною особистістю, проте ви зрозуміли що над собою треба працювати: пізнавати себе, шукати власні правила виховання, самовизначатися.


VІ. Домашнє завдання. Скласти концептуальну карту своєї особистості.


Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Слайд № 1

Тема. Формування особистості шляхом самопізнання, самовизначення і самовиховання
Слайд № 2

Тема. Формування особистості шляхом самопізнання, самовизначення і самовиховання

Доки ми не пізнали, що всередині нас, яка користь знати, що зовні нас? Та й чи можна, не пізнавши себе, пізнати світ? Григорій Сковорода Я знаю доб...
Слайд № 3

Доки ми не пізнали, що всередині нас, яка користь знати, що зовні нас? Та й чи можна, не пізнавши себе, пізнати світ? Григорій Сковорода Я знаю добру і лиху годину, Я знаю по голках сосну й ялину, Я знаю як кохають до загину, Я знаю небо щастя й сліз долину, Я знаю чорне, біле і рябе, Я знаю все й не знаю лиш себе! Франсуа Війон

Мета з'ясувати необхідність володіння методами самопізнання; зрозуміти необхідність постійного самовиховання; отримати знання про необхідність само...
Слайд № 4

Мета з'ясувати необхідність володіння методами самопізнання; зрозуміти необхідність постійного самовиховання; отримати знання про необхідність самопізнання і самовиховання; учитися дотримуватися правил самовиховання.

Науковці стверджують самопізнання самовизначення самовиховання Формування особистості
Слайд № 5

Науковці стверджують самопізнання самовизначення самовиховання Формування особистості

Самопізнання- це процес відкриття себе, пізнання свого внутрішнього світу, сильних і слабких сторін своєї особистості.
Слайд № 6

Самопізнання- це процес відкриття себе, пізнання свого внутрішнього світу, сильних і слабких сторін своєї особистості.

Самопізнання Самоспостереження Самокритика Самоаналіз
Слайд № 7

Самопізнання Самоспостереження Самокритика Самоаналіз

Самовизначення - центральне особистісне новоутворення раннього юнацького віку, що виявляється як формування його представниками подальшого життєвог...
Слайд № 8

Самовизначення - центральне особистісне новоутворення раннього юнацького віку, що виявляється як формування його представниками подальшого життєвого плану та способів його реалізації

Самовиховання – свідома діяльність особи, спрямована на формування своєї особистості.
Слайд № 9

Самовиховання – свідома діяльність особи, спрямована на формування своєї особистості.

План самовиховання Л.М.Толстого Правила життя 1. Щоранку плануй усе, що ти повинен зробити протягом дня, і виконуй усе заплановане. 2. Спи якомога ...
Слайд № 10

План самовиховання Л.М.Толстого Правила життя 1. Щоранку плануй усе, що ти повинен зробити протягом дня, і виконуй усе заплановане. 2. Спи якомога менше. 3. Перенось усі тілесні муки, не показуючи їх назовні. 4. Будь вірний своєму слову. 5. Якщо ти розпочав якусь справу, то закінчи. Правила для підкорення волею почуття самолюбства 6. Займайся більше сам собою, ніж думкою інших. 7. Шукай у людях завжди гарну сторону, а не дурну. Завжди говори правду. Правила для розвитку пам'яті 8. Роби конспект усього, чим займаєшся, і вчи його напам'ять. 9. Щодня вчи вірші тією мовою, яку погано знаєш. Правила для розвитку розумової діяльності 10. Не будуй повітряних замків. 11. Намагайся дати розуму якомога більше поживи.

Дякую за урок ! Бажаю успіхів !
Слайд № 11

Дякую за урок ! Бажаю успіхів !

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Увага! Автор матеріалу забороняє відтворення, передрук або розповсюдження іншим способом цього матеріалу з сайту «ВСЕОСВІТА» (тексти, фото, відео тощо). Дозволяється лише гіперпосилання на сам матеріал.