Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

"Формування гендерної грамотності"

Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
700 грн
190 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №KH366910
За публікацію цієї методичної розробки Павлушенко Катерина Валеріївна отримав(ла) свідоцтво №KH366910
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Батьківські збори

Тема: Формування гендерної грамотності

Мета: формувати гендерну культуру батьків; усвідомлювати та нівелювати гендерні стереотипи; розвивати навички виокремлення та аналізу тих позитивних якостей, які є необхідними для розвитку самодостатньої особистості.

Обладнання: дошка, малюнки або фото двох близнюків, паперові стрічки рожевого та блакитного кольорів, маркери або крейда.

Вітання

Вправа «Найяскравіша подія в моєму житті, що трапилася протягом останнього місяця...»

Учасники вітаються одне з одним своїм улюбленим вітальним словом і продовжують фразу: «Найяскравішою подією у моєму житті, що сталося в мене протягом останнього місяця, було...»

Казка про близнюків

Хід проведення

Ведучий. Жили-були король та королева, і не мали вони дітей. Це їх дуже засмучувало, але вони вірили, що колись-таки стануть батьками. І щастя не оминуло їхньої оселі. Одного прекрасного весняного дня у них народилися чудові близнюки — дівчинка і хлопчик.

Багато друзів зібралося, щоб привітати новонароджених, але, завітавши до кімнати, розгубилися, бо перед ними лежали два зовсім однакові згортки, і було незрозуміло — де хлопчик, а де дівчинка. Тоді на допомогу їм прийшла доглядальниця, яка перев’язала один згорток блакитною стрічкою і сказала, що це — хлопчик (кріпимо зверху з одного боку аркуша стрічку блакитного кольору), а інший — рожевою, це — дівчинка (кріпимо зверху з іншого боку аркуша стрічку рожевого кольору).

Нині людство вчиться врівноважувати чоловічі і жіночі риси в кожній особі

Привітаймо і ми наших новонароджених. Усі по черзі залишають побажання для двох малюків, які я буду записувати у два стовпчики: під рожевим бантиком для дівчинки, а під блакитним — для хлопчика.

Після того як усі учасники залишили свої побажання, ведучий каже: «У цей час до кімнати зайшла мама новонароджених, подивилася на малюків, усміхнулася і сказала, що блакитною стрічечкою перев'язана дівчинка, а рожевою — хлопчик (промовляючи це, ведучий міняє місцями стрічки). Друзі вдруге розгубилися і почали переглядати всі свої побажання. Поглянемо, що вийшло...

Для обговорення можна використати такі запитання:

  • Які риси та якості особистості вважають традиційно «жіночими», а які «чоловічими»?

  • Чи можуть чоловіки мати характеристики/якості, що традиційно пов'язуються із жіночими (та навпаки)?

  • Що це за характеристики/якості?

  • Чи зустрічалися Вам такі чоловіки або жінки?

Нотатки.

Під час обговорення можна закреслювати або малювати квіточку біля кожного побажан¬ня, яке стосується як хлопчика, так і дівчинки. Ключовою є думка, що для гармонійної соціалізації особистості необхідними є різносторонні якості та характеристики, які не залежать від статі і забезпечують більшу гнучкість у виконанні соціальних ролей.

Інформаційне повідомлення

«Стать і гендер»

Стать — це одна з основних категорій, за допомогою яких людина сприймає та пізнає світ. З одного боку, стать можна обмежити лише білогією: хромосоми, гормони, вторинні статеві ознаки тощо. З цього погляду стать людини — це певна сума цих ознак, і більшість людей належить до однієї з двох окремих груп — чоловічої або жіночої. З іншого боку, стать, у сучасних умовах тендер, — це ще і культурний та психологічний термін, що визначає кількість мужності або жіночності в людині.

Гендер (Gender — рід) — поняття, що увійшло у вжиток із соціології і визначає соціальну стать людини на відміну від біологічної статі, соціально-рольовий статус, який визначає соціальні можливості кожної статі в освіті, професійній діяльності, доступу до влади, сімейній ролі та репродуктивній поведінці і є одним із базових вимірів соціальної структури суспільства.

У сучасних умовах світової культури еволюціонує контекст стосунків «жінка — чоловік», змінюються їхні поведінка та інтелект, становище у світі щодо приватного життя.

І це природно, адже вся ідеологічна, організаційна система світового співтовариства і кожного національного суспільства побудована на маскулінних цінностях, на збереженні патріархального «status quo» як форми чоловічої активності.

Нині людство вчиться врівноважувати чоловічі й жіночі риси в кожній особі. Нова епоха в нашій Україні може бути побудована лише на фундаменті рівностей статей, яка дасть змогу кожній особистості досягти самореалізації і стати рівноправними творцями нашої держави.

Інформаційне повідомлення «Як вчать бути дівчатками і хлопчиками»

Дівчатками і хлопчиками, жінками й чоло¬віками не народжуються, а стають. Це відбу¬вається у процесі виховання, під впливом со¬ціального оточення, а саме — батьків, ровес¬ників, ЗМІ, книг, іграшок та ігор тощо. Процес соціалізації статі починається з народження дитини: за простою відповіддю на запитання «Хто народився — хлопчик чи дівчинка?» кри¬ється чітко закарбована в приписи поведінки конкретна програма тендерного вихован¬ня. її початком стає ота блакитна чи рожева стрічечка, якою породілля перев’язує конверт із немовлям.

Учені визначили найважливіші напрями статевої програми соціалізації дитини. По-перше, встановлено, що дорослі по-різному будують характер розмови, залежно від статі дитини. Це стосується не лише батьків, а й усіх старших, хто оточує дитину. До дівчинки — лас¬кавий, ніжний, заспокійливий тон, для хлоп¬чика — бадьорий, нижчий за тембром, заохо¬чувальний до активності та змагання. Різна інтонація — різний ступінь вимогливості щодо поведінки та гри.

По-друге, зафіксовано, що дівчинці дістається значно більше прогладжувань, обіймів, по¬цілунків від дорослих, ніж її одноліткові-хлопчику.

По-третє, для дівчаток обирають ніж¬ніші кольори, м'які, пухнасті, округлі іграш¬ки, для хлопчиків — яскраві, помітні здалеку та тверді іграшки з жорсткими каркасами.

По-четверте, функціональне призначення іграшок та ігор для хлопчиків та дівчаток не про¬сто різне за характером, а іноді й діаметрально протилежне. Конструктори, автомобільна тех¬ніка — словом, усе те, що рухається, крутиться, вкочується та викручується, гуде та свистить, призначене для хлопчиків. Для дівчаток пропонують те, що можна пригорнути, прикрасити, заховати, доповнити, укомплектувати.

Уже в 5—6-річних малюків чітко сформовані уявлення про те, які ігри для хлопчиків, а які — для дівчаток. Дівчатка грають у лікаря, школу, доньок-матерів, а хлопчики — у солдатів, мі¬ліцію, прикордонників, війну тощо. Психологи вважають, що в дівчаток зазвичай однотипні іграшки, натомість у хлопчиків вони різнома¬нітніші за формою та функціональним призна¬ченням.

Психологічні спостереження показали: саме дорослі нав'язують статево зіставлені ігри та іграшки, по-різному спрямовують і ре¬гулюють поведінку хлопчиків та дівчаток. Вони не заохочують до дослідницької та конструк¬тивної поведінки дівчаток, їхнє прагнення ді¬знатися про іграшку більше, розібрати її, засто¬сувавши не за призначенням. Щодо хлопчиків, то тут дорослі, навпаки, схвалюють нетради¬ційні способи гри, інтерес до механізмів функ¬ціонування іграшок. Хлопчиків заохочують до змагань, перемог, конкуренції.

Вияв агресії, чи то вербальної, чи фі¬зичної, грубе поводження задля досягнення мети часто сприймається як норма, тим часом подібна поведінка дівчинки всіляко критикується та засуджується.

Дітям ще змалечку говорять про їхнє май¬бутнє, диференціюючи призначення в сім'ї та суспільстві. Хлопчиків зазвичай орієнту¬ють на кар'єру, соціальні ролі у професійній, громадсько-політичній сферах. Для дівчаток рольові орієнтації обмежуються створенням сім'ї, характеристикою майбутніх побутових обов'язків, зокрема господарчих та виховних. Якщо і йдеться про професійні ролі, то обмежу¬ються вони сферою освіти, культури, медицини чи обслуговування; будеш артисткою, худож¬ницею, моделлю, кравчинею, перукарем тощо.

Вправа «Ця дитина — хлопчик чи дівчинка?»

Мета:утверджувати у свідомості учасників ідею щодо однакових соціальних вимог та очі¬кувань стосовно поведінки хлопчиків та дівча¬ток; сприяти подоланню упередженого став¬лення до типово чоловічих та типово жіночих видів діяльності. (Ведучий зачитує учасникам історії про дітей. Вони не містять інформації про стать дитини. Прочитавши одну із історій, ведучий запитує: «Ця дитина — хлопчик чи дівчинка?»)

Історія1. «Я знаю дитину, якій подобається робити усе без допомоги дорослих. Ця дитина любить сама виконувати домашні завдання і їй подобається без супроводу дорослих їздити в гості до бабусі й дідуся, які живуть в іншому мікрорайоні міста».

Історія 2.«Я знаю дитину, якій дуже по¬добається слідкувати за порядком у будинку. Вона охоче прибирає, складає речі, миє посуд, поливає квіти».

Історія3. «Я знаю дитину, якій подобаються рухливі колективні ігри, у яких можна прояви¬ти свою спритність, швидкість реакцій, витри¬валість».

Історія 4.«Я знаю дитину, якій дуже подо¬бається доглядати маленьких тварин. І немає значення, хом'ячки це, курчатка, кошенятка чи цуценята. Ця дитина їх однаково ніжно гла¬дить, годує».

Історія 5.«Я знаю дитину, яка любить ви¬шивати серветки. Ця дитина придумує не¬повторні геометричні візерунки та відтворює їх на полотні».

Історія 6.«Я знаю дитину, яка вміє постоя¬ти за себе. Вона гідно поводиться у спілкуван¬ні з дорослими, ровесниками та молодшими за себе».

Обговорення та ратифікування певних при¬писів щодо неупередженого ставлення

Оскільки діти засвоюють гендерні ролі, наслідуючи поведінку дорослих, то останнім потрібно слідкувати, щоб вона не була дуже стереотипізованою.

Жінки й чоловіки можуть косити траву,

робити ремонт і працювати там, де їм подо¬бається. Одна засторога: жінкам, дівчатам не можна займатися такими видами діяль¬ності, які можуть зашкодити репродуктив¬ному здоров'ю, народжуванню та вигодову¬ванню грудьми дітей. І чоловік, і жінка може займатися приготуванням їжі, прати й піклу¬ватися про дітей.

Не потрібно керуватися лише стат¬тю дитини при виборі іграшок чи занять. Насамперед слід враховувати індивідуаль¬ні особливості дитини (її здібності, інтереси, можливості), а не лише те, що це хлопчик чи дівчинка.

Дуже часто широке соціальне оточення (ЗМІ, вчителі, друзі) стає на заваді тому, щоб діти вийшли за межі традиційних гендерних ролей. Дорослі, наставники не зможуть захис¬тити дітей від цих впливів, але вони можуть заохочувати їх оцінювати критично ті рішення і дії інших, які ґрунтуються лише на упередже¬ному ставленні до статі.

В особливостях пізнання рис особистості та соціальної поведінки у хлопчиків і дівчаток більше виявляється подібностей, ніж відмін¬ностей. Біологія і середовище разом формують унікальні гендерні ролі, які виконуватимуть конкретні дівчатка чи хлопчики, юнаки та ді¬вчата, чоловіки та жінки.

Вправа«ИКНІЖ — ИКІВОЛОЧ»

Мета: створювати умови для глибокого аналізу еталонів мужності та жіночності; спри¬яти усвідомленню власної гендерної позиції у професійному та особистісному становленні.

Ведучий говорить, що наступна вправа допоможе пильніше придивитися до жінок та чоловіків, виокремити традиційні гендер¬ні та гендерно нейтральні якості. Він об'єднує учасників у дві змішані групи.

Перша група повинна проранжувати за мі¬рою вираження якості в образі сучасного чо¬ловіка, а друга група — в образі сучасної жінки. Учасники, отримавши набори паперових смужок (див. таблицю) із записаними характеристиками, вибирають 30 із них та ранжують їх за мірою ви¬раження в гендерному образі чоловіка (жінки).

Таблиця

Якості, притаманні сучасним чоловікові й жінці

Кожна група отримує по два набори смужок (червоний та зелений). Потрібно наголоси¬ти, що використовувати можна ті й інші. Після ранжування ведучий запрошує по одному представникові від груп презентувати групо¬ве напрацювання. Далі він заохочує учасників до участі в дискусії з приводу істинної мужності й жіночності.

У процесі обговорення важливо зазначи¬ти, скільки характеристик одного та другого кольорів підібрала команда. Тільки у підсум¬ку вправи ведучий може відкрити таємницю, що на червоних смужках були записані харак¬теристики, які традиційно можна приписати жінці, а на зелених — ті, які можна приписати чоловікові. Тому важливо простежити, смуж¬ки яких кольорів увійшли в набори характе¬ристик.

7. Зворотний зв'язок. Вправа«Коло вра¬жень»

Учасники сідають у коло, кожен висловлює власне враження про роботу на занятті, заува¬ження та пропозиції до наступного.

Скромність

Безстрашність

Чесність

Наполегливість

Елегантність

Фізична сила

Глибина почуттів

Впевненість

Самопожертва

Відповідальність

Ніжність

Елегантність

Вразливість

Чесність

Енергійність

Благородство

Працелюбність

Скромність

Вірність

Агресивність

Душевність

Честолюбство

Тонкий смак

Наполегливість

Охайність

Заповзятість

Витривалість

владність

Освіченість

Незалежність

Поступливість

Людяність

Принциповість

Взаємопідтримка

Здатність пробачати

Ерудованість

Комунікабельність

Почуття гумору

Громадська активність

Громадська активність

Широкий світогляд

Енергійність

Господарність

Дратівливість

Бережливість

Егоїстичність

Краса

Нещирість

Гостинність

Освіченість

Доброта

Людяність

Терплячість

Здоров'я

Професіоналізм

Ніжність

Компетентність

Турбота

Сльозливість

Чуйність

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Матеріал для проведення батьківських зборів
  • Додано
    23.02.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Клас
    9 Клас, 10 Клас, 11 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7399
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    KH366910
  • Вподобань
    0
Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №KH366910
За публікацію цієї методичної розробки Павлушенко Катерина Валеріївна отримав(ла) свідоцтво №KH366910
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти